ПОСТАНОВА
Іменем України
03 квітня 2019 року
Київ
справа №200/9669/15-а(2а/200/200/15)
провадження № № К/9901/22749/18, К/9901/22754/18, К/9901/22756/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Бевзенка В. М., Білоуса О. В.,
розглянув в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до Дніпровської міської ради, виконуючого обовʼязки міського голови Дніпровської міської ради, за участю третіх осіб - Департаменту благоустрою та інфраструктури Дніпровської міської ради, Благодійної організації "Міжнародний благодійний фонд ОСОБА_2 "Солідарність"", Дніпропетровського центру вірменської культури "ОДЖАХ", Вірменської Апостольної Православної Церкви ім. Григора Лусаворича, про визнання дій (бездіяльності) неправомірними та скасування рішення, провадження по якій відкрито
за касаційними скаргами Дніпропетровського центру вірменської культури "ОДЖАХ", Благодійної організації "Міжнародний благодійний фонд ОСОБА_2 "Солідарність"", Дніпровської міської ради на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 22 червня 2017 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Іванова С. М., суддів: Панченко О. М., Чередниченка В. Є.
І. Суть спору
1. У травні 2015 року ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Дніпровської міської ради, виконуючого обовʼязки міського голови Дніпровської міської ради, за участю третіх осіб - Департаменту благоустрою та інфраструктури Дніпровської міської ради (далі - Департамент), Благодійної організації "Міжнародний благодійний фонд ОСОБА_2 "Солідарність"" (далі - БО "МБФ О. Петровського "Солідарність""), Дніпропетровського центру вірменської культури "ОДЖАХ" (далі - ДЦВК "ОДЖАХ"), Вірменської Апостольної Православної Церкви ім. Григора Лусаворича (далі - Вірменська АПЦ ім. Г. Лусаворича), в якому просила:
1.1. визнати дії (бездіяльність) Дніпропетровської міської ради щодо прийняття рішення від 28 січня 2015 року № 22/60 та в.о. міського голови Дніпропетровської міської ради у частині протиправного "…перейменування проспекту Калініна в Красногвардійському та Ленінському районах міста Дніпропетровська у проспект Сергія Нігояна…" такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства України, порушують права та законні інтереси мешканців міста Дніпропетровська та позивача як члена територіальної громади міста Дніпропетровська та мешканки проспекту Калініна місті Дніпропетрвську;
1.2. зобовʼязати Дніпропетровську міську раду скасувати рішення від 28 січня 2015 року № 22/60 в частині "…перейменування проспекту Калініна в Красногвардійському та Ленінському районах міста Дніпропетровська у проспект Сергія Нігояна…";
1.3. зобовʼязати виконуючого обовʼязки міського голови Дніпропетровської міської ради скасувати рішення від 28 січня 2015 року № 22/60 в частині "…перейменування проспекту Калініна в Красногвардійському та Ленінському районах міста Дніпропетровська у проспект Сергія Нігояна…" та підписати рішення Дніпропетровської міської ради про скасування рішення від 28 січня 2015 року № 22/60 в частині "…перейменування проспекту Калініна в Красногвардійському та Ленінському районах міста Дніпропетровська у проспект Сергія Нігояна…".
2. В обґрунтування позову зазначає, що 28 січня 2015 року на 60-й сесії Дніпропетровської міської ради прийнято рішення № 22/60, яким перейменовано проспект Калініна в Красногвардійському та Ленінському районах міста Дніпропетровська у проспект Сергія Нігояна.
2.1. Позивач вказує, що це рішення прийнято за результатами розгляду пропозицій БО "МБФ О. Петровського "Солідарність"", ДЦВК "ОДЖАХ" та Вірменської АПЦ ім. Г. Лусаворича.
2.2. Позивач стверджує, що прийняте рішення грубо порушує вимоги чинного законодавства України, а саме: не виконано вимоги статті 8 Закону України "Про географічні назви" щодо обовʼязкової наявності належного обґрунтування пропозиції про перейменування географічного обʼєкта; статті 12 Закону України "Про географічні назви" в частині ненадання обґрунтувань необхідних витрат, повʼязаних з цим перейменуванням; статей 3, 6, 13 Закону України "Про присвоєння юридичним особам та обʼєктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій", а також постанови Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 року № 989 "Про затвердження порядку проведення громадського обговорення під час розгляду питань про присвоєння юридичним особам та обʼєктам права власності, які за ними закріплені, обʼєктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій", зокрема, не було громадського обговорення, яке передбачає оприлюднення інформаційного повідомлення про проведення громадського обговорення, опрацювання організаторами громадського обговорення висловлених пропозицій, узагальнення та оприлюднення результатів громадського обговорення.
2.3. Вважаючи, що рішення Дніпропетровської міської ради від 28 січня 2015 року № 22/60 прийнято з порушенням вимог чинного законодавства, ОСОБА_1 звернулась до суду з вимогою про його скасування.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
3. Відповідно до рішення Виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 10 квітня 2013 року № 159 прийнято Положення про присвоєння найменувань (перейменування) вулицям, провулкам, проспектам, площам, скверам, мостам та іншим обʼєктам, розташованим на території м. Дніпропетровська.
4. До виконуючого обовʼязки голови Дніпропетровської міської ради звернулися БО "МБФ О. Петровського "Солідарність"" із листом від 02 грудня 2014 року №01/12, ДЦВК "ОДЖАХ" із листом від 03 грудня 2014 року № 113 та Вірменська АПЦ ім. Г. Лусаворича із листом від 03 грудня 2014 року № 21, в яких просили здійснити перейменування проспекту Калініна іменем Сергія Нігояна.
5. Впродовж грудня 2014 року Дніпропетровською міською радою було опубліковано проект рішення міської ради стосовно перейменування парку ім. Калініна в Красногвардійському районі у парк ім. Сергія Нігояна.
6. На виконання Програми упорядкування найменувань проїздів та адресації забудови міста Дніпропетровська на 2014 - 2018 роки, затвердженої рішенням міської ради від 29 січня 2014 року № 8/47, відповідно до протоколу міської комісії щодо присвоєння найменувань (перейменування) вулицям, провулкам, проспектам, площам, паркам, скверам, мостам та іншим обʼєктам, розташованим на території міста Дніпропетровська від 10 грудня 2014 року № 1, на підставі листів БО "МБФ О. Петровського "Солідарність"" від 02 грудня 2014 року вх. № 15/1180, ДЦВК "ОДЖАХ" від 02 грудня 2014 року вх. № 15/1190, Вірменської АПЦ ім. Г. Лусаворича від 04 грудня 2014 року вх. № 11/1591 та Головного архітектурно-планувального управління Дніпропетровської міської ради від 16 грудня 2014 року вх. № 8/4175, Дніпропетровською міською радою прийнято рішення від 28 січня 2015 року № 22/60, яким перейменовано проспект Калініна в Красногвардійському та Ленінському районах міста Дніпропетровська у проспект Сергія Нігояна.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
7. Постановою Бабушкінського районного суду м. Дніпропетровська від 08 грудня 2016 року в позові відмовлено.
8. Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 22 червня 2017 року постанову Бабушкінського районного суду м. Дніпропетровська від 08 грудня 2016 року скасовано та прийнято нову, якою позовні вимоги задоволено частково.
8.1. Визнано протиправним та скасовано пункт 1 рішення Дніпропетровської міської ради від 28 січня 2015 року № 22/60 у частині перейменування проспекту Калініна в Красногвардійському та Ленінському районах м. Дніпропетровська у проспект Сергія Нігояна.
8.2. Зобовʼязано Дніпровську міську раду повторно розглянути звернення БО "МБФ О. Петровського "Солідарність"", ДЦВК "ОДЖАХ" та Вірменської АПЦ ім. Г. Лусаворича про перейменування проспекту Калініна на проспект імені Сергія Нігояна із дотриманням приписів Законів України "Про присвоєння юридичним особам та обʼєктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій" від 24 травня 2012 року № 4865-VI та "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки" від 09 квітня 2015 року № 317-VІІІ.
8.3. В решті позову - відмовлено.
9. Відмовляючи в позові, суд першої інстанції прийшов до висновку, що оскаржуване рішення було прийнято в межах компетенції і більшістю від загального складу ради, що свідчить про дотримання Дніпропетровською міською радою Регламенту, при цьому відсутність громадського обговорення не є суттєвим порушенням. Разом з цим, позивачем не було наведено, в чому саме полягає порушення її прав та законних інтересів.
10. Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд, скасовуючи постанову суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про часткове задоволення позовних вимог, прийшов до висновку, що оскаржуване рішення прийнято без проведення у встановленому порядку обовʼязкового громадського обговорення, а відтак є протиправним та підлягає скасуванню.
IV. Касаційне оскарження
11. У касаційних скаргах представники ДЦВК "ОДЖАХ", БО "МБФ О. Петровського "Солідарність"" та Дніпровської міської ради, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
12. В обґрунтування касаційної скарги представник ДЦВК "ОДЖАХ" вказує, що суд апеляційної інстанції, детально зазначивши процедуру та порядок провадження діяльності органу місцевого самоврядування, повʼязаної з виконанням Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки", не врахував, що дія цього Закону в частині процедури перейменування вичерпана пересічним строком для органу місцевого самоврядування, а саме 31 грудня 2014 року.
12.1. Крім того вказує, що в матеріалах справи міститься лист Департаменту щодо опублікування проекту рішення стосовно перейменування проспекту Калініна у встановлений двадцятиденний термін до дати прийняття відповідного рішення органом місцевого самоврядування.
13. Аналогічні доводи містяться в касаційних скаргах представників БО "МБФ О. Петровського "Солідарність"" та Дніпровської міської ради.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
14. Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набув чинності 15 грудня 2017 року (далі - КАС України), обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.
15. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
16. Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
17. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
18. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовʼязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
19. За змістом статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обовʼязковими до виконання на відповідній території.
20. Згідно з частиною третьою статті 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради України і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
21. Відповідно до статті 37 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать такі власні (самоврядні) повноваження: підготовка і внесення на розгляд ради питань щодо найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, розташованих на території відповідного населеного пункту; підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо питань адміністративно-територіального устрою в порядку і межах повноважень, визначених законом.
22. Підстави та порядок присвоєння юридичним особам та обʼєктам права власності, які за ними закріплені, обʼєктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій визначено Законом України "Про присвоєння юридичним особам та обʼєктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій" від 24 травня 2012 року № 4865-VI (далі - Закон № 4865-VI).