ПОСТАНОВА
Іменем України
03 квітня 2019 року
м. Київ
справа №334/10591/15-а
провадження №К/9901/11839/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Кравчука В.М., суддів Анцупової Т.О., Стародуба О.П.,
розглянув у попередньому судовому засіданні адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_2
на постанову Ленінського районного суду м. Запоріжжя від 21.04.2016 (суддя Добрєв М.В.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 15.11.2016 (колегія у складі суддів Чумака С.Ю., Гімона М.М., Юрко І.В.) у справі №334//10591/15-а
за позовом ОСОБА_2
до Управління Пенсійного фонду України у Ленінському районі м. Запоріжжя
про визнання дій протиправними та зобовʼязання вчинити дії.
I. РУХ СПРАВИ
1. ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України у Ленінському районі м. Запоріжжя, в якому просив:
а) визнати протиправними дії відповідача щодо відмови в призначенні пенсії за віком на загальних умовах у відповідності до Закону України "Про загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування" з 05.11.2015;
б) зобовʼязати відповідача призначити позивачу пенсію за віком з 05.11.2015 відповідно до ч. 2 ст. 40 Закону України "Про загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування" із застосуванням показника середньої зарплати працівників зайнятих в галузях економіки України за три останні роки, що передують року звернення із заявою про призначення пенсії за віком, забезпечити її виплату та виплатити різницю між фактично отриманою та призначеною пенсією.
2. Постановою Ленінського районного суду м. Запоріжжя від 21.04.2016, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 15.11.2016, у задоволенні позову відмовлено.
3. У поданій касаційній скарзі ОСОБА_2 із посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржувані судові рішення та постановити нове, яким позов задовольнити.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
4. Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що з 06.08.2009 позивач перебуває на обліку у відповідача та отримує пенсію за віком, призначену на пільгових умовах із зниженням пенсійного віку за Списком № 2 відповідно до п. "б" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" на підставі його особистої заяви.
5. Після призначення пенсії позивач продовжував працювати .
6. Після досягнення необхідного віку ОСОБА_2 05.11.2015 звернувся до Управління Пенсійного фонду України у Ленінському районі м. Запоріжжя із заявою про призначення пенсії за віком відповідно до ст. 26 Закону України "Про загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування" з урахуванням ч. 2 ст. 40 Закону України "Про загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування", із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих в галузях економіки України за останні три роки, що передують року звернення з заявою про призначення пенсії за віком.
7. Листом відповідача № 488/Н-1 від 17.11.2015 позивачу відмовлено у призначенні пенсії за віком на загальних підставах відповідно до Закону України "Про загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування" з огляду на те, що він вже отримує пенсію за віком.
8. Вважаючи зазначені дії, бездіяльність відповідача незаконними, позивач звернувся до суду з даним позовом.
III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
9. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що законодавство України не передбачає можливості переходу з однієї пенсії на іншу в межах одного виду пенсій.
10. Позивач просив призначити, нарахувати та виплачувати йому пенсію за віком, однак йому вже призначено пенсію, яка є різновидом пенсії за віком.
11. Крім того, судами зроблено висновок, що застосування показника середньої зарплати працівників зайнятих в галузях економіки України можливе лише під час призначення пенсії вперше.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
12. Позивач у своїй касаційній скарзі наголошує, що він отримує пенсію за віком, призначену на пільгових умовах (зі зниженням пенсійного віку) відповідно Закону України "Про пенсійне забезпечення", відтак є всі підстави для переведення його на пенсію за віком на загальних підставах відповідно до Закону України "Про загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування", оскільки він має право вибору пенсій.
13. Відтак, на думку позивача, при призначенні пенсії за віком на загальних підставах має місце призначення пенсії по іншому закону, а тому його пенсія повинна бути розрахована з урахуванням вимог ч. 2 ст. 40 Закону України "Про загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування", тобто із застосуванням показника середньої зарплати працівників зайнятих в галузях економіки України за три останні роки, що передують року звернення із заявою про призначення пенсії за віком.
14. В запереченнях на касаційну скаргу, відповідач не погоджується з касаційною скаргою, просить відмовити в її задоволенні, рішення судів попередніх інстанцій просить залишити без змін.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
15. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України, вважає за необхідне зазначити наступне.
16. Ч. 1 ст. 9 Закону України "Про загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин тут й надалі) передбачено такі види пенсійних виплат: пенсія за віком; пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не повʼязаного з роботою, інвалідності з дитинства); пенсія у звʼязку з втратою годувальника.
17. За змістом п. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування" пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.