ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 квітня 2019 року
м. Київ
Справа № 910/11054/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Баранець О.М. - головуючий, Вронська Г.О., Студенець В.І.,
за участю секретаря судового засідання Низенко В.Р.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Департаменту комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
на рішення Господарського суду міста Києва
у складі судді Бойко Р.В.
від 27.09.2018
постанову Північного апеляційного господарського суду
у складі колегії суддів: Дикунської С.Я., Мальченко А.О., Жук Г.А.
від 22.01.2019
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СДК Інвест Груп"
до Департаменту комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
про зобовʼязання укласти договір
за участю представників:
позивача: Боровенко Д.В.
відповідача: Фещенко В.В.
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог.
Товариство з обмеженою відповідальністю "СДК Інвест Груп" (далі - ТОВ "СДК Інвест Груп", позивач) звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Департаменту комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської держаної адміністрації) (далі - Департамент, відповідач) про зобовʼязання відповідача укласти договір купівлі-продажу нежитлових приміщень площею 90,40 кв.м. та 17,00 кв.м., які знаходяться за адресою: м. Київ, вул. Саксаганського, буд. 69, літ. "А".
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що сторонами досягнуто згоди щодо усіх істотних умов договору купівлі-продажу, вони знаходились на стадії оформлення відповідного договору, а відтак відмова відповідача вжити заходів для завершення процедури приватизації шляхом викупу зазначених приміщень (укладення відповідного договору) з посиланням на п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" є неправомірною.
2. Короткий виклад обставин справи, встановлених судами попередніх інстанцій.
Рішенням Київської міської ради IV сесії VIII скликання від 23.03.2017 №33/2255 "Про внесення змін до додатка 1 до рішення Київської міської ради від 31.03.2011 №100/5487 "Про Програму приватизації комунального майна територіальної громади міста Києва" включено до Переліку обʼєктів групи А, що перебувають у комунальній власності територіальної громади міста Києва, які підлягають приватизації шляхом викупу нежилі приміщення площею 90,40 кв.м. та 17,00 кв.м., які знаходяться за адресою: м. Київ, вул. Саксаганського, 69, літ. "А", шляхом їх викупу Товариством.
30.01.2018 на підставі заяв про приватизацію №062/1299 та №062/1300 від 29.01.2018 Департаментом комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської держаної адміністрації) видано накази №1/1-ПР та №2/1-ПР про реєстрацію заяв ТОВ "СДК Інвест Груп" про приватизацію нежитлових приміщень площею 90,40 кв.м. та 17,00 кв.м. за адресою: м. Київ, вул. Саксаганського, 69, літ. "А".
За змістом цих наказів №1/2-ПР та №2/2-ПР наказано:
1. прийняти рішення про приватизацію шляхом викупу нежитлових приміщень площею 90,40 кв.м. та 17,00 кв.м., які орендуються ТОВ "СДК Інвест Груп" та перебувають на балансі Комунального підприємства "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Голосіївського району м. Києва", що розташовані за адресою: м. Київ, вул. Саксаганського, 69, літ. "А";
2. встановлено дату оцінки вказаних обʼєктів станом на 31.01.2018;
3. відділу приватизації управління приватизації та корпоративних прав забезпечити: 3.1. надання вихідних даних для проведення оцінки обʼєктів; 3.2. проведення приватизації обʼєктів після отримання від відділу оцінки управління моніторингу документів про результати оцінки обʼєктів (звітів про оцінку, затверджених висновків про вартість, рецензій на звіти);
4. інвентаризаційній комісії підприємства - балансоутримувача - Комунального підприємства "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Голосіївського району м. Києва": 4.1. провести інвентаризацію обʼєктів станом на дату, визначену в п. 2 цих наказів та за її результатами скласти зведений акт за формою, згідно з додатком 6 до Методики оцінки майна; 4.2. надати до Департаменту комунальної власності м. Києва на затвердження в 15-ти денний строк від дати, зазначеної в п. 2 цих наказів, зведені акти інвентаризації майна з оформленими в установленому порядку інвентаризаційними описами та іншими матеріалами інвентаризації; 4.3. відповідальність за правильність проведення інвентаризації, своєчасність подання та достовірність її результатів покласти на голову інвентаризаційної комісії та її членів;
5. відділу оцінки управління моніторингу у строки, встановлені Методикою оцінки майна, забезпечити: 5.1. подання на затвердження зведеного акту інвентаризації; 5.2. проведення незалежної оцінки обʼєктів приватизації станом на дату, визначену в п. 2 цих наказів; 5.3. рецензування звітів про незалежну оцінку; 5.4. подання на затвердження висновків про вартість майна; 5.5. передачу документів про результати оцінки (звітів про оцінку, затверджених висновків про вартість, рецензій на звіти) до відділу приватизації управління приватизації та корпоративних прав для подальшої роботи.
23.02.2018 між Департаментом комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської держаної адміністрації) (відповідач, замовник за договором) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Оцінка-Консалт" (виконавець за договором) укладено Договори №4/2018 та №5/2018, за умовами яких виконавець за завданням замовника зобовʼязався провести незалежну оцінку майна з метою його приватизації шляхом викупу, а саме - нежитлових приміщень площею 90,40 кв.м. та 17,00 кв.м., розташованих за адресою: м. Київ, вул. Саксаганського, 69, літ. "А", що перебувають на балансі КП "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Голосіївського району м. Києва", а замовник зобовʼязався прийняти виконану роботу і оплатити її.
За наслідками проведення оцінки нежитлових приміщень площею 90,40 кв.м. та 17,00 кв.м., розташованих за адресою: м. Київ, вул. Саксаганського, 69, літ. "А", оцінювачем Кравченко С.Т. субʼєкта оціночної діяльності ТОВ "Оцінка-Консалт" (сертифікат субʼєкта оціночної діяльності від 22.11.2017 №1121/17) складено висновки про вартість майна, відповідно до яких ринкова вартість обʼєктів оцінки станом на 31.01.2018 становить: нежитлових приміщень площею 90,40 кв.м. - 2012280,00 грн (з урахуванням ПДВ); нежитлових приміщень площею 17,00 кв.м. - 390480,00 грн (з урахуванням ПДВ).
Листом №062/11/13-5212 від 07.06.2018 Департамент комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської держаної адміністрації) у відповідь на лист ТОВ "СДК Інвест Груп" від 31.05.2018 щодо завершення процедури приватизації шляхом викупу та укладення договорів купівлі-продажу нежитлових приміщень площею 90,40 кв.м. та 17,00 кв.м. на вул. Саксаганського, 69, літ. "А", повідомив позивача про неможливість вжиття заходів по завершенню процедури приватизації шляхом викупу зазначених обʼєктів, розпочатої відповідно до Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)", оскільки 07.03.2018 набрав чинності Закон України "Про приватизацію державного і комунального майна", згідно п. 2 Прикінцевих та перехідних положень якого приватизація (продаж) обʼєктів, щодо яких рішення про приватизацію було прийнято до набрання чинності цим Законом, здійснюється та завершується відповідно до вимог цього Закону.
Звертаючись до суду з даним позовом, позивач зазначив, що відмова відповідача вжити заходів для завершення процедури приватизації шляхом викупу зазначених приміщень (укладення відповідного договору) з посиланням на п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про приватизацію державного і комунального майна" є неправомірною, відтак наявні підстави для зобовʼязання відповідача в судовому порядку укласти Договір купівлі-продажу нежитлових приміщень площею 90,40 кв.м. та 17,00 кв.м. за адресою: м. Київ, вул. Саксаганського, 69, літ. "А".
3. Короткий зміст рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 27.09.2018 у справі №910/11054/18, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 22.01.2019 позовні вимоги ТОВ "СДК Інвест Груп" задоволено повністю. Зобовʼязано Департамент комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) укласти з ТОВ "СДК Інвест Груп" договір купівлі-продажу нежитлових приміщень площею 90,40 кв.м. та 17,00 кв.м., які знаходяться за адресою: м. Київ, вул. Саксаганського, буд. 69, літ. "А". Стягнуто з Департаменту комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на користь ТОВ "СДК Інвест Груп" судовий збір в розмірі 1 762, 00 грн.
Рішення та постанова обґрунтовані тим, що, з прийняттям рішень про приватизацію спірного майна шляхом його викупу у Департаменту, як органу приватизації відповідного майна, виник обовʼязок з проведення підготовки таких обʼєктів до продажу відповідачу, яка полягає, зокрема, у визначенні їх вартості, як передумови укладення відповідних договорів купівлі-продажу, а у Товариства, як покупця, з прийняттям (реєстрацією) його заяв про викупу (приватизацію) таких обʼєктів виникли правомірні очікування щодо набуття їх у власність за наслідками проведення підготовки їх до продажу.
При цьому, в силу приписів ч. 2 ст. 8 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію), в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, така підготовка мала бути проведено протягом двох місяців з моменту прийняття відповідних рішень.
Таким чином, має місце виконання передумов укладення спірного договору купівлі-продажу спірного майна, а відтак, з метою належного виконання Департаментом взятих на себе обовʼязків з підготовки та відчуження спірного майна на користь Товариства відповідач за наслідками визначення ціни продажу обʼєктів приватизації був зобовʼязаний укласти відповідний договір.
Відповідачем не доведено існування правових підстав для припинення процедури спірного майна та відмови в укладенні договорів купівлі-продажу такого майна (в т.ч. з набранням чинності Законом України "Про приватизацію державного і комунального майна").
В даному випадку укладення спірного договору є обовʼязковим в силу Закону та прийнятих рішень про приватизацію шляхом викупу Товариством та укладення договорів купівлі-продажу нежитлових приміщень площею 90,40 кв.м. та 17,00 кв.м. на вул. Саксаганського, 69, літ. "А", а судом не встановлено згідно зібраних в матеріалах справи документів правових підстав для припинення процедури приватизації такого майна, то вимога позивача про зобовʼязання відповідача укласти спірний договір є правомірною та обґрунтованою.
Суди дійшли висновку про необхідність задоволення позову Товариства в повному обсязі.
4. Короткий зміст вимог касаційної скарги.
Департамент комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 06.02.2019 звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Господарського суду міста Києва від 27.09.2018 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 22.01.2019 (повний текст складено 25.01.2019) у справі № 910/11054/18.
Департамент комунальної власності м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) просить скасувати рішення Господарського суду м. Києва від 27.09.2018 та постанову Київського апеляційного господарського суду від 22.01.2019 у справі №910/11054/18, прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову TOB "СДК Інвест Груп".
5. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу.
В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник зазначає, що висновки суду не відповідають фактичним обставинам справи, оскільки результати проведення незалежної оцінки до Департаменту не надходили та Департамент, відповідно, не здійснював затвердження результатів такої оцінки. Крім того, суд, фактично, перебрав на себе функції органу приватизації та затвердив результати оцінки, зобовʼязавши Департамент укласти договір купівлі-продажу зазначених обʼєктів за ціною, визначеною за результатами оцінки.
Суд самостійно, без перевірки відповідності вимогам законодавства України (рецензування) та без затвердження його органом приватизації, визначив вартість за яку таке майно буде відчужено.
Крім того, суд не надав належну правову оцінку факту подання висновків про вартість нежитлових приміщень площею 90,40 кв.м та 17,00 кв.м, розташованих за адресою: м. Київ, вул. Саксаганського, 69, літ. "А", складених оцінювачем Кравченко CT. субʼєкта оціночної діяльності TOB "Оцінка-Консалт", як доказу, що підтверджує вартість майна, яке підлягає приватизації, товариством з обмеженою відповідальністю "СДК Інвест Груп", оскільки такі оцінки та висновки про вартість є предметом договорів, укладених між Департаментом, а не товариством з обмеженою відповідальністю "СДК Інвест Груп" та TOB "Оцінка-Консалт". Таким чином, висновки про вартість майна, подані товариством з обмеженою відповідальністю "СДК Інвест Груп" є неналежним та недопустимим доказом в розумінні ст. 76, 77 Господарського процесуального кодексу України.