ПОСТАНОВА
Іменем України
02 квітня 2019 року
Київ
справа № 360/2187/16-а
провадження № К/9901/30140/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюк Я.О., Гриціва М.І., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_2 до управління соціального захисту населення Бородянської районної державної адміністрації, Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, Бородянської районної державної адміністрації, Київської обласної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобовʼязання вчинити дії, за касаційною скаргою ОСОБА_2 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Файдюка В.В., Бєлової Л.В., Коротких А.Ю. від 11 квітня 2017 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом до управління соціального захисту населення Бородянської районної державної адміністрації, Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, Бородянської районної державної адміністрації, Київської обласної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобовʼязання вчинити дії, в якому просив:
- визнати протиправними дії управління соціального захисту населення Бородянської районної державної адміністрації Київської області та Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації щодо відмови у видачі ОСОБА_2 посвідчення потерпілого від аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії;
- зобовʼязати управління соціального захисту населення Бородянської районної державної адміністрації Київської області прийняти документи ОСОБА_2 та внести подання до Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації для видачі посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії;
- зобовʼязати Департамент соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації надати ОСОБА_2 статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії та видати відповідне посвідчення.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2. Постановою Бородянського районного суду Київської області від 26 грудня 2016 року позовні вимоги ОСОБА_2 було задоволено.
Визнано протиправною відмову управління соціального захисту населення Бородянської районної державної адміністрації Київської області та департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації у прийнятті від ОСОБА_2 документів необхідних для отримання посвідчення потерпілого від аварії на Чорнобильській АЕС 1 категорії.
Зобовʼязано управління соціального захисту населення Бородянської районної державної адміністрації Київської області прийняти документи ОСОБА_2; Бородянську районну державну адміністрацію Київської області внести подання до Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації для видачі посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії; Київську обласну державну адміністрацію надати ОСОБА_2 статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії та видати відповідне посвідчення.
3. Рішення суду мотивоване тим, що виключення Законом України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2014 року № 76-VIII норм щодо "зони посиленого радіоекологічного контролю" не змінює наслідків шкідливого впливу радіоактивного опромінення, що особа, яка віднесена до 4 категорії осіб постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, зазнала внаслідок Чорнобильської катастрофи, у звʼязку з чим отримала інвалідність, і саме цей вплив є підставою для віднесення особи до категорії потерпілих.
4. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року апеляційну скаргу Департаменту соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації було задоволено.
Постанову Бородянського районного суду Київської області від 26 грудня 2016 року скасовано та ухвалено нову постанову, якою у задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 відмовлено.
5. Рішення суду апеляційної інстанції мотивоване тим, що оскільки, позивач проходив огляд в обласній МСЕК в травні 2016 року, тобто після набуття чинності Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2014 року №76-VIII, на момент огляду та видачі довідки МСЕК вже не мав статусу потерпілої внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
6. Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_2 звернувся із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 та залишити в силі постанову Бородянського районного суду Київської області від 26 грудня 2016 року .
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 є постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 4), що підтверджується копією посвідчення громадянина, який постійно проживає або постійно працює на території зони посиленого радіоекологічного контролю.
Згідно Експертного висновку № 8193 від 6 травня 2016 року, наданого Центральною міжвідомчою експертною комісією МОЗ на МНС України на засіданні № 35 від 28 квітня 2016 року вирішено, що за основним діагнозом позивача захворювання повʼязане з впливом аварії на Чорнобильській АЕС.
Як убачається з довідки до акту огляду МСЕК, ОСОБА_2 визнано інвалідом першої групи внаслідок захворювання повʼязаного з впливом аварії на Чорнобильській АЕС.
З метою видачі йому посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії та вкладки до нього, ОСОБА_2 звернувся із до управління соціального захисту населення Бородянської районної державної адміністрації.
Управління соціального захисту населення Бородянської районної державної адміністрації листом від 17 листопада 2016 року № 5199/08 повідомило позивача про відмову у прийнятті документів, необхідних для видачі посвідчення постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, оскільки департаментом соціального захисту населення не приймаються подання райдержадміністрацій на оформлення громадянам первинних посвідчень постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії з числа потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи 4 категорії, у звʼязку з тим, що Законом України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2014 року №76-VІІІ виключено абзац пʼятий частини 2 статті 2 Закону України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи".
8. Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
9. Касаційна скарга обґрунтована тим, що виключення із правового регулювання такої зони, що зазнала радіактивного забруднення внаслідок Чонобильської катастрофи, як зона посиленого радіоекологічного контролю, мало наслідком лише скасування компенсацій та пільг особам. Віднесеним до категорії 4, які були гарантовані державою до 1 січня 2015 року. В той же час, жодних змін у правовому регулюванні статусу потерпілих від Чорнобильської катастрофи в Законі України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" не відбулось.
10. Відзиву на касаційну скаргу ОСОБА_2 на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11 квітня 2017 року управлінням соціального захисту населення Бородянської районної державної адміністрації, Департаментом соціального захисту населення Київської обласної державної адміністрації, Бородянською районною державною адміністрацією, Київською обласною державною адміністрацією не подано.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
11. Відповідно до пункту 4 частини 1статті 11 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать, зокрема, особи, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у цій зоні не менше чотирьох років.
12. Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 14 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" для встановлення пільг і компенсацій визначаються категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема інваліди з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи (статті 10, 11 і частина третя статті 12), щодо яких встановлено причинний звʼязок інвалідності, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, - категорія 1.
13. Статтею 65 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" встановлено, що учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України. При зміні категорії, а також у випадках, передбачених статтею 17 цього Закону, посвідчення підлягає заміні. Посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи" є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом.
14. На виконання Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 1997 року № 51 затверджено Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, що регулює правила видачі посвідчень учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи.
27. Відповідно до пункту 10 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, що регулює правила видачі посвідчень учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи передбачено, що інвалідам з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілим від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких встановлено причинний звʼязок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, посвідчення видаються на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, повʼязаної з наслідками Чорнобильської катастрофи.