1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції




ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 березня 2019 року

м. Київ

Справа № 442/730/17

Провадження № 14-557цс18


Велика Палата Верховного Суду у складі:

судді-доповідача Ситнік О. М.,

суддів: Антонюк Н. О., Бакуліної С. В., Британчука В. В., Гудими Д. А., Золотнікова О. С., Князєва В. С., Лобойка Л. М., Лященко Н. П., Прокопенка О. Б., Рогач Л. І., Саприкіної І. В., Уркевича В. Ю., Яновської О. Г.,


учасники справи:

позивач - заступник керівника Дрогобицької місцевої прокуратури Львівської області,

відповідачі: ОСОБА_3, Летнянська сільська рада Дрогобицького району Львівської області (далі - Летнянська сільська рада),

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_4, державний реєстратор Дрогобицької районної державної адміністрації Львівської області,


розглянула в порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу заступника прокурора Львівської області на рішення Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 26 травня 2017 року в складі судді Нагірної О. Б. та ухвалу Апеляційного суду Львівської області від 14 вересня 2017 року в складі колегії суддів Савуляка Р. В., Крайник Н. П., Мельничук О. Я.


у цивільній справі за позовом заступника керівника Дрогобицької місцевої прокуратури Львівської області до ОСОБА_3, Летнянської сільської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_4, державний реєстратор Дрогобицької районної державної адміністрації Львівської області, про визнання незаконним і скасування рішення органу місцевого самоврядування, та


УСТАНОВИЛА:


У січні 2017 року заступник керівника Дрогобицької місцевої прокуратури Львівської області звернувся до суду з позовом, у якому просив визнати незаконним та скасувати рішення Летнянської сільської ради від 07 грудня 2015 року № 23 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність ОСОБА_3", повернути земельну ділянку у власність територіальної громади с. Летня.


Свої вимоги прокурор обґрунтовував тим, що 07 грудня 2015 року Летнянською сільською радою прийнято рішення № 23, яким ОСОБА_3 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передано у власність земельну ділянку площею 0,17 га для будівництва та обслуговування житлового будинку та господарських споруд на АДРЕСА_1, кадастровий № НОМЕР_1.


ОСОБА_3 є сином ОСОБА_4, депутата Летнянської сільської ради. ОСОБА_4 всупереч вимогам статті 28 Закону України від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII "Про запобігання корупції" (далі - Закон № 1700-VII) під час засідання 2 сесії сьомого скликання Летнянської сільської ради не повідомила колегіальний орган про наявність у неї реального конфлікту інтересів при розгляді та прийнятті вказаного рішення. Також у ході голосування депутат ОСОБА_4 проголосувала за прийняття такого рішення шляхом підняття руки. Голос ОСОБА_4 на засіданні сесії сільської ради зараховано як голос "за". Рішення прийнято одноголосно, про що внесено відомості до протоколу засідання.


Заступник керівника Дрогобицької місцевої прокуратури вважав, що ОСОБА_4 порушила вимоги частини першої та другої статті 172-7 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП). Зазначав, що постановою Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 23 червня 2016 року, яка набрала законної сили, ОСОБА_4 визнано винною у скоєнні адміністративного правопорушення, передбаченого частинами першою та другою статті 172-7 КУпАП, та накладено стягнення у вигляді штрафу у розмірі 3 400,00 грн.


25 грудня 2015 року ОСОБА_3 зареєстрував на підставі рішення Летнянської сільської ради від 07 грудня 2015 року № 23 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на земельну ділянку для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), кадастровий № НОМЕР_1, площею 0,17 га у с. Летня Дрогобицького району Львівської області, про що державним реєстратором Дрогобицького міськрайонного управління юстиції внесено запис № 12940744.


Рішенням Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 26 травня 2017 року у задоволенні позову відмовлено.


Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що прийняття рішення Летнянської сільської ради від 07 грудня 2015 року № 23 в умовах наявності у депутата сільської ради реального конфлікту інтересів не є підставою для визнання його протиправним та скасування. Відповідно до протоколу 2 сесії сьомого скликання Летнянської сільської ради від 07 грудня 2015 року на засіданні сесії були присутні 9 депутатів, у той час як загальний склад ради становить 14 депутатів. Достатніми для прийняття рішення є 8 голосів депутатів, тому голос депутата ОСОБА_4 не був вирішальним. Положення статті 67 Закону № 1700-VII, на яку посилався позивач, не містять імперативного припису щодо обовʼязковості скасування у судовому порядку, зокрема, рішень, які були прийняті з порушенням вимог вказаного Закону.


Ухвалою Апеляційного суду Львівської області від 14 вересня 2017 року рішення Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 26 травня 2017 року залишено без змін.


Ухвала апеляційного суду мотивована тим, що стаття 67 Закону № 1700-VII не містить імперативного припису щодо обовʼязковості скасування у судовому порядку рішень, які були прийняті з порушенням вимог вказаного Закону, оскільки нею передбачена можливість скасування у судовому порядку за зверненням відповідного органу рішення, прийнятого з порушенням вимог Закону № 1700-VII, що потребує надання судом оцінки тому, наскільки допущене порушення вимог цього Закону впливає на правомірність прийняття рішення. Факт вчинення ОСОБА_4 корупційного правопорушення, невиконання закріпленої статтею 28 Закону № 1700-VII заборони на прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів, не є достатньою підставою для скасування у судовому порядку оспорюваного рішення органу місцевого самоврядування.


У жовтні 2017 року заступник прокурора Львівської області звернувся з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просив оскаржувані судові рішення скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позову.


Наведені у касаційній скарзі доводи


Касаційну скаргу мотивовано тим, що суди неправильно застосували статтю 67 Закону № 1700-VII, оскільки оскаржуване рішення сільської ради не відповідає чинному законодавству, так як депутатом ОСОБА_4 не виконано обовʼязків, покладених на неї підпунктами 1, 2 частини першої статті 3, частини першої статті 28 Закону № 1700-VII щодо врегулювання конфлікту інтересів під час прийняття оскаржуваного рішення. Недотримання ОСОБА_4 вимог вказаного Закону при прийнятті оскаржуваного рішення сільської ради свідчить про його незаконність, незважаючи на оцінку впливу (вирішальності) її голосу, оскільки спірне рішення прийнято в умовах реального конфлікту інтересів.


Ухвалою судді Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 02 листопада 2017 року відкрито касаційне провадження у справі.


15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким Цивільний процесуальний кодекс України (далі - ЦПК України) викладено в новій редакції.


Згідно із частиною третьою статті 3 ЦПК України в редакції цього Закону провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.


У травні 2018 року справу передано до Верховного Суду.


Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 24 жовтня 2018 року справу призначено до судового розгляду, а ухвалою від 07 листопада 2018 року справу передано на розгляд Великої Палати Верховного Суду з посиланням на частину пʼяту статті 403 ЦПК України.


Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду в ухвалі зазначив, що з метою формування єдиної правозастосовчої практики існує необхідність визначити правильність правотлумачення у межах розгляду даної справи статей 28, 35, 67 Закону № 1700-VII, оскільки судова практика у категорії справ про визнання незаконними рішень колегіальних органів (місцевих рад) у звʼязку із порушенням одним членом органу (депутатом) вимог вказаного Закону є різною.


Для прикладу колегія суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду Верховного Суду наводить:


- постанову Верховного Суду від 06 червня 2018 року у справі № 459/2673/16, де зроблено висновок, що із урахуванням положень статей 35, 67 Закону № 1700-VII наявність потенційного або реального конфлікту інтересів не тягне за собою автоматичної недійсності прийнятих рішень колегіального органу, а лише у визначених законом випадках може вплинути на втрату правомочності органу;


- постанови Верховного Суду від 19 червня 2018 року у справі № 237/2240/17, від 21 вересня 2018 року у справах № 237/2242/17 та № 237/2574/17, в яких зазначено, що зі змісту частини першої статті 67 Закону № 1700-VII вбачається, що прийняття субʼєктом владних повноважень рішення з порушенням вимог цього Закону є підставою для його скасування. Таке рішення може бути скасовано у судовому порядку, зокрема за позовом прокурора.


Зважаючи на викладене, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду вважає, враховуючи загальнообовʼязковість та остаточність судового рішення, кількість протилежних за висновками рішень судів касаційної інстанції, а також специфіки правовідносин у сфері боротьби з корупцією, необхідним запровадження єдиної правозастосовчої практики, розʼяснення порядку застосування положень статей 35, 67 Закону № 1700-VII з метою визначення підстав для скасування рішення колегіального органу (місцевої ради), які є наслідком вчинення корупційного правопорушення одним із його членів (депутатом).


Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду вважає, що за обставинами цієї справи при вирішенні питання про протиправність рішення колегіального органу суд має оцінити не лише факт порушення одним із його членів вимог антикорупційного законодавства, а й встановити, чи мало таке порушення вплив на правомочність колегіального органу при прийнятті рішення або інші негативні наслідки. Така підстава свідчить про відступ від висновку щодо застосування статей 35, 67 Закону № 1700-VII, викладеного у постановах Верховного Суду у справах № 237/2240/17, № 237/2242/17, № 237/2574/17.


Ухвалою Великої Палати Верховного Суду від 04 грудня 2018 року справу прийнято для продовження розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.


Позиція Великої Палати Верховного Суду


Перевіривши наведені в касаційній скарзі доводи, матеріали справи, Велика Палата Верховного Суду вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.


Згідно з положеннями частини другої статті 389 ЦПК України підставою касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.


Суди встановили, що ОСОБА_4 є депутатом Летнянської сільської ради.


ОСОБА_4 є матірʼю ОСОБА_3, набувача земельної ділянки.


07 грудня 2015 року Летнянською сільською радою прийнято рішення № 23 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність ОСОБА_3", яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,17 га для будівництва та обслуговування житлового будинку та господарських споруд на АДРЕСА_1, кадастровий № НОМЕР_1, та передано у власність ОСОБА_3 зазначену земельну ділянку.


25 грудня 2015 року ОСОБА_3 зареєстрував на підставі вказаного рішення у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно право власності на земельну ділянку для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), кадастровий № НОМЕР_1, площею 0,17 га в с. Летня Дрогобицького району Львівської області, про що державним реєстратором Дрогобицького міськрайонного управління юстиції внесено запис № 12940744.


23 червня 2016 року Дрогобицький міськрайонний суд Львівської області у справі № 442/4381/16-п визнав ОСОБА_4 винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого частинами першою та другою статті 172-7 КУпАП. До неї застосоване адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 3 400,00 грн.


У постанові суд встановив, що ОСОБА_4 як депутат Летнянської сільської ради порушила вимоги Закону № 1700-VII, а саме: не повідомила про наявність конфлікту інтересів та прийняла участь у розгляді питання про затвердження проекту землеустрою для відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_3 (сину депутата) на сесії ради.


ВеликаПалата Верховного Суду відповідно до мети її створення та завдань, що має вирішити при розгляді справ, зазначає, що однакове застосування закону забезпечує загальнообовʼязковість закону, рівність перед законом та правову визначеність у державі, яка керується верховенством права. Єдина практика застосування законів поліпшує громадське сприйняття справедливості та правосуддя, а також підвищує довіру до відправлення правосуддя.


Неодноразове ухвалення протилежних і суперечливих судових рішень, особливо судами вищих інстанцій, може спричинити порушення права на справедливий суд, закріплене в пункті 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року.


Загальновизнаний принцип правової визначеності передбачає стабільність правового регулювання і виконуваність судових рішень.


У постановах від 19 червня 2018 року (справа № 237/2240/17), від 21 вересня 2018 року (справи № 237/2242/17 та № 237/2574/17) Верховний Суд погодився із висновком суду апеляційної інстанції, яким задоволено позовні вимоги прокурора про визнання незаконним та скасування рішення міської ради. Верховний Суд зазначив, що спірне рішення міської ради прийнято внаслідок вчинення її посадовою особою, секретарем міської ради, корупційного адміністративного правопорушення, передбаченого частиною другою статті 172-7 КУпАП, у звʼязку з невиконанням останньою покладеного на неї статтею 28 Закону № 1700-VII зобовʼязання щодо врегулювання конфлікту інтересів під час прийняття рішення "Про преміювання та встановлення надбавки посадовим особам Курахівської міської ради", що встановлено постановою суду першої інстанції, яке має преюдиційне значення у справі.


Велика Палата Верховного Суду не вбачає підстав для відступлення від правового висновку, викладеного у постановах Верховного Суду від 19 червня 2018 року у справі № 237/2240/17, від 21 вересня 2018 року у справах № 237/2242/17 та № 237/2574/17 з огляду на таке.


ВеликаПалата Верховного Суду проаналізувала норми права, які регулюють спірні правовідносини.


Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовʼязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.


Статтею 140 Конституції України встановлено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

У частині першій статті 1 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) передбачено:

територіальна громада - жителі, обʼєднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне обʼєднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр;

представницький орган місцевого самоврядування - виборний орган (рада), який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення;


загальний склад ради - кількісний склад депутатів ради, визначений радою відповідно до закону;


склад ради - кількість депутатів, обраних до відповідної ради, повноваження яких визнано і не припинено в установленому законом порядку;


правомочний склад ради - кількість депутатів, обраних до відповідної ради, повноваження яких визнано і не припинено в установленому законом порядку, яка становить не менш як дві третини від загального складу ради.

Відповідно до частини другої статті 2 названого Закону місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

У частині першій статті 10 Закону № 280/97-ВР передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради здійснюється вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

У статті 45 названого Закону передбачено, що сільська, селищна, міська, районна в місті (у разі її створення), районна, обласна рада складається з депутатів, які обираються жителями відповідного села, селища, міста, району в місті, району, області на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Загальний склад ради визначається відповідно до закону про вибори.

Рада вважається повноважною за умови обрання не менш як двох третин депутатів від загального складу ради.

Згідно з частиною дванадцятою статті 46 Закону № 280/97-ВР сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.

Як вбачається зі змісту Регламенту Летнянської сільської ради, затвердженого рішенням 2 сесії сьомого скликання Летнянської сільської ради від 01 грудня 2015 року № 4, сесія ради є правомочною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради. Рішення сільської ради приймається більшістю від загальної кількості депутатів ради, його підписує сільський голова, а в разі його відсутності секретар сільської ради, а у випадку, передбаченому Законом, депутат, який головував на засіданні (пункти 1, 6 Регламенту, а. с. 37?47).

Депутат представляє інтереси всієї територіальної громади, має всю повноту прав, що забезпечують його активну участь у діяльності ради та утворюваних нею органів, несе обовʼязки перед виборцями, радою та її органами, виконує їх доручення. Депутат, крім секретаря ради, повинен входити до складу однієї з постійних комісій ради. Депутат зобовʼязаний брати участь у роботі сесій ради, засідань постійної та інших комісій ради, до складу яких його обрано. Депутат має право ухвального голосу з усіх питань, які розглядаються на сесіях ради, а також на засіданнях постійної та інших комісій ради, до складу яких його обрано (частини четверта, шоста статті 49 Закону № 280/97-ВР).

Відповідно до частин 1-3 статті 59 Закону № 280/97-ВР (у редакції, чинній на час ухвалення рішення від 07 грудня 2015 року № 23) рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Рішення ради приймається відкритим (у тому числі поіменним) або таємним голосуванням.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (частина десята статті 59 Закону № 280/97-ВР).


У статті 59-1 цього Закону передбачено, що сільський, селищний, міський голова, секретар, депутат сільської, селищної, міської ради, голова, заступник голови, депутат районної, обласної, районної у місті ради бере участь у розгляді, підготовці та прийнятті рішень відповідною радою за умови самостійного публічного оголошення про це під час засідання ради, на якому розглядається відповідне питання.


Здійснення контролю за дотриманням вимог частини першої цієї статті, надання зазначеним у ній особам консультацій та розʼяснень щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, поводження з майном, що може бути неправомірною вигодою та подарунками, покладається на постійну комісію, визначену відповідною радою.


З аналізу Закону № 280/97-ВР вбачається, що ним урегульовано питання організації роботи органу місцевого самоврядування, яким є сільська рада, визначено обсяг повноважень та порядок діяльності вказаного органу.


Визначено правовий статус депутата місцевої ради. Передбачено обовʼязки кожного депутата та порядок дій ради, органів ради у випадку конфлікту інтересів.


З аналізу частини другої статті 59-1 Закону № 280/97-ВР вбачається, що обовʼязки щодо попередження конфлікту інтересів у депутата місцевої ради покладено не лише на такого депутата, але і на відповідну постійну комісію ради.


Необхідно зважати, що у названому Законі надано визначення постійної комісії та її повноваження.


У частині першій статті 47 Закону № 280/97-ВР закріплено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попередньогорозгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.


Отже, як склад ради, так і склад її органів утворюють саме депутати цієї ради, які і приймають відповідні рішення у межах компетенції ради на її сесії.


Тому вважати, що за наявності конфлікту інтересів у одного депутата ради це не зачіпає будь-яким чином інших депутатів, не можна. Такий висновок ґрунтується на тому, що певна кількість депутатів входить до постійної комісії, яка у обовʼязковому порядку має бути створена відповідною радою саме для запобігання та урегулювання конфлікту інтересів у депутата ради.


Однак, матеріали справи не містять доказів, що при підготовці сесії Летнятняської сільської ради розглядалося питання щодо наявності та врегулювання конфлікту інтересів у депутата ОСОБА_4 Також не надано доказів того, що при розгляді питання щодо передачі у власність ОСОБА_3 земельної ділянки депутати сільської ради, які входять до постійної комісії, яка уповноважена вирішувати питання конфлікту інтересів, вирішували вказане питання.


................
Перейти до повного тексту