1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



29 березня 2019 року

м. Київ

справа №744/832/16-а

адміністративне провадження №К/9901/32425/18

розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу № 744/832/16-а

за позовом ОСОБА_1 до Новгород - Сіверського обʼєднаного управління Пенсійного фонду України Чернігівській області (далі - Новгород-Сіверське ОУ ПФУ) про визнання дій неправомірними та зобовʼязання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1

на постанову Семенівського районного суду Чернігівської області від 08 листопада 2016 року, ухвалену у складі головуючого судді Смаги С.В. та

ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2016 року, постановлену у складі колегії суддів: головуючого судді Федотова І.В., суддів Ісаєнко Ю.А., Оксененка О.М., -

ВСТАНОВИВ:

26 вересня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:

- визнати неправомірним рішення відповідача від 20 вересня 2016 року № 548/05 про відмову ОСОБА_1 провести перерахунок пенсії державного службовця;

- зобовʼязати відповідача провести позивачу з 01 грудня 2015 року перерахунок та виплату пенсії державного службовця, призначеної в розмірі 90 відсотків заробітної плати державного службовця відповідної посади за останнім місцем роботи на державній службі, з врахуванням підвищення з 01 грудня 2015 року, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року № 1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів".

Позов обґрунтовано тим, що раніше призначена пенсія державного службовця підлягає перерахунку в звʼязку із зміною заробітної плати державних службовців, тому ОСОБА_1 вважає відмову відповідача у такому перерахунку протиправною.

Семенівський районний суд Чернігівської області постановою від 08 листопада 2016 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2016 року, відмовив у задоволенні позовних вимог.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й апеляційний суд, керувався тим, що чинним законодавством України скасовано право на перерахунок призначених пенсій державних службовців у звʼязку з підвищенням окладів, а Кабінетом Міністрів України не визначено умови та порядок проведення такого перерахунку, тому жодних підстав у відповідача для перерахунку пенсії позивачу не має.

05 січня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Вищого адміністративного суду України із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Семенівського районного суду Чернігівської області від 08 листопада 2016 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2016 року, ухвалити нове рішення - про задоволення позовних вимог.

Касаційна скарга мотивована, зокрема, тим, що на момент призначення пенсії законодавством було встановлено право осіб, яким призначена пенсія згідно із Законом України від 16 грудня 1993 року № 3723-XII "Про державну службу" (далі - Закон № 3723-XII), на її перерахунок у разі підвищення заробітної плати працюючих працівників. Враховуючи, що право на перерахунок пенсії надано з моменту призначення пенсії, тому, на думку позивача, не може бути обмежене чи скасоване при прийнятті нових законів чи інших нормативно-правових актів.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 10 березня 2017 року відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та витребував матеріали справи.

30 березня 2017 року від відповідача до суду касаційної інстанції надішли заперечення на вказану касаційну скаргу, в яких пенсійний орган просить залишити останню без задоволення, а оскаржувані позивачем судові рішення - без змін.

15 грудня 2017 року розпочав роботу Верховний Суд і набрав чинності Закон України від 03 жовтня 2017 року "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким Кодекс адміністративного судочинства України (далі - КАС України) викладено в новій редакції.

Пунктом 4 частини першої розділу VII Перехідних положень КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи (частини третя статті 3 КАС України).

Верховний Суд заслухав у попередньому судовому засіданні доповідь судді-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, та, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а оскаржуваних постанови та ухвали судів попередніх інстанцій - без змін, з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

У справі, яка розглядається, суди встановили, що позивач перебуває на обліку в Новгород-Сіверському ОУ ПФУ і отримує з 12 грудня 1995 року пенсію за віком відповідно до Закону № 3723-XII. Пенсія позивачеві обчислена в розмірі 90 % від суми заробітної плати.

У звʼязку з підвищенням посадових окладів за місцем колишньої роботи позивача, останньому видана довідка від 15 вересня 2016 року № 05-29/31 для перерахунку пенсії як державному службовцеві, де заробітна плата за тотожною перед виходом позивача на пенсію посадою з 01 грудня 2015 року вказана в сумі 2796 гривень 67 копійок.

Позивач звернувся із заявою до відповідача щодо перерахунку пенсії, у звʼязку з підвищенням посадового окладу працюючого державного службовця за останнім місцем роботи, яку отримують державні службовці станом на дату звернення позивача з заявою про проведення перерахунку.

Втім, згідно протоколу відмови в проведенні перерахунку пенсії від 20 вересня 2016 року № 108839 відповідачем було відмовлено позивачеві в перерахунку пенсії у звʼязку з тим, що з 01 червня 2015 року призначення та перерахунок пенсій за нормами Закону № 3723-XII згідно пункту 5 розділу ІІІ Прикінцевих положень Закону України від 02 березня 2015 року № 213- "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" не здійснюється.

Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобовʼязані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Умови пенсійного забезпечення державних службовців до 01 травня 2016 року визначалися Законом №3723-ХІІ.

Частина перша статті 37-1 зазначеного Закону у редакції, чинній до 01 січня 2015 року, передбачала, що у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям, а також у звʼязку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення державного службовця за цим Законом, відповідно, здійснюється перерахунок раніше призначених пенсій.

Проте, 01 січня 2015 року набрав чинності Закон України від 28 грудня 2014 року № 76-VIII "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" (далі - Закон № 76-VIII), яким, зокрема, статтю 37-1 Закону № 3723-ХІІ викладено у новій редакції, згідно з якою умови та порядок перерахунку призначених пенсій державним службовцям визначаються Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, законодавець повноваження на встановлення умов та порядку перерахунку призначених пенсій державним службовцям після 01 січня 2015 року делегував Уряду.

Правове регулювання Урядом зазначеного питання у період з 01 січня по 01 грудня 2015 року знайшло своє відображення у пунктах 4, 5 Постанови Кабінету Міністрів України від 31 травня 2000 року № 865 "Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії" (далі - постанова № 865), за змістом яких підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця було передумовою для перерахунку пенсії.

Так, за правилами пункту 4 постанови №865 у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям заробітна плата для перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності Законом № 3723-ХІІ, визначається в такому порядку:

1) пенсіонерам, які на момент перерахунку пенсії продовжують працювати на посаді, з якої призначено пенсію, на підставі поданої довідки про одержувану заробітну плату на момент перерахунку;

2) іншим пенсіонерам на підставі документів, поданих на час перерахунку, виходячи із сум заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок.

Перерахунок пенсій провадиться з місяця підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця на підставі поданої заяви та довідок, виданих державними органами за останнім місцем роботи. Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення (перерахунку) пенсії державним службовцям, затверджується правлінням ПФУ за погодженням з Мінсоцполітики (пункт 5 постанови №865).

Постановою Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року №1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів", якою підвищено розміри заробітку працюючих державних службовців та яка відповідно до її пункту 6 застосовується з 01 грудня 2015 року, пункт 4 постанови № 865 виключено, а пункт 5 викладено в такій редакції: "форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики".


................
Перейти до повного тексту