ф
ПОСТАНОВА
Іменем України
28 березня 2019 року
Київ
справа №805/3836/18-а
адміністративне провадження №К/9901/68887/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
Судді-доповідача - Васильєвої І.А.,
суддів - Бившевої Л.І., Юрченко В.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження
касаційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області
на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2018 року (Судді: Ястребова Л.В., Казначеєв Е.Г., Міронова Г.М.),
у справі № 805/3836/18-а
за позовом Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Баскетбольний клуб "Азовмаш"
про стягнення податкового боргу, -
В С Т А Н О В И В :
24 травня 2018 року Головне управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (далі - позивач, ГУ ДФС у Донецькій області) звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Баскетбольний клуб "Азовмаш" (далі - відповідач, ТОВ "Баскетбольний клуб "Азовмаш") про стягнення податкового боргу, самостійно визначеного до сплати в податкових деклараціях з орендної плати за землю за 2016-2017 роки (по терміну сплати 30.10.2016 року по 30.11.2017 року) в загальному розмірі 514 319, 43 грн.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 18 липня 2018 року позов задоволений, стягнуто з ТОВ "Баскетбольний клуб "Азовмаш" податковий борг в розмірі 514 319, 43 грн.
Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 19 листопада 2018 року за наслідками апеляційного перегляду рішення суду першої інстанції скасовано, прийнято нову постанову, якою у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції позивач звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій з посиланням на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просив скасувати судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
В обґрунтування касаційної скарги зазначив на неврахування судом апеляційної інстанції при розгляді справи, що питання наявності/або відсутності надмірної сплати податкових зобовʼязань з орендної плати за землю за 2014-2015 роки, та подальше врахування переплати в рахунок наявної у відповідача заборгованості з орендної плати за землю за періоди 2016-2017 роки не є предметом даної справи. Надмірна сплата з орендної плати за землю у відповідача відсутня. Крім цього на відповідача у спірний період виникнення заборгованості не розповсюджуються вимоги ст. 6 Закону України від 02.09.2014 року № 1669-VII "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції". До того ж позивач звернув увагу, що рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 05.09.2018 року по справі № 0540/5657/18-а установлено, що за позивачем обліковується податковий борг внаслідок несплати податкових зобовʼязань за періоди 2016-2018 року на загальну суму 1 174 411,18 грн.
Відповідно до частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє правильність застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права.
Справа у відповідності до ухвали Верховного Суду від 04.02.2019 року розглядається в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи та доводи касаційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Баскетбольний клуб "Азовмаш" (код ЄДРПОУ 34697161) є юридичною особою та перебуває на податковому обліку у Маріупольській ОДПІ ГУ ДФС у Донецькій області, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Звертаючись з даним позовом до суду позивач зазначив, що за ТОВ "БК "Азовмаш" обліковується податковий борг з орендної плати за землю в загальному розмірі 514 319,43 грн, який утворився внаслідок несплати самостійно визначеного ним до сплати в податкових деклараціях від 19.06.2016 року №9020577020 та від 17.02.2017 року №9022645714 з орендної плати за землю за 2016-2017 роки поданих до Приморського, Іллічівського та Жовтневого відділення Маріупольської ОДПІ (по терміну сплати 30.10.2016 року по 30.11.2017 року).
На підтвердження боргу позивачем подані до матеріалів справи податкові декларації, розрахунки податкового боргу та корінці податкових вимог.
Як встановлено судами першої та апеляційної інстанції, за Товариством з обмеженою відповідальністю "Баскетбольний клуб "Азовмаш" обліковується податковий борг з орендної плати за землю за 2016-2017 роки в загальному розмірі 514 319, 43 грн.
З інтегрованих карток позивача вбачається, що у період з травня 2014 року по грудень 2015 року позивачем сплачено орендну плату за землю в загальній сумі 409 630,31 грн.
Відмовляючи в задоволенні позову суд апеляційної інстанції посилався на відсутність податкового боргу у відповідача за періоди 2016-2017 рік внаслідок надмірно сплачених коштів за періоди з травня 2014 року по 31 грудня 2015 року (що підтверджено даними інтегрованих карток про сплату відповідачем орендної плати за землю у період з травня 2014 року по грудень 2015 на загальну суму 409 630,31 грн), які в силу п. 38.7 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України повинні зараховуватись позивачем на погашення податкового боргу з орендної плати за землю по деклараціям за 2016-2017 рік.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" від 21.12.2016 року № 1797-VIII (який є чинним з 01.01.2017 року, підрозділ 10 розділу XX Податкового кодексу України було доповнено пунктом 38.
Підпунктом 38.7 п. 38 підрозділу 10 Розділу ХХ Податкового кодексу України визначено, що не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, які розташовані на тимчасово окупованій території та/або території населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення та перебувають у власності та/або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, у період з 14 квітня 2014 року до 31 грудня року, в якому завершено антитерористичну операцію.
Нараховані та сплачені за період проведення антитерористичної операції суми плати за землю відповідно до статей 269-289 цього Кодексу вважаються надміру сплаченими грошовими зобовʼязаннями та підлягають поверненню.
До того ж, в подальшому, Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо уточнення деяких положень та усунення суперечностей, що виникли при прийнятті Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" від 23 березня 2017 року № 1989-VIII (діє з 15.04.2017 року) пункт 38.7 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України викладений в іншій редакції:
Не нараховується та не сплачується у період з 14 квітня 2014 року по 31 грудня року, в якому завершено проведення антитерористичної операції, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що розташовані на тимчасово окупованій території та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб.