ПОСТАНОВА
Іменем України
28 березня 2019 року
Київ
справа №431/4088/16
адміністративне провадження №К/9901/43236/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Мороз Л.Л.,
суддів: Бучик А.Ю., Гімона М.М.,
розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу № 431/4088/16
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області про визнання дій неправомірними та зобовʼязання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду, прийняту 15 серпня 2017 року у складі колегії суддів: головуючого - Василенко Л.А., суддів: Гайдар А.В., Ханова Р.Ф.,
в с т а н о в и в :
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області (далі - ГУПФУ в Луганській області), в якому просив:
визнати неправомірними дії ГУПФУ в Луганській області щодо відмови в проведенні перерахунку призначеної позивачу пенсії з 25.06.2016, згідно додатково наданих ним документів для перерахунку пенсії;
зобовʼязати ГУПФУ в Луганській області провести перерахунок та виплати з 25.06.2016 року пенсії згідно додатково наданих позивачем документів для перерахунку пенсії: довідки Старобільського РВ ГУМВСУ у Луганській області від 12.05.2016 року №2809/111/43-2016, довідки ГУНП в Луганській області від 18.07.2016 року №1271/111/22-2016, грошового атестату за № 21 Стахановського МВ ГУМВС України у Луганській області від 27.11.2014 року, якими підтверджуються проведення виплат з 01.05.2014 до 24.06.2016 року, які не увійшли в розрахунок пенсії, а саме: матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань, одноразових премій та надбавок, винагороди за участь в АТО на загальну суму - 113188 грн., яка не увійшла в розрахунок пенсії, з яких сплачувалися страхові внески на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, ОСОБА_1 зазначив, що перед звільненням він фактично отримав у складі грошового забезпечення згадані вище суми додаткових видів грошового забезпечення, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування, а тому при обрахунку пенсії належало врахувати ці види грошового забезпечення.
Постановою Старобільського районного суду Луганської області від 24 квітня 2017 року позов задоволено повністю, а саме:
визнано неправомірними дії ГУПФУ в Луганській області щодо відмови в проведенні перерахунку призначеної ОСОБА_1 пенсії з 25.06.2016 року;
зобовʼязано ГУПФУ в Луганській області провести перерахунок та виплату ОСОБА_1 з 25.06.2016 року пенсії згідно додатково наданих документів для перерахунку пенсії довідки Старобільського РВ ГУМВС України у Луганській області від 12.05.2016 р. №2809/111/43-2016 р., довідки ГУНП в Луганській області від 18.07.2016 р. №1171/111/22-2016, грошового атестату Стаханівського МВ ГУМВСУ у Луганській області за №21 від 27.11.2014 р., якими підтверджуються проведення йому виплат з 01.05.2014 р. по 24.06.2016 р., які не увійшли в розрахунок пенсії, а саме матеріальної допомоги на оздоровлення, матеріальної допомоги для вирішення соціально побутових питань, одноразових премій та надбавок, винагороди за участь в АТО на загальну суму 113188 грн., з яких виплачувалися страхові внески на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування.
Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 15 серпня 2017 року скасовано постанову суду першої інстанції та прийнято нову постанову, якою у позові відмовлено.
Як встановлено, ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Луганській області та отримує пенсію за вислугу років, призначену на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" з 25.06.2016.
11.08.2017 року ОСОБА_1 звернувся до ГУ ПФУ в Луганській області з заявою про перерахунок пенсії на підставі довідки Старобільського РВ ГУМВС України у Луганській області від 12.05.2016 р. №2809/111/43-2016 р., довідки ГУНП в Луганській області від 18.07.2016 р. №1171/111/22-2016, грошового атестату Стаханівського МВ ГУМВСУ у Луганській області за №21 від 27.11.2014 р., з урахуванням матеріальної допомоги на оздоровлення, для вирішення соціально-побутових питань, одноразових премій та інших премій, винагороди за участь в АТО.
Листом ГУПФУ в Луганській області №352/Ш-ІІ від 23.08.2017 ОСОБА_1 відмовлено в перерахунку пенсії з урахуванням матеріальної допомоги, одноразових премій, винагороди за участь в АТО, на які нараховано та утримано єдиний внесок на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування, оскільки зазначені складові грошового забезпечення не мають постійного характеру.
Суд першої інстанції задовольнив позов, виходячи з того, що винагорода за участь в АТО, матеріальна допомога, одноразові премії, з яких сплачено страхові внески на загальнообовʼязкове державне пенсійне страхування, відносяться до складу грошового забезпечення осіб рядового та начальницького складу, з розміру якого обчислюється пенсія з посиланням на висновки Верховного Суду України, викладені в постанові 22 квітня 2014 року у справі №21-484а13.
Суд апеляційної інстанції, приймаючи рішення про відмову у позові, відступив від правової позиції Верховного Суду України з огляду на те, що законодавством визначено вичерпний перелік видів грошового забезпечення, з яких обчислюється пенсія і розширення цих видів є неприпустимим.
У касаційній скарзі позивач заявив вимогу про скасування рішення суду апеляційної інстанції та залишення в силі рішення суду першої інстанції.
В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права.
Суд, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а оскарженого судового рішення - без змін, оскільки відсутні підстави для його скасування.
Частиною першою статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - Закон № 2011-XII) встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
Згідно з частинами другою, третьою статті 9 Закону № 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.