1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



28 березня 2019 року

Київ

справа №819/830/17

адміністративне провадження №К/9901/45846/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Пасічник С.С.,

суддів: Васильєвої І.А., Юрченко В.П.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Тернопільського обʼєднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області на постанову Тернопільського окружного адміністративного суду у складі головуючого судді Подлісної І.М. від 27.06.2017 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Затолочного В.С., суддів: Довгої О.І., Іщук Л.П. від 03.08.2017 у справі за позовом ОСОБА_3 до Тернопільського обʼєднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області, третя особа - Управління Державної казначейської служби України у місті Тернополі, про зобовʼязання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

У травні 2017 року ОСОБА_3 звернувся до суду з адміністративним позовом до Тернопільського обʼєднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області (далі - відповідач/Управління), третя особа - Управління Державної казначейської служби України у місті Тернополі, в якому просив зобовʼязати Тернопільське обʼєднане управління Пенсійного фонду України Тернопільської області сформувати та подати до Управління Державної казначейської служби України у місті Тернополі Тернопільської області подання про повернення ОСОБА_3 (РНОКПП НОМЕР_1) 5841 (пʼять тисяч вісімсот сорок одну) грн. 00 коп. збору на обовʼязкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна, сплаченого згідно квитанції №ПН 1963437 від 03.05.2017.

Позов обґрунтовано тим, що відповідач безпідставно відмовив йому у задоволенні заяви про направлення подання до третьої особи для повернення помилково сплаченого збору на обовʼязкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна, адже така угода була укладена ним вперше.

Постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 27.06.2017, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 03.08.2017, позов задоволено.

Рішення судів мотивовані тим, що відповідач всупереч Закону України "Про збір на обовʼязкове державне пенсійне страхування" від 26.06.1997 №400/97-ВР (далі - Закон №400/97-ВР) та Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 №787 (далі - Порядок №787) не надав подання Казначейству про повернення позивачу помилково сплаченого збору на обовʼязкове державне пенсійне страхування з операції купівлі-продажу нерухомого майна, так як він придбав житло вперше.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволені позовних вимог. Вказує на те, що Пенсійний фонд України не володіє інформацією стосовно права власності громадян на нерухоме майно та позбавлений можливості встановити придбання житла конкретною особою вперше. При цьому надані позивачем документи не можуть вважатися достатніми для обґрунтування його позовних вимог, оскільки не підтверджують факт придбання житла в минулому чи придбання житла вперше.

Переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про відмову у задоволенні касаційної скарги.

Так, судами попередніх інстанцій встановлено, що 03.05.2017 між ОСОБА_3 та ПрАТ "КУА "Національний резерв" укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна, згідно якого позивач придбав квартиру №37, розташовану в будинку №23, що знаходиться за адресою вул.Коновальця в м.Тернополі. При цьому у відповідності до статті 49 Закону України "Про нотаріат" ним було сплачено збір на обовʼязкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна в розмірі 5841,00 грн., що підтверджується квитанцією від 03.05.2017 №ПН 1963437.

18.05.2017 ОСОБА_3 звернувся до Тернопільського обʼєднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області із заявою про повернення сплаченого збору, оскільки він не є його платником в розумінні пункту 9 статті 1 Закону України "Про збір на обовʼязкове державне пенсійне страхування", так як придбавав житло вперше.

Листом Тернопільського обʼєднаного управління Пенсійного фонду України Тернопільської області від 19.05.2017 №9256/07 позивача повідомлено про відсутність підстав для задоволення його заяви, оскільки Управління не володіє інформацією щодо прав власності громадян на нерухоме майно.

Не погоджуючись із такою відмовою позивач звернувся з позовом до суду.

Так, відповідно до пункту 9 статті 1 Закону №400/97-ВР платниками збору на обовʼязкове державне пенсійне страхування є: підприємства, установи та організації незалежно від форм власності та фізичні особи, які придбавають нерухоме майно, за винятком державних підприємств, установ і організацій, що придбавають нерухоме майно за рахунок бюджетних коштів, установ та організацій іноземних держав, що користуються імунітетами і привілеями згідно із законами та міжнародними договорами України, згода на обовʼязковість яких надана Верховною Радою України, а також громадян, які придбавають житло і перебувають у черзі на одержання житла або придбавають житло вперше. Нерухомим майном визнається жилий будинок або його частина, квартира, садовий будинок, дача, гараж, інша постійно розташована будівля, а також інший обʼєкт, що підпадає під визначення групи 3 основних засобів та інших необоротних активів згідно з Податковим кодексом України.

Пунктом 8 частини першої статті 2 цього Закону передбачено, що обʼєктом оподаткування є: для платників збору, визначених пунктом 9 статті 1 цього Закону, - вартість нерухомого майна, зазначена в договорі купівлі-продажу такого майна.

Питання сплати збору на обовʼязкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій згідно із Законом №400/97-ВР врегульовано Порядком сплати збору на обовʼязкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.1998 №1740.

Згідно з абзацом першим пункту 15-1 цього Порядку збір на обовʼязкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна сплачується підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та фізичними особами, які придбавають нерухоме майно, у розмірі 1 відсотка від вартості нерухомого майна, зазначеної в договорі купівлі-продажу такого майна, за винятком державних підприємств, установ і організацій, що придбавають нерухоме майно за рахунок бюджетних коштів, установ та організацій іноземних держав, що користуються імунітетами і привілеями згідно із законами та міжнародними договорами України, згода на обовʼязковість яких надана Верховною Радою України, а також громадян, які придбавають житло і перебувають у черзі на одержання житла або придбавають житло вперше.

Відповідно до пункту 15-3 Порядку №1740 нотаріальне посвідчення або реєстрація на біржі договорів купівлі-продажу нерухомого майна здійснюється за наявності документального підтвердження сплати збору на обовʼязкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна.

З аналізу наведених норм вбачається, що нотаріальне посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна здійснюється лише за наявності документального підтвердження сплати збору на обовʼязкове державне пенсійне страхування з операцій купівлі-продажу нерухомого майна, однак, громадяни, які придбавають житло вперше, не є платниками збору на обовʼязкове державне пенсійне страхування.

Як встановлено судами, відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 03.05.2017 №86236642 та Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження обʼєктів нерухомого майна щодо субʼєкта від 30.05.2017 №88364400 ОСОБА_3 є власником квартири за адресою: АДРЕСА_1.

Процедура повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, а саме: податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджету, коштів від повернення до бюджетів бюджетних позичок, фінансової допомоги, наданої на поворотній основі, та кредитів, у тому числі залучених державою (місцевими бюджетами) або під державні (місцеві) гарантії, визначена Порядком №787.

Пунктом 5 Порядку №787 передбачено, що повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету податків, зборів, пені, платежів та інших доходів бюджетів здійснюється за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, а при поверненні судового збору (крім помилково зарахованого) - за ухвалою суду, яка набрала законної сили. Подання на повернення помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджетів (крім зборів та платежів, контроль за справлянням яких покладено на органи Державної фіскальної служби України (далі - органи ДФС)) подається до відповідного органу Казначейства за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Подання за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку подається платником до органу Казначейства разом з його заявою про повернення коштів з бюджету та оригіналом або копією документа на переказ, або паперовою копією електронного розрахункового документа, які підтверджують перерахування коштів до бюджету.


................
Перейти до повного тексту