1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



28 березня 2019 року

Київ

справа №820/3760/17

адміністративні провадження №К/9901/925/18, №К/9901/5367/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мороз Л.Л.,

суддів: Гімона М.М., Бучик А.Ю.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу №820/3760/17

за позовом ОСОБА_2 до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, треті особи - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОРГІВЕЛЬНИЙ ДІМ "БЕТОНСТРОЙ", Товариство з обмеженою відповідальністю "СУЕТА", Публічне акціонерне товариство "УКРБІЗНЕСБАНК", про визнання протиправним рішення, зобовʼязання вчинити дії та утриматись від вчинення дій, провадження по якій відкрито

за касаційними скаргами Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та Публічного акціонерного товариства "УКРБІЗНЕСБАНК" в особі Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "УКРБІЗНЕСБАНК" Білої Ірини Володимирівни на постанову Харківського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2017 року, ухвалену у складі головуючого судді Заічко О.В., та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2017 року, ухвалену колегією суддів у складі: головуючого судді Бегунца А.О., суддів: Старостіна В.В., Рєзнікової С.С.

в с т а н о в и в :

ОСОБА_2 звернулась до суду з адміністративним позовом до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, треті особи - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТОРГІВЕЛЬНИЙ ДІМ "БЕТОНСТРОЙ", Товариство з обмеженою відповідальністю "СУЕСТА", Публічне акціонерне товариство "УКРБІЗНЕСБАНК", в якому просила:

- визнати протиправними дії з продажу на відкритих торгах права вимоги ПАТ "УКРБІЗНЕСБАНК" за кредитними угодами № КТДЕЮ/14137.30 від 31.07.2013, № 17-СевНЛ від 09.12.2011, № 18-СевНЛ від 09.12.2011;

- скасувати рішення Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб №3072 від 20.07.2017 в частині визначення активів ПАТ "УКРБІЗНЕСБАНК", а саме: права вимоги за кредитними угодами № КТДЕЮ/14137.30 від 31.07.2013, № 17-СевНЛ від 09.12.2011, № 18-СевНЛ від 09.12.2011 такими, що підлягають продажу на відкритих торгах.

- зобовʼязати Фонд гарантування вкладів фізичних осіб утримуватися від дій з продажу прав вимоги за вказаними кредитними угодами.

В обґрунтування позовних вимог зазначала, що Фонд гарантування вкладів фізичних осіб в межах процедури продажу активів неплатоспроможних банків відповідно до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" здійснює реалізацію активів ПАТ "УКРБІЗНЕСБАНК". Рішенням виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб №3072 від 20.07.2017 призначено проведення відкритих торгів (аукціону) з продажу прав вимоги ПАТ "УКРБІЗНЕСБАНК" до ТОВ "СУЕСТА" та ТОВ "ТД "БЕТОНСТРОЙ", зокрема прав вимоги за договорами №КТДЕЮ/14137.30 від 31.07.2013; № 17-СевНЛ від 09.12.2011; № 18-СевНЛ від 09.12.2011. Позивач вказувала, що згідно повідомлення на веб-ресурсі відповідача (http://www.fg.gov.ua/not-paying/liquidation/93-ukrbiznesbank/13860-05072017-406663) кредит юридичних осіб за договором №КТДЕЮ/14137.30 від 31.07.2013 станом на 01.05.2016 забезпечено трикімнатною квартирою АДРЕСА_1, яка є власністю позивача та зазначила, що Фонд гарантування вкладів фізичних осіб не має документів, які б підтверджували право вимоги, яке є предметом торгів, в тому числі, кредитного договору; а оцінка предмету торгів проведена з суттєвими порушеннями, зокрема, не здійснювався огляд майна, яким забезпечено виконання зобовʼязань за кредитними договорами. Крім того, позивач стверджувала, що відповідач не має договорів іпотеки та поруки, за вказаними кредитними договорами, а тому дії відповідача з продажу прав вимоги є незаконними.

Постановою Харківського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2017 року, зміненою постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2017 року, позов задоволено.

Суди встановили, що рішенням Виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб № 2347 від 08.06.2017 призначено проведення відкритих торгів (аукціону) з продажу прав вимоги ПАТ "УКРБІЗНЕСБАНК" до ТОВ "СУЕСТА" та ТОВ "ТД "БЕТОНСТРОЙ". Публічний паспорт активу (№ лоту: Q81544b8999) розміщено на веб-ресурсі відповідача (http://www.fg.gov.ua/not-paying/liquidation/93-ukrbiznesbank/13860-05072017-406663). Організатором відкритих торгів (аукціону) призначено ТБ "ЦЕНТРАЛЬНА УНІВЕРСАЛЬНА ТОВАРНА БІРЖА".

Рішенням виконавчої дирекції Фонду №2817 від 03.07.2017 проведення торгів скасоване.

Рішенням виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб № 3072 від 20.07.2017 призначено нові відкриті торги (http://www.fg.gov.ua/not-paying/liquidation/93-ukrbiznesbank/16265-14082017-6475). Лоту присвоєний номер Q81844b13170. Організатором відкритих торгів (аукціону) призначено Товарну біржу "СТАТУС ЕКСПЕРТ".

Предметом відкритих торгів є права вимоги за договорами № КТДЕЮ/14137.30 від 31.07.2013; № 17-СевНЛ від 09.12.2011; № 18-СевНЛ від 09.12.2011. Оцінка активу щодо права вимоги за договором проведена 28.04.2017 субʼєктом оціночної діяльності ТОВ "ВЕРІТАС ПРОПЕРТІ МЕНЕДЖМЕНТ".

Вважаючи дії відповідача неправомірними, а свої права порушеними, позивач звернулась до суду з даним адміністративним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, мотивував своє рішення тим, що право вимоги на нерухоме майно - квартиру АДРЕСА_1, не підтверджується оригіналом кредитного договору, відтак відповідач не мав законних підстав вчиняти дії з продажу прав вимоги, а також приймати рішення про проведення відкритих торгів (аукціону) з продажу прав вимоги.

У касаційних скаргах Фондом та Уповноваженою особою заявлено вимогу про скасування рішень судів попередніх інстанцій та прийняття нового рішення про відмову в задоволенні позову. В обґрунтування своїх вимог заявники посилаються на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права.

Суди попередніх інстанцій, розглядаючи справу по суті, виходили з того, що цей спір є адміністративним.

Колегія суддів з такими висновками судів попередніх інстанцій, які виходили з того, що спір у цій справі є публічно-правовим та належить до юрисдикції адміністративних судів, не погоджується з огляду на таке.

Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлюються Законом України від 23 лютого 2012 року № 4452-VІ "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (далі - Закон № 4452-VІ). Цим Законом також регулюються відносини між Фондом, банками, Національним банком України, визначаються повноваження та функції Фонду щодо виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.3 Закону № 4452-VI Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку. Фонд є юридичною особою публічного права, має відокремлене майно, яке є обʼєктом права державної власності і перебуває у його господарському віданні. Фонд є субʼєктом управління майном, самостійно володіє, користується і розпоряджається належним майном, вчиняючи стосовно нього будь-які дії (у тому числі відчуження, передача в оренду, ліквідація), що не суперечать законодавству та меті діяльності Фонду.

За приписами п. 2 ч. 1 ст. 48 Закону №4452-VI уповноважена особа Фонду з дня свого призначення здійснює, зокрема, такі повноваження: приймає до свого відання майно (кошти) банку, вживає заходів щодо забезпечення його збереження, формує ліквідаційну масу та виконує функції з управління та реалізації майна банку.

Аналіз наведених норм чинного законодавства свідчить про те, що основні функції Фонду мають як владний характер, зокрема щодо врегулювання правовідносин у сфері банківської діяльності, так і такі, що не містять владної складової, а спрямовані на здійснення процедури виведення неплатоспроможних банків з ринку, у тому числі шляхом здійснення тимчасової адміністрації та ліквідації банків.

Водночас, у розумінні Закону №4452-VI неплатоспроможним є банк, щодо якого Національний банк України прийняв рішення про віднесення його до категорії неплатоспроможних у порядку, передбаченому Законом України від 7 грудня 2000 року № 2121-III "Про банки і банківську діяльність". Ліквідацією банку є процедура припинення функціонування банку як юридичної особи відповідно до законодавства (п.п.6, 8 ч.1 ст.2 Закону №4452-VI)

За змістом ч.ч.1, 3 ст.34 Закону №4452-VI Фонд розпочинає процедуру виведення неплатоспроможного банку з ринку не пізніше наступного робочого дня після офіційного отримання рішення Національного банку України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних, а виконавча дирекція Фонду у цей же строк призначає з числа працівників ФГВФО уповноважену особу Фонду (кілька уповноважених осіб Фонду), якій Фонд делегує всі або частину своїх повноважень тимчасового адміністратора. Під час тимчасової адміністрації Фонд має повне і виняткове право управляти банком відповідно до цього Закону, нормативно-правових актів Фонду та вживати дії, передбачені планом врегулювання (ч.5 ст.34 Закону №4452-VI).


................
Перейти до повного тексту