1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



26 березня 2019 року

м. Київ



Справа № 904/886/18



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Баранець О.М. - головуючий, Вронська Г.О., Студенець В.І.,

за участю секретаря судового засідання Низенко В.Р.,



розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик"

на рішення Господарського суду Дніпропетровської області

у складі судді Манько Г.В.

від 15.05.2018

та постанову Центрального апеляційного господарського суду

у складі колегії суддів: Широбокової Л.П., Подобєд І.М., Орєшкіної Е.В.

від 12.11.2018



за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик"

до Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат"

про стягнення збитків у сумі 1 152 319,85 грн



за участю представників:

позивача: Волкодав І.Ю.

відповідача: Терехов А.В.



ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог.

У березні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат" про стягнення 1 152 319,85 грн збитків, заподіяних позивачу внаслідок порушення відповідачем умов укладеного з позивачем договором транспортно-експедиційного обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів № 20012017/1-ПВ/ТЕ/17-0177-02 від 20.01.2017.

Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідач допустив порушення умов пункту 2.2.12. зазначеного договору, а саме: використав без погодження з позивачем, як експедитором, наданий йому позивачем індивідуальний оплатний код Акціонерного товариства "ФГК" для перевезення вантажу залізничним транспортом по території Російської Федерації, організацію якого здійснював не позивач, а інше підприємство. Тобто здійснив розголошення індивідуального оплатного коду Акціонерного товариства "ФГК, який є конфіденційною інформацією. Внаслідок допущених відповідачем порушень умов договору позивач поніс збитки у вигляді сплати Акціонерному товариству "ФГК" коштів за здійснення перевезення вантажу по території Російської Федерації, організацію якого здійснював не позивач, а інше товариство. За твердженням позивача відповідач відповідно до частини 3 статті 147, статей 224, 225 Господарського кодексу України, пунктів 8.1., 8.6. та 8.14. договору за порушення умов договору зобовʼязаний відшкодувати позивачу понесені ним збитки.

2. Короткий виклад обставин справи, встановлених судами попередніх інстанцій.

20.01.2017 між Товариством з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик" (експедитор, позивач) та Публічним акціонерним товариством "Дніпровський металургійний комбінат" (клієнт, відповідач) був укладений договір транспортно-експедиційного обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів № 20012017/1-ПВ/ТЕ/17-0177-02 (далі по тексту - договір), відповідно до пункту 1.1. якого клієнт доручає, а експедитор приймає на себе обовʼязки від свого імені та за рахунок клієнта здійснювати транспортно-експедиційне обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів залізничним транспортом по території України, країн СНД та інших держав.

Обовʼязки експедитора визначені в пункті 2.1. договору, згідно з яким експедитор зобовʼязаний:

- узгоджувати з клієнтом маршрут та умови перевезення вантажу (підпункт 2.1.1. договору);

- надсилати інструкцію по заповненню перевізних документів (підпункт 2.1.3. договору);

- виступати платником перевізних платежів на території України та СНД при перевезенні вантажів в міжнародному сполученні (підпункт 2.1.4. договору);

Обовʼязки клієнта визначені в пункті 2.2. договору, згідно з яким клієнт зобовʼязаний:

- за допомогою телефаксу або електронної пошти надавати експедитору письмову заявку на перевезення вантажів із зазначенням обсягу перевезень та реквізитів отримувачів за 10 календарних днів до запланованого перевезення (підпункт 2.2.1. договору);

- після відправлення вагонів з експортним вантажем клієнта надавати експедитору у робочі дні копії залізничних накладних. Своєчасно оформляти залізничні документи на перевезення із внесенням необхідних даних у відповідності до інструкції експедитору (підпункт 2.2.5. договору);

- не розголошувати третім особам зміст наданої експедитором інструкції (п. 2.1.3, п. 2.1.11.), оскільки така інформація є конфіденційною, і нести відповідальність за неправомірне її використання (підпункт 2.2.12. договору).

Згідно з пунктами 8.6., 8.14. договору у випадку використання/надання клієнтом проплатних кодів експедитора без попереднього повідомлення про це експедитора, клієнт зобовʼязується повернути експедитору списані з останнього кошти протягом 5 робочих днів з моменту отримання відповідної вимоги експедитора. Клієнт компенсує експедитору документально підтверджені витрати експедитора, що виникли з вини клієнта, в тому числі у звʼязку з неналежним виконанням ним умов даного договору.

Відповідно до пункту 11.1. договору останній вступає в силу з моменту його підписання і діє до 31.12.2017 з можливістю пролонгації. Термін дії договору може бути продовжений шляхом підписання відповідної додаткової угоди до договору.

04.12.2017 Товариство з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик" та Публічне акціонерне товариство "Дніпровський металургійний комбінат" уклали між собою додаткову угоду № 2 від 04.12.2017 до договору транспортно-експедиційного обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів № 20012017/1-ПВ/ТЕ/17-0177-02, в якій домовились внести зміни до пункту 11.1. договору, якими продовжили термін дії договору до 31.12.2018.

Суди попередніх інстанцій також встановили, що для організації перевезень вантажів клієнтів залізничним транспортом по території країн СНД (в тому числі по території Російської Федерації) 04.02.2014 між Відкритим акціонерним товариством "Федеральна грузовая компанія", як виконавцем, (далі по тексту - Акціонерне товариство "ФГК") та Товариством з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик") (позивач), як замовником, був укладений договір про надання експедиторських послуг № ФГК-28-16, відповідно до умов виконавець зобовʼязався за передбачену договором винагороду від свого імені, але за рахунок замовника, надавати послуги по організації залізничних перевезень вантажів по території Російської Федерації, країн СНД та Балтії, інших іноземних держав, по внутрішньодержавному та/або міжнародному (експорт, імпорт, транзит) сполученні у вагонах.

Згідно з пунктами 3.1.1.5., 3.2.5. зазначеного договору виконавець зобовʼязався видавати замовнику інструкції по заповненню перевізних документів на протязі двох робочих днів від дати надходження грошових коштів на розрахунковий рахунок виконавця, а замовник зобовʼязався вносити до перевізних документів відмітки виключно відповідно до отриманих від виконавця інструкцій по заповненню перевізних документів на конкретне перевезення вантажів (з урахуванням пункту 3.1.1.5. цього договору).

Відповідно до пункту 5.6. зазначеного договору замовник несе повну відповідальність за надані йому індивідуальні ідентифікаційні коди виконавця. У разі несанкціонованого використання цих кодів замовник компенсує виконавцю усі понесені збитки. Замовник оплачує вартість всіх перевезень, у перевізних документах яких зазначений виданий йому індивідуальний ідентифікаційний код виконавця, а останній в свою чергу гарантує збереження та нерозголошення виданого індивідуального ідентифікаційного коду замовника.

На виконання умов договору транспортно-експедиційного обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів № 20012017/1-ПВ/ТЕ/17-0177-02 клієнт - Публічне акціонерне товариство "Дніпровський металургійний комбінат" направив експедитору - Товариству з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик" замовлення (лист № МО29-464 від 02.02.2017) на організацію з 12.02.2017 перевезення металопродукції в напіввагонах, що знаходяться в оперативному управлінні експедитора, за межі митного кордону України (а.с. 181, т.1).

На виконання зазначеного замовлення Товариство з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик" надало клієнту інструкції по заповненню перевізних документів накладної СМГС у кількості 16 штук для здійснення перевезення вантажу вагонами власності/оренди Відкритого акціонерного товариства "ФГК" протягом періоду з 10.02.2017 по 28.02.2017 до станцій призначення в Російській Федерації. У графі 23 інструкцій по заповненню накладної СМГС Товариство з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик" відповідно до укладеного між ним та Відкритим акціонерним товариством "ФГК" договором № ФГК-28-16 зазначило оплатний код Відкритого акціонерного товариства "ФГК" як платника за використання тарифу залізниці на території Російської Федерації (а.с. 24-39, т.1).

На виконання умов договору № 20012017/1-ПВ/ТЕ/17-0177-02 за замовленням Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат" Товариство з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик" у лютому 2017 року здійснило організацію перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях, за наслідком чого між сторонами був підписаний акт наданих послуг № 515 від 28.02.2017 на загальну суму 3 097 616,67 грн та Публічним акціонерним товариством "Дніпровський металургійний комбінат" підписано додаток до виконаних робіт (наданих послуг), копії яких наявні в матеріалах справи (т. 1, а.с. 182 - 185).

Суди попередніх інстанцій також встановили, що 01.12.2015 між Публічним акціонерним товариством "Дніпровський металургійний комбінат" (відповідач), як постачальником, та Товариством з обмеженою відповідальністю "Русская горно-металлургическая компанія", як покупцем, був укладений контракт № DМКD/RGМК-RF-RUB-16 на постачання металопродукції (а.с. 151-163, т.1), на виконання умов якого сторони контракту підписали Специфікації №№ 112, 113, в яких узгодили найменування, кількість та ціну товару, строк та умови поставки.

20.03.2013 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Укртіртранс", як експедитором, та Публічним акціонерним товариством "Дніпровський металургійний комбінат", як замовником, був укладений договір транспортно-експедиційного обслуговування № 9/2012/13-0735-02, умовами якого був визначений порядок організації залізничних перевезень вантажів замовника по території України, СНГ та інших держав у вагонах, що знаходяться в оперативному управлінні експедитора. При виконанні визначених договором послуг експедитор діє від свого імені за дорученням, в інтересах та за рахунок замовника відповідно до заявок замовника (т. 1, а.с. 203-211).

08.02.2017 на підставі зазначеного договору № 9/2012/13-0735-02 Публічне акціонерне товариство "Дніпровський металургійний комбінат" направило на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртіртранс" замовлення (лист № М029-535 від 08.02.2017) на організацію перевезення металопродукції у лютому 2017 року (у період з 10.02.2017 по 20.02.2017) в кількості 25 вагонів зі станції Правда Придніпровської залізниці за межі митного кордону України отримувачам вантажу: Товариству з обмеженою відповідальністю "Мост-Термінал", Відкритому акціонерному товариству "Металсервіс", ПАТ "МНГС" (т. 1, а.с. 212).

На виконання замовлення, відповідно до умов договору № 9/2012/13-0735-02 Товариство з обмеженою відповідальністю "Укртіртранс" організувало перевезення вантажу Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат" за наступними залізничними накладними СМГС №№ 47340708, 47340831, 47340955, 47341086, 47350848, 47350855, 47350863, 47350871, 47395769, 47395777, 47395785, 47395793, 47395843, 47395868, 47395884, 47395934, 47395942, 47395959, 47395983, 47395991, 47422902, 47422928, 47422936, 47422944, 47669536 (а.с. 88-109, 218-223, т.1).

У пунктах 4, 7 накладних СМГС зазначено про те, що власником вагонів є Товариство з обмеженою відповідальністю "Газтехлізинг", отримувачем вантажу є Відкрите акціонерне товариство "Металсервіс", Товариство з обмеженою відповідальністю "Мост Термінал". Згідно з пунктом 25 накладної СМГС експортний вантаж слідує по контракту № DМКD/RGМК-RF-RUB-16 від 01.12.2015, укладеному між Публічним акціонерним товариством "Дніпровський металургійний комбінат" (відповідач) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Русская горно-металлургическая компанія". У пункті 23 зазначених накладних СМГС "Уплата провозных платежей" зазначено: "УЗ ООО "УКРТИРТРАНС" 9004403; ОАО "РЖД" - расчет через ЦФТО, плательщик АО "ФГК" - ЕЛС № 4000005146". Тобто в пункті 23 накладених зазначено платником транспортних послуг з перевезення вантажу по території Російської Федерації - Акціонерне товариство "ФГК" та його оплачуваний код.

На виконання наданих послуг між Публічним акціонерним товариством "Дніпровський металургійний комбінат" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Укртіртранс" були підписані акти наданих послуг № 52-9/12 від 17.02.2017 на суму 527 134,28 грн та № 53-9/12 від 28.02.2017 на суму 15 328,90 грн, а відповідно до рахунку № 14 від 17.02.2017 здійснено оплату на суму 527 134,28 грн.

За наслідками надання послуг з перевезення вантажу залізницею на території Російської Федерації за вказаними вище залізничними накладними СМГС з коду Акціонерного товариства "ФГК" на користь Відкритого акціонерного товариства "Российские железные дороги" була списана сума в розмірі 2 485 579,01 російських рублів.

Акціонерне товариство "ФГК" на підставі укладеного з Товариством з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик" договору про надання експедиторських послуг № ФГК-28-16, пунктом 5.6. якого передбачена відповідальність замовника - Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик" за несанкціоноване використання індивідуального коду Акціонерного товариства "ФГК", направило Товариству з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик" звіти про відшкодування безпідставно списаних з нього грошових коштів на суму 2 510 434, 80 російських рублів (з урахуванням винагороди та податків), що в еквіваленті на дату відправлення вагонів складає 1 152 319,85 грн.

19.04.2017 Товариство з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик" на виконання умов договору про надання експедиторських послуг № ФГК-28-16 здійснило оплату Акціонерному товариству "ФГК" наданих транспортних послуг з міжнародного перевезення вантажу по території Російської Федерації, у тому числі і послуг з перевезення вантажу за зазначеними вище 25-ти накладними СМГС, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією банківської виписки по рахунку Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик".

15.09.2017 Товариство з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик" надіслало на адресу Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат" вимогу № 1-06/600 про відшкодування згідно з пунктами 8.6., 8.14. договору транспортно-експедиційного обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів № 20012017/1-ПВ/ТЕ/17-0177-02 від 20.01.2017 понесених витрат на суму 1 152 319,85 грн з підстав того, що Публічне акціонерне товариство "Дніпровський металургійний комбінат" в порушення пункту 2.2.12. договору неправомірно використало оплатний код Акціонерного товариства "ФГК" для перевезення вантажу залізничним транспортом по території Російської Федерації, організацію якого здійснювало не Акціонерне товариства "ФГК", а інше підприємство.

Однак, Публічне акціонерне товариство "Дніпровський металургійний комбінат" у відповіді на претензію № 01/ЕБ-570 від 26.09.2017 зазначив про відсутність підстав для відшкодування витрат Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик" з підстав того, що залізничні перевезення за накладними №№ 47340708, 47340831, 47340955, 47341086, 47350848, 47350855, 47350863, 47350871, 47395769, 47395777, 47395785, 47395793, 47395843, 47395868, 47395884, 47395934, 47395942, 47395959, 47395983, 47395991, 47422902, 47422928, 47422936, 47422944, 47669536 здійснювалися експедитором - Товариством з обмеженою відповідальністю "Укртіртранс" у вагонах, які не мають відношення до власності Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик".

У звʼязку з відмовою Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат" здійснювати відшкодування понесених витрат Товариство з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик" у березні 2018 року звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом про стягнення 1 152 319,85 грн збитків, заподіяних внаслідок порушення умов договору транспортно-експедиційного обслуговування експортно-імпортних та транзитних вантажів № 20012017/1-ПВ/ТЕ/17-0177-02 від 20.01.2017. При цьому, Товариство з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик" з посиланням на лист Акціонерного товариства "ФГК" № 238/11 від 29.11.2017 зазначає зокрема про те, що Акціонерне товариство "ФГК" не мало жодних договірних відносин з Товариством з обмеженою відповідальністю "Укртіртранс", Товариством з обмеженою відповідальністю "Газтехлізинг", Відкритим акціонерним товариством "Металсервіс", Публічним акціонерним товариством "Дніпровський металургійний комбінат", що свідчить про те, що у зазначених товариств були відсутні підстави для отримання та використання коду Акціонерного товариства "ФГК" для здійснення перевезень по території Російської Федерації і такий код був використаний відповідачем неправомірно. Позивач вважає, що код Акціонерного товариства "ФГК" був неправомірно використаний саме з вини відповідача, якому він був повідомлений позивачем під час надання інструкцій по заповненню накладних СМГС.

3. Короткий зміст рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів і мотиви їх прийняття.

Господарський суд Дніпропетровської області рішенням від 15.05.2018, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 12.11.2018, у задоволенні позову відмовив.

Рішення місцевого господарського суду мотивовано тим, що позивач не довів наявності протиправної поведінки відповідача, як обовʼязкової складової для стягнення з відповідача збитків, оскільки надані позивачем докази не доводять протиправної поведінки відповідача, а саме: неправомірного використання відповідачем оплатного коду Акціонерного товариства "ФГК".

Суд апеляційної інстанції погодився з висновками місцевого господарського суду та додатково зазначив про те, що наявні в матеріалах справи докази не доводять того, що відповідач міг отримати оплатний код Акціонерного товариства "ФГК" лише через надані йому позивачем інструкції. Суд апеляційної інстанції на підстав наявних в матеріалах справи доказів дійшов висновку, що відповідач здійснював спірне перевезення лише по території України до кордону з Російською Федерацією, а організацію перевезення вантажу по території Російської Федерації здійснювало Товариство з обмеженою відповідальністю "Русская горно-металургическая компанія" (ТОВ "РГМК") - покупець за укладеним з відповідачем контрактом № DМКD/RGМК-RF-RUB-16 від 01.12.2015, якій і надав відповідачу оплатний код Акціонерного товариства "ФГК" в інструкції по заповненню залізничних накладних СМГС. За висновком апеляційного господарського суду, позивач не довів наявності повного складу цивільного правопорушення, а саме: наявності протиправної поведінки відповідача, причинно-наслідкового звʼязку між діями відповідача та понесеними позивачем витратами на сплату Акціонерному товариству "ФГК" грошових коштів за спірне перевезення вантажу по території Російської Федерації, та вини відповідача у тому, що саме позивачу були предʼявлені претензії щодо оплати спірного перевезення, а не дійсному експедитору (замовнику) перевезення спірних вантажів.

4. Короткий зміст вимог касаційної скарги.

У касаційній скарзі позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТК-Логістик" просить скасувати рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 15.05.2018 та постанову Центрального апеляційного господарського суду від 12.11.2018, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

5. Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу.

В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник посилається на неправильне застосування господарськими судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права. За твердженням скаржника, суди попередніх інстанцій:

- не застосували до спірних правовідносин положення параграфу 2 статті 35 Угоди про міжнародне вантажне сполучення (УМВС), "Положение о порядке взаимодействия между ОАО "РЖД" и пользователем услуг железнодорожного транспорта при организации расчетов и оплате провозных платежей, сборов, штрафов, иных причитающихся ОАО "РЖД" платежей с использованием Единого лицевого счета (ЕЛС) клиента при перевозке грузов и/или порожних вагонов (в редакции распоряжений ОАО "РЖД" от 27.01.2014 № 153р, 25.07.2014 № 1729р, 08.09.2014 № 2105р и от 21.10.2014 № 2479)", Правила розрахунків за перевезення вантажів, затверджені наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000;


................
Перейти до повного тексту