ПОСТАНОВА
Іменем України
26 березня 2019 року
Київ
справа №448/648/15-а
адміністративне провадження №К/9901/12693/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді - доповідача - Олендера І.Я.,
суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,
розглянувши у порядку письмового провадження заяву Львівської митниці Державної фіскальної служби про перегляд ухвали Вищого адміністративного суду України від 16.06.2016 у справі №448/648/15-а за позовом ОСОБА_2 до Львівської митниці Державної фіскальної служби, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - перший заступник начальника Львівської митниці Державної фіскальної служби Марченко О.С. про визнання протиправною та скасування постанови від 26.06.2015 № 1168/20909/15,
У С Т А Н О В И В :
ІСТОРІЯ СПРАВИ
ОСОБА_2 (далі - позивач, ОСОБА_2.) звернувся до суду з позовом до Львівської митниці Державної фіскальної служби (далі - відповідач, контролюючий орган, Львівська митниця ДФС), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - перший заступник начальника Львівської митниці Державної фіскальної служби Марченко О.С. про визнання протиправною та скасування постанови від 26.06.2015 № 1168/20909/15 у справі про порушення митних правил.
Постановою Мостиського районного суду Львівської області від 30 липня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2015 року, позов задоволено повністю.
Суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що виходячи зі змісту положень ч. 3 ст. 470 Митного кодексу України та встановлених обставин справи, контролюючий орган прийняв оскаржувану постанову № 1168/20909/15 від 26.06.2015 поза межами строків, встановлених ст. 95, ч. 1 ст. 467 Митного кодексу України, оскільки з часу вчинення позивачем порушення митних правил минуло більше шести місяців. Крім того, суди першої та апеляційної інстанцій зазначили, що вчинене позивачем правопорушення, яке проявилося у перевищенні встановленого ст. 95 Митного кодексу України строку транзитних перевезень більше ніж на десять діб, є закінченим на одинадцятий день та не може розглядатися, як триваюче правопорушення.
Не погоджуючись з рішенням судів першої та апеляційної інстанції, контролюючий орган подав касаційну скаргу до Вищого адміністративного суду України, який ухвалою від 16.06.2016 касаційну скаргу відповідача залишив без задоволення, а постанову Мостиського районного суду Львівської області від 30 липня 2015 року та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2015 року залишив без змін.
Не погодившись з ухвалою Вищого адміністративного суду України від 16.06.2016 контролюючий орган подав до Верховного Суду України заяву про її перегляд з підстав, встановлених п. 1 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України, в редакції Закону до 15 грудня 2017 року).
Ухвалою Верховного Суду України від 04.11.2016 відкрито провадження у справі № 448/648/15-а за позовом ОСОБА_2 до Львівської митниці Державної фіскальної служби, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - перший заступник начальника Львівської митниці Державної фіскальної служби Марченко О.С. про визнання протиправною та скасування постанови.
Згідно з підпунктом 1 пункту 1 Перехідних положень КАС України (у редакції цього Кодексу, викладеній згідно із Законом України від 3 жовтня 2017 року № 2147-VIII) заяви про перегляд судових рішень Верховним Судом України в адміністративних справах, які подані та розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку колегією у складі трьох або більшої непарної кількості суддів за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. Такі заяви розглядаються без повідомлення та виклику учасників справи, за винятком випадку, коли суд з огляду на обставини справи ухвалить рішення про інше.
Відповідно до підпункту 7 пункту 1 Перехідних положень КАС України (у редакції цього Кодексу, викладеній згідно із Законом України від 3 жовтня 2017 року № 2147-VIII) заяви і скарги, зазначені в підпунктах 1, 3 - 6 цього пункту, передаються відповідно до Касаційного адміністративного суду, Великої Палати Верховного Суду за розпорядженням керівника апарату суду, до якого подані такі заяви і скарги, протягом тридцяти днів з дня набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Заява зареєстрована у Касаційному адміністративному суді у складі Верховного Суду 31 січня 2018 року.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 31 січня 2018 року у справі визначено склад колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Олендер І.Я. (суддя-доповідач), Гончарова І.А., Ханова Р.Ф.
Розгляд заяви Львівської митниці ДФС здійснюється Верховним Судом за правилами глави третьої Розділу 4 Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 13 липня 2017 року №2136-VIII, без повідомлення та виклику учасників справи.
За правилами пункту 1 частини першої статті 237 КАС України мотивом перегляду Верховним Судом України судових рішень в адміністративних справах є зокрема, неоднакове застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права, що спричинило ухвалення різних за змістом судових рішень у подібних правовідносинах.
Ухвалення різних за змістом судових рішень матиме місце в разі, коли суд (суди) касаційної інстанції при розгляді двох чи більше справ за тотожних предметів спору, підстав позову та за аналогічних обставин і однакового матеріально-правового регулювання спірних правовідносин дійшов (дійшли) протилежних висновків щодо заявлених позовних вимог.
У заяві контролюючий орган просить переглянути вказану ухвалу Вищого адміністративного суду України посилаючись на наявність підстав, встановлених пунктом 1 частини першої статті 237 КАС України, а саме - неоднакове застосування статті 467, частини третьої статті 470 Митного кодексу України, скасувати постанову Мостиського районного суду Львівської області від 30 липня 2015 року, ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 17 листопада 2015 року та ухвалу Вищого адміністративного суду України від 16 червня 2016 року у справі №448/648/15-а (№ К/800/51327/15) та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 відмовити у повному обсязі.
На обґрунтування заяви додано копії ухвали Вищого адміністративного суду України від 14.06.2016 (№ К/800/45025/15), ухвали Вищого адміністративного суду України від 09.06.2016 (№ К/800/8583/16), ухвали Вищого адміністративного суду України від 29.02.2016 (№ К/800/5091/16), ухвали Вищого адміністративного суду України від 12.02.2016 (№ К/800/54278/15), які, на думку відповідача, підтверджують неоднакове застосування судом касаційної інстанції вищезазначених норм матеріального права.
Позиція контролюючого органу наведена у запереченні на позовну заяву, апеляційній скарзі, касаційній скарзі, у заяві про перегляд рішення суду касаційної інстанції, та полягає у тому, що зі змісту статей 95, 467 та 470 Митного кодексу України порушення митних правил, передбачене частиною третьою статті 470 Митного кодексу України, є триваючим.
Суди встановили наступні фактичні обставини справи.
4 червня 2015 року головний державний інспектор ВОМ № 2 м/п "Мостиська" Львівської митниці ДФС Демків В.М. склав протокол за № 1168/20909/15 про порушення митних правил позивачем. В протоколі зафіксовано, що відповідно до інформації електронної бази ЄАІС ДМСУ, "Журнал обліку транспортних засобів" 2 березня 2014 року о 07:38 год. ОСОБА_2, прямуючи з РП до України, ввіз на митну територію України через м/п "Мостиська" Львівської митниці ДФС автомобіль марки "Опель-Кадет", реєстр. № НОМЕР_1 по смузі руху "зелений коридор" в митному режимі "транзит" та не вивіз такий за межі митної території України у строк, встановлений статтею 95 Митного кодексу України.
На підставі цього протоколу 26 червня 2015 року перший заступник начальника Львівської митниці ДФС Марченко О.С. виніс постанову за № 1168/20909/15 в справі про порушення митних правил, згідно з якою притягнув ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності за ч. 3 ст. 470 Митного кодексу України та наклав адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі 8 500,00 грн.