1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

Іменем України



26 березня 2019 року

Київ

справа №805/1181/15-а

адміністративне провадження №К/9901/18156/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді -доповідача - Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

розглянувши у порядку письмового провадження заяву Красноармійської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Донецькій області про перегляд ухвали Вищого адміністративного суду України від 14.01.2016 у справі №805/1181/15-а за позовом Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" до Красноармійської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Донецькій області про визнання протиправними дій скасування рішення,

У С Т А Н О В И В :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Комунальне підприємство "Компанія "Вода Донбасу" (далі - позивач, Товариство) звернулося до суду з позовом до Красноармійської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Донецькій області (далі - відповідач, заявник, контролюючий орган) про визнання протиправними дії щодо надання КП "Компанія "Вода Донбасу" в особі Красноармійського регіонального виробничого управління КП "Вода Донбасу" рішення від 18.03.2015 №002091702 про застосування штрафних санкцій в розмірі 51718,17 грн та нарахування пені в сумі 35601,49 грн за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску; скасувати рішення від 18.03.2015 №002091702 про застосування штрафних санкцій до Красноармійського регіонального виробничого управління КП "Компанія "Вода Донбасу" в розмірі 51 718,17 грн та нарахування пені в сумі 35 601,49 грн за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску (з урахуванням уточнень).

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 23 квітня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 10 червня 2015 року, позов задоволено: визнано протиправними дії відповідача щодо надання позивачу рішення від 18.03.2015 №002091702 про застосування штрафних санкцій в розмірі 51 718,17 грн та нарахування пені в сумі 35 601,49 грн за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску; скасовано рішення відповідача від 18.03.2015 №002091702 про застосування до позивача штрафних санкцій в розмірі 51 718,17 грн та нарахування пені в сумі 35 601,49 грн. за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходили з того, що позивач є платником єдиного внеску, який визначений статтею 4 Закону № 2464-VI, та який перебуває на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України від 2 вересня 2014 року №1669-VII "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року №405/2014, а отже до позивача не застосовуються штрафні санкції у вигляді штрафу та пені, передбачені Законом №2464-VI за невиконання обовʼязків платника єдиного внеску у спірний період.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, контролюючий орган подав касаційну скаргу до Вищого адміністративного суду України, який ухвалою від 14.01.2016 касаційну скаргу відповідача залишив без задоволення, а постанову Донецького окружного адміністративного суду від 23 квітня 2015 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 10 червня 2015 року - без змін.

Не погодившись з ухвалою Вищого адміністративного суду України від 14.01.2016 Красноармійська обʼєднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Донецькій області подала до Верховного Суду України заяву про її перегляд з підстав, встановлених пунктом 1 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) в редакції Закону України від 13 липня 2017 року №2136-VIII.

Ухвалою Верховного Суду України від 23.01.2017 відкрито провадження у справі №805/1181/15-а за позовом Комунального підприємства "Компанія "Вода Донбасу" до Красноармійської обʼєднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Донецькій області про визнання протиправними дій скасування рішення для перегляду ухвали Вищого адміністративного суду України від 14.01.2016.

Згідно з підпунктом 1 пункту 1 Перехідних положень КАС (у редакції цього Кодексу, викладеній згідно із Законом України від 3 жовтня 2017 року № 2147-VIII) заяви про перегляд судових рішень Верховним Судом України в адміністративних справах, які подані та розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку колегією у складі трьох або більшої непарної кількості суддів за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. Такі заяви розглядаються без повідомлення та виклику учасників справи, за винятком випадку, коли суд з огляду на обставини справи ухвалить рішення про інше.

Відповідно до підпункту 7 пункту 1 Перехідних положень КАС (у редакції цього Кодексу, викладеній згідно із Законом України від 3 жовтня 2017 року № 2147-VIII) заяви і скарги, зазначені в підпунктах 1, 3 - 6 цього пункту, передаються відповідно до Касаційного адміністративного суду, Великої Палати Верховного Суду за розпорядженням керівника апарату суду, до якого подані такі заяви і скарги, протягом тридцяти днів з дня набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Заява зареєстрована у Касаційному адміністративному суді у складі Верховного Суду 07 лютого 2018 року.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07 лютого 2018 року у справі визначено склад колегії суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду: Олендер І.Я. (суддя-доповідач), Гончарова І.А., Ханова Р.Ф.

Розгляд заяви контролюючого органу здійснюється Верховним Судом за правилами глави третьої Розділу 4 Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 13 липня 2017 року №2136-VIII, без повідомлення та виклику учасників справи.

За правилами пункту 1 частини першої статті 237 КАС України мотивом перегляду Верховним Судом України судових рішень в адміністративних справах є зокрема, неоднакове застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права, що спричинило ухвалення різних за змістом судових рішень у подібних правовідносинах.

Ухвалення різних за змістом судових рішень матиме місце в разі, коли суд (суди) касаційної інстанції при розгляді двох чи більше справ за тотожних предметів спору, підстав позову та за аналогічних обставин і однакового матеріально-правового регулювання спірних правовідносин дійшов (дійшли) протилежних висновків щодо заявлених позовних вимог.

У заяві контролюючий просить переглянути вказану ухвалу Вищого адміністративного суду України посилаючись на наявність підстав, встановлених пунктом 1 частини першої статті 237 КАС України, а саме неоднакове застосування статей 6 та 7 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загально обовʼязкове державне соціальне страхування" у частині звільнення платника податків від виконання обовʼязків своєчасно сплачувати єдиний соціальний внесок.

На обґрунтування заяви додано копію ухвали Вищого адміністративного суду України від 11.10.2016 (№ К/800/27167/15), яка, на думку контролюючого органу, підтверджує неоднакове застосування судом касаційної інстанції вищезазначеної норми матеріального права.

Позиція контролюючого органу наведена в запереченні на позовну заяву, касаційній скарзі, у заяві про перегляд рішення суду касаційної інстанції, та полягає у тому, що на момент прийняття контролюючим органом рішення про застосування штрафних санкцій та пені, розпорядження Кабінету Міністрів України від 05.11.2014 №1079-р "Про зупинення дії розпорядження КМ України від 30.10.2014 №1053-р" було чинним, а отже, відповідач при прийнятті спірного рішення діяв відповідно до вимог податкового законодавства.

Суди встановили наступні фактичні обставини справи.

КП "Компанія "Вода Донбасу" зареєстроване в якості юридичної особи, включене до Єдиного Державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (ЄДРПОУ 00191678), місцезнаходження: 87547, Донецька область, м. Маріуполь, вул. К.Лібкнехта, буд. 177а.

Красноармійське регіональне виробниче управління є відокремленим підрозділом КП "Компанія "Вода Донбасу" без права юридичної особи (ЄДРПОУ 35397811), юридична адреса: 85300, Донецька область, м. Красноармійськ, вул. Дніпропетровська, буд. 11.

18 березня 2015 року відповідачем прийнято рішення № 002091702 про застосування до позивача штрафних санкцій в розмірі 51 718,17 грн та нарахування пені в сумі 35 601,49 грн за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.

29.10.2014 Торгово-промисловою палатою України на звернення КП "Компанія "Вода Донбасу" виданий сертифікат (висновок) №1196 про настання обставин непереборної сили.

05 листопада 2014 року позивач звернувся до відповідача із заявою про звільнення від виконання своїх обовʼязків, визначених частиною другою статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування", а саме від нарахування, утримання сплати єдиного внеску та подання звітності.

НОРМАТИВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН І ОЦІНКА СУДУ

Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування" від 8 липня 2010 року №2464-VI (далі - Закон №2464) визначає правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообовʼязкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.

Відповідно до положень пункту 1 частини другої статті 6 Закону № 2464-VI платник єдиного внеску зобовʼязаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.


................
Перейти до повного тексту