1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду



ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ



21 березня 2019 року

м. Київ

Справа № 911/3896/17



Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

головуючий - Стратієнко Л.В.,

судді: Студенець В.І., Ткач І.В.,



розглянувши в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи касаційну скаргу державного підприємства "Клавдієвське лісове господарство",



на рішення Господарського суду Київської області

(суддя - Бацуца В.М.)

від 17.05.2018

та постанову Північного апеляційного господарського суду

(головуючий - Мальченко А.О., судді - Жук Г.А., Дикунська С.Я.)

від 06.12.2018,



у справі за позовом публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" публічного акціонерного товариства "Українська залізниця",

до державного підприємства "Клавдієвське лісове господарство",

про стягнення 503 517,52 грн,



В С Т А Н О В И В:



у грудні 2017 року публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Одеська залізниця" звернулось до Господарського суду Київської області з позовом до державного підприємства "Клавдієвське лісове господарство" про стягнення 503 517,52 грн заборгованості зі сплати зборів за користування вагонами, зберігання вантажу у вагонах та телеграфного збору.



Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем свого обовʼязку щодо оплати користування вагонами, зберігання вантажу у вагонах, телеграфного повідомлення, внаслідок затримки вагонів № 66446642 та № 66923764 з вини відповідача.



Рішенням Господарського суду Київської області від 17.05.2018 позов задоволено. Стягнуто 350 836,95 грн збору за користування вагонами, 152 241,36 грн збору за зберігання вантажу у вагонах та 439,20 грн телеграфного збору.



Приймаючи рішення, господарський суд дійшов висновків, що приписами чинного законодавства встановлений обовʼязок вантажовідправника, вантажоодержувача сплачувати залізниці плату за користування вагонами та збір за зберігання вантажів у разі затримки вагонів (контейнерів), повʼязаної з митним оформленням. Передбачений п. 121 Статуту залізниць України та п. 16 Правил користування вагонами перелік підстав звільнення вантажовласника від плати за користування вагонами є вичерпним, а затримку вагонів, повʼязану з митним оформленням, до цих підстав не віднесено. За висновками судів, у разі понесення перевізником додаткових витрат за затримку вагонів, повʼязану з митним оформленням, вантажовідправник зобовʼязаний відшкодувати залізниці всі платежі, нараховані до сплати за користування вагонами.



Постановою Північного апеляційного господарського суду від 06.12.2018 рішення Господарського суду Київської області від 17.05.2018 залишено без змін.



ДП "Клавдієвське лісове господарство" подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати вказані рішення і прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.



Підставами для скасування судових рішень позивач зазначає неправильне застосування норм матеріального права судами першої та апеляційної інстанцій. Стверджує, що судами було залишено поза увагою та не надано належної правової оцінки тому, що в матеріалах справи відсутні акти про затримку вагонів, які є підставою для нарахування плати за користування вагонами; додані до позовної заяви акти загальної форми № 2/П від 06.01.2017 та № 40 від 21.06.2017 не містять підпису представника ДП "Клавдієвське лісове господарство", що свідчить про недопустимість таких доказів; акти могли бути складені лише у випадку затримки вагонів з причин, що залежали від вантажовласника; матеріали справи не містять жодного документального підтвердження вини відповідача, а навпаки свідчать про те, що затримка вагонів мала місце з ініціативи слідчого СУ ГУ НП в Одеській області, у звʼязку з чим відсутні правові підстави для нарахування та стягнення з відповідача плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу; особою, відповідальною за всі платежі на користь ПАТ "Укрзалізниця" є ТОВ "Реілтранс", а тому відповідні вимоги позивача мають бути предʼявлені саме до зазначеної особи.



У відзиві на касаційну скаргу відповідач вважає постанову апеляційного суду та рішення місцевого суду законними та обґрунтованими, просить залишити їх без змін.



27.11.2018 публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" змінило найменування на акціонерне товариство "Українська залізниця", що підтверджується випискою та відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.



Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї і перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення з таких підстав.



Як встановлено господарськими судами, 29.12.2016 ДП "Клавдієвське лісове господарство" відправило вагони №66923764 та №66446642 зі станції "Немішаєве" до станції "Галац Ларга" Румунської залізниці з вантажем "деревина паливна у вигляді колод, полін, сучків, вʼязанок хмизу або в аналогічних видах" для вантажоодержувача SC "Prolisok SRL" (Румунія), про що оформлено залізничні накладні № 456020 та № 456012 (а.с. 14-15, т. 1).



Ухвалою слідчого судді Приморського районного суду міста Одеси Іванова В.В. від 05.01.2017 у справі № 522/312/17-к (№1-"кс"/522/350/17) задоволено клопотання слідчого СУ ГУНП в Одеській області Борисова В.І. про надання дозволу на обшук вагонів, зокрема вагонів № № 66923764, 66446642, на залізничній станції "Роздільна-Сортувальна" регіональної філії "Одеська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" з метою виявлення та вилучення ділової деревини (кругляк) хвойних порід, експорт якої з 1 січня 2017 року заборонений (а.с. 16, т. 1).

На підставі вищезазначеної ухвали слідчого судді працівниками станції "Роздільна-Сортувальна" було складено акт загальної форми № 2/П від 06.01.2017 про тимчасове затримання вагонів, зокрема вагонів № 66923764 та №66446642 для проведення переогляду та вирішення питання щодо подальшого слідування (а.с. 17, т. 1).



Ухвалою слідчого судді Приморського районного суду міста Одеси Іванова В.В. від 06.01.2017 у справі № 522/312/17-к задоволено клопотання слідчого СУ ГУНП в Одеській області Борисова В.І. про накладення арешту на майно, вилучене в ході обшуку залізничних вагонів, в тому числі вагонів №№ 66923764, 66446642. Крім того було встановлено, що в зазначених вагонах знаходиться ділова деревина (кругляк) хвойних порід, експорт якої з 1 січня 2017 року заборонений (а.с. 57 - 60, т. 1).



08.06.2017 на адресу регіональної філії "Одеська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" надійшов лист СУ ГУНП в Одеській області № 4/7575 від 31.05.2017 про недопущення вивозу за межі України вантажу, який знаходиться у вагонах №№ 66923764, 66446642, у звʼязку з чим СУ ГУНП в Одеській області просило направити вказані вагони на станції "Одеса-Застава-1" Одеської залізниці одержувачу - ТОВ "Віматекс" (а.с. 20, т. 1).



ТОВ "Віматекс" у своєму листі № 54-17 від 31.05.2017 підтвердило готовність прийняття вагонів на свою адресу (а.с. 21, т. 1).



Наказом №318 начальника Дирекції залізничних перевезень від 21.06.2017 вагони №№ 66923766, 66446642 були переадресовані на станцію "Одеса-Застава-1" Одеської залізниці під вивантаження одержувачу ТОВ "Віматекс" (а.с. 22, т. 1).



21.06.2017 станцією "Роздільна-Сортувальна" Одеської залізниці було складено акт загальної форми № 40 (а.с. 18, т. 1), яким засвідчено час затримки вагонів на станції "Роздільна-1" - 166 діб та нараховано платежі за затримку вагонів: плата за користування затриманих вагонів - 292 364,12 грн (без ПДВ); збір за зберігання вантажу у вагонах - 126 867,82 грн (без ПДВ); телеграфний збір - 1 431,00 грн (без ПДВ).



З огляду на вищезазначені обставини, позивачем було направлено на адресу відповідача лист-претензію № 212/ДС від 15.09.2017, яким позивач просив оплатити нараховані за простій вагонів плату за користування вагонами, за зберігання вантажу у вагонах та за телеграфний збір на загальну суму 420663,00 грн (без ПДВ) (а.с. 23, т. 1).



Листом № 487/07 від 05.10.2017 відповідач повідомив, що не визнає заборгованість щодо платежів за затримку вагонів, оскільки жодних порушень під час митного оформлення вантажу з боку підприємства не було. Підприємство відмовляється сплачувати кошти за простій вагонів на станції "Кучурган" до вирішення питання в судовому порядку (а.с. 24, т. 1).



У звʼязку з неналежним виконанням відповідачем свого обовʼязку здійснити оплату за користування вагонами, зберігання вантажу у вагонах, телеграфне повідомлення, внаслідок затримки вагонів № 66446642 та № 66923764, позивач звернувся з позовом до суду.



Переглянувши у касаційному порядку на підставі встановлених фактичних обставин справи судові рішення, враховуючи визначені ГПК України межі такого перегляду, суд касаційної інстанції виходить із такого.



Відповідно до п. 4 Статуту залізниць України, перевезення залізницями вантажів, пасажирів, багажу і вантажобагажу у міжнародному сполученні здійснюється відповідно до угод про залізничні міжнародні сполучення.



Угодою про міжнародне залізничне вантажне сполучення від 01.11.1951, до якої Україна приєдналась 05.06.1992, встановлено єдині правові норми договору перевезення вантажу у прямому міжнародному залізничному сполученні та у прямому міжнародному залізнично-паромному сполученні (параграф 1 ст. 3).


................
Перейти до повного тексту