ПОСТАНОВА
Іменем України
26 березня 2019 року
Київ
справа №804/514/15
адміністративне провадження №К/9901/3042/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мороз Л.Л.,
суддів: Гімона М.М., Бучик А.Ю.,
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у касаційній інстанції адміністративну справу №804/514/15
за позовом ОСОБА_2 до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на тимчасову адміністрацію Публічного акціонерного товариства "Актабанк" Приходько Юлії Вікторівни про визнання протиправною бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою представника ОСОБА_2 - ОСОБА_4 на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 8 жовтня 2015 року, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Кругового О.О., суддів: Нагорної Л.М., Юхименка О.В.,
в с т а н о в и в :
У січні 2015 року ОСОБА_2 звенувся до суду з адміністративним позовом в якому, з урахуванням уточнень, просив:
- визнати протиправною бездіяльність Уповноваженої особи на ліквідацію в ПАТ «АКТАБАНК» при розгляді вимог щодо відшкодування коштів за вкладом на підставі договору №В20-207638/Т банківського вкладу «Класік» від 07.08.2014;
- визнати протиправною бездіяльність Фонду гарантування вкладів фізичних осіб при розгляді вимог щодо відшкодування коштів за вкладом на підставі договору №В20-207638/Т банківського вкладу «Класік» від 07.08.2014;
- зобов'язати Фонд гарантування вкладів фізичних осіб та Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію в ПАТ «АКТАБАНК» ОСОБА_3 включити ОСОБА_2 в Загальний реєстр вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами в Публічному акціонерному товаристві «АКТАБАНК» за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та виплатити ОСОБА_2 грошові кошти у розмірі його вкладу, але не більше граничного розміру.
Вимоги обґрунтував тим, що відповідачами протиправно не внесено позивача до Загального реєстру вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду за договором банківського вкладу «Класік» № В20-207638/Т від 07.08.2014 та при прийнятті рішення про блокування коштів в банківській установі. Вказані дії, на думку позивача, порушують його права та законні інтереси щодо отримання, володіння та користування власними грошовими коштами.
Суди встановили, що 07.08.2014 між ОСОБА_2 та Публічним акціонерним товариством «АКТАБАНК» був укладений договір банківського вкладу (депозиту) «Класік» №В-20-207638/Т. Відповідно до умов якого вкладник передає, а банк приймає грошові кошти у сумі 149 500,00 грн. на строк 3 місяці з 07.08.2014 по 07.11.2014, зі сплатою 12,5% річних.
Відповідно до п 2.6 договору від 07.08.2014 №В-20-207638/Т банк зобов'язується при настанні дати повернення вкладу, повернути владнику суму вкладу та нараховані проценти
На виконання умов вказаного договору платіжним дорученням від 07.08.2014 №216698 ОСОБА_5 перерахувала кошти в сумі 149500,00 грн. на рахунок позивача - ОСОБА_2
На підставі постанови Правління Національного банку України від 16.09.2014 № 576 «Про віднесення ПАТ «АКТАБАНК» до категорії неплатоспроможних», виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 16.09.2014 №90 «Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ «АКТАБАНК», згідно з яким з 17.09.2014 запроваджено тимчасову адміністрацію та призначено уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на тимчасову адміністрацію в ПАТ «АКТАБАНК».
Уповноваженою особою Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на тимчасову адміністрацію в ПАТ «АКТАБАНК» призначено провідного професіонала з питань врегулювання неплатоспроможності банків відділу запровадження процедури тимчасової адміністрації та ліквідації департаменту врегулювання неплатоспроможності банків Приходько Юлію Вікторівну.
Відповідно до постанови Правління Національного банку України від 15.01.2015 №19 «Про відкликання банківської ліцензії та ліквідації Публічного акціонерного товариства «АКТАБАНК» виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб прийнято рішення від 16.01.2015 №6 «Про початок процедури ліквідації ПАТ «АКТАБАНК» та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію банка, згідно якого було розпочато процедуру ліквідації Публічного акціонерного товариства «АКТАБАНК» з відшкодуванням з боку Фонду грошових коштів вкладникам та призначення уповноваженої особи Фонду на ліквідацію ПАТ «АКТАБАНК» провідного професіонала з питань врегулювання неплатоспроможності банків відділу запровадження процедуру тимчасової адміністрації та ліквідації департаменту врегулювання неплатоспроможності банків Приходько Юлію Вікторівну строком на 1 рік з 16.01.2015 по 15.01.2016 включно.
17.12.2014 Фондом гарантування вкладів фізичних осіб на сайті було повідомлено, що з 18.12.2014 ПАТ «АКТАБАНК» починає виплати коштів вкладникам за договорами, строк дії яких закінчився по 17 вересня 2014 року включно, та за договорами банківського рахунку (поточні та карткові рахунки).
При зверненні до банківської установи позивачу було відмовлено у виплаті вкладу у розмірі 149 500,00 грн., у зв'язку із відсутністю його прізвища у загальному Реєстрі вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами в ПАТ «АКТАБАНК» за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
У зв'язку із відмовою у виплаті коштів, позивач 30.12.2014 звернувся до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на здійснення тимчасової адміністрації ПАТ «АКТАБАНК» Приходько Юлії Вікторівни із заявою, у якій просив повідомити про причини відсутності у реєстрі вкладників.
Станом на 13.01.2015 року письмова відповідь від Уповноваженої особи не була надана позивачу.
Вважаючи таку бездіяльність протиправною та неправомірним рішення щодо не включення його до переліку та загального реєстру вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, позивач звернувся до суду.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 травня 2015 року позов задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства «АКТАБАНК» Приходько Юлії Вікторівни при розгляді вимог щодо відшкодування коштів за вкладом ОСОБА_2 в ПАТ «АКТАБАНК» на підставі договору №В20-207638/Т банківського вкладу «Класік» від 07.08.2014.
Зобов'язано Уповноважену особу Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства «АКТАБАНК» Приходько Ю. В. включити ОСОБА_2 в Загальний реєстр вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами в Публічному акціонерному товаристві «АКТАБАНК» за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб та виплатити ОСОБА_2 грошові кошти у розмірі його вкладу, але не більше суми гарантованої виплати.
В іншій частині позову відмовлено.
Постанова мотивована тим, що позивача протиправно не було включено в Загальний реєстр вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами в Публічному акціонерному товаристві «АКТАБАНК» за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 8 жовтня 2015 року скасовано постанову суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог та ухвалено в цій частині нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Апеляційний суд виходив з того, що мав місце переказ коштів від третьої особи, а не особисто вкладником, з метою недопущення понаднормових витрат коштів за договорами, нікчемність яких може бути встановлена, відповідач вжив дій по блокуванню витрат коштів, що обліковуються в ПАТ «АКТАБАНК» на період ліквідації і з огляду на те, що ліквідація банку триває, а відповідачами здійснюються визначені Законом дії щодо провадження ліквідаційного процесу та повернення вкладів за рахунок ліквідаційної маси, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що дії Уповноваженої особи є правомірними, а права позивача не є порушеними, оскільки договір банківського вкладу перебуває у перевірці на відповідність Закону.
ОСОБА_2 не погодився із рішенням суду апеляційної інстанції і через свого представника подав касаційну скаргу з вимогами про його скасування та залишення в силі рішення суду першої інстанції.
Зазначає, що випадки, коли Фонд не відшкодовує особам вклади, визначені частиною четвертою статті 26 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", є вичерпними та розширеному тлумаченню не підлягають. Відповідачами не надано жодних доказів нікчемності укладеного позивачем та банком договору банківського вкладу. Кошти на його банківський рахунок було зараховано ще 7 серпня 2014 року, тоді як тимчасову адміністрацію у ПАТ "Актабанк" було запроваджено лише 17 вересня 2014 року, відтак обґрунтованих сумнівів у недобросовісності дій позивача не вбачається. Вироки, які б набрали законної сили та свідчили про недобросовісність дій співробітників банку чи позивача, відсутні.
Верховний Суд переглянув судове рішення у межах касаційної скарги, з'ясував повноту фактичних обставин, встановлених судами, та правильність застосування норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку про задоволення скарги з огляду на таке.
Правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами встановлені, зокрема, Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; Закон № 4452-VI).
Частиною першою статті 3 Закону № 4452-VI визначено, що Фонд є установою, що виконує спеціальні функції у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.
Відповідно до частини першої статті 26 Закону № 4452-VI Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, нараховані на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на дату прийняття такого рішення, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000 гривень. Адміністративна рада Фонду не має права приймати рішення про зменшення граничної суми відшкодування коштів за вкладами.
Виконання зобов'язань Фонду перед вкладниками здійснюється Фондом з дотриманням вимог щодо найменших витрат Фонду та збитків для вкладників у спосіб, визначений цим Законом, у тому числі шляхом передачі активів і зобов'язань банку приймаючому банку, продажу банку, створення перехідного банку протягом дії тимчасової адміністрації або виплати відшкодування вкладникам після ухвалення рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідації банку.
Згідно з положеннями статті 27 Закону № 4452-VI Уповноважена особа Фонду складає перелік вкладників та визначає розрахункові суми відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Фонду станом на день отримання рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Уповноважена особа Фонду протягом трьох днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку формує повний перелік вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню.
Уповноважена особа Фонду зазначає у переліку вкладників суму відшкодування для кожного вкладника, яка розраховується виходячи із сукупного обсягу всіх його вкладів у банку та нарахованих процентів. Нарахування процентів за вкладами припиняється з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Інформація про вкладника в переліку вкладників має забезпечувати його ідентифікацію відповідно до законодавства.
Протягом шести днів з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку виконавча дирекція Фонду затверджує реєстр вкладників для здійснення виплат відповідно до наданого уповноваженою особою Фонду переліку вкладників. Фонд публікує оголошення про відшкодування коштів вкладникам у газетах "Урядовий кур'єр" або "Голос України" та на своїй офіційній сторінці в мережі Інтернет не пізніше ніж через сім днів з дня прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що держава гарантує фізичним особам, які на момент прийняття рішення Національним банком України про віднесення банку до категорії неплатоспроможних, мали у такому банку вклад, відшкодування суми коштів, розміщених на цьому вкладі, включаючи нараховані відсотки, за рахунок коштів ФГВФО у межах суми, встановленої адміністративною радою Фонду, яка не може бути меншою 200000 грн. Фактична виплата гарантованої суми відшкодування здійснюється ФГВФО відповідно до затверджених виконавчою дирекцією Фонду реєстрів вкладників, сформованих на підставі переліку вкладників з визначенням суми відшкодування для кожного з них, що складаються уповноваженою особою Фонду.
Суд касаційної інстанції зауважує, що підставою для поширення на особу гарантій, передбачених Законом №4452-VI щодо відшкодування вкладу, є наявність у такої особи залишку коштів на банківському рахунку, що відкритий на її ім'я, тобто наявність вкладу та статусу вкладника у особи. При цьому положення чинного законодавства не пов'язують визначення статусу вкладника банку та виникнення у нього права на отримання гарантованої суми відшкодування вкладу із походженням на відповідному вкладному (депозитному, поточному) рахунку коштів.
Як вбачається з матеріалів справи, на дату прийняття Правлінням Національного банку України постанови від 16 вересня 2014 року № 576 "Про віднесення ПАТ "Актабанк" до категорії неплатоспроможних" на депозитному рахунку позивача, відкритому відповідно до укладеного з ПАТ "Актабанк" договору банківського вкладу від 7 серпня 2014 року, знаходились грошові кошти у розмірі 149500 грн. Ці кошти були залучені на рахунок ОСОБА_5 відповідно до платіжного доручення від 7 серпня 2014 року.
Відповідно до положень статей 37, 38 Закону № 4452-VI Фонд або його уповноважена особа наділені повноваженнями щодо виявлення факту нікчемності правочинів, тобто мають право здійснити перевірку таких правочинів стосовно їх нікчемності, прийняти відповідне рішення про виявлення факту нікчемності правочину і повідомити про це сторін правочину, а також вчиняти дії щодо застосування наслідків нікчемності правочинів.
Частиною другою статті 38 Закону № 4452-VI встановлено, що протягом дії тимчасової адміністрації Фонд зобов'язаний забезпечити перевірку правочинів (у тому числі договорів), вчинених (укладених) банком протягом одного року до дня запровадження тимчасової адміністрації банку, на предмет виявлення правочинів (у тому числі договорів), що є нікчемними з підстав, визначених частиною третьою цієї статті.
Частина третя статті 38 Закону № 4452-VI визначає, що правочини (у тому числі договори) неплатоспроможного банку є нікчемними з таких підстав:
1) банк безоплатно здійснив відчуження майна, прийняв на себе зобов'язання без встановлення обов'язку контрагента щодо вчинення відповідних майнових дій, відмовився від власних майнових вимог;
2) банк до дня визнання банку неплатоспроможним взяв на себе зобов'язання, внаслідок чого він став неплатоспроможним або виконання його грошових зобов'язань перед іншими кредиторами повністю чи частково стало неможливим;
3) банк здійснив відчуження чи передав у користування або придбав (отримав у користування) майно, оплатив результати робіт та/або послуги за цінами, нижчими або вищими від звичайних (якщо оплата на 20 відсотків і більше відрізняється від вартості товарів, послуг, іншого майна, отриманого банком), або зобов'язаний здійснити такі дії в майбутньому відповідно до умов договору;
4) банк оплатив кредитору або прийняв майно в рахунок виконання грошових вимог у день, коли сума вимог кредиторів банку перевищувала вартість майна;
5) банк прийняв на себе зобов'язання (застава, порука, гарантія, притримання, факторинг тощо) щодо забезпечення виконання грошових вимог у порядку іншому, ніж здійснення кредитних операцій відповідно до Закону України