1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 березня 2019 року

м. Київ

Справа № 912/1188/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Міщенка І.С. - головуючого, Берднік І.С., Сухового В.Г.

за участю секретаря судового засідання - Кравченко О.В.

учасники справи:

заступник прокурора Кіровоградської області

від прокуратури - Доценко Т.О.

позивач - Кіровоградська обласна державна адміністрація

представник позивача - не з'явився

відповідачі - (1) Бобринецька районна державна адміністрація Кіровоградської області, (2) Приватне підприємство "Грановіт"

представник відповідача - 1 - не з'явився

представник відповідача - 2 - Галковська О.І.

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної державної адміністрації

представник третьої особи - не з'явився

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника прокурора Кіровоградської області

на постанову Центрального апеляційного господарського суду у складі Кузнецової І.Л. - головуючого, Кощеєва І.М., Широбокової Л.П. від 04 грудня 2018 року та рішення Господарського суду Кіровоградської області у складі Вавренюк Л.С. від 04 вересня 2018 року

Історія справи

Обставини, встановлені судами

1. Розпорядженнями Бобринецької районної державної адміністрації (далі - Бобринецька РДА, відповідач-1) від 16.10.2007 № 866-р та від 26.10.2007 № 897-р Приватному підприємству "Грановіт" (далі - ПП "Грановіт", відповідач-2) надано згоду на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду терміном на 49 років для ведення підсобного господарства земельної ділянки загальною площею 33,47 га земель сільськогосподарського призначення державної власності (землі запасу), вид угідь - пасовище, на території Свердлівської сільської ради Бобринецького району.

2. Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 12.03.2009 у справі №14/6 частково задоволено позов ПП "Грановіт" та визнано нечинним розпорядження Бобринецької РДА від 19.01.2009 №41-р про відмову ПП "Грановіт" у затвердженні проекту землеустрою з підстав відсутності висновку державної землевпорядної експертизи. Вказаним судовим рішенням встановлено, що земельна ділянка належить до земель сільськогосподарського призначення, а отже землевпорядна документація щодо такої ділянки не потребує обов'язкового проведення державної землевпорядної експертизи.

3. Розпорядженням Бобринецької РДА від 09.04.2009 № 310-р "Про передачу ПП "Грановіт" земельної ділянки в оренду на території Свердлівської сільської ради" (далі - спірне розпорядження) затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (запасу) ПП "Грановіт" в оренду на 49 років для ведення підсобного сільськогосподарського господарства на території Свердлівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області; передано ПП "Грановіт" земельну ділянку площею 33,47 га, (пасовища) в оренду на 49 років для ведення підсобного сільського господарства; погоджено орендну плату в розмірі 10% від грошової оцінки земельної ділянки.

4. На виконання вказаного розпорядження 22.05.2009 між Бобринецькою РДА та ПП "Грановіт" укладено договір оренди земельної ділянки на території Свердлівської сільської ради Бобринецького району загальною площею 33,47 га пасовищ для ведення підсобного сільського господарства, строком на 49 років, сплатою орендної плати 6 867,93 грн. або 10% від нормативної грошової оцінкистаном на 1 січня поточного року (договір зареєстрований 16.10.2009 за № 040936500004).

5. Розпорядженням Кіровоградської обласної державної адміністрації (далі - Кіровоградська ОДА, позивач) від 14.11.2016 № 491-р затверджено перелік земельних ділянок, які пропонуються для продажу права оренди на земельних торгах разом з водним об'єктами, та надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду, виготовлення технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельних ділянок, до яких, зокрема віднесено земельну ділянку на території Полтавської сільської ради Компаніївського району та Свердлівської сільської ради Бобринецького району (кадастровий номер відсутній) орієнтовною площею 105 га, цільове призначення земельної ділянки для рибогосподарських потреб.

6. 12.12.2016 між Департаментом екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА (замовник) та ДП "Центр державного земельного кадастру" (виконавець) укладено договір про виконання робіт із землеустрою, оцінки земель та проведення земельних торгів з продажу права оренди водних об'єктів, відповідно до умов якого роботи виконуються щодо земельної ділянки водного фонду державної власності загальною площею 105 га для рибогосподарських потреб, що розташована за межами населеного пункту на території Полтавської сільської ради Компаніївського району та Свердлівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області.

7. У ході виконання робіт за вказаним договором виявлено, що в межах запланованої до відведення земельної ділянки під водним об'єктом та в межах прибережної захисної смуги знаходиться та зареєстрована інша земельна ділянка з кадастровим номером 3520886800:02:00:9023 загальною площею 33,47 га, яку використовує ПП "Грановіт" згідно з договором оренди землі № 040936500004 від 16.10.2009.

Короткий зміст позовних вимог

8. У травні 2018 року заступник прокурора Кіровоградської області (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Кіровоградської ОДА звернувся з позовом до Бобринецької РДА та ПП "Грановіт" про визнання недійсним розпорядження відповідача-1 від 09.04.2009 №310-р "Про передачу ПП "Грановіт" земельної ділянки в оренду на території Свердлівської сільської ради"; визнання недійсним на майбутнє укладеного між відповідачами договору оренди землі від 22.05.2009; зобов'язання ПП "Грановіт" повернути державі в особі позивача орендовану земельну ділянку площею 33,47 га.

9. Позовні вимоги обґрунтовані перевищенням відповідачем-1 наданих повноважень внаслідок прийняття спірного розпорядження, оскільки надана відповідачу-2 в оренду земельна ділянка розташована вздовж річки в межах прибережної захисної смуги, а отже відноситься до земель водного фонду, а повноваженнями з розпорядження такою землею в силу приписів статті 122 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) має обласна державна адміністрація, тобто позивач. При цьому спірна земельна ділянка водного фонду має обмеження щодо передачі в оренду - виключно для цілей, перелічених в частині 4 статті 59 ЗК України, серед яких відсутнє ведення підсобного сільського господарства; проект землеустрою такої земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі.

10. Крім того, щодо спірної земельної ділянки органом місцевого самоврядування не затверджено нормативну грошову оцінку, яка є основою для визначення розміру орендної плати, що свідчить про невідповідність умов спірного договору оренди землі вимогам законодавства та є самостійною підставою для визнання його недійсним.

Короткий зміст рішення суду першої та постанови суду апеляційної інстанцій

11. Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 04 вересня 2018 року, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 04 грудня 2018 року, у позові відмовлено повністю.

12. Судові рішення мотивовані тим, що прокурором не доведено обставин віднесення спірної земельної ділянки до земель водного фонду, а також не надано доказів щодо меж розташування спірної ділянки відносно прибережної захисної смуги. Натомість відповідно до наявних у справі доказів, у тому числі проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки та інформації відділу у Бобринецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (листи від 14.12.2017 №433/106-17, від 07.06.2018 № 156/106-18), ця ділянка віднесена до земель сільськогосподарського призначення (вид угідь - пасовища), а отже відповідач-1 при прийнятті спірного розпорядження діяв в межах визначених статтею 122 ЗК України повноважень.

13. Стосовно посилань прокурора на недійсність договору оренди у зв'язку з не затвердженням органом місцевого самоврядування нормативної грошової оцінки земельної ділянки, то відповідач-2 вже протягом тривалого періоду часу є добросовісним землекористувачем, а визнання недійсним спірного договору оренди виключно з підстав неправомірної бездіяльності органу місцевого самоврядування щодо затвердження нормативної грошової оцінки матиме наслі

................
Перейти до повного тексту