ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 березня 2019 року
м. Київ
Справа № 910/15963/16
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Міщенка І.С. - головуючого, Берднік І.С., Сухового В.Г.
за участю секретаря судового засідання - Кравченко О.В.
учасники справи:
позивачі - (1) Бучанська міська рада, (2) Комунальне підприємство "Бучанське управління житлово-комунального господарства" Бучанської міської ради
представник позивача - 1 - Матвієць А.А., Шаправський Т.О.
представник позивача - 2 - Снідевич О.С.
відповідачі - (1) Кабінет Міністрів України, (2) прокуратура Київської області
представник відповідача - 1 - Пуленець А.С.
представник відповідача - 2 - Хорольський С.В.
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивачів - Державне агентство лісових ресурсів
представник третьої особи - не з'явився
розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Бучанської міської ради
на постанову Північного апеляційного господарського суду у складі Тищенко А.І. - головуючого, Скрипки І.М., Разіної Т.І. від 06 грудня 2018 року та рішення Господарського суду міста Києва у складі Чебикіної С.О. від 26 жовтня 2016 року
Історія справи
Обставини, встановлені судами
1. Рішенням Ірпінського міського суду від 17.10.2014 у справі №367/4187/14, яке набрало законної сили, визнано недійсним рішення Бучанської селищної ради №71/1-4-ХХІV від 25.06.2002 "Про віднесення земель Бучанської селищної ради, які обслуговує Бучанська лісогосподарська установа Київського обласного житлово-комунального управління, до земель житлової та громадської забудови", визнано незаконними ряд прийнятих Бучанською міською радою протягом 2006-2012 років рішень про передачу у власність громадян частини цих земель та витребувано на користь Кабінету Міністрів України з незаконного володіння фізичної особи земельну ділянку загальною площею 14,0455 га.
2. Судові рішення у справі №367/4187/14 були предметом перегляду Верховного Суду України (рішення від 16.12.2015, провадження №6-2510ц15), яким було констатовано, що на території Бучанської селищної ради у користуванні Бучанської лісогосподарської установи перебували землі лісового фонду загальною площею 890 га, віднесені до категорії лісів першої групи, тому Бучанська селищна рада, прийняттям рішення від 25.06.2002 №71/1-4-ХХІV перевищила свої повноваження і з порушенням закону, без розпорядження уповноваженого державного органу, за відсутності згоди органу лісового господарства, без відповідного проекту землеустрою, прийняла рішення про віднесення землі лісового фонду до земель житлової та громадської забудови.
3. Після прийняття Верховним Судом України вказаного рішення, яким підтверджено висновки судів у справі №367/4187/14 щодо статусу земель на території Бучанської селищної ради площею 890 га як земель лісового фонду державної власності, мало місце звернення прокуратури Київської області в порядку представництва інтересів держави від імені та в інтересах Кабінету Міністрів України з листами: (1) до Державного агентства лісових ресурсів з вимогою взяти на облік ліси в межах Бучанської міської ради та визначитись з лісогосподарською установою, яка буде обслуговувати зазначений ліс та (2) від 18.05.2016 до Кабінету Міністрів України з пропозицією вжиття заходів щодо внесення до Державного земельного кадастру та державної статистичної звітності відомостей про землі в межах 890 га. як землі лісового призначення та призначення спеціалізованої державної установи, яка здійснюватиме обслуговування лісів в межах міста Буча.
4. У свою чергу Бучанська міська рада зверталась до Кабінету Міністрів України з листом від 31.03.2016 № 04-09/283, у якому просила повідомити офіційну позицію уряду щодо наявності у держави прав на земельні ділянки на території площею 890 га в межах населеного пункту Буча, віднесених рішенням Бучанської селищної ради №71/1-4-ХХІV від 25.06.2002 до земель житлової та громадської забудови. У вказаному зверненні Бучанська міська рада, зокрема стверджує про помилковість встановленого судовими рішеннями у справі №367/4187/14 факту належності земель площею 890 га до категорії земель лісового фонду, тоді як вказані землі належать територіальній громаді міста Буча як землі житлової та громадської забудови, на яких фактично розташовані будівлі житлового, громадського, адміністративного та соціального призначення та проживають понад 18 тисяч мешканців міста.
Короткий зміст позовних вимог
5. У серпні 2016 року Бучанська міська рада (далі - позивач-1) та Комунальне підприємство "Бучанське управління житлово-комунального господарства" Бучанської міської ради (далі - позивач-2) звернулися з позовом до Кабінету Міністрів України (далі - КМУ, відповідач-1) та прокуратури Київської області (далі - прокуратура, відповідач-2) про зобов'язання відповідачів не чинити позивачу-2 перешкоди в обслуговуванні зелених насаджень в межах міста Буча.
6. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що зі змісту судових рішень у справі №367/4187/14, у тому числі і постанови Верховного Суду України від 16.12.2015, вбачається, що розташовані на умовній площі 890 га зелені насадження є лісами першої категорії та, відповідно, можуть обслуговуватись тільки спеціалізованим державним лісогосподарським підприємством. Проте фактично ця територія знаходиться в межах міста Буча та вкрита не лісами, а зеленими насадженнями, частково забудована, тобто фактично використовується за іншим призначенням, а обслуговування зелених насаджень на цій території здійснюється позивачем-2. У зв'язку з чим дії прокуратури, які полягали в ініціюванні питання призначення спеціалізованої державної установи, яка здійснюватиме обслуговування лісів площею 890 га в межах міста Буча, а також КМУ, який ухиляється від визначення правового статусу спірної землі, обмежують можливість позивачів виконувати свої повноваження щодо обслуговування зелених насаджень в межах міста.
Короткий зміст рішення суду першої та постанови суду апеляційної інстанцій
7. Рішенням Господарського суду міста Києва від 26 жовтня 2016 року, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 06 грудня 2018 року, у позові відмовлено повністю.
8. Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, суди попередніх інстанцій встановили, що позивачами заявлена вимога про усунення перешкод у користуванні майном, тобто негаторний позов (стаття 391 ЦК України), з яким може звертатись виключно власник або титульний володілець до особи, яка незаконно чинить перешкоди у реалізації власником (титульним володільцем) правомочностей щодо користування належним йому індивідуально визначеним майном. При цьому право власника (титульного володільця) підлягає захисту у разі доведення самого факту його порушення внаслідок дій (бездіяльності) відповідача.
9. У той же час судовими рішеннями у справі №367/4187/14 встановлено преюдиційні для даної справи обставини відсутності у Бучанської міської ради повноважень на розпорядження спірною землею площею 890 га, яка належить до земель лісового фонду та є державною власністю. Статус спірних земель підтверджений і висновком проведеної у справі судової експертизи, згідно з яким станом на 01.01.2002 в межах селища Буча перебували землі лісогосподарського призначення загальною площею 252,900 га, які обслуговувалися Бучанським лісогосподарським підприємством, в подальшому реорганізованим в Бучанську лісогосподарську установу.
10. Відтак позивачами не доведено як належності до комунальної власності зелених насаджень на спірній території (кількість, індивідуальні характеристики, місце розташування тощо), так і будь-яких фактів вчинення саме відповідачами перешкод в обслуговуванні зелених насаджень в місті Буча.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
11. Не погоджуючись із указаними судовими рішеннями, позивач-1 звернувся з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
Аргументи учасників справи
Доводи позивач