ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 березня 2019 року
м. Київ
Справа № 15/23-10
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Погребняка В.Я. (головуючого), Катеринчук Л.Й., Пєскова В.Г.
за участю секретаря судового засідання Співака С.В.,
учасники справи:
боржник - Товариство з обмеженою відповідальністю "ФерКом"
представники боржника - не з'явилися,
ініціюючий кредитор - Публічне акціонерне товариство "Дельта Банк"
представник ініціюючого кредитора - Спінулова В.В., довіреність б/н від 28.02.2019,
арбітражний керуючий, ліквідатор - Сокольвак М.В. - не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу
Публічного акціонерного товариства "Дельта Банк" в особі Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб Кадирова В.В.
на ухвалу Господарського суду Вінницької області
від 27.03.2018
у складі судді: Тісецького С.С.
та на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду
від 05.12.2018
у складі суддів: Юрчук М.І. (головуючий), Тимошенко О.М., Крейбух О.Г.,
у справі за заявою
Відкритого акціонерного товариства "Кредитпромбанк"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "ФерКом"
про банкрутство,
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст вимог
1. Ухвалою Господарського суду Вінницької області від 12.04.2010 за заявою Відкритого акціонерного товариства "Кредитпромбанк" порушено провадження у справі № 15/23-10 про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "ФерКом" (далі - ТОВ "ФерКом").
2. Постановою Господарського суду Вінницької області від 27.05.2010 у справі № 15/23-10 ТОВ "ФерКом" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру та призначено ліквідатором арбітражного керуючого Сокольвака М.В.
3. Ухвалою Господарського суду Вінницької області від 09.10.2014 переведено провадження у справі № 15/23-10 до загальних судових процедур, процедури розпорядження майном боржника, припинено повноваження ліквідатора ТОВ "ФерКом" арбітражного керуючого Сокольвака М.В., призначено розпорядником майна боржника арбітражного керуючого Сокольвака М.В.
4. Ухвалою Господарського суду Вінницької області від 21.01.2015 у справі № 15/23-10 визнано вимоги кредиторів та затверджено реєстр вимог кредиторів банкрута ТОВ "ФерКом".
5. Постановою Господарського суду Вінницької області від 17.03.2015 у справі № 15/23-10 ТОВ "ФерКом" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру строком на 12 місяців, ліквідатором у даній справі призначено арбітражного керуючого Сокольвака М.В.
6. Ухвалою Господарського суду Вінницької області від 21.07.2015 у справі № 15/23-10 здійснено заміну кредитора у даній справі, а саме - ПАТ "Кредитпромбанк" на його правонаступника Публічне акціонерне товариство "Дельта Банк" (далі - ПАТ "Дельта Банк").
7. Ухвалою Господарського суду Вінницької області від 26.12.2017 у справі № 15/23-10 продовжено строк ліквідаційної процедури банкрута та повноважень арбітражного керуючого (ліквідатора) Сокольвака М.В. у даній справі до 27.03.2018, справу призначено до розгляду на 27.03.2018.
Короткий зміст ухвали суду першої інстанції
8. Ухвалою Господарського суду Вінницької області від 27.03.2018 у справі № 15/23-10 затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс банкрута, ліквідовано ТОВ "ФерКом" як юридичну особу, провадження у справі закрито.
9. Ухвала суду першої інстанції мотивована тим, що ліквідатором були виконані всі дії, передбачені Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", здійснені всі можливі заходи, спрямовані на пошук та виявлення майна банкрута, майнові активи банкрута для задоволення вимог кредиторів відсутні.
Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції
10. Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.12.2018 у справі № 15/23-10 апеляційну скаргу ПАТ "Дельта Банк" залишено без задоволення. Ухвалу Господарського суду Вінницької області від 27.03.2018 у справі №15/23-10 залишено без змін.
11. Суд апеляційної інстанції погодився з висновками суду першої інстанції про наявність підстав для затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу та закриття провадження у справі, оскільки ліквідатором вчинені всі можливі заходи щодо проведення та завершення ліквідаційної процедури, звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс затверджені комітетом кредиторів.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
12. Не погоджуючись з ухвалою Господарського суду Вінницької області від 27.03.2018 та постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.12.2018 у справі № 15/23-10, ПАТ "Дельта Банк" в особі Уповноваженої особи фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію АТ "Дельта Банк" Кадирова В.В. звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати ухвалу Господарського суду Вінницької області від 27.03.2018 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.12.2018 у справі № 15/23-10. Справу направити до Господарського суду Вінницької області на стадію ліквідаційної процедури.
КАСАЦІЙНЕ ПРОВАДЖЕННЯ
13. Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи № 15/23-10 було визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Погребняк В.Я., суддя - Катеринчук Л.Й., суддя - Пєсков В.Г., що підтверджується протоколом автоматизованого розподілу судової справи від 22.01.2019.
14. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Погребняка В.Я. - головуючого, судді - Катеринчук Л.Й., судді - Пєскова В.Г. від 01.02.2019 прийнято справу № 15/23-10 Господарського суду Вінницької області до провадження. Відкрито касаційне провадження у справі № 15/23-10 Господарського суду Вінницької області за касаційною скаргою ПАТ "Дельта Банк" в особі Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб Кадирова В.В. на ухвалу Господарського суду Вінницької області від 27.03.2018 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.12.2018. Повідомлено учасників справи, що розгляд касаційної скарги ПАТ "Дельта Банк" в особі Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб Кадирова В.В. відбудеться 12.03.2019. Надано учасникам справи строк для подання відзиву на касаційну скаргу до 26.02.2019. Доведено до відома учасників справи, що нез'явлення їх представників в судове засідання не є перешкодою для розгляду касаційної скарги.
15. 01.03.2019 до Верховного Суду від ліквідатора ТОВ "ФерКом" арбітражного керуючого Сокольвака М.В. надійшов відзив на касаційну скаргу ПАТ "Дельта Банк" в особі Уповноваженої особи фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію АТ "Дельта Банк" Кадирова В.В., в якому вказує на її безпідставність та просить залишити без задоволення, а ухвалу Господарського суду Вінницької області від 27.03.2018 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 05.12.2018 у справі № 15/23-10 - без змін.
16. 04.03.2018 до Верховного Суду надійшло клопотання Козятинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області щодо проведення судового засідання, яке призначено на 12.03.2019 у режимі відеоконференції.
17. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Погребняка В.Я. - головуючого, судді - Катеринчук Л.Й., судді - Пєскова В.Г. від 11.03.2019 у задоволенні клопотання Козятинського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Вінницької області про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції 12.03.2019 у справі № 15/23-10 відмовлено, у зв'язку з відсутністю технічної можливості провести судове засідання в режимі відеоконференції з Господарським судом Вінницької області о 11 год. 15 хв.
18. В судове засідання 12.03.2019 з'явився представник скаржника ПАТ "Дельта Банк" в особі Уповноваженої особи фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію АТ "Дельта Банк" Кадирова В.В., який надав пояснення у справі.
19. Інші учасники справи явку повноважних представників у судове засідання не забезпечили, про час та дату судового засідання були сповіщені належним чином. Оскільки, явка представників сторін не була визнана обов'язковою, колегія суддів Касаційного господарського суду дійшла висновку про можливість розгляду справи за відсутністю повноважних представників інших учасників справи.
УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи скаржника
(ПАТ "Дельта Банк" в особі Уповноваженої особи фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію АТ "Дельта Банк" Кадирова В.В.)
20. В обґрунтування заявлених вимог скаржник посилається на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, зокрема ч. 9 ст. 26, ч. 2 ст. 41 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в редакції від 22.12.2011 №4212-VІ, який набрав чинності з 19.01.2013 (далі - Закон про банкрутство) та порушення норм процесуального права, зокрема ст. ст. 73, 74, 76, 79, 86, 236, 237 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), а також вказує на неповне з'ясування обставин, які мають значення для справи.
21. Скаржник доводить, що ліквідатором не здійснено всіх заходів, передбачених Законом про банкрутство. Зокрема зазначає, що завданням ліквідатора є дійсний та належний пошук майна банкрута, а не лише констатація факту відсутності майна. Вказане, на думку скаржника, є свідченням передчасності прийняття ухвали Господарського суду Вінницької області від 27.03.2018 у справі № 15/23-10 як такої, що порушує інтереси кредиторів.
Доводи боржника
(ліквідатора ТОВ "ФерКом" арбітражного керуючого Сокольвака М.В.)
22. Ліквідатор ТОВ "ФерКом" арбітражний керуючий Сокольвак М.В. у відзиві на касаційну скаргу доводить про відсутність підстав для скасування оскаржених ухвали суду першої та постанови суду апеляційної інстанцій. При цьому, вказує на те, що ним вжито всіх необхідних заходів з розшуку майна боржника в тих межах та з використанням тих повноважень, які передбачені Законом про банкрутство. Скарг на його дії або бездіяльність не надходило.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
23. Щодо меж розгляду справи судом касаційної інстанції
Відповідно до ст. 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається.
Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
24. Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанцій
Відповідно до ч. 6 ст. 12 ГПК України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону про банкрутство провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами України.
Статтею 9 вказаного Закону визначено, що справи про банкрутство розглядаються господарським судом за правилами, передбаченими Господарським процесуальним кодексом України, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Перелік основних повноважень ліквідатора викладено у ст. 41 Закону про банкрутство.
Так, відповідно до ст. 41 Закону про банкрутство ліквідатор - фізична особа, яка відповідно до судового рішення господарського суду організовує здійснення ліквідаційної процедури боржника, визнаного банкрутом, та забезпечує задоволення вимог кредиторів у встановленому цим Законом порядку.
Ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження:
приймає до свого відання майно боржника, забезпечує його збереження;
виконує функції з управління та розпорядження майном банкрута;
проводить інвентаризацію та оцінку майна банкрута;
аналізує фінансове становище банкрута;
виконує повноваження керівника (органів управління) банкрута;
очолює ліквідаційну комісію та формує ліквідаційну масу;
пред'являє до третіх осіб вимоги щодо повернення банкруту сум дебіторської заборгованості;
має право отримувати кредит для виплати вихідної допомоги працівникам, що звільняються внаслідок ліквідації банкрута, який відшкодовується згідно з цим Законом позачергово за рахунок коштів, одержаних від продажу майна банкрута;
з дня визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури повідомляє працівників банкрута про звільнення та здійснює його відповідно до законодавства України про працю. Виплата вихідної допомоги звільненим працівникам банкрута провадиться ліквідатором у першу чергу за рахунок коштів, одержаних від продажу майна банкрута, або отриманого для цієї мети кредиту;
заявляє в установленому порядку заперечення щодо заявлених до боржника вимог поточних кредиторів за зобов'язаннями, які виникли під час провадження у справі про банкрутство і є неоплаченими;
подає до суду заяви про визнання недійсними правочинів (договорів) боржника;
вживає заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб;
передає в установленому порядку на зберігання документи банкрута, які відповідно до нормативно-правових документів підлягають обов'язковому зберіганню, на строк не менше п'яти років з дати визнання особи банкрутом;
продає майно банкрута для задоволення вимог, внесених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Законом;
повідомляє про своє призначення державний орган з питань банкрутства в десятиденний строк з дня прийняття рішення господарським судом та надає державному реєстратору в електронній формі через портал електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомості, необхідні для ведення Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, у порядку, встановленому державним органом з питань банкрутства;
у разі провадження банкрутом діяльності, пов'язаної з державною таємницею, вживає заходів з лік