1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

22 березня 2019 року

Київ

справа №810/2574/18

адміністративне провадження №К/9901/60572/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Гриціва М.І., судді Коваленко Н.В., розглянувши в письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу № 810/2574/18

за позовом ОСОБА_2

до Державної фіскальної служби України, Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області, Феневицької сільської ради Іванківського району Київської області,

про визнання протиправним та скасування положень переліку, рішення, податкових повідомлень - рішень,

за касаційною скаргою ОСОБА_2

на ухвалу Київського окружного адміністративного суду від 25 травня 2018 року (у складі судді Головешка О.Д.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19 липня 2018 року (у складі колегії: судді-доповідача Лічевецького І.О., суддів Мельничука В.П., Земляної Г.В.),

В С Т А Н О В И В:

Короткий зміст позовних вимог

ОСОБА_2 (далі також - позивач) звернувся до суду з позовом до Державної фіскальної служби України, Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області, Феневицької сільської ради Іванківського району Київської області, у якому просив:

- визнати протиправним та скасувати положення рядка 2 в стовпчиках 16 і 17 Переліку орендарів, з якими укладено договори оренди землі державного або комунальної власності по Феневицькій сільській раді станом на 25 січня 2017 року, виданого Феневицькою сільською радою Іванківського району Київської області, щодо розміру орендної плати 3% та річної суми орендної плати 2 625,67 грн. за укладеним 27 серпня 2012 року між орендодавцем Феневицькою сільською радою та орендарем ОСОБА_2 договором оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_1 площею 0,3045 га;

- визнати протиправним та скасувати положення рядка 3 в стовпчиках 16 і 17 Переліку орендарів, з якими укладено договори оренди землі державного або комунальної власності по Феневицькій сільській раді станом на 25 січня 2017 року, виданого Феневицькою сільською радою Іванківського району Київської області, щодо розміру орендної плати 3% та річної суми орендної плати 5 349,21 грн. за укладеним 09 квітня 2012 року між орендодавцем Феневицькою сільською радою та орендарем ОСОБА_2 договором оренди земельної ділянки кадастровий номер НОМЕР_2 площею 0,2500 га;

- визнати протиправним та скасувати рішення Державної фіскальної служби України від 23 квітня 2018 року № 5833/Ш/99-99-11-02-01-14 про залишення без змін податкових повідомлень - рішень Головного управління Державної фіскальної служби України у Київській області від 10 серпня 2017 року № 85743-0000. № 85742-0000, а скарги ОСОБА_2 - без задоволення;

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області від 10 серпня 2017 року № 85741-0000 про визначення податкового зобов'язання за платежем - орендна плата з фізичних осіб за 2017 рік у сумі 5 349, 21 грн.;

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області від 10 серпня 2017 року № 85743-0000 про визначення податкового зобов'язання за платежем - орендна плата з фізичних осіб за 2017 рік у сумі 2 625,67 грн.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 25 травня 2018 року, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 19 липня 2018 року, позовну заяву повернуто позивачеві.

Ухвалюючи судове рішення, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що позовні вимоги до Феневицької сільської ради не підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства, а отже позивачем порушено правила об'єднання позовних вимог.

Короткий зміст вимог касаційних скарг

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, вважаючи їх прийнятими з порушенням норм процесуального права, позивач звернувся із касаційною скаргою до Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Касаційна скарга подана до суду 28 серпня 2018 року.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30 серпня 2018 року для розгляду цієї справи визначено склад колегії суддів, а саме: суддю-доповідача Васильєву І.А., суддів Пасічник С.С., Юрченко В.П.

Ухвалою Верховного Суду від 10 вересня 2018 року відкрито касаційне провадження у справі № 810/2574/18, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати відзив на касаційну скаргу.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01 листопада 2018 року для розгляду цієї справи визначено новий склад колегії суддів, а саме: суддю-доповідача Берназюка Я.О., суддів Гриціва М.І. та Коваленко Н.В.

Ухвалою Верховного Суду від 21 березня 2019 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами без повідомлення та виклику учасників справи колегією у складі трьох суддів на 22 березня 2019 року.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Касаційну скаргу позивач обґрунтовує тим, що суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми процесуального права, зокрема, неправильно застосували положення закону про порушення правил об'єднання позовних вимог (стаття 172 КАС України). Також, позивач звертає увагу на те, що у спірних правовідносинах Феневицька сільська рада є суб'єктом владних повноважень, оскільки подаючи контролюючому органу переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, виконує владну управлінську функцію покладену на неї Податковим кодексом України.

Від інших учасників відзиву або заперечень на касаційну скаргу не надходило, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне. Справа стосується головним чином застосування судами попередніх інстанцій статті 172 КАС та поверненню без розгляду позовної заяви. Оскільки суд не приймав рішення щодо закриття провадження у справі і сторони не порушували перед судом зазначене питання, то відсутні підстави передбачені частиною шостою статті 346 КАС України для передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду.

Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Зазначеним вимогам процесуального закону ухвалу Київського окружного адміністративного суду від 25 травня 2018 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19 липня 2018 року відповідають, а викладені в касаційній скарзі доводи скаржника є неприйнятні з огляду на наступне.

Як вбачається із матеріалів справи, суд першої інстанції повертаючи позовну заяву ОСОБА_2 виходив з того, що ним було самостійно об'єднано у одне провадженні позовні вимоги, що належить розглядати у порядку цивільного та адміністративного судочинства. При цьому суд зазначив, що перша та друга позовні вимоги підлягають розгляду в порядку цивільного судочинства, оскільки ним оскаржується Перелік орендарів, з якими укладено договори оренди землі державного або комунальної власності по Феневицькій сільській раді станом на 25 січня 2017 року, що виданий Феневицькою сільською радою Іванківського району Київської області. Даний перелік не є рішенням суб'єкта владних повноважень в розумінні приписів КАС України, а є документом, що несе інформаційний характер щодо розміру орендної плати за орендовані ОСОБА_2 згідно договорів оренди від 09 квітня 2012 року та від 27 серпня 2012 року земельних ділянок та в обґрунтування заявлених вимог вказує, що така інфор

................
Перейти до повного тексту