1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

20 березня 2019 року

м. Київ

справа №697/121/17

адміністративне провадження №К/9901/43405/18

Верховний Суд у складі Судової палати для розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М. (суддя-доповідач),

суддів Анцупової Т.О., Бучик А.Ю., Берназюка Я.О., Гімона М.М., Гриціва М.І., Стародуба О.П., Мороз Л.Л., Коваленко Н.В.,

розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу №697/121/17

за касаційною скаргою Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації

на постанову Канівського міськрайонного суду Черкаської області від 08.02.2017 (суддя Русаков Г.С.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 22.03.2017 (колегія у складі суддів Кобаля М.І., Епель О.В., Карпушової О.В.)

за позовом ОСОБА_1

до Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Канівської міської ради та Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації

про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити дії.

I. РУХ СПРАВИ

1. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Канівської міської ради та Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації, в якому просила:

- зобов'язати Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Канівської міської ради прийняти документи та внести подання до Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації для видачі посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1;

- зобов'язати Департамент соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації надати позивачу статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1, починаючи з 03.11.2016 та видати відповідне посвідчення.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач безпідставно відмовляється надати позивачу статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1, за наявності всіх обставин, з якими законодавство пов'язує наявність підстав для отримання зазначеного статусу.

3. Постановою Канівського міськрайонного суду Черкаської області від 08.02.2017, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 22.03.2017, позов задоволено повністю:

- визнано протиправною відмову Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Канівської міської ради та Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації у прийнятті документів ОСОБА_1 для встановлення статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії;

- зобов'язано Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Канівської міської ради прийняти документи ОСОБА_1 для встановлення статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії;

- зобов'язано Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Канівської міської ради внести подання до Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації для встановлення статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії ОСОБА_1;

- зобов'язано Департамент соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації розглянути подання Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Канівської міської ради про встановлення ОСОБА_1 статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 та вирішити питання про видачу ОСОБА_1 посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи І категорії .

4. У касаційній скарзі Департамент соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації із посиланням на порушення судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права просив скасувати оскаржувані судові рішення.

5. Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 12.04.2017 відкрито касаційне провадження у даній справі.

6. У зв'язку із ліквідацією Вищого адміністративного суду України 21.03.2018 справу передано до Верховного Суду.

7. Ухвалою Верховного суду від 19.09.2018 справу передано на розгляд Судової палати для розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду.

8. 23.01.2019 розгляд справи відкладено у зв'язку з необхідністю звернутися до фахівців Науково-консультативної ради при Верховному Суді.

9. Протягом лютого-березня 2019 року до Верховного Суду надійшли наукові висновки членів Науково-консультативної ради при Верховному Суді - професорів ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

10. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 є особою, яка постійно проживала на території зони посиленого радіоекологічного контролю - у м. Каневі Черкаської області та продовжує проживати у цьому ж місті. Вона має статус особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи 4-ї категорії, що підтверджується копією посвідчення серії НОМЕР_1 від 12.01.1993.

11. Згідно з експертним висновком Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України № 255 від 17.10.2016 ОСОБА_1 має захворювання, пов'язане із впливом аварії на ЧАЕС.

12. 03.11.2016 позивачу встановлено І групу інвалідності, захворювання пов'язане з впливом аварії на ЧАЕС, безтерміново, що підтверджується довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією, серія 12 ААА №532662. Крім того, у довідці зазначено, що позивач потребує стороннього догляду та допомоги, частково залежна від сторонніх осіб.

13. 16.11.2016 позивач звернулась до Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Канівської міської ради із заявою про оформлення та направлення до Департаменту соціального захисту населення Черкаської обласної державної адміністрації подання щодо присвоєння позивачу статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії та видачі відповідного посвідчення.

14. Листом від 17.01.2017 №115/05 відповідач відмовив позивачу у задоволенні її заяви з мотивів, що відповідно до Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 №76-VІІІ, у переліку зон радіоактивного забруднення відсутня зона посиленого радіоекологічного контролю та скасовано ст. 23 Закону, якою передбачалося надання відповідних пільг і компенсацій особам, віднесеним до 4 категорії потерпілих від Чорнобильської катастрофи, а тому підстави для надання відповідного статусу і видачі посвідчення ОСОБА_1 - відсутні.

15. Вважаючи зазначене рішення відповідача незаконним, позивач звернулась до суду.

III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

16. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що посилання відповідачів на зміни в законодавстві є безпідставними, оскільки жодних змін у правовому регулюванні статусу потерпілих від Чорнобильської катастрофи в Законі України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 № 796-XII не відбулось.

На переконання судів попередніх інстанцій, наявні в матеріалах справи докази підтверджуються той факт, що ОСОБА_1 має право на отримання статусу потерпілої від Чорнобильської катастрофи 1 категорії.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ

17. Відповідач у касаційній скарзі наголошує, що відповідно до Закону України «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність деяких законодавчих актів України» від 28.12.2014 №76-VІІІ, у переліку зон радіоактивного забруднення відсутня зона посиленого радіоекологічного контролю та скасовано ст. 23 Закону, якою передбачалося надання відповідних пільг і компенсацій особам, віднесеним до 4 категорії потерпілих від Чорнобильської катастрофи, а тому підстави для надання відповідного статусу і видачі посвідчення ОСОБА_1 - відсутні.

18. Позивач проти задоволення касаційної скарги заперечила та зазначила, що суди попередніх інстанцій під час винесення оскаржуваних судових рішень не допустили порушень норм чинного матеріального права.

V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

19. Верховний Суд перевірив доводи касаційної скарги, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права та дійшов таких висновків.

20. Відповідно до ст. 11 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 № 796-XII (далі - Закон № 796-XII) до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать, зокрема, особи, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у цій зоні не менше чотирьох років (пункт 4 частини 1).

21. Відповідно до пункту 1 частини 1 ст. 14 цього Закону для встановлення пільг і компенсацій визначаються категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема інваліди з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи (статті 10, 11 і частина третя статті 12), щодо яких встановлено причинний зв'язок інвалідності, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, - категорія 1.

22. Отже, для отримання постраждалими статусу категорії 1 необхідні три умови: 1) інвалідність; 2) статус потерпілого від Чорнобильської катастрофи; 3) причинний зв'язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою.

Щодо першої та третьої умови спору між сторонами немає.

23. Ключовим правовим питанням, щодо якого виник спір, є питання збереження у позивача статусу потерпілої від Чорнобильської катастрофи внаслідок зміни закону та виключення з переліку зон радіоактивного забруднення зони посиленого радіоекологічного контролю.

24. Вирішуючи це питання, Суд виходить з такого.

25. Відповідно до ст. 65 Закону № 796-XII учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України. При зміні категорії, а також у випадках, передбачених статтею 17 цього Закону, посвідчення підлягає заміні. Посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи" є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом.

26. На виконання зазначеного Закону постановою Кабінету Міністрів України від 20.01.1997 № 51 затверджено Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, що регулює правила видачі посвідчень учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі - Порядок № 51).

27. Відповідно до п. 10 Порядку № 51 інвалідам з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілим від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до ка

................
Перейти до повного тексту