ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 березня 2019 року
м. Київ
Справа № 916/626/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Чумака Ю. Я. - головуючого, Дроботової Т. Б., Пількова К. М.,
секретар судового засідання - Овчарик В. М.,
за участю представників:
позивача - Кузьміної Г. А. (адвокат), Прохорова Ю. Г. (адвокат),
відповідача - Гершман Л. В. (адвокат),
розглянув касаційні скарги Акціонерного товариства "Українська залізниця" і Товариства з обмеженою відповідальністю "Вантажна транспортна компанія"
на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.12.2018 (судді: Лавриненко Л. В. (головуючий), Аленін О. Ю., Філінюк І. Г.) у справі
за позовом Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі філії "Дарницький вагоноремонтний завод"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вантажна транспортна компанія"
про витребування майна з чужого незаконного володіння та зобов'язання вчинити певні дії
та за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Вантажна транспортна компанія"
до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі філії "Дарницький вагоноремонтний завод"
про зобов'язання вчинити певні дії.
Короткий зміст і підстави позовних вимог
1. У березні 2018 року Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" (далі - Залізниця) (відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31.10.2018 № 938 змінено на Акціонерне товариство "Українська залізниця") в особі філії "Дарницький вагоноремонтний завод" (далі - Залізниця в особі філії "ДВРЗ") звернулось до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Вантажна транспортна компанія" (далі - Товариство) про витребування майна з чужого незаконного володіння та зобов'язання вчинити певні дії з підстав неналежного виконання умов договору про надання послуг від 11.07.2016 № 07/16/11/01-Р (далі - договір).
2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що спірні напіввагони у кількості 152 одиниці, які є власністю Залізниці і були надані Товариству на виконання умов договору, після закінчення строку дії цього договору Товариство не повернуло. При цьому позивач зазначив, що 119 одиниць напіввагонів перебувають на тимчасово окупованій території України, а 33 одиниці напіввагонів продовжують залишатись у користуванні відповідача.
3. У травні 2018 року Товариство звернулося до суду із зустрічною позовною заявою до Залізниці в особі філії "ДВРЗ", в якій, посилаючись на неналежне виконання умов договору, просило:
1) зобов'язати Залізницю в особі філії "Центр транспортної логістики" повернути на станцію приписки напіввагонів - "Дарниця" Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Залізниці (код станції 320007) порожні напіввагони у кількості 1 032 одиниці (за номерами, які наведено у пункті 2 прохальної частини зустрічного позову) для їх передачі за актами подачі/повернення вагонів Товариству та внесення даних по власних вантажних вагонах до автоматизованого банку даних парку вантажних вагонів (АБД ПВ Укрзалізниці) для проставлення ознаки "Оператор ТОВ "Вантажна транспортна компанія" (код оператора 75);
2) зобов'язати Залізницю в особі Філії "Центр транспортної логістики" в день прибуття порожніх напіввагонів у кількості 1 032 одиниці (за номерами напіввагонів, визначеними у пункті 3 прохальної частини зустрічного позову) на станцію приписки - "Дарниця" Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Залізниці (код станції 320007) виключити з даних по власних вантажних вагонах автоматизованого банку даних парку вантажних вагонів (АБД ПВ Укрзалізниці) - ознаку курсування вагону - як власного під управлінням філії "Центр транспортної логістики";
3) зобов'язати Залізницю в особі філії "ДВРЗ" в день прибуття порожніх напіввагонів на станцію приписки "Дарниця" Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Залізниці (код станції 320007) передати Товариству за актами подачі/повернення 1 032 одиниці напіввагонів (за номерами, переліченими у пункті 4 прохальної частини зустрічного позову);
4) зобов'язати Залізницю в особі філії "ДВРЗ" з дня передачі Товариству за актами подачі/повернення 1 032 одиниць напіввагонів, для забезпечення здійснення перевезень вантажу згідно з Правилами перевезення вантажів навалом і насипом, затвердженими Міністерством транспорту України від 20.08.2001 № 542, надати безперервно послуги з організації перевезень загальним обсягом 376 838 вагонодіб протягом одного року, а саме: надати протягом першого, другого, третього, четвертого, п'ятого, шостого, сьомого, восьмого, дев'ятого, десятого, одинадцятого, дванадцятого місяців з дня передачі Товариству за актами подачі/повернення 1 032 одиниць напіввагонів, послуги в обсязі 32 398 вагонодіб для перевезення вантажу (вагою 75 629 тон) напіввагонами у кількості 1 065 одиниць (за номерами, які вказані у пункті 5 прохальної частини зустрічного позову);
5) зобов'язати Залізницю в особі філії "ДВРЗ" в день прибуття порожніх напіввагонів (за номерами, переліченими у пункті 6 прохальної частини зустрічного позову) на станцію приписки "Дарниця" Регіональної філії "Південно-Західна залізниця" Залізниці (код станції 320007) підтвердити через автоматизоване робоче місце (АРМ) "Вантажні вагони компаній-операторів" операцію "передача власних вагонів в оперативне управління" для проставлення ознаки "оператор Товариство" (код оператора 75);
6) зобов'язати Залізницю призупинити дію Порядку визначення плати за використання власних вагонів перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів від 19.02.2018 на напіввагони (за номерами, переліченими у пункті 7 прохальної частини зустрічного позову) на строк 1 (один) рік з дня початку надання Залізницею послуг з організації перевезень загальним обсягом 388 787 вагонодіб, а саме:
- встановити, що строком в 1 (один) рік з дня початку надання Залізницею в особі філії "ДВРЗ" послуг з організації перевезень загальним обсягом 388 787 вагонодіб напіввагонами у кількості 1 065 одиниць розрахунок плати за перевезення вантажу у напіввагонах здійснюється за тарифною схемою 1 Збірника тарифів на перевезення вантажів у межах України та пов'язані з ними послуги, як для універсального власного рухомого складу, з базовою ставкою плати - інфраструктурна складова (Івл) для власного або орендованого вагона;
- у перевізних документах при відправленні чи при видачі вантажу (накладній внутрішнього сполучення та накладній у міжнародному сполученні) у відповідних графах проставляється загальна плата за перевезення, нарахована відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів у межах України та пов'язані з ними послуги за тарифною схемою 1 як для універсального власного рухомого складу із застосуванням коригуючих коефіцієнтів;
- встановити на строк в 1 (один) рік з дня початку надання Залізницею в особі філії "ДВРЗ" послуг з організації перевезень загальним обсягом 388 787 вагонодіб напіввагонами у кількості 1 065 одиниць, здійснювати розрахунок плати за перевезення у порожньому стані напіввагонів за переліченими номерами (після вивантаження та під навантаження, у ремонт або з ремонту) за тарифною схемою 14 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги, як для універсального власного рухомого складу;
- у перевізних документах при відправленні чи при видачі вантажу (накладній внутрішнього сполучення та накладній у міжнародному сполученні) у відповідних графах проставляється загальна плата за перевезення, нарахована відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України, та пов'язані з ними послуги за тарифною схемою 14 із застосуванням коригуючих коефіцієнтів;
7) зобов'язати Залізницю своїм розпорядженням довести до відома усіх причетних співробітників порядок розрахунку плати за перевезення вантажу і плати за перевезення у порожньому стані у напіввагонах (за номерами, переліченими у пункті 8 прохальної частини зустрічного позову), стосовно яких призупинено дію Порядку визначення плати за використання власних вагонів перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів від 19.02.2018 строком на один рік з дня початку надання послуг Товариству, а саме:
- строком на 1 (один) рік з дня початку надання Залізницею в особі філії "ДВРЗ" послуг з організації перевезень загальним обсягом 376 838 вагонодіб напіввагонами у кількості 1 032 одиниць, розрахунок плати за перевезення вантажу у зазначених напіввагонах здійснюється за тарифною схемою 1 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги, як для універсального власного рухомого складу, з базовою ставкою плати - інфраструктурна складова (Івл) для власного або орендованого вагона;
- у перевізних документах при відправленні чи при видачі вантажу (накладній внутрішнього сполучення та накладній у міжнародному сполученні) у відповідних графах проставляється загальна плата за перевезення нарахована відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги за тарифною схемою 1 як для універсального власного рухомого складу із застосуванням коригуючих коефіцієнтів;
- на строк 1 (один) рік з дня початку надання Залізницею в особі філії "ДВРЗ" послуг з організації перевезень загальним обсягом 376 838 вагонодіб напіввагонами у кількості 1 032 одиниць, здійснюється розрахунок плати за перевезення у порожньому стані вказаних напіввагонів (після вивантаження та під навантаження, у ремонт або з ремонту) за тарифною схемою 14 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги, як для універсального власного рухомого складу;
- у перевізних документах при відправленні чи при видачі вантажу (накладній внутрішнього сполучення та накладній у міжнародному сполученні) у відповідних графах проставляється загальна плата за перевезення нарахована відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги за тарифною схемою 14 із застосуванням коригуючих коефіцієнтів;
8) розпорядженням Залізниці зобов'язати філію "Головний інформаційно-обчислювальний центр" додати до переліку особливих умов таблиці "Вагони, які пересуваються в особливих умовах" умову "перевезення у власних вагонах філії "ДВРЗ" оператор Товариство (код оператора 75) на умовах власного рухомого складу за дозволом УЗ № _____від ______ " з завантаженням переліку напіввагонів (за номерами напіввагонів, визначеними у пункті 9 прохальної частини позову) в підсистему введення нормативно - довідкової інформації (ПСВ НДІ) та підключенням в автоматизовану систему керування вантажними перевезеннями на залізничному транспорті України (АСК ЕП УЗ), внесення змін до програмного забезпечення щодо оформлення перевізних документів;
9) розпорядженням Залізниці зобов'язати Департамент комерційної роботи та філію "Головний інформаційно-обчислювальний центр" забезпечити внесення до складу Довідника штемпелів та відміток перевізного документа та їх відповідності особливим відміткам та приміткам вагонного листа і натурного листа вантажного поїзда нової відмітки "перевезення у власних вагонах філії "ДВРЗ" оператор Товариство (код оператора 75) на умовах власного рухомого складу за дозволом УЗ № ___ від ___".
4. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Залізниця в особі філії "ДВРЗ" не виконала належним чином умови договору (не виконала заявки Товариства, які подавалися в період дії договору). На думку Товариства, саме у Залізниці в особі філії "ДВРЗ" існують зобов'язання перед Товариством в частині надання послуг за договором в обсязі невиконаних заявок та передачі під операторське управління Товариству додаткової кількості напіввагонів.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
5. Рішенням Господарського суду Одеської області від 19.07.2018 (суддя Демешин О. А.) Залізниці в особі філії "ДВРЗ" у задоволенні позову відмовлено; зустрічний позов Товариства задоволено у повному обсязі.
6. Рішення місцевого господарського суду в частині відмови Залізниці в особі філії "ДВРЗ" у задоволенні позову про зобов'язання Товариства повернути спірні напіввагони у кількості 152 одиниці обґрунтоване тим, що на частину цих напіввагонів у кількості 119 одиниць поширюється дія форс-мажорних обставин, оскільки ці піввагони перебувають в зоні проведення антитерористичної операції, зокрема на станціях: Ясинувата, Горлівка, Ханженкове, Нижньокринка, Постникове, Сентянівка, Дебальцеве - Сортувальна, Карахаш, Софіно - Брідська, Кипуча, Іловайськ, Харцизьк. Виникнення форс-мажорних обставин підтверджується наявними в матеріалах справи сертифікатами Торгово-промислової палати України від 25.04.2017 № 7521 та від 25.04.2017 № 7652.
Відмовляючи Залізниці в особі філії "ДВРЗ" у задоволенні позову в частині покладення на Товариство обов'язку повернути 33 піввагони, місцевий господарський суд виходив з того, що після 11.07.2017 перевізник продовжував надавати послуги Товариству за договором цією кількістю напіввагонів, а тому на підставі положень статті 764 ЦК України цей договір є пролонгованим на той самий строк і на тих же умовах.
Задовольняючи зустрічний позов Товариства, місцевий господарський суд послався на постанову Верховного Суду від 07.02.2018 у справі № 910/14272/17 та здійснив власний розрахунок обсягу вагонодіб, необхідних для виконання зобов'язань Залізниці в особі філії "ДВРЗ" за договором.
7. Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.12.2018 рішення Господарського суду Одеської області від 19.07.2018 скасовано частково: позов Залізниці в особі філії "ДВРЗ" задоволено частково; зобов'язано Товариство повернути Залізниці в особі філії "ДВРЗ" напіввагони у кількості 33 одиниці з виключенням з операторського управління Товариства через АРМ "Вантажні вагони компанії-оператора"; в іншій частині рішення за первісним позовом залишено без змін; Товариству у задоволенні зустрічного позову до Залізниці в особі філії "ДВРЗ" про зобов'язання виконати умови договору в натурі відмовлено.
8. Постанову аргументовано тим, що місцевий господарський суд дійшов помилкового висновку про продовження дії договору, оскільки положення наведеної норми не регулюють правовідносин, які виникли з укладеного між позивачем та відповідачем договору про надання послуг з організації перевезень вантажів.
Також апеляційний суд зазначив, що договором не передбачено права його учасників забезпечувати виконання їх зобов'язань притриманням або будь-яким іншим з перелічених у статті 546 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) видів забезпечення виконання зобов'язання, тому Товариство не має права утримувати у себе належні Залізниці 33 одиниці напіввагонів на підставі статей 546, 594 ЦК України.
Оцінивши наявні в матеріалах справи докази, суд апеляційної інстанції погодився з висновком місцевого господарського суду про неможливість повернення 119 одиниць напіввагонів протягом дії форс-мажорних обставин.
Відмову у задоволенні зустрічних вимог Товариства до Залізниці в особі філії "ДВРЗ" про зобов'язання виконати умови договору в натурі апеляційний суд мотивував недоведеністю відповідності заявлених нею у зустрічному позові вимоги змісту порушених перевізником зобов'язань, а саме:
- договір не містить обов'язку Залізниці в особі філії "ДВРЗ"надавати послуги з організації перевезень вантажів напіввагонами за номерами, які перелічені у прохальній частині зустрічного позову;
- Товариством не надано доказів, а господарським судом першої інстанції не перевірено можливості використання перелічених напіввагонів для виконання умов договору та чи не задіяні ці напіввагони у виконанні зобов'язань Залізницею в особі філії "ДВРЗ" перед третіми особами;
- мотивувальна частина рішення не містить правового обґрунтування задоволення інших вимог зустрічного позову і аналізу відповідності цих вимог змісту та характеру зобов'язань Залізниці в особі філії "ДВРЗ", такого обґрунтування немає і у зустрічній позовній заяві.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
9. У касаційній скарзі Залізниця просить скасувати рішення суду першої інстанції і постанову апеляційного суду частково, ухвалити в цій частині нове рішення, яким позовні вимоги за первісним позовом задовольнити.
10. У касаційній скарзі Товариство просить скасувати постанову апеляційного суду, а рішення суду першої інстанції залишити в силі.
Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
11. В обґрунтування вимог, викладених у касаційній скарзі, Залізниця посилається на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, неврахування всіх обставин справи та не надання належної оцінки всім доказам, наголошує, що:
1) Товариство повідомило про форс-мажор з порушенням строків встановлених умовами договору, а тому не може бути звільнено від виконання зобов'язання;
2) сертифікати не можуть бути підставою для звільнення від виконання зобов'язання, бо звільняють лише від відповідальності за не виконання або неналежне виконання;
3) у сертифікатах наявні недоліки.
12. Також Залізницею заявлено клопотання про передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду з тих міркувань, що суди першої та апеляційної інстанції під час ухвалення судових рішень у справі відійшли від висновків Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у справі № 916/4345/14.
Розглянувши це клопотання, колегія суддів дійшла висновку про відмову в його задоволенні, оскільки те, що скаржник вважає різною судовою практикою, насправді є правовою оцінкою судом відмінних одна від одної сукупностей обставин і зібраних доказів у кожній конкретній справі.
13. В обґрунтування вимог, викладених у касаційній скарзі, Товариство посилається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права, зокрема статей 3, 6, 8, 11, 594, 627, 628, 629, 631, 638, 759, 760, 762, 764, 765 ЦК України і статей 174, 179, 180, 181, 191, 283, 286 Господарського кодексу України (далі - ГК України), та порушення норм процесуального права, а саме статей 2, 3, 75, 202, 216, 270 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), наголошує, що:
1) апеляційний суд неправомірно відмовив у відкладенні судового засідання;
2)