ПОСТАНОВА
Іменем України
20 березня 2019 року
Київ
справа №821/3755/15-а
адміністративне провадження №К/9901/11496/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів: Бевзенка В.М., Данилевич Н.А.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 06.04.2016 у складі колегії суддів: Вербицької Н.В. (головуючий), Джабурія О.В., Крусяна А.В. у справі №821/3755/15-а за позовом ОСОБА_1 до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області, Головного управління Національної поліції в Херсонській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов'язання вчинити дії
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. ОСОБА_1 (надалі - ОСОБА_1.) звернувся до суду з позовом до Управління Міністерства внутрішніх справ України в Херсонській області (надалі - УМВС), Головного управління Національної поліції в Херсонській області (надалі - ГУ НП), в якому з урахуванням заяви про зміну позовних вимог просив:
1.1.визнати протиправним та скасувати наказ УМВС №411 о/с від 06.11.2015 в частині звільнення з 06.11.2015 ОСОБА_1. з посади інспектора дорожньо-патрульної служби взводу з обслуговування стаціонарного поста №4 батальйону дорожньо-патрульної служби ДАІ з обслуговування стаціонарних постів та забезпечення супроводження УМВС (м. Херсон);
1.2.зобов'язати ГУ НП запропонувати ОСОБА_1 посади для подальшого проходження служби в поліції.
2. Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 26.01.2016 у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.
3. Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 06.04.2016 постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 26.01.2016 скасовано і прийнято нову, якою позовні вимоги задоволено частково.
3.1.Визнано протиправним та скасовано наказ УМВС №411 о/с від 06.11.2015 в частині звільнення з 06.11.2015 ОСОБА_1. з посади інспектора дорожньо-патрульної служби взводу з обслуговування стаціонарного поста №4 батальйону дорожньо-патрульної служби ДАІ з обслуговування стаціонарних постів та забезпечення супроводження УМВС (м. Херсон) за скороченням штатів.
3.2.У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
4. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:
4.1.ОСОБА_1. проходив службу в органах внутрішніх справ на посаді інспектора дорожньо-патрульної служби взводу з обслуговування стаціонарного поста №4 батальйону дорожньо-патрульної служби ДАІ з обслуговування стаціонарних постів та забезпечення супроводження УМВС (м. Херсон).
4.2.Наказом УМВС від 06.11.2015 №411 о/с згідно з пунктами 10 та 11 розділу XI Закону України "Про Національну поліцію" та відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ ОСОБА_1. звільнено з 06.11.2015 у запас Збройних Сил за пунктом 63 "з" (через скорочення штатів) з посади інспектора дорожньо-патрульної служби взводу з обслуговування стаціонарного поста №4 батальйону дорожньо-патрульної служби ДАІ з обслуговування стаціонарних постів та забезпечення супроводження УМВС (м. Херсон).
5. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що відсутність виявленого позивачем бажання проходити службу в органах поліції слугує безумовною підставою для його звільнення зі служби в органах внутрішніх справ і вжиття роботодавцем заходів щодо подальшого працевлаштування позивача не є його обов'язком.
6. Скасовуючи постанову суду першої інстанції та задовольняючи позовні вимоги частково, суд апеляційної інстанції вказав, що попри те, що позивач не скористався наданим Законом України "Про Національну поліцію" правом на виявлення бажання проходити службу в поліції, це не є підставою для його звільнення за пунктом 64 "г" Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, оскільки такому звільненню повинне передувати з'ясування роботодавцем можливості подальшого використання позивача на службі.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
7. Відповідач 1 - УМВС, подав касаційну скаргу на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 06.04.2016, в якій просить оскаржуване судове рішення скасувати та залишити в силі постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 26.01.2016.
7.1.Аргументи скаржника полягають у тому, що суди попередніх інстанцій при прийнятті оскаржуваних судових рішень неправильно застосували норми матеріального права і порушили норми процесуального права. Скаржник наголошує, що суди належним чином з'ясували ту обставину, що позивач не виявив бажання проходити службу в поліції, у зв'язку з чим наказ про звільнення позивача зі служби за пунктами 10 та 11 розділу XI Закону України "Про Національну поліцію" та Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ є правомірним. Додатково скаржник зазначає, що позивача було притягнуто до дисциплінарної відповідальності та переміщено по службі на підставі наказу УМВС, правомірність якого встановлена постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 26.01.2016 у справі №821/3163/15-а.
8. Позивач подав заперечення на касаційну скаргу, в яких просить залишити її без задоволення.
8.1.На обґрунтування заперечень вказує, що оскаржуване судове рішення постановлене на основі правильного застосування норм матеріального права та з дотриманням норм процесуального права.
9. Відповідач 2 відзиву (заперечень) на касаційну скаргу не подав.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
10. Конституція України:
"Стаття 43. <…> Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення".
11. Закон України "Про Національну поліцію" від 02.07.2015 №580-VIII (далі - Закон №580-VIII):
Розділ XI
ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ
"1. Цей Закон набирає чинності через три місяці з дня, наступного за днем його опублікування, крім:
1) пунктів 1, 2, 3, 7-13, 15, 17-18 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" цього Закону, які набирають чинності з дня, наступного за днем його опублікування;
2) частини сьомої статті 15 та частини п'ятої статті 21 цього Закону, які набирають чинності з 1 січня 2017 року".
"…4. До приведення законодавства України у відповідність із цим Законом акти законодавства застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону".
"…8. З дня опублікування цього Закону всі працівники міліції (особи рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ), а також інші працівники Міністерства внутрішніх справ України, його територіальних органів, закладів та установ вважаються такими, що попереджені у визначеному порядку про можливе майбутнє звільнення через скорочення штатів.
9. Працівники міліції, які виявили бажання проходити службу в поліції, за умови відповідності вимогам до поліцейських, визначеним цим Законом, упродовж трьох місяців з дня опублікування цього Закону можуть бути прийняті на службу до поліції шляхом видання наказів про призначення за їх згодою чи проходження конкурсу на посади, що заміщуються поліцейськими, у будь-якому органі (закладі, установі) поліції.
Посади, що пропонуються особам, зазначеним у цьому пункті, можуть бути рівнозначними, вищими або нижчими щодо посад, які ці особи обіймали під час проходження служби в міліції.
10. Працівники міліції, які відмовилися від проходження служби в поліції та/або не прийняті на службу до поліції в тримісячний термін з моменту попередження про наступне вивільнення, звільняються зі служби в органах внутрішніх справ через скорочення штатів.
Указані в цьому пункті особи можуть бути звільнені зі служби в органах внутрішніх справ до настання зазначеного в цьому пункті терміну на підставах, визначених Положенням про проходження служби рядовим та начальницьким складом органів внутрішніх справ