ПОСТАНОВА
Іменем України
20 березня 2019 року
Київ
справа №372/816/17
провадження №К/9901/22154/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Бевзенка В. М., Білоуса О. В.,
розглянув у письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу № 372/816/17
за позовом ОСОБА_1 до Відділу ведення Державного реєстру виборців Обухівської районної державної адміністрації Київської області про поновлення виборчих прав, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Обухівського районного суду Київської області від 27 березня 2017 року, прийняту у складі головуючого судді Потабенко Л. В., та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 29 травня 2017 року, постановлену у складі колегії суддів: головуючого - Кучми А. Ю., суддів: Аліменка В. О., Безименної Н. В.
І. Суть спору
1. У березні 2017 року ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом до Відділу ведення Державного реєстру виборців Обухівської районної державної адміністрації Київської області, в якому просить:
1.1. визнати незаконним рішення про відмову у задоволенні заяви позивача про зміну виборчої адреси у Державному реєстрі виборців, оформлене листом від 22 лютого 2017 року № 29/11-09;
1.2. зобов'язати відповідача внести дані до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси позивача згідно з відомостями про місце знаходження позивача, що вказані у довідці про реєстрацію позивача як внутрішньо переміщеної особи.
2. В обґрунтування позову позивач зазначає, що вона є внутрішньо переміщеною особою та постійно проживає понад один рік за адресою: АДРЕСА_2.
2.1. Вказує, що займає активну громадську позицію і хоче приймати участь в якості виборця у всіх виборах за новим місцем свого постійного проживання, як внутрішньо переміщена особа та вважає своє нове місце проживання новою виборчою адресою, відомості про яку відповідач повинен внести до Державного реєстру виборців.
2.2. Зазначає, що 21 лютого 2017 року вона звернулась до відповідача із заявою про включення її до списку виборців на місцевих виборах (про зміну виборчої адреси виборця).
2.3. Проте, листом від 22 лютого 2017 року № 29/11-09 відповідач відмовив ОСОБА_1 у зміні виборчої адреси, обґрунтовуючи свою відмову тим, що відсутні правові підстави для задоволення такої заяви, оскільки останньою не надані документи, що підтверджують її належність до місцевої територіальної громади, довідка про реєстрацію внутрішньо переміщеної особи не була врахована при розгляді даної заяви.
2.4. Вважаючи наведене рішення протиправним, ОСОБА_1 звернулась до суду з вимогою про його скасування та зобов'язання внести дані до Державного реєстру виборців про зміну виборчої адреси позивача згідно з відомостями про місце знаходження позивача, що вказані у довідці про реєстрацію позивача як внутрішньо переміщеної особи.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
3. ОСОБА_1 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_3, що підтверджується копією паспорта серії НОМЕР_2, виданий 15 листопада 2008 року Калінінським РВ ДМУ ГУМВС України в Донецькій області.
4. Згідно з довідкою від 24 квітня 2015 року № НОМЕР_1 ОСОБА_1 є внутрішньо переміщеною особою та постійно проживає понад один рік за адресою: АДРЕСА_2.
5. 21 лютого 2017 року ОСОБА_1 звернулася до Відділу ведення Державного реєстру виборців Обухівської районної державної адміністрації із заявою про включення її до списку виборців на місцевих виборах (про зміну виборчої адреси виборця) у відповідності до вищевказаної довідки.
6. Листом від 22 лютого 2017 року № 29/11-09 відповідач відмовив ОСОБА_1 у зміні виборчої адреси, обґрунтовуючи свою відмову тим, що наведена заява є необґрунтованою, а відтак відсутні правові підстави для її задоволення у зв'язку ненаданням документів, що підтверджують належність позивача до місцевої територіальної громади (не зареєстрована), а довідка про реєстрацію внутрішньо переміщеної особи є недостатньою.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
7. Постановою Обухівського районного суду Київської області від 27 березня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 29 травня 2017 року, відмовлено в позові.
8. Відмовляючи в позові, суд першої інстанції виходив з того, що довідка від 24 квітня 2015 року № НОМЕР_1 про взяття ОСОБА_1 на облік внутрішньо переміщеної особи жодним чином не підтверджує факт реєстрації її за вказаною адресою: АДРЕСА_2, а відтак позивач не належить до територіальної громади Обухівського району Київської області, оскільки місцем її реєстрації в паспорті громадянина України є АДРЕСА_3. Місце голосування і виборча адреса не є тотожними поняттями, тому незалежно від того чи відбувається на даний час виборчий процес у громаді, де фактично мешкає внутрішньо переміщена особа чи ні, позивач має право на зміну виборчої адреси у Державному реєстрі виборців як своїх персональних даних, оскільки у разі оголошення початку виборчого процесу, позивач, з урахуванням положень статті 8 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" має змогу реалізувати своє виборче право за місцем тимчасового проживання без зміни виборчої адреси у Державному реєстрі виборців.
9. Зазначена позиція підтримана Київським апеляційним адміністративним судом, який за результатом апеляційного перегляду залишив рішення суду першої інстанції без змін.
IV. Касаційне оскарження
10. У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального права, просить скасувати їх рішення та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги.
11. В обґрунтування касаційної скарги вказує, що судами попередніх інстанцій не враховано доводи про те, що позивач є членом місцевої територіальної громади, оскільки проживає у ній вже понад один рік, що, на думку позивача, в розумінні Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є постійним її місцем проживання, а відтак, надає право голосувати останній на місцевих виборах. Крім того, позбавлення права на участь у виборах особи, який має статус внутрішньо переміщеної особи, шляхом відмови у зміні виборчої адреси у Державному реєстрі виборців є проявом дискримінації відносно позивача.
12. Водночас у відзиві на касаційну скаргу відповідач вказує на безпідставність касаційної скарги і просить залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
13. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
14. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
15. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
16. Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост встановлено Законом України "Про місцеві вибори".
17. Право голосу на виборах депутатів міської ради, виборах міського голови мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, належать до відповідної територіальної громади та прожи