ПОСТАНОВА
Іменем України
20 березня 2019 року
Київ
справа №813/5944/14
адміністративне провадження №К/9901/9229/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів: Бевзенка В.М., Данилевич Н.А.,
розглянув в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_2, ОСОБА_3 на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.03.2016 у справі за позовом ОСОБА_3, ОСОБА_2 до ОСОБА_4, в інтересах якої діє мама ОСОБА_5, Органу опіки і піклування виконавчого комітету Дрогобицької міської ради, Дрогобицького міського відділу державної міграційної служби України у Львівській області, ОСОБА_5 про визнання реєстрації місця проживання незаконною та зняття з реєстрації місця проживання,-
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. ОСОБА_3, ОСОБА_2 звернулися до суду з позовом до ОСОБА_4, в інтересах якої діє мама ОСОБА_5, Органу опіки і піклування виконавчого комітету Дрогобицької міської ради, Дрогобицького міського відділу державної міграційної служби України у Львівській області, ОСОБА_5 та просили визнати недійсною реєстрацію Дрогобицьким міським відділом державної міграційної служби України у Львівській області місця проживання малолітньої ОСОБА_4 у реконструйованому житловому будинку з добудовою та надбудовою житлових приміщень та влаштування промислового магазину з перукарнею в буд. АДРЕСА_1 та зобов'язати відповідача зняти малолітню ОСОБА_4 із реєстрації місця проживання у Львівській області місця проживання ОСОБА_4 у реконструйованому житловому будинку з добудовою та надбудовою житлових приміщень та влаштування промислового магазину з перукарнею в буд. АДРЕСА_1.
2. Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 24.07.2015 позов задоволено частково.
2.1.Визнано протиправною реєстрацію Дрогобицьким міським відділом Державної міграційної служби України у Львівській області місця проживання малолітньої ОСОБА_4 у реконструйованому житловому будинку з добудовою та надбудовою житлових приміщень та влаштування промислового магазину з перукарнею в будинку АДРЕСА_1.
2.2. У задоволенні іншої частини позовних вимог судом відмовлено.
2.3.Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 22.03.2016 постанову суду першої інстанції скасовано та прийнято нову про відмову в позові.
3. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:
3.1. Звертаючись до суду із позовом ОСОБА_3 та ОСОБА_2 зазначають, що будинок АДРЕСА_1 перебуває у стані реконструкції з добудовою та надбудовою житлових приміщень та влаштування промислового магазину з перукарнею і не придатний для проживанні у ньому ОСОБА_5 та її малолітньої доньки ОСОБА_4. Вказують, що орган опіки і піклування Дрогобицької міської ради не надав ОСОБА_5 дозволу на реєстрацію малолітньої доньки ОСОБА_4 у зазначеному житловому будинку. При реєстрації своєї малолітньої дочки ОСОБА_5 не було подано необхідні для цього документів, а саме: письмову заяву, свідоцтво про народження доньки, квитанції про сплату держмита, талон про зняття з реєстрації, технічний паспорт на будинок, витяг з реєстру про право власності та інші необхідні для реєстрації документи.
3.2. Як встановлено судами, 14.06.2013 ОСОБА_5 звернулась до Дрогобицького міського відділу ГУ ДМС України у Львівській області із заявою щодо реєстрації місця проживання її та її малолітньої доньки ОСОБА_4 за адресою: АДРЕСА_1 та подала пакет документів.
3.3. До вказаної заяви додано також свідоцтво про право власності на нерухоме майно серії НОМЕР_1, видане Реєстраційною службою Дрогобицького міськрайонного управління юстиції 10.06.2013 року, відповідно до якого власником житлового будинку АДРЕСА_1 є ОСОБА_5; витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності ОСОБА_5 на зазначений житловий будинок, виданий 10.06.2013 Реєстраційною службою Дрогобицького МРУЮ Львівської області.
4. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що всупереч положенням Порядку №1077, згідно яких при проживанні батьків за різними адресами для реєстрації місця проживання дитини, яка не досягла 14 років, разом з одним з батьків надається письмова згода другого з батьків та довідка територіального підрозділу або адресно-довідкового підрозділу територіального органу ДМС України за місцем його проживання про те, що дитина не зареєстрована разом з ним, відповідачем при реєстрації 14.06.2013 таких вимог дотримано не було. Також відповідачем не було надано доказів про сплату при реєстрації державного мита. Відтак, така реєстрація була проведена з порушенням.
4.1. Скасовуючи постанову суду першої інстанції та відмовляючи в позові, апеляційний суд вказав, що позивачами жодним чином не обґрунтовано факт порушення відповідачем їх прав, свобод або інтересів при здійсненні реєстрації місця проживання малолітньої ОСОБА_4 Зазначили, що реєстрація місця проживання малолітньої ОСОБА_4 здійснювалась 14.06.2013 одночасно із реєстрацією місця проживання обох її батьків - ОСОБА_5 та ОСОБА_6, тому подання на реєстрацію згоди другого з батьків відповідно до вимог Порядку реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні та зразків необхідних для цього документів, затвердженого наказом МВС України від 22.11.2012 №1077, зареєстрованого в МЮУ 18.12.2012 №2109/22421 не вимагалося. За результатами розгляду заяви про реєстрацію ОСОБА_4, 14.06.2013 працівниками Дрогобицького МВ ГУ ДМС, у відповідності до вимог зазначеного порядку було здійснено перевірку поданих на реєстрацію документів та зареєстровано ОСОБА_4 за зазначеною адресою, а також внесено відомості про реєстрацію дитини до Картки реєстрації особи матері ОСОБА_5 та до Адресної картки.
12.05.2015 ОСОБА_5 звернулася до Дрогобицького міського відділу ГУ ДМС України у Львівській області із заявою щодо зняття з реєстрації місця проживання її та її малолітньої доньки ОСОБА_4 за адресою АДРЕСА_1, у зв'язку з вибуттям та одночасно було подано до підрозділу міграційної служби заяву про реєстрацію місця проживання її малолітньої доньки ОСОБА_4 за адресою АДРЕСА_2. Реєстрація місця проживання малолітньої ОСОБА_4 здійснювалася одночасно із реєстрацією місця проживання обох її батьків - ОСОБА_5 та ОСОБА_6, що підтверджується записами в Журналі обліку заяв про реєстрацію/зняття з реєстрації місця проживання/перебування особи про реєстрацію заяв.
За результатами розгляду заяви про реєстрацію ОСОБА_4, 12.05.2015 працівниками Дрогобицького МВ ГУ ДМС, у відповідності до вимог пп. 2.3, 2.6 Порядку №1077 було здійснено перевірку поданих на реєстрацію документів та зареєстровано ОСОБА_4 за адресою АДРЕСА_2, а також внесено відомості про реєстрацію дитини до Картки реєстрації особи матері ОСОБА_5 та до Адресної картки.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
5. Позивачі звернулися до суду із касаційною скаргою, просять скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
6. Аргументи скаржників зводяться до того, що судами попередніх інстанцій було неправильно застосовано норми матеріального права, а саме - приписи Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та Порядку реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні та зразків необхідних для цього документів, затвердженого наказом МВС України від 22.11.2012 №1077.
6.1.Зазначають також, що будинок АДРЕСА_1 перебуває у стані реконструкції, відтак не придатний для проживання ОСОБА_5 та її малолітньої доньки. Орган опіки та піклування дозволу на реєстрацію малолітньої доньки на реєстрацію у реконструйованому будинку не надавав, акт обстеження вказаного будинку відповідачем не було складено. Також, ОСОБА_5 не надано відповідачу документів, які підтверджують право власності на вказаний будинок.
7. ОСОБА_5 у відзиві на касаційну скаргу просила залишити її без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції без змін, як таку, що є законною та обґрунтованою.
8. Інші учасники справи правом подачі відзиву на касаційну каргу не скористалися.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
9. Конституція України:
Стаття 19. <…> Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України…
10.Закон України "Про свободу пересування і вільний вибір місця проживання" від 11.12.2003 №1382-IV
Стаття 2. Свобода пересування та вільний вибір місця проживання в Україні
Громадянам України, а також іноземцям та особам без громадянства, які на законних підставах перебувають в Україні, гарантуються свобода пересування та вільний вибір місця проживання на її території, за винятком обмежень, які встановлені законом.
Стаття 6. Реєстрація місця проживання особи
Громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов'язані протягом десяти днів після прибуття до нового місця проживання зареєструвати місце проживання. Реєстрація місця проживання особи здійснюється в день подання особою документів. Реєстрація місця проживання за заявою особи може бути здійснена з одночасним зняттям з реєстрації попереднього місця проживання.
Для реєстрації особа або її законний представник подає: письмову заяву; документ, до якого вносяться відомості про місце проживання. Якщо дитина не досягла 16-річного віку, подається свідоцтво про народження або свідоцтво про належність до громадянства України; квитанцію про сплату державного мита або документ про звільнення від його сплати; талон зняття з реєстрації (у разі зміни місця проживання в межах України). Талон зняття з реєстрації не подається у разі оформлення реєстрації місця проживання з одночасним зняттям з реєстрації попереднього місця проживання; документи, що підтверджують право на проживання в житлі, перебування або взяття на облік у спеціалізованій соціальній установі, закладі соціального обслуговування та соціального захисту, проходження служби у військовій частині, адреса яких зазначається під час реєстрації; військовий квиток або посвідчення про приписку (для громадян, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку).
У разі подачі заяви законним представником особи додатково подаються: документ, що посвідчує особу законного представника; документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника, крім випадків, коли законними представниками є батьки (усиновлювачі).
Реєстрація місця проживання особи за заявою законного представника здійснюється за згодою інших законних представників.
Реєстрація місця проживання новонародженої дитини здійснюється також на підставі направлених органами соціального захисту населення даних, що зазначив законний представник, з яким постійно проживає дитина, у заяві про призначення допомоги при народженні дитини.
Забороняється вимагати для реєстрації місця проживання подання особою інших документів.
11.Порядок реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні та зразків необхідних для цього документів, затверджений наказом МВС України від 22.11.2012 №1077
ІІ. Реєстрація місця проживання особи
2.1. Громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов'язані протягом десяти днів після прибуття до нового місця проживання зареєструвати місце проживання. Реєстрація місця проживання особи здійснюється в день подання особою документів.
2.2. Для реєстрації місця проживання особа або її законний представник подає до територіального підрозділу ДМС України, а після утворення центрів надання адміністративних послуг (далі - центр) - до відповідного центру:
письмову заяву про реєстрацію міс