1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 березня 2019 року

м. Київ

Справа № 910/2106/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

головуючий - Стратієнко Л.В.,

судді: Мамалуй О.О., Студенець В.І.,

за участю секретаря судового засідання - Сігнаєвської К.І.;

за участю представників:

позивача - Драган Я.С.,

відповідача - не з'явився,

третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог

щодо предмета спору на стороні позивача - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_2,

на рішення Господарського суду міста Києва

(суддя - Курдельчук І.Д.)

від 07.08.2018,

та постанову Північного апеляційного господарського суду

(головуючий - Михальська Ю.Б., судді - Тищенко А.І., Скрипка І.М.)

від 17.12.2018,

за позовом об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Фучика 13",

до комунального підприємства "Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом'янського району міста Києва",

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: 1) Солом'янська районна державна адміністрація в м. Києві, 2) ОСОБА_2,

про зобов'язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

у лютому 2018 року об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Фучика 13» звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом про зобов'язання комунального підприємства «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом'янського району м. Києва» передати позивачу технічну документацію на житловий будинок, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 згідно з встановленим законом переліком.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 15.09.2017 відбулися установчі збори ОСББ за адресою: АДРЕСА_1. 10.11.2017 було зареєстровано ОСББ «Фучика 13». 20.11.2017 ОСББ направило комунальному підприємству «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом'янського району міста Києва», Солом'янській районній державній адміністрації в місті Києві листи № 1, № 3, якими повідомило останніх про створення ОСББ «Фучика 13» та просило забезпечити передачу житлового будинку в управління та передачу відповідної технічної та іншої документації на житловий будинок у встановлений законом строк. Солом'янською районною державною адміністрацією в місті Києві було прийнято розпорядження від 09.02.2018 № 84 «Про передачу в управління об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Фучика 13» житлового будинку АДРЕСА_1». Оскільки ОСББ «Фучика 13» було зареєстровано 10.11.2017, то строк передачі технічної та іншої документації на будинок сплив 10.02.2018. В порушення вимог ст. 6 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку», Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України № 13 від 02.02.2009, відповідачем не було передано технічну та іншу документацію на вказаний будинок.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 07.08.2018, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 17.12.2018, позов задоволено.

Зобов'язано комунальне підприємство «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Солом'янського району міста Києва» передати об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку «Фучика 13» технічну документацію на житловий будинок, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, згідно з встановленим чинним законодавством України переліком.

11.01.2019 ОСОБА_2 подала касаційну скаргу на рішення Господарського суду міста Києва від 07.08.2018 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 17.12.2018, в якій просить скасувати вказані судові рішення та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

Підставами для скасування вказаних судових рішень зазначає те, що судами неправильно оцінено пояснення представників сторін, прийнято до уваги лише докази, які надавалися позивачем. Не прийнято до уваги той факт, що співвласники багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 не визнають створення та реєстрацію ОСББ «Фучика 13», в зв'язку із чим зверталися з колективним зверненням до відповідача з вимогою не передавати вказаний будинок в управління ОСББ та не передавати технічну документацію на цей будинок. Крім того, співвласники звернулися до правоохоронних органів щодо незаконного створення ОСББ в їхньому житловому будинку. Посилається на те, що здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42018100000000299, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 23.03.2018 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 4 ст. 190, ч. 3 ст. 358 КК України. У цьому кримінальному провадженні проводиться перевірка за фактом вчинення підроблення протоколів установчих зборів ОСББ та інших документів, на підставі яких було проведено незаконну державну реєстрацію ОСББ «Фучика 13» (код ЄДРПОУ 41727718). Під час досудового розслідування було отримано інформацію про незаконність створення ОСББ «Фучика 13» і намагання представників витребувати технічну документацію на житловий будинок, розташований за адресою: АДРЕСА_1. Враховуючи вказане, а також те, що незаконна державна реєстрація ОСББ «Фучика 13» можливо здійснювалась з метою заволодіння майном (шляхом обману), яке належить мешканцям зазначеного будинку, відповідач утримується від передачі на баланс ОСББ «Фучика 13» багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_1, а також передачі технічної документації на вказаний будинок до прийняття рішення у кримінальному провадженні. Посилається і на ухвалу Голосіївського районного суду міста Києва від 08.05.2018 у справі № 752/9213/18.

У відзиві на касаційну скаргу позивач вказує на безпідставність посилання третьої особи в касаційній скарзі на незаконність створення ОСББ «Фучика 13», як на встановлений факт. Зазначає про відсутність вироку суду, яким би встановлювався факт протиправного діяння при створенні ОСББ «Фучика 13». Вказує, що реєстрацію ОСББ «Фучика 13», як і розпорядження від 09.02.2018 № 84 «Про передачу в управління об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Фучика 13» житлового будинку АДРЕСА_1» скасовано не було. Незгода одного чи декількох співвласників зі створення ОСББ не може бути підставою для не виконання відповідачем норм чинного законодавства чи скасування законних рішень господарських судів у цій справі.

В судовому засіданні третя особа ОСОБА_2 заявила клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з відкриттям у Солом'янському районному суді провадження у цивільній справі № 760/32964/18 про визнання недійсним рішення зборів, визнання недійсним статуту, скасування державної реєстрації ОСББ «Фучика 13» на новими обставинами у кримінальному провадженні № 12015100100001478.

Вказане клопотання залишено судом без задоволення у зв'язку з відсутністю передбачених ч. 2 ст. 202 ГПК України підстав для відкладення розгляду справи.

Заслухавши суддю-доповідача, представника позивача, третю особу, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи і перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення з таких підстав.

Як встановлено судами, 15.09.2017 установчими зборами співвласників багатоквартирного будинку, розташованого за адресою: АДРЕСА_1, було прийнято рішення про створення об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Фучика 13» (ОСББ).

Відповідно до п. 1 розділу 1 Статуту ОСББ «Фучика 13», затвердженого установчими зборами співвласників багатоквартирного будинку, оформленого протоколом № 1 від 15.10.2017, об'єднання створене власниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирних будинків, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1, відповідно до Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку».

Метою створення об'єднання є забезпечення і захист прав співвласників, дотримання ними своїх обов'язків, належне утримання та використання спільного майна будинку, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та Статутом (п. 1 розділу 2 Статуту).

10.11.2017 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 10731020000035575 про створення об'єднання.

20.11.2017 позивач надіслав відповідачу та третій особі-1 листи № № 1, 3, якими повідомив останніх про створення об'єднання та просив забезпечити передачу житлового будинку в управління, відповідної технічної та іншої документації на житловий будинок у встановлений законом строк (а.с. 9-10, т. 1).

22.11.2017 позивач звернувся з листом до Київської міської державної адміністрації, в якому зазначав про необхідність забезпечення передачі вказаного житлового будинку в управління та відповідної технічної документації (а.с. 12, т. 1).

09.02.2018 Солом'янською районною в місті Києві державною адміністрацією було прийнято розпорядження № 84 «Про передачу в управління об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «Фучика 13» житлового будинку АДРЕСА_1», відповідно до п. п. 1, 2 якого було зобов'язано відповідача передати позивачу в управління будинок та документацію до нього.

Відповідно до ч. 2 ст. 382 ЦК України усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку.

Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», якою визначені форми управління багатоквартирним будинком, управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку).

Отже, управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками, а у випадку прийняття ним відповідного рішення - управителем чи об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку.

За ч. 1 ст. 10 цього Закону співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об'єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об'єднань співвласників багатоквартирних будинків.

Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначені Законом України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку».

Відповідно до ст. 1 зазначеного Закону об'єднання співвласників багатоквартирного будинку - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

За ст. 4 Закону України «Про об'єднання співвласників багатоквартирно

................
Перейти до повного тексту