1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 березня 2019 року

м. Київ

Справа № 908/1053/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Берднік І.С. - головуючого, Міщенка І.С., Сухового В.Г.,

за участю секретаря судового засідання - Корнієнко О.В.,

за участю представників:

Запорізької міської ради - Сосновської А.Ю.,

Товариства з обмеженою відповідальністю

"Ферротрейдинг" - не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Запорізької міської ради

на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 20.12.2018 (у складі колегії суддів: Дармін М.О. (головуючий), Антонік С.Г., Іванов О.Г.)

та рішення Господарського суду Запорізької області від 11.07.2018 (суддя Проскуряков К.В.)

у справі № 908/1053/18

за позовом Запорізької міської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ферротрейдинг"

про стягнення 958 460,90 грн,

ВСТАНОВИВ:

04.06.2018 Запорізька міська рада (далі - Запорізька міськрада) звернулася до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ферротрейдинг" (далі - ТОВ "Ферротрейдинг") про стягнення збитків у сумі 958 460,90 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач як замовник будівництва не прийняв участі у створенні та розвитку інфраструктури міста Запоріжжя і не перерахував до місцевого бюджету кошти пайової участі. Внаслідок невиконання відповідачем встановленого статтею 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" обов'язку замовника будівництва щодо участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, територіальній громаді міста Запоріжжя завдано збитки в розмірі не отриманих коштів пайової участі.

ТОВ "Ферротрейдинг" позов не визнало та заявило про застосування позовної давності.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 11.07.2018, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 20.12.2018, у задоволені позову відмовлено.

Судові рішення мотивовано наявністю правових підстав для покладення на відповідача обов'язку з відшкодування збитків, завданих позивачу внаслідок невиконання визначеного Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" обов'язку замовника будівництва щодо перерахування до місцевого бюджету коштів пайової участі у створенні та розвитку інфраструктури міста, однак суди дійшли висновку про відмову у задоволенні позову з огляду на пропуск позивачем строку позовної давності, про застосування якої заявлено відповідачем у справі.

Не погоджуючись із висновками судів першої та апеляційної інстанцій, у січні 2019 року Запорізька міськрада подала касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права і порушення норм процесуального права, просить скасувати постановлені у справі судові рішення та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.

Касаційну скаргу Запорізька міськрада обґрунтовує, зокрема тим, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють питання позовної давності, а саме положення статей 257, 261 Цивільного кодексу України (далі - ЦК), та належним чином не встановлено початок перебігу строку позовної давності для звернення позивача з відповідними вимогами; судами неправильно застосовано положення статей 36, 39, 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", у відповідній редакції, та не враховано, що саме на відповідача як замовника будівництва покладено обов'язок надавати інформацію про стадії будівництва повноваженим органам місцевого самоврядування, який товариством виконано не було, що стало наслідком несвоєчасного повідомлення позивача про реєстрацію декларації про готовність об'єкта до експлуатації; судом апеляційної інстанції не надано оцінку доказам, які було надано позивачем в підтвердження позовних вимог; поза увагою судів попередніх інстанцій залишилася та обставина, що перебіг позовної давності для позивача почався з 12.06.2015 після отримання уповноваженим виконавчим органом місцевого самоврядування вимоги Державної фінансової інспекції в Запорізькій області, що містила інформацію про замовників будівництва, які порушили вимоги статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" щодо пайової участі у створенні та розвитку інфраструктури міста.

У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "Ферротрейдинг" зазначає про правильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права при вирішенні справи, тому просить залишити оскаржені судові рішення без змін.

ТОВ "Ферротрейдинг" у судове засідання свого представника не направило, хоча було повідомлено про дату, час і місце судового засідання належним чином, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення.

Ураховуючи наведене, те, що явка учасників справи не визнавалася судом обов'язковою, а участь у засіданні суду є правом, а не обов'язком сторони, Верховний Суд у складі колегії дійшов висновку про можливість розгляду касаційної скарги по суті за відсутності зазначеного представника.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення з таких підстав.

Судом першої та апеляційної інстанцій установлено, що рішенням Запорізької міськради від 24.12.2012 № 77 затверджено Порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Запоріжжя (далі - Порядок).

Згідно з пунктом 3 цього рішення доручено управлінню з питань земельних відносин міської ради при підготовці проектів рішень міської ради про відведення земельних ділянок для будівництва передбачити обов'язок землекористувача щодо укладання договору про пайову участь замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Запоріжжя.

Відповідно до пункту 4 рішення Інспекції архітектурно-будівельного контролю в Запорізькій області доручено надавати до виконавчого комітету Запорізької міської ради інформацію щодо суб'єктів, які подали на реєстрацію до інспекції декларацію про готовність об'єкту до експлуатації або заяву про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта та видачу сертифіката з визначенням кошторисної вартості будівництва об'єкту.

У пунктах 1.4, 1.5 Порядку вказано, що замовник, який має намір щодо забудови земельної ділянки у м. Запоріжжі, зобов'язаний взяти участь у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Запоріжжя, крім випадків, передбачених пунктом 5 Порядку. Пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до бюджету розвитку м. Запоріжжя коштів для створення і розвитку вищезазначеної інфраструктури.

Розмір пайової участі у розвитку інфраструктури м. Запоріжжя з урахуванням інших передбачених Порядком відрахувань становить для нежитлових будівель та споруд 10 % загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта. Розмір пайової участі у розвитку інфраструктури м. Запоріжжя та спірні питання, що виникають з його визначенням, розглядаються на погоджувальній комісією, шляхом погодження договору про участь замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста та розрахунку величини пайової участі. Проекти даних документів готує та подає на розгляд погоджувальної комісії департамент архітектури та містобудування міської рад (пункти 2.2, 2.4 Порядку).

За змістом пунктів 3.1, 3.3, 3.5 Порядку договір про пайову участь замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Запоріжжя укладається під час надання департаментом архітектури та містобудування міської ради замовнику містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки (у відповідності до нормативів для одиниці створеної потужності) або після надходження до виконавчого комітету міської ради повідомлення про реєстрацію декларації про початок будівельних робіт та дозволу на виконання будівельних робіт. Замовник, який має намір укласти договір, зобов'язаний звернутися з заявою до міського голови. Проект договору погоджується на погоджувальній комісії та передається департаментом архітектури та містобудування міської ради на підпис міському голові разом з протоколом погоджувальної комісії.

Відповідно до пункту 4.2. Порядку кошти для фінансування розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури перераховуються до бюджету розвитку м. Запоріжжя.

Департамент фінансової та бюджетної політики міської ради за даними виписок органу державної казначейської служби щомісячно до 5-го числа надає департаменту архітектури та містобудування міської ради інформацію про надходження коштів пайової участі у розвитку інфраструктури м. Запоріжжя в розрізі платників (пункт 4.3). Контроль за виконанням умов договорів про пайову участь замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Запоріжжя здійснює департамент архітектури та містобудування міської ради (пункт 4.5).

Рішення Запорізької міськради від 24.12.2012 № 77 оприлюднене 19.01.2013 в офіційному виданні Запорізької міськради - газеті "Запорозька Січ".

12.04.2013 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Запорізькій області за № ЗП 082130980007 зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт на об'єкті будівництва - реконструкція "Цеху шихтопідготовки. Дільниця дроблення і сортування. ПрАТ "Ферротрейдинг" під "Склад шихти та готової продукції", розташованого за адресою: м. Запоріжжя, вул. Теплична, 7. Код об'єкта будівництва - 1252.8. За державним класифікатором будівель та споруд ДК 018-2000 - склади універсальні. Замовник будівельних робіт - Приватне акціонерне товариство "Ферротрейдинг" (правонаступником якого є ТОВ "Ферротрейдинг").

30.05.2013 за № ЗП142131490658 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Запорізькій області зареєстровано декларацію про готовність об'єкта до експлуатації. Замовник - ПрАТ "Ферротрейдинг". У пункті 15 декларації зазначено, що кошторисна вартість будівництва за затвердженою проектною документацією становить 9 584,609 тис. грн; вартість основних фондів, які приймаються в експлуатацію, 8 297,218 тис. грн.

12.06.2015 Державна фінансова інспекція в Запорізькій області направила до Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міськради вимогу за наслідками проведення ревізії фінансово-господарської діяльності департаменту за період з 01.05.2012 по 01.04.2014, у тому числі стосовно дотримання вимог законодавства щодо визначення розміру та сплати пайової участі у розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Запоріжжя. До цієї вимоги додано розрахунок розміру збитків, нанесених місцевому бюджету, внаслідок несплати пайової участі замовників на території м. Запоріжжя щодо яких подано декларації про готовність об'єктів до експлуатації.

Відповідно до довідки про розмір збитків, нанесених місцевому бюджету, внаслідок несплати пайової участі замовниками об'єктів на території м. Запоріжжя щодо яких подано декларації про готовність до експлуатації протягом 2013 року наявна інформація щодо замовника об'єкта будівництва ПрАТ "Ферротрейдинг".

13.07.2015 Державною фінансовою інспекцією в Запорізькій області складено акт ревізії фінансової господарської діяльності Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради за період з 01.05.2012 по 01.04.2015.

20.11.2015 Запорізька міськрада направила відповідачу вимогу № 01/02-21/04637 щодо сплати суми збитків в сумі 958 460,90 грн, яка отримана останнім 26.11.2015. Ця вимога залишилася без відповіді.

Зазначені обставини стали

................
Перейти до повного тексту