ПОСТАНОВА
Іменем України
Київ
19 березня 2019 року
справа №810/4141/15
адміністративне провадження №К/9901/25981/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Ханової Р.Ф.(суддя-доповідач),
суддів: Гончарової І.А., Олендера І.Я.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби
на постанову Київського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2015 року у складі судді Басай О.В.
та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16 червня 2016 року у складі суддів Костюк Л.О., Бужак Н.П., Твердохліб В.А.,
у справі №810/4141/15
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фора"
до Міжрегіонального головного управління ДФС - Центральний офіс з обслуговування великих платників податків
про скасування податкових повідомлень-рішень,
У С Т А Н О В И В :
31 серпня 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Фора" (далі -Товариство, платник податків, позивач у справі) звернулося до суду із позовом до Міжрегіонального головного управління ДФС - Центральний офіс з обслуговування великих платників податків (далі - податковий орган, відповідач у справі) про скасування податкових повідомлень-рішень від 17 червня 2015 року №0001253903 про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки у сумі 4421159 грн 20 коп., податкове повідомлення-рішення від 17 червня 2015 року №0001263903 про застосування штрафних (фінансових) санкцій у сумі 25426 грн 40 коп., та рішення про застосування фінансових санкцій від 17 червня 2015 року №15081/0076/2810 про застосування фінансових санкцій у вигляді штрафу в розмірі 17000 грн, за зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів у місцях зберігання, не внесених до Єдиного реєстру, з мотивів безпідставності їх прийняття.
02 жовтня 2015 року постановою Київського окружного адміністративного суду, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 16 червня 2016 року, позов Товариства задоволений частково, визнано протиправними та скасовані податкові повідомлення-рішення від 17 червня 2015 року №0001253903, №0001263903. В задоволенні позовної вимоги щодо скасування рішення про застосування фінансових санкцій від 17 червня 2015 року №15081/0076/2810 відмовлено.
Ухвалюючи судові рішення в частині задоволення позовних вимог суди попередніх інстанцій висновувалися з відсутності складу правопорушень, покладених в основу застосування штрафних (фінансових) санкцій.
20 жовтня 2016 року податковим органом подано касаційну скаргу до Вищого адміністративного суду України, в якій відповідач, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалу суду апеляційної інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким в задоволенні позовних вимог Товариства відмовити в повному обсязі.
12 грудня 2016 року ухвалою Вищого адміністративного суду України відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою податкового органу, після усунення недоліків на виконання ухвали цього суду від 21 жовтня 2016 року та витребувано справу №810/4141/15 з Київського окружного адміністративного суду. Фактично справа із суду першої інстанції витребувана не була.
Товариством заперечення або відзив на касаційну скаргу податкового органу до Суду не подавались, що не перешкоджає її розгляду по суті.
20 лютого 2018 року матеріали касаційного провадження К/9901/25981/18 передані до Верховного Суду.
22 лютого ухвалою Верховного Суду прийнято до свого провадження матеріали касаційної скарги №К/9901/25981/18 та витребувано справу №810/4141/15 з Київського окружного адміністративного суду.
17 березня 2018 року справа №810/4141/15 надійшла до Верховного Суду.
Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Верховний Суд, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, не вбачає підстав для задоволення касаційної скарги.
Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Зазначеним вимогам закону судові рішення відповідають.
Суди першої та апеляційної інстанцій установили, що Товариство є юридичною особою, включене до ЄДРПОУ за номером 32294897 відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців №1000240096 від 07 серпня 2015 року.
Податковим органом у травні 2015 року проведено фактичну перевірку господарської одиниці (магазину) Товариства, результати якої викладені в акті (довідці) фактичної перевірки від 29 травня 2015 року, яким серед іншого встановлено порушення пункту 2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого Постановою Правління НБУ від 15 грудня 2004 року №637 (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13 січня 2005 року за №40/10320), яке полягає у тому, що Товариством у період січень-травень 2015 року порушено вимоги до організації готівкових розрахунків, не оприбутковані готівкові кошти у повній сумі їх фактичних надходжень у книгах обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітів чеків РРО (роздруковуються підприємством в кінці робочого дня), інкасовані до установи банку.
Також перевіркою встановлено порушення пункту 12 статті 3 Закону України від 06 липня 1995 №265/95-ВР "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" (із змінами та доповненнями), яке полягає у тому, що Товариством не ведеться у порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів на складі магазину та за місцем їх реалізації (в торгівельному залі магазину).
Так, вибірковою перевіркою встановлено, що в торгівельному залі магазину знаходились алкоголі вироби на загальну суму 4215,52 грн, на складі магазину алкогольні вироби на загальну суму 8497,68 грн без документів, оригіналів або копій прибуткових накладних на даний товар та будь-яких інших документів, що підтверджують походження даного товару.
17 червня 2015 року керівником податкового органу на підставі акта перевірки прийнято податкове повідомлення-рішення №0001253903, яким за порушення пункту 2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті на підставі абзацу 3 пункту 1 Указу Президента України від 12 червня 1995 року №436/95 «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) у розмірі 4 421 159,20 грн та податкове повідомлення-рішення №0001263903, яким до позивача застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафу) у розмірі 25426,40 грн за порушення пункту 12 статті 3 Закону України «Про застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06 липня 1995 року №265/95-ВР на підставі статті 20 цього Закону.
Щодо податкового повідомлення-рішення №0001253903.
В акті перевірки встановлено, що Товариство за період січень-травень 2015 року порушено вимоги щодо організації готівкових розрахунків, а саме готівкові кошти, які не оприбутковані у повній сумі їх фактичних надходжень у КОРО на підставі фіскальних звітних чеків РРО (роздруковуються підприємством в кінці робочого дня) інкасовані до установи банку, чим порушено пункт 2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, загальна сума, яка інкасована до установи банку без попереднього оприбуткування в КОРО складає 884 231,84 грн.
Відповідач доводить, що перед інкасацією готівкової виручки, протягом робочого дня, необхідно роздрукувати на РРО фіскальні звітні чеки, підклеїти їх у відповідні книги ОРО та зробити запис в розділі 2 книги ОРО, після чого проводити інкасацію до установи банку. За його позицією у разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО оприбуткуванням готівки є сукупність дій фіксації повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО та відображенні на їх підставі готівки у книзі ОРО.
Склад правопорушення полягає за висновком податкового органу у порушенні позивачем порядку оприбуткування готівки шляхом фіксації повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО та відображенні на їх підставі готівки у КОРО.Податковий орган в касаційній скарзі зазначає те, що позивачем у фіскальному звітному чеку (Z-звіт) відображено операцію "службова видача" коштів у день, в який податковим органом встановлено не оприбуткування готівки. Операція "службова видача" здійснювалась підприємством у першій половині доби, а фіскальний звіт друкувався в кінці доби, що свідчить про неналежне оприбуткування готівки підприємством, оскільки у пункті 2.6 "Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні", визначено, що надходження до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися.
Суди попередніх інстанцій оцінюючи спірні правовідносини у цій частині висновувалися з того, що Порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями), а також окремі питання організації банками роботи з готівкою визначає "Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні" (далі - Положення №637), затверджене постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року №637, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 13 січня 2005 за №40/10320 (далі Положення), здійснили системний аналіз приписів абзацу десятого, абзацу чотирнадцятого, абзацу сімнадцятого, абзацу двадцятого, абзацу двадцять шостого, пункту 1.2 глави 1 Положення, останнім з яких встановлено, що оприбуткування готівки - проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій.
Приписами пункту 2.2 глави 2 Положення №637 закріплено, що підприємства (підприємці) здійснюють розрахунки готівкою між собою і з фізичними особами (громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, які не здійснюють підприємницької діяльності) через касу як за рахунок готівкової виручки, так і за рахунок коштів, одержаних із банків. Зазначені розрахунки проводяться також шляхом переказу готівки для сплати відповідних платежів.
Підприємства (підприємці) здійснюють облік операцій з готівкою у відповідних книгах обліку.
Відповідно до пункту 2.6 глави 2 Положення №637, уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися.
Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.
У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).
Підприємствам, яким Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" надано право проводити розрахунки готівкою із споживачами без використання РРО та РК і специфіка функціонування яких унеможливлює оформлення ними кожної операції касовим ордером (продаж проїзних і перевізних документів; білетів державних лотерей; квитків на відвідування культурно-спортивних і видовищних закладів тощо), дозволяється оприбутковувати готівку наприкінці робочого дня за сукупністю операцій у цілому за робочий день з оформленням касовими документами і відображенням у відповідній книзі обліку.
Суми готівки, що оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових) документах.
Згідно з пунктом 3.1 глави 3 Положення №637, касові операції оформляються касовими ордерами, видатковими відомостями, розрахунковими документами, документами за операціями із застосуванням електронних платіжних засобів, іншими касовими документами, які згідно із законодавством України підтверджували б факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) готівкових коштів.
Касові операції, що проводяться відповідно до Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", оформляються згідно з вимогами цього Закону (пункт 3.2 глави 3 Положення №637).
Відповідно до пункту 3.3 глави 3 Положення №637, приймання готівки в каси проводиться за прибутковими касовими ордерами, підписаними головним бухгалтером або особою, уповноваженою керівником підприємства.
Про приймання підприємствами готівки в касу за прибутковими касовими ордерами видається засвідчена відбитком печатки цього підприємства квитанція (що є відривною частиною прибутковог