ПОСТАНОВА
Іменем України
Київ
19 березня 2019 року
справа №808/9073/15
адміністративне провадження №К/9901/36155/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Ханової Р.Ф. (суддя-доповідач),
суддів: Гончарової І.А., Олендера І.Я.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Комунарському районі м. Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області
на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 13 липня 2016 року у складі судді Татаринова Д.В.
та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2016 року у складі суддів Олефіренко Н.А., Шальєвої В.А., Білак С.В.
у справі № 808/9073/15
за позовом Публічного акціонерного товариства «Запорізький механічний завод»
до Державної податкової інспекції у Комунарському районі м. Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області
про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
У С Т А Н О В И В :
У грудні 2015 року Публічне акціонерне товариство «Запорізький механічний завод» (далі - Товариство, платник податків, позивач у справі) звернулося до Запорізького окружного адміністративного суду із позовною заявою до Державної податкової інспекції у Комунарському районі м. Запоріжжя Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі - податковий орган, відповідач у справі), в якому просило скасувати податкові повідомлення-рішення, якими збільшено податок на додану вартість та податок на прибуток приватних підприємств, зменшено від'ємне значення суми податку на додану вартість та збільшено орендну плату з юридичних осіб з мотивів безпідставності їх прийняття.
Запорізький окружний адміністративний суд постановою від 13 липня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2016 року, позов задовольнив частково, визнав протиправними та скасував прийняті 2 грудня 2015 року податкові повідомлення-рішення № 0001602201 у сумі 250 648,50 грн, № 0001612201 в частині 48 600,00 грн, № 0001642201 в частині 13 784,00 грн, № 0006792200 у сумі 575 209,22 грн.
У квітні 2017 року відповідач подав касаційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якім відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Відзив на касаційну скаргу від позивача до Верховного Суду не надходив, що не перешкоджає перегляду рішення судів першої та апеляційної інстанцій.
Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
Касаційний розгляд справи здійснюється в попередньому судовому засіданні відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.
Верховний Суд, переглянувши рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, не вбачає підстав для задоволення касаційної скарги.
Відповідно до частин першої, другої, третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Зазначеним вимогам закону рішення судів попередніх інстанцій відповідають.
Суди першої та апеляційної інстанцій встановили, що податковим органом проведена планова виїзна документальна перевірка позивача з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної фіскальної служби за період з 1 квітня 2014 року по 31 грудня 2014 року, за результатами якої складено акт від 16 листопада 2015 року № 2758/08-27-2201/01056280.
Висновками акта перевірки встановлено ряд порушень, а саме:
підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134, підпункт 135.5.4, пункту 135.5, статті 135, підпункту 137.10 статті 137, підпункту 138.1.1, пункту 138.1, пункт 138.2. пункт 138.4. пункт 138.5, пункт 138.6, статті 138, підпункт 138.10.2, підпункт 138.10.4, пункту 138.10, статті 152 з врахуванням статті 44, підпункту 14.1.257 пункту 14.1 статті 14 розділу 1 Податкового кодексу України, що призвело до заниження податку на прибуток у сумі 172 898 грн, у т.ч. по періодах:
- за півріччя 2014 року (у т.ч. за 2 квартал 2014 року) на суму 35 656 грн;
- за 3 квартали 2014 року (у т.ч. за 2-3 квартал 2014 року) на суму 58 589 грн.;
- за 2014 рік (у т.ч. за 2-4 квартал 2014 року) на суму 172 898 грн.
- пункту 50.1 статті 50, пункт 187.1 статті 187, пункт 192.1 статті 192 пункт 198.1,
пункту 198.2, пункт 198.3, пункт 198.6 статті 198. підпункт 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 Податкового кодексу України, що призвело до
- заниження податку на додану вартість, що підлягає сплаті до бюджету на 32 451 грн, в т. ч. за квітень 2014 року на 20 400 грн, за травень 2014 року на 12 051 грн.
- завищення суми від'ємного значення, який після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного податкового періоду на 36 512 грн;
пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, підприємством не зареєстровано в ЄРПН, податкові накладні на загальну суму 3 331 036,87 грн в т.ч. ПДВ 555 172,81 грн:
- № 63 від 4 листопада 2014 року на загальну суму 2 311 305,24 грн в т.ч. ПДВ 385 217,54 грн
- № 64 від 4 листопада 2014 року на загальну суму 373 748,30 грн в т.ч. ПДВ 62 291,38 грн
- № 65 від 4 листопада 2014 року на загальну суму 645 983,33 грн в т.ч. ПДВ 107 663,89 грн
наказу № 548 від 23 липня 2010 року пункту 1.4. «Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», що призвело до заниження бази оподаткування з орендної плати за землю та відповідно до заниження податкових зобов'язань з орендної плати за землю на загальну суму 460 167,37 грн
підпункту «г» 164.2.17 підпункт 164.2.17 пункту 164.2 статті 164, підпункту 168.1.2 пункту 168.1 статті 168, до підпункту а пункту 176.2 статті 176 підпункту 14.1.47 пункту 14.1 статті 14, підпункту б пункту 176.2 статті 176 ПК України, що призвело до заниження податку з доходів фізичних осіб в сумі 373,96 грн. (2493.04/15%).
2 грудня 2015 року на підставі висновків акта перевірки керівником податкового органу винесені податкові повідомлення-рішення
- № 0001602201, яким збільшено грошове зобов'язання з податку на прибуток у сумі 250 648,50 грн,
- № 0001612201, яким збільшено суму грошових зобов'язань з податку на додану вартість у сумі 48 676,50 грн,
- № 0001642201, яким зменшено розмір від'ємного значення суми податку на додану вартість у сумі 36 512,00 грн,
- № 0006792200, яким збільшено орендну плату з юридичних осіб у сумі 575 209,22 грн.
Відповідно до частин першої та другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
При вирішенні питання щодо правильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права до спірних правовідносин, Суд виходить з наступного.
Відповідно до підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 Податкового кодексу України, об'єктом оподаткування є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом зменшення суми доходів звітного періоду, визначених згідно зі статтями 135-137 цього Кодексу, на собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та суму інших витрат звітного податкового періоду, визначених згідно зі статтями 138-143 цього Кодексу, з урахуванням правил, встановлених статтею 152 цього Кодексу.
Згідно пункту 135.1 статті 135 Податкового кодексу України встановлено, що доходи, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування, включаються до доходів звітного періоду за датою, визначеною відповідно до статті 137, на підставі документів, зазначених у пункті 135.2 цієї статті, та складаються з: доходу від операційної діяльності, який визначається відповідно до пункту 135.4 цієї статті; інших доходів, які визначаються відповідно до пункту 135.5 цієї статті, за винятком доходів, визначених у пункті 135.3 цієї статті та у статті 136 цього Кодексу.
Пункт 135.2 статті 135 Податкового кодексу України визначає, що доходи визначаються на підставі первинних документів, що підтверджують отримання платником податку доходів, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухг