1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

12 березня 2019 року

Київ

справа №815/2488/15

адміністративне провадження №К/9901/26313/18

К/9901/26314/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Шипуліної Т.М.,

при секретарі: Лисенко О.М.,

за участю представника позивача: Петрова Є.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги:

1. Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області та 2. Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Одесі Міжрегіонального головного управління Міндоходів на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 08.10.2015 (суддя - Харченко Ю.В.) та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 09.03.2016 (головуючий суддя - Лук'янчук О.В., Градовський Ю.М., Кравченко К.В.)

у справі № 815/2488/15 за позовом Дочірнього підприємства «Фірма Леда» до Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Одесі Міжрегіонального головного управління Міндоходів, Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

встановив:

Дочірнє підприємство «Фірма Леда» (далі - ДП «Фірма Леда») звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просило визнати протиправними дії Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Одесі Міжрегіонального головного управління Міндоходів (далі - СДПІ з ОВП у м. Одесі) щодо складання акта №151/28-08-39-0/24761695/25 від 19.12.2014 «Про результати планової виїзної перевірки ДП «Фірма Леда» з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.07.2012 по 31.12.2013, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2012 по 31.12.2013»; визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області (далі - ДПІ у Малиновському районі м. Одеси) від 13.01.2015 №0000052203, №0000062203, №0000062205, №0000052205 та №0000072205.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 08.10.2015 позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення ДПІ у Малиновському районі м. Одеси від 13.01.2015 №0000052203, №0000062203, №0000062205, №0000052205 та №0000072205. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 09.03.2016 змінено мотивувальну частину постанови Одеського окружного адміністративного суду від 08.10.2015 в частині підстав для задоволення позову.

Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ДПІ у Малиновському районі м. Одеси оскаржила їх у касаційному порядку.

У поданій касаційній скарзі просить скасувати постанову Одеського окружного адміністративного суду від 08.10.2015, постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 09.03.2016 та прийняти у справі нове рішення, яким відмовити в позові повністю.

Також, не погодившись з висновками судів попередніх інстанцій, СДПІ з ОВП у м. Одесі звернулася із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову повністю.

В обґрунтування своїх вимог відповідачі посилаються на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, зокрема, статей 44, 47 пунктів 198.2, 198.3, 198.6 статті 198, (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), статей 7, 9, 11, 159 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на час вирішення спору в попередніх судових інстанціях) та зазначає, що судами попередніх інстанцій не враховано всі обставини справи та не надано їм повну оцінку, що має значення для належного вирішення справи.

Також, відповідач просить замінити Спеціалізовану державну податкову інспекцію з обслуговування великих платників у м. Одесі Міжрегіонального головного управління Міндоходів на її процесуального правонаступника Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби.

Представники ДПІ у Малиновському районі м. Одеси та СДПІ з ОВП у м. Одеси в судове засідання не з'явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, заслухавши пояснення представника позивача, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Як з'ясовано судами попередніх інстанцій, СДПІ з ОВП у м. Одесі проведено планову виїзну перевірку ДП «Фірма Леда» з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01.07.2012 по 31.12.2013, валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2012 по 31.12.2013.

За наслідками вказаної перевірки, СДПІ з ОВП у м. Одесі складено акт №151/28-08-39-0/24761695/25 від 19.12.2014, в якому відображено висновок заниження ДП «Фірма Леда» податку на прибуток, чим порушено вимоги пункту 44.6 статті 44, пункту 135.2 статті 135, пункту 138.2 статті 138, підпункту 139.1.9 пункту 139.1 статті 139 Податкового кодексу України; занижено податок на додану вартість, чим порушено вимоги пункту 44.6 статті 44, пунктів 198.1, 198.2, 198.3, 198.6 статті 198, пунктів 201.10, 201.14, 201.15 статті 201, пункту 202.1 статті 202 Податкового кодексу України; порушено вимоги пунктів160.1, 160.5 статті 160 Податкового кодексу України, пункту 1 статті 9 Декрету Кабінету Міністрів України від 19.02.1993 №15-93 «Про систему валютного регулювання та валютного контролю» та Закону України «Про прядок здійснення розрахунків в іноземній валюті».

Підставою для висновків про заниження ДП «Фірма Леда» податку на прибуток, заниження податку на додану вартість, визначення суми штрафних (фінансових) санкцій за порушення валютного законодавства, збільшення суми грошового зобов'язання по податку на прибуток іноземних юридичних осіб, нарахування пені за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД послугувало ненадання ДП «Фірма Леда» до закінчення перевірки документів фінансово-господарської діяльності за період з 01.07.2012 по 31.12.2013.

На підставі зазначеного акта перевірки ДПІ у Малиновському районі м. Одеси 13.01.2015 прийнято податкові повідомлення-рішення №0000052205, №0000072205, №0000062203, №0000062205, №0000052203.

Задовольняючи позовні вимоги про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень №0000052203, №0000062203, №0000062205, №0000052205, №0000072205, суд першої інстанції виходив з того, що під час проведення перевірки не були враховані первинні документи, які надавались платником податків до СДПІ з ОВП у м. Одесі, на підставі яких позивачем було сформовано показники податкової звітності, що призвело до фактичної та правової невизначеності зроблених податковим органом висновків та, як наслідок, до неправомірності їх прийняття. При цьому, суд першої інстанції дійшов до висновку щодо обґрунтованості заявлених вимог про скасування оскаржуваних податкових повідомлень-рішень на підставі наданих суду первинних документів, які спростовують висновки акта перевірки №151/28-08-39-0/24761695/25 від 19.12.2014 щодо заниження позивачем податку на прибуток та податку на додану вартість, не утримання та не сплату податку.

Суд апеляційної інстанції погодився з доводами суду першої інстанції, що податковим органом не було враховано факт відновлення підприємством первинної документації, що призвело до несприятливих наслідків для прав, свобод та інтересів позивача внаслідок прийняття спірних податкових повідомлень-рішень.

Проте, суд апеляційної інстанції вказав, що суд першої інстанції надаючи оцінку встановленим порушенням пунктів 160.1, 160.5 статті 160 Податкового кодексу України (податкове повідомлення-рішення №0000052205) та порушенням вимог пункту 1 статті 9 Декрету Кабінету Міністрів України «Про систему валютного регулювання та валютного контролю» (податкове повідомлення-рішення №0000072205) фактично взяв на себе функції контролюючого органу, тобто суд першої інстанції вийшов за межі наданих йому законом повноважень, які віднесені законом до виключної компетенції ДПІ у Малиновському районі м. Одеси, а саме статтею 20 Податкового кодексу України.

Таким чином, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню саме з підстав неврахування під час перевірки фінансово-господарської та бухгалтерської документації підприємства, на підставі яких ДП «Фірма Леда» сформовано показники податкової звітності за перевіряємий період, що призвело до передчасних висновків податкового органу про заниження підприємством податку на прибуток та податку на додану вартість, визначення штрафних (фінансових) санкцій за порушення валютного законодавства, збільшення суми грошового зобов'язання по податку на прибуток іноземних юридичних осіб, нарахування пені за порушення термінів розрахунків у сфері ЗЕД та, як наслідок до неправомірності прийняття податкових повідомлень-рішень №0000052205, №0000072205, №0000062203, №0000062205, №0000052203.

Разом з тим, Верховний Суд вважає зазначені висновки судів попередніх інстанцій такими, що зроблені без повного з'ясування обставин, що мають значення для вирішення спору, оцінка наявних у матеріалах справи доказів здійснена без дотримання положень статті 86 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з невірним застосуванням норм матеріального права, які регулюють спірні відносини, що призвело до неправильного вирішення справи, а відтак такі судові рішення не є такими, що відповідають вимогам законності та обґрунтованості, що встановлені статтею 159 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на час вирішення спору судами попередніх інстанцій).

Судами також встановлено, що ДП «Фірма Леда» звернулось до податкового органу з листом №15/58/3-Н від 22.09.2014 про те, що на підставі ухвали слідчого судді Гаєвої Л.В. від 29.07.2014 в рамках досудового розслідування, внесеного до ЄРДР від 27.02.2014 №1534, слідчим СВ Приморського РВ ОМУ ГУМВС України в Одеській області ОСОБА_3 було проведено обшук, в ході якого вилучено оригінали фінансово-господарських та бухгалтерських документів ДП «Фірма Леда» за період з 01.07.2012 по 28.08.2014. Також, до вказаного листа було додано копію протоколу обшуку від 29.08.2014, складеного слідчим СВ Приморського РВ ОМУ ГУМВС України в Одеській області ОСОБА_3, у зв'язку з чим підприємство просило перенести проведення планової документальної перевірки до дати отримання первинної бухгалтерської документації за період з 01.07.2012 по 29.08.2014 від органу досудового розслідування.

Наказом СДПІ з ОВП у м. Одесі №377 від 24.09.2014 перенесено термін перевірки ДП «Фірма Леда» до дати отримання копій документів або забезпечення доступу до них, але на підставі доповідної записки начальника відділу податкового супроводження підприємств оптової та роздрібної торгівлі СДПІ з ОВП у м. Одесі від 06.10.2014 №407/39-0 щодо поновлення терміну проведення виїзної планової документальної перевірки ДП «Фірма Леда», наказом СДПІ з ОВП у м. Одесі від 07.10.2014 №395 поновлено з 07.10.2014 термін проведення виїзної планової документальної перевірки ДП «Фірма Леда» з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати усіх передбачених Податковим кодексом України податків і зборів, а також отримання валютного та іншого законодавства за період з 01.07.2012 по 31.12.2013.

ДП «Фірма Леда» було надіслано до контролюючого органу листи від 13.10.2014 №17/58/3-Н та від 22.10.2014 №17/63/4-Н, з проханням перенести проведення планової документальної перевірки до дати отримання первинної бухгалтерської документації від органу досудового розслідування, яким було вилучено оригінали фінансово-господарських та бухгалтерських документів за період з 01.07.2012 по 29.08.2014.

Вподальшому, 04.11.2014, позивачем було повідомлено СДПІ ОПВ у м. Одесі про відкриття кримінального провадження №42014160000000526 за частиною першою статті 365 Кримінального Кодексу України відносно слідчого СВ Приморського ОМУ ГУМВС України в Одеській області ОСОБА_4, яким в ході санкціонованого обшуку було вилучено у Фірми «Леда» фінансово-господарську та бухгалтерську документацію, місцезнаходження яких було невідоме, у зв'язку з чим просило перенести проведення планової документальної перевірки до дати встановлення місцезнаходження первинної бухгалтерської документації в ході проведення кримінального розслідування або відновлення документації самим підприємством, що підтверджується листом №19/7/3-Н від 03.11.2014.

На підставі доповідної записки начальника відділу податкового супроводження підприємств оптової та роздрібної торгівлі СДПІ з обслуговування великих платників у м. Одесі Міжрегіонального ГУ Міндоходів від 11.11.2014 №475/39-0 щодо необхідності продовження терміну проведення планової виїзної перевірки ДП «Фірма Леда», наказом СДПІ з обслуговування великих платників у м. Одесі Міжрегіонального ГУ Міндоходів від 13.11.2014 №432 продовжено термін проведення планової виїзної документальної перевірки ДП «Фірма Леда» з 17.11.2014 на 15 днів.

15.12.2014 (після закінчення перевірки, до складення акту перевірки та прийняття спірних податкових повідомлень-рішень) ДП «Фірма Леда» звернулось до СДПІ з ОВП у м.Одесі із листом №28/77-Н, яким повідомило, що шляхом перепідписання фінансово-господарських та бухгалтерських документів з контрагентами підприємством відновлено фінансово-господарські та бухгалтерські документи за період з 01.07.2012 по 31.12.2013, які були вилучені слідчим СВ Приморського РВ ОМУ ГУМВС України в Одеській області ОСОБА_4 в рамках досудового розслідування, внесеного до Єдиного реєстру досудових розслідувань за №1534 від 27.02.2014, який був отриманий контролюючим органом 15.12.2014 за вхідним номером №8965/10, але надана платником податку інформація не була прийнята до уваги.

Враховуючи велику кількість документів фінансово-господарської діяльності підприємства за період з 01.07.2012 по 31.12.2013 (в матеріалах справи наявні документи у кількості 16642 аркушів) та неможливість направити їх засобами поштового зв'язку 05.01.2015 та 06.01.2015 ДП «Фірма Леда» намагалося здати безпосередньо до канцелярії СДПІ з ОВП у м.Одесі фінансово-господарську та бухгалтерську документацію підприємства за період з 01.07.2012 по 31.12.2013, однак, такі документи не було прийнято податковим органом.

Також, ДП «Фірма Леда» повідомило Антикорупційний сервіс ДФС України «Пульс» (реєстраційний номер звернення 15078) про два факти не прийняття у робочий час податковим органом кореспонденції, що в свою чергу не заперечувалось СДПІ з ОВП у м. Одесі Міжрегіонального ГУ Міндоходів, на підставі чого контролюючим органом було частково прийняті документи.

Крім того, при службовому розслідуванні Антикорупційного сервісу ДФС України «Пульс» СДПІ з ОВП у м. Одесі Міжрегіонального ГУ Міндоходів підтверджено факт неприйняття у ДП «Фірма Леда» документів 05.01.2015, аргументуючи тим, що підприємство було передано на обслуговування до податкової інспекції в інший район, та прийняття частини документів 06.01.2015 після звернення до Антикорупційного сервісу.

Частиною третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на час розгляду справи судами попередніх інстанцій) встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Вказані вимоги законодавства зобов'язують суди при вирішенні справи у кожному конкретному випадку встановити та надати вичерпну оцінку фактичним обставинам у межах спірних правовідносин, з метою з'ясування об'єктивних причин та факторів, що зумовили настання для платника податків негативних наслідків у вигляді порушеного права, що підлягає захисту. При цьому, суди повинні перевірити відповідність рішення контролюючого органу вимогам, зокрема, принципу обґрунтованості, справедливості та співрозмірності заподіяної платником шкоди державним інтересам та настання відповідальності останнього за такі дії.

Вимоги до підтвердження даних, визначених у податковій звітності, встановлені статтею 44 Податкового кодексу України. Так, згідно з пун

................
Перейти до повного тексту