1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 березня 2019 року

м. Київ

Справа № 911/3715/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Катеринчук Л.Й. - головуючий, Пєсков В.Г., Погребняк В.Я.

за участі секретаря судового засідання Сліпчук Н.В.

учасники справи:

позивач - Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця",

представник - адвокат Нікогосян О.С. (довіреність від 06.11.2018),

відповідач - Державне підприємство "Макарівське лісове господарство",

представник - адвокат Христофоров О.В. (довіреність №01-21/13-1 від 11.01.2018)

розглянув касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця"

на постанову Північного апеляційного господарського суду

від 29.11.2018

у складі колегії суддів: Тищенко А.І. (головуючий), Михальська Ю.Б., Разіна Т.І.

у справі №911/3715/17

за позовом Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця"

до Державного підприємства "Макарівське лісове господарство"

про стягнення 1 757 055 грн.

ПРОЦЕДУРА КАСАЦІЙНОГО ПРОВАДЖЕННЯ У ВЕРХОВНОМУ СУДІ

1. 28.12.2018 поштовим відправленням Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулося до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою від 28.12.2018 на постанову Північного апеляційного господарського суду від 29.11.2018 у справі №911/3715/17 в порядку статей 286-288 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) та клопотало про поновлення строку на касаційне оскарження.

2. Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи №911/3715/17 визначено колегію суддів Верховного Суду у складі: головуючий суддя - Катеринчук Л.Й., суддя - Пєсков В.Г., суддя - Погребняк В.Я., що підтверджується протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.01.2019.

3. Ухвалою від 28.01.2019 Верховний Суд поновив Акціонерному товариству "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" строк на касаційне оскарження, відкрив касаційне провадження у справі №911/3715/17 за касаційною скаргою Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" на постанову Північного апеляційного господарського суду від 29.11.2018, призначив її розгляд на 12.03.2019 о 10 год. 30 хв.

4. Від Державного підприємства "Макарівське лісове господарство" (далі - ДП "Макарівське лісове господарство", відповідач) надійшов відзив на касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця", скаржник, позивач).

ПРОВАДЖЕННЯ У СУДАХ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Короткий зміст позовних вимог

5. ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" звернулось до суду з позовом про стягнення з відповідача заборгованості в розмірі 1 757 055 грн., з яких 893 796, 72 грн. плати за користування вагонами; 862 819, 08 грн. збір за зберігання вантажу у вагонах; 439, 20 грн. телеграфний збір.

5.1. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем в грудні 2017 року були оформлені накладні №№455907, 455899, 455881, 455865, 456087, 456095, 455873, 456160, 456152, 456145, 156137,456186 на відправку вагонів №№65780488, 66113531, 67885442, 54824024, 54829510, 54817770, 54823216, 54825609, 54829429, 54825112, 54833231, 54825260 зі станції Спартак з вантажем "Деревина паливна у вигляді колод, полін, сучків, в'язанок хмизу або в аналогічних видах", які слідували на станцію Галац Ларга Румунська залізниця для вантажоодержувача СЧ "Пролісок" С.Р.Л. Вагони були затримані за клопотанням слідчого СУ ГУНП в Одеській області. За час простою вагонів з вини відповідача нарахована плата за користування вагонами, збір за зберігання вантажу у вагонах та телеграфний збір.

Короткий зміст рішення першої інстанції

6. Рішенням від 13.06.2018 Господарський суд Київської області позовні вимоги задовольнив, стягнув з ДП "Макарівське лісове господарство" на користь ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" 893 796, 72 грн. витрат за користування вагонами, 862 819, 08 грн. збору за зберігання вантажу у вагонах, 439, 20 грн. телеграфного збору, 26 355, 83 грн. судового збору.

6.1. Суд першої інстанції встановив, що у грудні 2017 року ДП "Макарівське лісове господарство" оформлено накладні №№455907, 455899, 455881, 455865, 456087, 456095, 455873, 456160, 456152, 456145, 156137,456186 на відправку вагонів №№65780488, 66113531, 67885442, 54824024, 54829510, 54817770, 54823216, 54825609, 54829429, 54825112, 54833231, 54825260 зі станції Спартак. При цьому, місцевим судом встановлено, що до філії "Одеська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" неодноразово звертались з листами слідчі Слідчого управління ГУ Національної поліції в Одеській області в межах кримінального провадження №42016230000000238 та №12017160000000023, в яких просили з метою встановлення осіб, причетних до скоєння правопорушення, та з метою недопущення вивозу за межі України вагонів направити зазначені у листах вагони на перевірку для огляду. Крім того, 01.06.2017 філією "Одеська залізниця" ПАТ "Укрзалізниця" одержано лист ТОВ "Віматекс" вих. №54-17 від 31.05.2017, яким товариство підтверджувало готовність прийняття зазначених вагонів на свою адресу та гарантувало оплату залізничного тарифу. Також, місцевим судом встановлено, що 06.06.2017 вагони (платформи) №№54825112, 54817770, 54823216, 54824024, 54825260, 54825609, 54833231, 54829429, 54829510 переадресовані на адресу ТОВ "Віматекс", що підтверджується наказом на переадресування вагонів №412 від 06.06.2017, а 21.06.2017 вагони №№65780488, 67885442, 66113531 переадресовані на адресу ТОВ "Віматекс", що підтверджується наказом на переадресування вагонів №316 від 21.06.2017. При цьому, час затримки вагонів по станції Роздільна-Сортувальна засвідчений актом загальної форми №31 від 08.06.2017, №42 від 21.06.2017, а за час простою вагонів ДП "Макарівське лісове господарство" на станційних коліях було нараховано плату за користування вагонами на загальну суму 1 757 055 грн. (з ПДВ).

7. Приймаючи рішення, місцевий суд дійшов висновку про те, що залізниці на підставі статей 22, 28, 31, 32 Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення між станціями, які відкриті для вантажних операцій у внутрішньому залізничному сполученні країн, яка розроблена і діє в рамках організації співпраці залізниць (ОСЗ), членом якої є і Україна (далі - СМГС, УМВС), статті 218 Митного кодексу України повинні бути відшкодовані витрати, пов'язані із здійсненням розвантажувальних, навантажувальних, перевантажувальних та інших операцій, необхідних для здійснення митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України.

При цьому, місцевий суд зазначив, що датою закінчення затримки вагонів є 08.06.2017 та 21.06.2017, позовна заява подана до суду 06.12.2017, що підтверджується штемпелем поштового відділення, проставленому на конверті, тому позивачем не був пропущений строк позовної давності, з огляду на що заява відповідача про застосування наслідків спливу строку позовної давності залишена судом без задоволення.

Стосовно тверджень відповідача щодо того, що затримка вагонів за №№65780488, 66113531, 67885442, 54824024, 54829510, 54817770, 54823216, 54825609, 54829429, 54825112, 54833231, 54825260 відбулася не з метою проведення митних формальностей, а за вказівкою органів досудового розслідування, а отже вина відповідача у затримці вагонів відсутня, що виключає стягнення заборгованості за їх користування, за зберігання вантажу у вагонах та телеграфного збору, місцевий суд зазначив, що шкода у такому випадку відшкодовується незалежно від вини відповідача, а відповідно до частини 1 статті 1191 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), особа, яка відшкодувала шкоду, завдану іншою особою, має право зворотної вимоги (регресу) до винної особи у розмірі виплаченого відшкодування, якщо інший розмір не встановлений законом.

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

8. Постановою від 29.11.2018 Північний апеляційний господарський суд апеляційну скаргу ДП "Макарівське лісове господарство" на рішення Господарського суду Київської області від 13.06.2018 задовольнив, рішення Господарського суду Київської області від 13.06.2018 скасував, прийняв нове рішення, яким у задоволенні позову відмовив повністю, стягнув з ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Одеська залізниця" ПАТ "Українська залізниця" на користь ДП "Макарівське лісове господарство" 39 533, 75 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.

8.1. Постанова суду апеляційної інстанції, з посиланням на частину 2 статті 908 ЦК України та частину 5 статті 307 ГК України, пункти 2, 3, 4 Статут залізниць України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457, § 1 статті 2 УМВС, пункт 1.10 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000, мотивована тим, що залізниці відшкодовуються витрати, понесені через затримку вагонів, якщо відповідна затримка сталася внаслідок винних дій відправника. Разом з тим, апеляційний суд, з урахуванням глави 32 МК України, пункту 29 частини 1 статті 4 МК України, статей 218, 220, 318, 336, 338 МК України, зазначив, що затримка вагонів відбулася не з метою проведення митних формальностей в розумінні МК України, спірні вагони були затримані органами досудового слідства на підставі ухвали слідчого-судді Приморського районного суду міста Одеси від 05.01.2017 у справі №522/312/17-к (провадження №1-"кс"/522/350/17) в рамках кримінального провадження №42016230000000238, тому апеляційний суд дійшов висновку, що затримка спірних вагонів відбулась не з вини відповідача, а з ініціативи правоохоронного органу на виконання ухвалу суду і за відсутності вини відповідача, підстави для стягнення плати за користування вагонами на суму 893 796, 72 грн., збору за зберігання вантажу у вагонах на суму 869 819, 08 грн. та 439, 20 грн. телеграфного збору, відсутні.

УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ В КАСАЦІЙНОМУ СУДІ

Доводи скаржника (позивач у справі)

9. Скаржник доводив, що спірні правовідносини виникли між сторонами у зв'язку з укладанням та виконанням договорів перевезення вантажу у міжнародному вантажному перевезенні (накладних, оформлених у грудні 2017 року), тому суд апеляційної інстанції неправильно застосував до спірних правовідносин положення § 7 статті 21 УМВС в редакції станом на 01.07.2011 та не застосував § 6 статті 28 УМВС, з урахуванням змін і доповнень до УМВС, які набрали чинності для України 01.07.2015.

9.1. Скаржник зазначив, що апеляційним судом неправильно застосовано положення пункту 1.10 Правил розрахунків за перевезення вантажів, а виникнення господарських зобов'язань відповідача щодо сплати нарахованих скаржником платежів випливає з § 6 статті 28 УМВС, § 1 статті 32 УМВС, статей 119, 120 Статуту залізниць України та пункту 13 Правил користування вагонами і контейнерами, пунктів 8, 9 Правил зберігання вантажу.

Доводи інших учасників справи

10. У відзиві ДП "Макарівське лісове господарство" на касаційну скаргу АТ "Українська залізниця" зазначило, що відповідачем не здійснено, а позивачем не доведено факту порушення ДП "Макарівське лісове господарство" приписів Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про особливості державного регулювання діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, пов'язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів" щодо тимчасової заборони експорту лісоматеріалів у необробленому вигляді" від 09.04.2015 №325-VIII, яким введено тимчасову заборону вивезення за межі митної території України в митному режимі експорту лісоматеріалів необроблених (код 4403 УКТ ЗЕД): деревних порід, крім сосни - з 01.11.2015 та деревних порід сосни з 01.01.2017. При цьому, затримка вагонів відбулась в межах кримінального провадження, тобто за ініціативою правоохоронного органу.

10.1. Відповідач, з посиланням на статті 218, 338 МК України, статтю 119 Статуту залізниць України, зазначив, що за наслідками проведення огляду митними органами складається відповідний акт, який посвідчується відтиском особистої печатки посадової особи органів доходів і зборів, яка проводила такий огляд. При цьому, відповідачу не було надано акта за наслідками здійснення огляду вантажу, не було надано протоколу про адміністративні правопорушення, який повинна була скласти митниця у випадку виявлення порушення митних правил відповідачем. Крім того, відповідно до відповіді на адвокатський запит від 22.02.2018 за вих. №158 (відповідь №2233/10/15-70-20-03 від 03.03.2018), у вагонах проводився не митний огляд, а обшук, тому акт в межах митних формальностей митними органами не складався.

НОРМИ ПРАВА, ЩО ПІДЛЯГАЮТЬ ЗАСТОСУВАННЮ

11. Угода про міжнародне залізничне вантажне сполучення від 01.11.1951, до якої Україна приєдналася 05.06.1992 в редакції змін і доповнень 06.06.2014, які набрали чинності для України 01.07.2015

Стаття 5 - при відсутності відповідних положень в цій Угоді, застосовується національне законодавство тієї країни, в якій повноважна особа реалізовує свої права.

§ 6 Статті 28- якщо перешкода до перевезення вантажу чи його видачі виникла по причинах, не залежних від перевізника, перевізнику повинні бути сплачені додаткові провізні платежі і витрати, понесені ним у зв'язку з перешкодами, а також неустойки, якщо вони передбачені національним законодавством.

§ 1-2 Статті 32- перевізнику повинні бути відшкодовані всі витрати, пов'язані з перевезенням вантажу, не передбачені застосованими тарифами і викликані причинами, які не залежать від перевізника. Відшкодування додаткових витрат здійснюється в порядку передбаченому статтею 31 "Оплата провізних платежів та неустойок".

12. Закон України "Про залізничний транспорт"

Частина 1 статті 26 - обставини, які можуть служити підставою для майнової відповідальності перевізників, відправників і одержувачів вантажу, багажу, вантажобагажу, пасажирів засвідчуються актами.

13. Статут залізниць України, затверджений постановою КМУ від 06.04.1998 №457

Пункт 119 - за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залі

................
Перейти до повного тексту