1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

14 березня 2019 року

Київ

справа №814/618/16

адміністративне провадження №К/9901/34239/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Шарапи В.М.,

суддів - Бевзенка В.М., Данилевич Н.А.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління Національної поліції в Миколаївській області (далі - ГУ Національної поліції в Миколаївській області) на постанову Миколаївського окружного адміністративного суду від 31 серпня 2016 року у складі колегії суддів Марича Є.В. (головуючий), суддів: Князєва В.С., Гордієнко Т.О. та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 25 січня 2017 року у складі колегії суддів: Зуєвої Л.Є. (головуючий), суддів: Шевчук О.А., Федусика А.Г. у справі за позовом ОСОБА_1 до Національної поліції України, ГУ Національної поліції в Миколаївській області про скасування наказу, поновлення на посаді та стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. У квітні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом у якому з урахуванням уточнених позовних вимог просив:

1.1 визнати протиправним та скасувати наказ від 16 березня 2016 року №43 о/с в частині звільнення його зі служби в поліції;

1.2 поновити на посаді слідчого Заводського відділу поліції ГУ Національної поліції в Миколаївській області;

1.3 стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу.

2. Миколаївський окружний адміністративний суду постановою від 31 серпня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 25 січня 2017 року позов задовольнив.

2.1 Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили із того, що атестування позивача проведено без достатніх правових підстав, а рішення атестаційної комісії про невідповідність позивача займаній посаді та необхідність звільнення зі служби в поліції через службову невідповідність є необґрунтованим та не підтвердженим доказами.

3. Судами попередніх інстанцій встановлено:

3.1 ОСОБА_1 з 2007 року проходив службу в органах внутрішніх справ.

3.2 Наказом ГУ Національної поліції в Миколаївській області від 7 листопада 2015 року №3 о/с "По особовому складу", відповідно до пунктів 9 та 12 Розділу ХІ Закону України від 2 липня 2015 року № 580-VIII "Про Національну поліцію" (далі - Закон № 580-VIII) позивача, як такого, що прибув із Міністерства внутрішніх справ, призначено з присвоєнням спеціального звання старший лейтенант поліції на посаду слідчого Заводського відділу поліції.

3.3 Відповідно до наказу ГУ Національної поліції в Миколаївській області від 1 лютого 2016 року №52 з метою оцінки ділових, професійних, особистих якостей поліцейських, їх освітнього та кваліфікаційного рівнів, на підставі глибокого та всебічного вивчення, визначення відповідності посадам, а також перспектив їхньої службової кар'єри при призначенні на вищу посаду, переміщення на нижчу, звільнення зі служби в поліції через службову невідповідність, керуючись статтею 57 Закону № 580-VIII та Інструкцією про порядок проведення атестування поліцейських, що затверджена Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17 листопада 2015 року №1465 (далі - Інструкція №1465), вирішено провести атестування поліцейських ГУ Національної поліції в Миколаївській області та підпорядкованих підрозділів атестаційною комісією починаючи з 22 лютого 2016 року; створити атестаційні комісії № 1, № 2, № 3, № 4, № 5, № 6, № 7, № 8.

3.4 19 лютого 2016 року наказом ГУ Національної поліції в Миколаївській області № 113 затверджено персональний склад атестаційних комісій. Позивач включений до списку поліцейських, які підлягають атестуванню.

3.5 26 лютого 2016 року атестаційна комісія № 5 ГУ Національної поліції в Миколаївській області провела співбесіду з позивачем. Під час проведення атестування позивача було досліджено наступні документи: атестаційний лист; декларацію про доходи; послужний список; інформаційну довідку; висновок про результати перевірки достовірності відомостей, передбачених пунктом 2 частини п'ятої статті 5 Закону України "Про очищення влади"; інформацію з відкритих джерел.

3.6 Згідно протоколу атестаційної комісії від 26 лютого 2016 року №15.00004008.0022198, членами комісії позивачу були поставлені питання, які стосувались професійної діяльності поліцейського та мотивації щодо подальшого проходження служби в Національній поліції та інше. У той же час, даний протокол не містить переліку запитань та відповідей на них. Не додано до протоколу аудіо чи відеозапису співбесіди.

3.7 За результатами розгляду вказаних матеріалів та проведеної співбесіди атестаційною комісією №5 ГУ Національної поліції в Миколаївській області прийнято рішення, що позивач займаній посаді не відповідає та підлягає звільненню зі служби в поліції через службову невідповідність.

3.8 Не погоджуючись із висновком атестаційної комісії, позивач оскаржив його до апеляційної атестаційної комісії Південного регіону № 3.

3.9 За результатами розгляду скарги апеляційною атестаційною комісією Південного регіону №3 прийнято рішення, яке оформлено у формі протоколу від 4 березня 2016 року № 15.00004498.0022198, про залишення скарги без розгляду у зв'язку з низьким рівнем його теоретичних та практичних знань .

3.10 Наказом т.в.о начальника ГУ Національної поліції в Миколаївській області від 16 березня 2016 року №43 о/с старшого лейтенанта поліції ОСОБА_1, слідчого Заводського відділу поліції, звільнено зі служби в поліції за статтею 77 частини першої пункту 5 Закону № 580-VIII (через службову невідповідність).

3.11 Підставою для прийняття оскаржуваного наказу вказано протокол атестаційної комісії від 26 лютого 2016 року № 15.00004008.0022198.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

4. Не погоджуючись із ухваленими у справі рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ Національної поліції в Миколаївській області, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просить зазначені рішення судів скасувати, ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

4.1 Аргументи скаржника полягають у тому, що судами попередніх інстанцій неправильно застосовано норми матеріального права, а саме, частини 1-3 статті 57 Закону № 580-VIII. Скаржник наголошує, що наведені норми визначають мету проведення атестування та наділяють керівника органу поліції повноваженнями приймати рішення щодо проведення атестування поліцейського. На думку скаржника, Інструкцією №1465, передбачено наявність в атестаційної комісії виключних повноважень проводити атестування поліцейських та приймати рішення за його наслідками на підставі всебічного розгляду зібраних матеріалів та проведення співбесіди з поліцейським, що і було зроблено у випадку з позивачем.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

5. Конституція України:

5.1 Стаття 19.

<…> Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України".

5.2 Стаття 43.

<…> Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення <…>"

6. Закон України від 2 липня 2015 року №580-VIII "Про Національну поліцію"

6.1 Стаття 57. Атестування поліцейських

1. Атестування поліцейських проводиться з метою оцінки їхніх ділових, професійних, особистих якостей, освітнього та кваліфікаційного рівнів, фізичної підготовки на підставі глибокого і всебічного вивчення, визначення відповідності посадам, а також перспектив їхньої службової кар'єри.

2. Атестування поліцейських проводиться:

1) при призначенні на вищу посаду, якщо заміщення цієї посади здійснюється без проведення конкурсу;

2) для вирішення питання про переміщення на нижчу посаду через службову невідповідність;

3) для вирішення питання про звільнення зі служби в поліції через службову невідповідність.

3. Атестування проводиться атестаційними комісіями органів (закладів, установ) поліції, що створюються їх керівниками.

4. Рішення про проведення атестування приймає керівник поліції, керівники органів (закладів, установ) поліції стосовно осіб, які згідно із законом та іншими нормативно-правовими актами призначаються на посади їхніми наказами.

5. Порядок проведення атестування поліцейських затверджується Міністром внутрішніх справ України".

6.2 Стаття 58. Безстроковість призначення на посаду поліцейського

"1. Призначення на посаду поліцейського здійснюється безстроково (до виходу на пенсію або у відставку), за умови успішного виконання службових обов'язків.

2. Строкове призначення здійснюється в разі заміщення посади поліцейського на період відсутності особи, за якою відповідно до закону зберігається посада поліцейського, та посад, призначенню на які передує укладення контракту".

6.3 Стаття 59. Служба в поліції

"1. Служба в поліції є державною службою особливого характеру, яка є професійною діяльністю поліцейських з виконання покладених на поліцію повноважень.

…3. Рішення з питань проходження служби оформлюються письмовими наказами по особовому складу на підставі відповідних документів, перелік та форма яких установлюються Міністерством внутрішніх справ України.

4. Видавати накази по особовому складу можуть керівники органів, підрозділів, закладів та установ поліції відповідно до повноважень, визначених законом та іншими нормативно-правовими актами, та номенклатурою посад, затвердженою Міністерством внутрішніх справ України".

6.4 Стаття 77. Звільнення зі служби в поліції

"1. Поліцейський звільняється зі служби в поліції, а служба в поліції припиняється:

<…> 5) через службову невідповідність <…>".

7. Інструкція про порядок проведення атестування поліцейських, затверджена Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17 листопада 2015 року №1465, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18 листопада 2015 року за №1445/27890 (далі - Інструкція №1465):

7.1 Пункт 2 розділу І. Керівники всіх рівнів зобов'язані забезпечити атестування на високому організаційному та правовому рівні з додержанням принципу відкритості (крім випадків, установлених законом) та об'єктивності в оцінці службової діяльності поліцейських, які атестуються.

7.2 Пункт 3 розділу І. Атестування поліцейських проводиться: 1) при призначенні на вищу посаду, якщо заміщення цієї посади здійснюється без проведення конкурсу; 2) для вирішення питання про переміщення на нижчу посаду через службову невідповідність; 3) для вирішення питання про звільнення зі служби в поліції через службову невідповідність.

7.3 Пункт 5 розділу I. Атестування проводиться атестаційними комісіями органів (закладів, установ) поліції, що створюються їх керівниками.

7.4 Пункт 1 р

................
Перейти до повного тексту