ПОСТАНОВА
Іменем України
13 березня 2019 року
Київ
справа №826/25348/15
адміністративне провадження №К/9901/7610/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів: Бевзенка В.М., Данилевич Н.А.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.04.2016 у складі судді Кузьменка В.А. та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 23.11.2016 у складі колегії суддів: Саприкіної І.В. (головуючий), Карпушової О.В., Епель О.В. у справі №826/25348/15 за позовом ОСОБА_4 до Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на посаді, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та зобов'язання вчинити певні дії
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. ОСОБА_4 (надалі - ОСОБА_4.) звернувся до суду з позовом до Головного управління ДФС у місті Києві (надалі - ГУ ДФС у м. Києві), в якому просив:
1.1. визнати протиправним та скасувати наказ ГУ ДФС у м. Києві від 10.11.2015 №976-о про звільнення з податкової міліції в запас за пунктом 63 підпунктом "є" (за порушення дисципліни) Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ помічника оперуповноваженого 1-го відділу охорони майнового комплексу ДФС України оперативного управління ГУ ДФС у м. Києві ОСОБА_4;
1.2. поновити ОСОБА_4 на посаді помічника оперуповноваженого 1-го відділу охорони майнового комплексу ДФС України оперативного управління ГУ ДФС у м. Києві;
1.3. стягнути з ГУ ДФС у м. Києві на користь ОСОБА_4 середній заробіток за час вимушеного прогулу, грошове та речове забезпечення за встановленими нормами за весь час вимушеного прогулу;
1.4. визнати протиправним та скасувати наказ ГУ ДФС у м. Києві від 05.112015 №954-о про притягнення до дисциплінарної відповідальності, який став підставою звільнення ОСОБА_4;
1.5. зобов'язати ГУ ДФС у м. Києві відшкодувати ОСОБА_4 моральну шкоду в сумі 30000,00 грн.;
1.6. зобов'язати ГУ ДФС у м. Києві змінити формулювання причин звільнення в трудовій книжці ОСОБА_4
2. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.04.2016 позов задоволено частково.
2.1. Визнано протиправним та скасовано наказ ГУ ДФС у м. Києві "По особовому складу" від 10.11.2015 №976-о.
2.2. Визнано протиправним та скасовано наказ ГУ ДФС у м. Києві "Про притягнення до дисциплінарної відповідальності" від 05.11.2015 №954-о в частині притягнення до дисциплінарної відповідальності ОСОБА_4
2.3. Поновлено з 12.11.2015 ОСОБА_4 на службі в податкові міліції на посаді помічника оперуповноваженого 1-го відділу охорони майнового комплексу ДФС України оперативного управління ГУ ДФС у м. Києві.
2.4. Зобов'язано ГУ ДФС у м. Києві виплатити ОСОБА_4 середній заробіток за час вимушеного прогулу у порядку, встановленому законодавством.
2.5. В іншій частині адміністративного позову відмовлено.
3. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 23.11.2016 постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.04.2016 змінено, виклавши п'ятий абзац резолютивної частини наступним чином: "Зобов'язати ГУ ДФС у м. Києві виплатити ОСОБА_4 середній заробіток за час вимушеного прогулу у порядку, встановленому законодавством, з урахуванням сум заробітної плати, отримуваної ним у СП ТОВ "Група 4 Секурітас Лтд" за період з 12.11.2015 (дата звільнення) по 06.07.2016 (дата поновлення на роботі)". В решті постанову суду залишено без змін.
4. Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:
4.1. 05.10.2015 першим заступником начальника ГУ ДФС у м. Києві Скороходом І.В. доручено провести службове розслідування, у тому числі, відносно помічника оперуповноваженого першого відділу охорони майнового комплексу ДФС України оперативного управління ГУ ДФС у м. Києві ОСОБА_4
4.2. 16.10.2015 заступником начальника відділу зонального контролю ОУ ГУ ДФС у м. Києві ОСОБА_6 складено рапорт про відмову ОСОБА_4 ознайомитись з дорученням про проведення службового розслідування та надати письмові пояснення щодо фактів неналежного виконання ним посадових обов'язків.
4.3. 03.11.2015 першим заступником начальника ГУ ДФС у м. Києві Скороходом І.В. затверджено висновок службового розслідування, яким за систематичне порушення службової дисципліни, неналежне виконання своїх посадових обов'язків, що призвело до порушення підпунктів 2.9, 2.12 пункту 2 "Завдання та обов'язки" посадової інструкції, абзаців 2, 5, 8, 9, 10, 11 статті 7 "Обов'язки осіб рядового і начальницького складу" Дисциплінарного статуту, підпункту 2.5.11 пункту 2.5. розділу "Управління персоналом та проходження державної служби" Регламенту ГУ ДФС у м. Києві (невихід на робоче місце 01.09.2015, 25.09.2015 та 02.10.2015), затвердженого наказом ГУ ДФС у м. Києві від 26.11.2014 №138 та пункту 21 Розділу II "Права, обов'язки і відповідальність" Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29.07.1991 №114, запропоновано, відповідно до пункту 8 статті 12 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України, затвердженого Законом України від 22.02.2006 №3460-IV, притягнути ОСОБА_4 до дисциплінарної відповідальності у вигляді звільнення з податкової міліції, позбавлення премії на 100% та надбавки за високі досягнення у праці за листопад 2015 року.
4.4. Наказом ГУ ДФС у м. Києві "Про притягнення до дисциплінарної відповідальності" від 05.11.2015 №954-о вирішено за систематичне порушення службової дисципліни, неналежне виконання посадових обов'язків оперуповноваженого першого відділу охорони майнового комплексу ДФС України оперативного управління ГУ ДФС у м. Києві прапорщика податкової міліції ОСОБА_4 звільнити з податкової міліції, позбавити премії на 100% та надбавки за високі досягнення у праці за листопад 2015 року на підставі висновку службового розслідування від 03.11.2015, акту відмови від надання пояснень від 16.10.2015.
4.5. Наказом ГУ ДФС у м. Києві "По особовому складу податкової міліції" від 10.11.2015 №976-о вирішено звільнити з посади та податкової міліції в запас за пунктом 63 пп. "є" (за порушення дисципліни) Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ ОСОБА_4
5. Задовольняючи позов частково суди попередніх інстанцій виходили з того, що факт неналежного виконання позивачем службових обов'язків, який полягав у невиході на роботу 01.09.2015, 25.09.2015 та 02.10.2015, не знаходить свого підтвердження достатніми належними і допустимими доказами. Окрім того, суди попередніх інстанцій вказали на допущені порушення процедури проведення службового розслідування. Тому, суди дійшли висновку, що звільнення позивач відбулось з порушенням закону і мають місце підстави для його поновлення на посаді. Суд апеляційної інстанції, змінюючи постанову суду першої інстанції, зазначив про неможливість розрахувати середній заробіток позивача за час вимушеного прогулу на основі наданої відповідачем довідки і водночас наголосив на необхідності вирахування з нього сум заробітної плати, отримуваної ОСОБА_4 у СП ТОВ "Група 4 Секурітас Лтд".
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
6. Відповідачем - ГУ ДФС у м. Києві, подано касаційну скаргу на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.04.2016 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 23.11.2016, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати і ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити повністю.
6.1. Аргументи скаржника полягають у тому, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права і процесуального права. Вказує, що рапорти працівників ГУ ДФС у м. Києві, на які послались суди, підтверджують лише факт перебування позивача на території майнового комплексу, проте, не на робочому місці визначеному безпосереднім начальником (пост №26). Скаржник вважає, що судами безпідставно взяті до уваги фотокопії сторінок книги прийому та здачі чергувань, з яких не вбачається їх приналежність до певної книги чи приналежність самої книги до поста №26. Тому, на думку скаржника, висновки судів про відсутність підтвердження невиходу на роботу 01.09.2015, 25.09.2015 та 02.10.2015 позивача є необґрунтованими. Крім того, скаржник наполягає, що ним було надано до суду апеляційної інстанції довідку про розмір грошового забезпечення позивача.
7. Позивач заперечень (відзиву) на касаційну скаргу не подав.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
8. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (надалі - Конвенція):
Стаття 6. Право на справедливий суд
"Кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення <…>".
9. Податковий кодекс України:
Стаття 353. Служба в податковій міліції
"353.1. Особи начальницького і рядового складу податкової міліції проходять службу у порядку, встановленому законодавством для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ".
10. Закон України "Про Національну поліцію" від 02.07.2015 №580-VIII (надалі - Закон №580-VIII):
Розділ XI ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ
"4. До приведення законодавства України у відповідність із цим Законом акти законодавства застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону".
11. Дисциплінарний статут органів внутрішніх справ України, що затверджений Законом України від 22.02.2006 №3460-IV (далі - Дисциплінарний статут):
"Цей Статут визначає сутність службової дисципліни, обов'язки осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ України (далі - особи рядового і начальницького складу) стосовно її дотримання, види заохочень та дисциплінарних стягнень, порядок і права начальників щодо їх застосування, а також порядок оскарження дисциплінарних стягнень".
Розділ I ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Службова дисципліна
"Службова дисципліна - дотримання особами рядового і начальницького складу Конституції і законів України, актів Президента України і Кабінету Міністрів України, наказів та інших нормативно-правових актів Міністерства внутрішніх справ України, підпорядкованих йому органів і підрозділів та Присяги працівника органів внутрішніх справ України.
Службова дисципліна в органах внутрішніх справ досягається: створенням належних умов проходження служби особами рядового і начальницького складу; набуттям високого рівня професіоналізму; забезпеченням гласності та об'єктивності під час проведення оцінки результатів службової діяльності; дотриманням законності і статутного порядку; повсякденною вимогливістю начальників до підлеглих, постійною турботою про них, виявленням поваги до їх особистої гідності; вихованням в осіб рядового і начальницького складу високих моральних і ділових якостей; забезпеченням соціальної справедливості та високого рівня соціально-правового захисту; умілим поєднанням і правильним застосуванням заходів переконання, примусу, дисциплінарного та громадського впливу; належним виконанням умов контракту про проходження служби".
Стаття 2. Дисциплінарний проступок
"Дисциплінарний проступок - невиконання чи неналежне виконання особою рядового або начальницького складу службової дисципліни".
Стаття 5. Відповідальність осіб рядового і начальницького складу
"За вчинення дисциплінарних проступків особи рядового і начальницького складу несуть дисциплінарну відповідальність згідно з цим Статутом".
Розділ II ОБОВ'ЯЗКИ ОСІБ РЯДОВОГО І НАЧАЛЬНИЦЬКОГО СКЛАДУ ЩОДО ДОТРИМАННЯ СЛУЖБОВОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Стаття 7. Обов'язки осіб рядового і начальницького складу
"Службова дисципліна базується на високій свідомості та зобов'язує кожну особу рядового і начальницького складу:
дотримуватися законодавства, неухильно виконувати вимоги Присяги працівника органів внутрішніх справ України, статутів і наказів начальників; <…>
дотримуватися норм професійної та службової етики; <…>
стійко переносити всі труднощі та обмеження, пов'язані зі службою;
постійно підвищувати свій професійний та культурний рівень;
сприяти начальникам у зміцненні службової дисципліни, забезпеченні законності та статутного порядку;
виявляти повагу до колег по службі та інших громадян, бути ввічливим, дотримуватися правил внутрішнього розпорядку, носіння встановленої форми одягу, вітання та етикету <…>" (абзаци 2, 5, 8-11).
Розділ IV ДИСЦИПЛІНАРНІ СТЯГНЕННЯ
Стаття 12. Види дисциплінарних стягнень
"На осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ за порушення службової дисципліни можуть накладатися такі види дисциплінарних стягнень:
…8) звільнення з органів внутрішніх справ".
Стаття 14. Порядок накладання дисциплінарних стягнень
"З метою з'ясування всіх обставин дисциплінарного проступку, учиненого особою рядового або начальницького складу, начальник призначає службове розслідування.
…За кожне порушення службової дисципліни накладається лише одне дисциплінарне стягнення <…>.
При визначенні виду дисциплінарного стягнення мають враховуватися тяжкість проступку, обставини, за яких його скоєно, заподіяна шкода, попередня поведінка особи та визнання нею своєї вини, її ставлення до виконання службових обов'язків, рівень кваліфікації тощо.
…Звільнення осіб рядового і начальницького складу з органів внутрішніх справ як вид стягнення є крайнім заходом дисциплінарного впливу".
12. Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ, що затверджене Постановою Кабінету Міністрів УРСР від 29.07.1991 №114 (далі - Положення):
"10. Особи рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ користуються всіма соціально-економічними, політичними та особистими правами і свободами, виконують усі обов'язки громадян, передбачені Конституцією та іншими законодавчими актами, а їх права, обов'язки і відповідальність, що випливають з умов служби, визначаються законодавством, Присягою, статутами органів внутрішніх справ і цим Положенням
…12. Особи рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ одержують грошове і речове забезпечення за нормами, встановленими законодавством.
…21. Для осіб рядового і начальницького складу встановлюється 41-годинний робочий тиждень. У необхідних випадках вони несуть службу понад установлену тривалість робочого часу, а також у вихідні та святкові дні <…>.
...Особи рядового і начальницького складу зобов'язані проходи