1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

13 березня 2019 року

Київ

справа №855/71/19

адміністративне провадження № А/9901/53/19,

№ А/9901/54/19, №А/9901/55/19,

№ А/9901/58/19, №А/9901/59/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Смоковича М. І.,

суддів: Бевзенка В. М., Данилевич Н. А.,

за участі:

секретаря судового засідання Гулової О. І.,

позивача ОСОБА_1,

представника відповідача ОСОБА_2,

відповідача ОСОБА_3,

її представника: ОСОБА_4,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом офіційного спостерігача від громадської організації «Міжнародна ліга миру» в територіальному виборчому окрузі № 221 ОСОБА_1 до Центральної виборчої комісії, члена Центральної виборчої комісії ОСОБА_3 про визнання дій та бездіяльності протиправною, зобов'язання вчинити певні дії, визнання протиправною та скасування постанови, провадження у якій відкрито

за апеляційними скаргами офіційного спостерігача від громадської організації «Міжнародна ліга миру» в територіальному виборчому окрузі № 221 ОСОБА_1, члена Центральної виборчої комісії ОСОБА_3 та Центральної виборчої комісії на ухвали Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 березня 2019 року та рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 березня 2019 року (судді Шурко О.І., Парінов А.Б., Сорочко Є.О.),

встановив:

07 березня 2019 року офіційний спостерігач від громадської організації «Міжнародна ліга миру» в територіальному виборчому окрузі № 221 ОСОБА_1 (далі - ГО «Міжнародна ліга миру», Організація) звернулася до Шостого апеляційного адміністративного суду з адміністративним позовом до Центральної виборчої комісії, члена Центральної виборчої комісії ОСОБА_3 (далі - ЦВК/Комісія, член ЦВК ОСОБА_3 відповідно), у якому з урахуванням заяви від 08 березня 2019 року про збільшення позовних вимог просила:

визнати дії члена ЦВК ОСОБА_3 з підготовки до розгляду на засіданні Комісії питання про реєстрацію кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 протиправними;

визнати дії члена ЦВК ОСОБА_3 щодо одноособового розгляду звернення ГО «Міжнародна ліга миру», поданого до Комісії 03 березня 2019 року, протиправними;

визнати протиправною бездіяльність члена ЦВК ОСОБА_3 щодо невинесення на розгляд Комісії питання про скасування постанови Комісії від 06 лютого 2019 року № 229 «Про реєстрацію кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року»;

визнати протиправною та скасувати постанову ЦВК від 06 лютого 2019 року № 229 «Про реєстрацію кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року»;

зобов'язати ЦВК внести зміни до форми і тексту виборчого бюлетеня, затверджених постановою Комісії від 08 березня 2019 року № 512, і виключити з нього відомості про кандидата на пост Президента України ОСОБА_5.

Із посиланням на статті 2, 13-16, 29 Закону України від 30 червня 2004 року № 1932-IV «Про Центральну виборчу комісію» (далі - Закон № 1932-IV), пункт 11 Регламенту Центральної виборчої комісії , затвердженого постановою Комісії від 26 квітня 2005 року № 72 (далі - Регламент ЦВК), позивачка зазначила, що член ЦВК ОСОБА_3 за наслідками попереднього розгляду звернення ГО «Міжнародна ліга миру» від 03 березня 2019 року в межах своїх повноважень і посадових обов'язків та з метою захисту виборчих прав мала би повідомити ЦВК про факти порушень вимог законодавства, викладені у цьому зверненні, і відтак передати на розгляд Комісії питання про скасування постанови ЦВК від 06 лютого 2019 року № 229.

Натомість член ЦВК ОСОБА_3 одноособово вирішила, що звернення Організації не вимагає прийняття рішення Комісією і таким чином допустила протиправну бездіяльність.

У зверненні ГО «Міжнародна ліга миру» та її офіційного спостерігача ОСОБА_1 від 03 березня 2019 року йшлося про те, що передвиборча програма кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 містить положення, які суперечать Конституції України та спрямовані на розпалювання релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини. З посиланням на статтю 52 Закону України від 05 березня 1999 року № 474-XIV «Про вибори Президента України» (далі - Закон № 474-XIV) позивач вважає, що ЦВК повинна була відмовити ОСОБА_5 у реєстрації його як кандидата на пост Президента України. Проте ЦВК ухвалила постанову від 06 лютого 2019 року № 229 «Про реєстрацію кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року», яку, на переконання позивача, з огляду на наведені обставини слід скасувати як протиправну. Матеріали щодо реєстрації ОСОБА_5 кандидатом на пост Президента України готувала член ЦВК ОСОБА_3, яка не виявила описаних порушень у передвиборчій програмі ОСОБА_5, що обумовило ухвалення ЦВК згаданої постанови. Після того як Організація звернула увагу на виявлені порушення член ЦВК ОСОБА_3 мала можливість і обов'язок виправити допущену помилку шляхом внесення на засідання ЦВК питання про скасування постанови від 06 лютого 2019 року № 229, проте не зробила цього.

На переконання позивача, ухвалення постанови ЦВК від 06 лютого 2019 року № 229 щодо реєстрації ОСОБА_5 кандидатом на пост Президента України, зумовило внесення відомостей про нього до виборчого бюлетеня, форма і текст якого затверджено постановою ЦВК від 08 березня 2019 року № 512. У зв'язку з цим позивач вважає, що для ефективного захисту виборчих прав одночасно з постановою ЦВК від 06 лютого 2019 року № 229 потрібно скасувати як протиправну постанову ЦВК від 08 березня 2019 року № 512 в частині включення до виборчого бюлетеня відомостей про кандидата на пост Президента України ОСОБА_5

Позивач зауважує також, що відлік строку звернення з цим позовом починається з 05 березня 2019 року, тобто з дати листа за підписом члена ЦВК ОСОБА_3, яким остання відповіла на звернення ГО «Міжнародна ліга миру» від 03 березня 2019 року, адресованого ЦВК. З огляду на означені мотиви позивач стверджує, що позовні вимоги взаємопов'язані і саме у поєднанні становлять ефективний спосіб захисту порушених прав.

Одночасно із заявою про збільшення позовних вимог від 08 березня 2019 року позивач подала заяву про вжиття заходів забезпечення позову шляхом заборони ЦВК, державному підприємству «Поліграфічний комбінат «Україна» по виготовленню цінних паперів» вчиняти будь-які дії, пов'язані з виготовленням, друком виборчих бюлетенів для голосування в день чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року - до вирішення справи по суті.

Це клопотання позивач обґрунтувала тим, що за інформацією, розміщеною на офіційному веб-сайті ЦВК та в системі Prozorro, переможцем закупівлі послуг з виготовлення та пакування виборчих бюлетенів з виборів Президента України є згадане державне підприємство. Тому, як твердить позивач, є всі передумови для невідкладного друку виборчих бюлетенів. Для того, щоб запобігти цьому, потрібно до вирішення спору по суті вжити заходів забезпечення позову шляхом заборони виготовлення виборчих бюлетенів, в яких містяться відомості про кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 На переконання позивача, невжиття таких заходів надалі може суттєво ускладнити виконання рішення суду в цій справі, адже зумовить потребу передруковувати виборчі бюлетені, що своєю чергою передбачає додаткові витрати з Державного бюджету України.

З посиланням на Закон № 474-XIV позивач зауважила, що строк для друку виборчих бюлетенів на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року спливає 23 березня 2019 року, тому вжиття заходів забезпечення позову до вирішення справи по суті не спричинить зупинення виборчих процедур та не підпадає під обмеження, передбачене частиною четвертою статті 151 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).

Ухвалою від 09 березня 2019 року Шостий апеляційний адміністративний суд залишив без розгляду позовну заяву офіційного спостерігача від ГО «Міжнародна ліга миру» в територіальному виборчому окрузі № 221 ОСОБА_1 в частині вимог про визнання протиправними дій члена ЦВК ОСОБА_3 з підготовки до розгляду на засіданні Комісії питання про реєстрацію кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 та про визнання протиправною та скасування постанови ЦВК від 06 лютого 2019 року № 229 «Про реєстрацію кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року».

Таке рішення суд мотивував тим, що останнім днем для оскарження вказаної постанови ЦВК було 10 лютого 2019 року. З позовом офіційний спостерігач ОСОБА_1 звернулася тільки 07 березня 2019 року. З покликанням на положення статей 270, 273 КАС суд першої інстанції дійшов висновку, що позаяк позов про оскарження постанови ЦВК від 06 лютого 2019 року № 229 та дій члена ЦВК ОСОБА_3, які передували прийняттю оспореного рішення ЦВК, подано по спливу п'ятиденного строку і цей строк не може поновлюватися незалежно від причин його пропуску, позовні вимоги в цій частині підлягають залишенню без розгляду.

Іншою ухвалою від 09 березня 2019 року Шостий апеляційний адміністративний суд відмовив у задоволенні заяви позивача про вжиття заходів забезпечення цього позову. Це рішення мотивував тим, що вжиття судом заявлених позивачем заходів забезпечення позову очевидно порушить процес підготовки і проведення виборів, що відповідно до частини четвертої статті 151 та частини одинадцятої статті 277 КАС недопустимо.

Суд першої інстанції зауважив також, що позивач не пояснила, а суд не встановив, яким чином невжиття заходів забезпечення позову, з огляду на визначений процесуальним законом дводенний строк розгляду справи, пов'язаної з виборчим процесом, може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективного захисту або поновлення порушених чи оспорюваних прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, або завдасть шкоди більшої, ніж невжиття таких заходів забезпечення позову.

Шостий апеляційний адміністративний суд постановив рішення від 09 березня 2019 року, яким позовну заяву офіційного спостерігача від ГО «Міжнародна ліга миру» в територіальному виборчому окрузі № 221 ОСОБА_1 задовольнив частково.

Визнав дії члена ЦВК ОСОБА_3 щодо одноособового розгляду звернення ГО «Міжнародна ліга миру», поданого Комісії 03 березня 2019 року, протиправними.

Визнав бездіяльність члена ЦВК ОСОБА_3 щодо невинесення на розгляд Комісії звернення ГО «Міжнародна ліга миру», поданого 03 березня 2019 року, протиправною.

У решті позовних вимог - відмовив.

При прийнятті такого рішення суд першої інстанції взяв до уваги те, що ЦВК ухвалила постанову від 06 лютого 2019 року № 229 щодо реєстрації ОСОБА_5 кандидатом на пост Президента України на своєму засіданні, тому всі наступні питання щодо розгляду заяв про внесення змін, доповнень чи скасування цієї постанови мали б також розглядатися і вирішуватися саме на засіданнях Комісії, а не її членом одноособово. Суд першої інстанції констатував, що ЦВК порушила приписи частини сьомої статті 15 Закону № 1932-IV, віднісши заяву позивача до категорії таких, що не вимагає прийняття рішення Комісії. На переконання суду, така позиція узгоджується з висновками Верховного Суду, висловленими у постанові від 23 лютого 2019 року у справі №855/44/19.

Суд першої інстанції вказав, що відповідь члена ЦВК ОСОБА_3 від 05 березня 2019 року на звернення ГО «Міжнародна ліга миру» є невмотивованою, так само як і її відмова винести це питання на розгляд Комісії. Тому за встановлених у цій справі обставин відповідач діяв неправомірно.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог щодо зобов'язання ЦВК внести зміни до форми і тексту виборчого бюлетеня суд першої інстанції виходив з того, що оскільки постанова ЦВК від 06 лютого 2019 року № 229, якою ОСОБА_5 зареєстровано кандидатом на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року, є чинною, то немає обґрунтованих підстав вважати, що постанова ЦВК від 08 березня 2019 року № 512, якою затверджено форму та зміст виборчого бюлетеня з відомостями про ОСОБА_5, є неправомірною.

Не погодившись із зазначеними судовими рішеннями позивач та відповідачі подали апеляційні скарги: позивач - на ухвали Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 березня 2019 року (щодо залишення позову без розгляду в частині позовних вимог та щодо відмови у вжитті заходів забезпечення позову) та на рішення Шостого апеляційного адміністративного від 09 березня 2019 року в частині, в якій відмовлено у задоволенні позову; ЦВК та член ЦВК ОСОБА_3 - на рішення Шостого апеляційного адміністративного від 09 березня 2019 року в частині задоволених позовних вимог.

У апеляційній скарзі на ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 березня 2019 року про залишення позовної заяви без розгляду позивач із посиланням на порушення судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, просить вказану ухвалу скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в частині визнання протиправними дій члена ЦВК ОСОБА_3 з підготовки до розгляду на засіданні Комісії питання про реєстрацію кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 протиправними та визнання протиправною і скасування постанови ЦВК від 06 лютого 2019 року № 229 «Про реєстрацію кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року».

Вимоги мотивувала тим, що підставою для звернення з цим позовом є факт одноосібного розгляду членом ЦВК ОСОБА_3 звернення ГО «Міжнародна ліга миру» від 03 березня 2019 року стосовно невідповідності передвиборчої програми кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 вимогам законодавства та, як наслідок, неправомірної реєстрації його кандидатом на пост Президента України на чергових виборах Президента України 31 березня 2019 року відповідно до постанови ЦВК від 06 лютого 2019 року № 229.

У своєму зверненні Організація просила скасувати вказану постанову ЦВК, але їй у неправомірний спосіб відмовили у задоволенні її вимог. Позивач наголошує, що відлік строку звернення з цим позовом починається з 05 березня 2019 року, а вимоги, які суд першої інстанції залишив без розгляду, є похідними і пов'язаними з іншими позовними вимогами, які рішенням від 09 березня 2019 року цей суд задовольнив.

Залишивши позовні вимоги стосовно скасування постанови ЦВК від 06 лютого 2019 року № 229 та дій члена ЦВК ОСОБА_3 при підготовці до розгляду на засіданні Комісії питання про реєстрацію кандидата на пост Президента України ОСОБА_5 без розгляду, суд першої інстанції позбавив позивача ефективного способу захисту виборчих прав.

У апеляційній скарзі на ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 березня 2019 року щодо відмови у вжитті заходів забезпечення позову позивач, з посиланням на порушення судом першої інстанції норм процесуального права, просить скасувати це рішення та постановити нове судове рішення, яким задовольнити заяву про вжиття заходів забезпечення позову.

Мотиви, якими позивач обґрунтовує зазначені вимоги, за змістом аналогічні тим, що наведені у заяві про вжиття заходів забезпечення позову. Зокрема, позивач наголошує на тому, що після того, як виборчі бюлетені надрукують, виконати судове рішення у цій справі буде неможливо або надто ускладнено, адже це зумовить додаткові витрати бюджетних коштів для повторного друкування виборчих бюлетенів. У цьому зв'язку позивач наголосила, що підставою для подання заяви про вжиття заходів забезпечення позову є пункт 1 частини другої статті 150 КАС.

У апеляційній скарзі на рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 березня 2019 року позивач, покликаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, просить скасувати його в частині відмови у задоволенні позову (про зобов'язання ЦВК внести зміни до форми і тексту виборчого бюлетеня, затвердженого постановою ЦВК від 08 березня 2019 року № 512) та ухвалити у цій частині нове рішення, яким позовну заяву офіційного спостерігача від ГО «Міжнародна ліга миру» ОСОБА_1 задовольнити.

З цього приводу позивач знову наголосила на тому, що постанова ЦВК від 06 лютого 2019 року № 229 щодо реєстрації ОСОБА_5 кандидатом на пост Президента України є неправомірною з наведених мотивів і тому підлягає скасуванню. Суд першої інстанції безпідставно залишив позовні вимоги у цій частині без розгляду. Вимоги, у задоволенні яких суд відмовив, є похідними від вимог щодо оскарження постанови ЦВК від 06 лютого 2019 року № 229 і тільки задоволення позову у повному обсязі може бути ефективним способом захисту прав.

ЦВК та член ЦВК ОСОБА_3 у своїх апеляційних скаргах, з покликанням на порушення цим судом норм матеріального і процесуального права, просять скасувати рішення Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 березня 2019 року в частині визнання неправомірними дій члена ЦВК ОСОБА_3 щодо одноособового розгляду звернення ГО «Міжнародна ліга миру» та щодо визнання протиправною її бездіяльності, яка полягала у невинесенні на розгляд Комісії цього звернення, та ухвалити в цій частині нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Обґрунтовуючи свої вимоги відповідачі, поміж іншого, наголосили, що відповідно до положень статей 15, 29 Закону № 1932-IV у поєднанні з положеннями пункту 22 Регламенту ЦВК член ЦВК може, але не зобов'язаний, рекомендувати ЦВК розглянути заяву на її засіданні та ухвалювати рішення щодо такої заяви. Це дискреційні повноваження члена ЦВК та ЦВК, тому ухваливши оскаржене рішення суд у такий спосіб фактично перейняв їх на себе.

Відповідачі переконують, що предмет звернення із заявою, зокрема його пов'язаність з раніше ухваленим у колегіальному складі рішенням ЦВК, не визначає порядку розгляду такої заяви. Вважають, що висновки суду першої інстанцій у цій частині ґрунтуються на помилковому тлумаченні положень законодавства.

Також відповідачі вважають помилковим висновок суду першої інстанції про відсутність такої організаційно-правової форми діяльності Комісії як нарада. З покликанням на статтю 11 Закону № 1932-IV та пункт 11 Регламенту ЦВК відповідачі доводять, що нарада є однією з форм роботи Комісії і порушене в заяві Організації від 3 березня 2019 року питання з її ініціативи попередньо було предметом обговорення на нараді членів ЦВК 05 березня 2019 року. За результатами колегіального обговорення вказаної заяви члени Комісії дійшли висновку, що ухвалювати колегіального рішення за цією заявою не потрібно і що член ЦВК може надати відповідь суб'єкту звернення одноособово від свого імені, що й було виконано.

У цьому зв'язку член ЦВК додала, що відповідь, яку вона надіслала ГО «Міжнародна ліга миру» листом від 05 березня 2019 року, містить вичерпну відповідь на поставлені питання і висновок суду про її невмотивованість є безпідставним.

Крім того відповідачі звернули увагу, що члена ЦВК не повідомили про розгляд цієї справи, копій позову з додатками їй теж не надіслали. Як наслідок члена ЦВК ОСОБА_3 позбавлено можливості взяти участь у судовому засіданні та надати свої пояснення по суті спору. Тому, як вважають відповідачі, поряд з наведеним вище, оскаржене рішення суд першої інстанції ухвалив також з істотним порушенням норм процесуального права.

Ухвалами від 12 березня 2019 року Верховний Суд відкрив апеляційні провадження за вказаними апеляційними скаргами та об'єднав їх в одне провадження.

Іншою ухвалою від 12 березня 2019 року суд завершив підготовче провадження і призначив справу до апеляційного розгляду у судовому засіданні на 12 березня 2019 року на 17.00 год., про що сторони повідомлені належним чином.

У судовому засіданні позивач підтримала свої вимоги з мотивів, наведених в апеляційних скаргах, просила їх задовольнити.

Член ЦВК ОСОБА_3, її представник ОСОБА_4 та представник ЦВК Краснощок А.І. у судовому засіданні теж підтримали свої вимоги та надали пояснення, за змістом аналогічні тим, які зазначено в апеляційних скаргах.

З'ясувавши підстави апеляційного перегляду справи, заслухавши пояснення сторін, представників сторін колегія суддів при ухваленні постанови виходила з такого.

Постановою від 26 листопада 2018 року № 2631-VIII «Про призначення чергових виборів Президента України» Верховна Рада України призначила чергові вибори Президента України на неділю, 31 березня 2019 року.

Постановою від 27 грудня 2018 року № 253 ЦВК оголосила про початок з 31 грудня 2018 року виборчого процесу чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року.

Постановою від 06 лютого 2019 року № 229 ЦВК зареєструвала ОСОБА_5 кандидатом на пост Президента України на чергових виборах Президента України

................
Перейти до повного тексту