1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

12 березня 2019 року

Київ

справа №522/3049/17

адміністративне провадження №К/9901/36995/18

№К/9901/36996/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Гімона М.М. (суддя-доповідач),

суддів: Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.,

розглянувши в письмовому провадженні касаційні скарги ОСОБА_1 та Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2017 року (головуючий суддя Шеметенко Л.П., судді: Потапчук В.О., Семенюк Г.В.) у справі №522/3049/17 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про зобов'язання провести перерахунок та виплату пенсії, стягнення заборгованості,

ВСТАНОВИВ:

У лютому 2017 року ОСОБА_1 (надалі також - позивач) звернувся до суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнень позовних вимог, просив зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області (надалі також - відповідач, Головне УПФ) здійснити перерахунок та виплату пенсії з 1 січня 2017 року на підставі Довідки від 6 лютого 2017 року №2.2.1-39-58 «Про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій» без обмеження максимальним розміром пенсії та стягнути на його користь заборгованість згідно проведеного перерахунку пенсії.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що він перебуває на обліку в Головному УПФ та отримує пенсію, призначену відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». З січня 2017 року у позивача виникло право на перерахунок раніше призначеної пенсії у зв'язку із підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців. Однак, всупереч вимогам чинного законодавства відповідач перерахунок пенсії не здійснює, у зв'язку із чим позивач вимушений звернутись до суду із позовом за захистом своїх прав на належне пенсійне забезпечення.

Постановою Приморського районного суду м. Одеси від 3 квітня 2017 року адміністративний позов задоволено. Зобов'язано Головне УПФ здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з 1 січня 2017 року на підставі Довідки від 6 лютого 2017 року №2.2.1-39-58 «Про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій» без обмеження максимальним розміром пенсії та стягнути на його користь заборгованість згідно проведеного перерахунку пенсії.

Постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 13 червня 2017 року постанову суду першої інстанції скасовано та прийнято нову постанову про часткове задоволення позову. Визнано протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області у проведенні ОСОБА_1 перерахунку пенсії на підставі Довідки «Про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій» від 6 лютого 2017 року №2.2.1-39-58. Зобов'язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області провести ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії на підставі Довідки «Про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій» від 6 лютого 2017 року №2.2.1-39-58, починаючи з 1 січня 2017 року. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Вирішуючи спір між сторонами, суди встановили, що наказом Міністра оборони України від 19 жовтня 1999 року №600 майора ОСОБА_1, старшого штурмана-заступника начальника чергової зміни, відряджено у розпорядження Державного підприємства обслуговування повітряного руху України (надалі також - Украерорух).

Наказом Одеського регіонального структурного підрозділу ДП обслуговування повітряного руху України від 21 листопада 2005 року №93/к на підставі наказу заступника Міністра оборони України від 27 жовтня 2005 року №45 та наказу генерального директора від 9 листопада 2005 року №531/о підполковника ОСОБА_1, заступника керівника польотів районного диспетчерського центру Одеського РСП Украероруху, звільнено з посади та виключено із списків особового складу підприємства з 1 грудня 2005 року, направлено для зарахування на військовий облік до Київського РВК м. Одеси (а.с. 9, 10).

З 2005 року позивач перебуває на обліку в Головному УПФ та отримує пенсію, призначену відповідно до Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон №2262-ХІІ).

Наказом ДП «Украерорух» від 20 січня 2017 року №20 з 1 січня 2017 року підвищено посадові оклади військовослужбовцям, відрядженим до Украероруху, в тому числі за посадою, яку обіймав позивач.

На підставі зазначеного наказу Державним підприємством обслуговування повітряного руху України позивачу видано довідку від 6 лютого 2017 року №2.2.1-39-58 про розмір грошового забезпечення за посадою заступника керівника польотів районного диспетчерського центру РСП, згідно якої з 1 січня 2017 року розмір грошового забезпечення за вказаною посадою становить 18204,5 грн. (а.с. 11), для подальшого перерахунку призначеної пенсії.

Однак, Головне УПФ відмовило позивачу у проведенні перерахунку пенсії у зв'язку із збільшенням грошового забезпечення, посилаючись на відсутність відповідного рішення Кабінету Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення або введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення для відповідної категорії військовослужбовців.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку, з яким погодився апеляційний суд, що Кабінет Міністрів України делегував своє право керівникам державних органів, у тому числі й Директору Державного підприємства обслуговування повітряного руху України визначати розміри посадових окладів військовослужбовців які відряджені до Украероруху, тому Наказ ДП «Украерорух» №20 від 20 січня 2017 року є підставою для перерахунку пенсії позивача відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону №2262-ХІІ в зв'язку зі зміною розміру грошового забезпечення. Той факт, що відбулася фактична зміна розміру грошового забезпечення військовослужбовців, відряджених до Державного підприємства обслуговування повітряного руху України, підтверджується Довідкою про розміри грошового забезпечення, наданої Державним підприємством обслуговування повітряного руху України Довідка № 2.2.1-39-58 від 6 лютого 2017 року.

Разом з тим, апеляційний суд не погодився з висновком суду першої інстанції про зобов'язання органу Пенсійного фонду провести спірний перерахунок пенсії без обмеження відповідним розміром, оскільки визнав його таким, що не ґрунтується на нормах Закону, які є чинними на момент виникнення у позивача цього права. Також суд апеляційної інстанції вказав на помилковість висновку суду першої інстанції про наявність підстав для стягнення з відповідача заборгованості згідно проведеного перерахунку пенсії.

Не погодившись з рішенням суду апеляційної інстанцій, Головне УПФ подало касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального і процесуального права, просить скасувати постанову апеляційного суду та ухвалити нове рішення про відмову в позові.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що у довідці наданої для перерахунку пенсії міститься посилання на наказ Украероруху, а не на постанову Кабінету Міністрів України, хоча у Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (далі - Порядок), чітко визначено, що перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» пенсій проводиться лише у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України, яке і повинно зазначатись у довідці для перерахунку пенсій. Таким чином, на думку відповідача, наказ Украероруху, на який посилається позивач, не може бути підставою для перерахунку пенсій та не може зазначатись в довідці для перерахунку пенсії.

ОСОБА_1 також подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на помилковість висновків суду апеляційної інстанції про наявність підстав для обмеження пенсії максимальним розміром, просить скасувати постанову апеляційного суду і залишити в силі постанову суду першої інстанції.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішенням Конституційного Суду України від 20 грудня 2016 року №7-рп/2016 визнано неконституційним в цілому частину сьому статті 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Тобто, з 20 грудня 2016 року відсутня в Законі №2262-ХІІ така норма, а тому з цього часу виплата пенсії має здійснюватися без обмеження максимальним розміром.

У запереченнях на касаційну скаргу позивача Головне УПФ вказує, що передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними, а тому висновок апеляційного суду щодо обмеження пенсії позивача максимальним розмір є правильним.

У запереченнях на касаційну скаргу Головного УПФ позивач вказує на безпідставність її доводів та підтримання доводів своєї касаційної скарги, у зв'язку з чим просить постанову апеляційного суду скасувати і залишити в силі постанову суду першої інстанції.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційних скарги та заперечення на них, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права і дотримання ним норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга відповідача не підлягає задоволенню, а касаційну скаргу позивача слід задовольнити частково з огляду на таке.

Відповідно до частини третьої статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.

З наведеної норми права вбачається, що підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб'єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 19 липня 1999 року № 1281 «Про створення об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України» передбачено, зокрема, що грошове та матеріальне забезпечення військовослужбовців, відряджених до Украероруху, потрібно здійснювати у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2001 року № 104 «Про порядок і норми грошового та матеріального забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України, інших військових формувань, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, органів і установ виконання покарань, відряджених до органів виконавчої влади та інших цивільних установ».


................
Перейти до повного тексту