1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 лютого 2019 року

м. Київ

Справа № 925/1477/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Катеринчук Л.Й. - головуючий, Жуков С.В., Погребняк В.Я.

учасники справи:

позивач - Публічне акціонерне товариство "По газопостачанню та газифікації "Черкасигаз",

відповідач - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Престиж+",

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача:

- Публічне акціонерне товариство "Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України",

- Публічне акціонерне товариство "Укртрансгаз"

розглянув в порядку письмового провадження касаційну скаргу Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Престиж+"

на постанову Київського апеляційного господарського суду

від 13.09.2018

у складі колегії суддів: Куксов В.В. (головуючий), Гончаров С.А., Станік С.Р.

та на рішення Господарського суду Черкаської області

від 23.05.2018

у складі судді Васяновича А.В.

у справі №925/1477/17

за позовом Публічного акціонерного товариства "По газопостачанню та газифікації "Черкасигаз"

до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Престиж+"

про стягнення 587 153, 49 грн.

ПРОЦЕДУРА КАСАЦІЙНОГО ПРОВАДЖЕННЯ У ВЕРХОВНОМУ СУДІ

1. 03.10.2018 поштовим відправленням, надісланим на адресу Київського апеляційного господарського суду, Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Престиж+" звернулося до Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду з касаційною скаргою на постанову Київського апеляційного господарського суду від 13.09.2018 та рішення Господарського суду Черкаської області від 23.05.2018 у справі №925/1477/17 в порядку статей 286, 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).

2. Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи №925/1477/17 визначено колегію суддів Верховного Суду у складі: головуючий суддя - Катеринчук Л.Й., суддя - Жуков С.В., суддя - Погребняк В.Я., що підтверджується протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24.10.2018.

3. Ухвалою від 23.11.2018 Верховний Суд відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Престиж+" та вирішив здійснити перегляд постанови Київського апеляційного господарського суду від 13.09.2018 та рішення Господарського суду Черкаської області від 23.05.2018 у справі №925/1477/17 в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.

4. Від ПАТ "По газопостачанню та газифікації "Черкасигаз" (далі - позивач), ПАТ "НАК "Нафтогаз України", Публічне акціонерне товариство "УКРТРАНСГАЗ" (далі - ПАТ "Укртрансгаз") надійшли відзиви на касаційну скаргу Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Престиж+" (далі - відповідач, скаржник).

5. Від третьої особи-2 АТ "Укртрансгаз" 18.01.2019 надійшло клопотання про розгляд справи з викликом сторін у касаційному суді з посиланням на право касаційного суду відповідно до частини 6 статті 301 ГПК України розглянути справу з викликом сторін з урахуванням конкретних обставин справи. Однак, заявником не зазначено підстав для розгляду даної справи в судовому засіданні, внаслідок чого касаційним судом таке клопотання залишено без задоволення.

ПРОВАДЖЕННЯ У СУДАХ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Короткий зміст позовних вимог

6. До Господарського суду Черкаської області звернулося з позовом Публічне акціонерне товариство "По газопостачанню та газифікації "Черкасигаз" до Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Престиж+" (далі - ОСББ "Престиж+") про стягнення 587 153, 49 грн. вартості природного газу, який компенсується оператору газорозподільної системи у зв'язку з неврегулюванням небалансу газу.

6.1. В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що у січні 2017 року відповідачем здійснено несанкціонований відбір (споживання) природного газу з газорозподільної системи, оскільки номінації щодо обсягів природного газу на січень 2017 року ОСББ "Престиж+" не надано НАК "Нафтогаз України". У зв'язку з чим позивач, посилаючись на пункт 1 глави 5 розділу VI Кодексу газорозподільних систем та пункт 3.1. типового договору розподілу природного газу від 05.10.2016, позивач зазначив, що він має право на отримання вартості компенсації послуг з балансування газу за січень 2017 на суму 587 153, 49 грн. У зв'язку з несплатою відповідачем виставленого йому позивачем рахунку за балансування газу та після залишення ним претензії позивача без задоволення, він звернувся з позовом до суду, в якому просив стягнути з ОСББ "Престиж+" зазначену суму.

Короткий зміст рішення першої інстанції

7. Рішенням від 23.05.2018 Господарський суд Черкаської області позов задовольнив, стягнув з ОСББ "Престиж+" на користь ПАТ "По газопостачанню та газифікації "Черкасигаз" 587 153, 49 грн. за послуги з балансування газу та 8 807, 30 грн. витрат на сплату судового збору.

7.1. Місцевий суд встановив, що 05.10.2016 між ПАТ "По газопостачанню та газифікації "Черкасигаз" (оператор газорозподільної системи) та ОСББ "Престиж+" (споживач) укладено договір розподілу природного газу №01/21925/Т-16 шляхом підписання заяви-приєднання до умов типового договору розподілу природного газу, відповідно до умов якого позивач зобов'язався надати відповідачу послугу з розподілу природного газу, а відповідач зобов'язався прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим договором. При цьому, між ПАТ "НАК "Нафтогаз України" (постачальник) та ОСББ "Престиж+" (споживач) укладено договір постачання природного газу №2644/1617-ТЕ-36 від 11.11.2016, відповідно до пункту 2.6 якого розподіл (транспортування) природного газу за цим договором здійснює(ють) оператор(и) газорозподільних мереж (газотранспортної системи), а саме ПАТ "Черкасигаз", з яким (якими) споживач уклав відповідний договір (договори).

7.2. Також, судом встановлено, що ПАТ "Укртрансгаз" звернулося до Господарського суду Черкаської області з позовом до ПАТ "По газопостачанню та газифікації "Черкасигаз" про стягнення з відповідача 179 182 978, 57 грн. заборгованості за послуги балансування обсягів природного газу, 19 319 223, 74 грн. пені, 2 592 519, 85 грн. - 3% річних та 8 931 730, 14 грн. інфляційних втрат з підстав неналежного виконання відповідачем умов договору транспортування природного газу №1512000718 від 17.12.2015. Рішення зі спору на час розгляду справи місцевим судом не прийнято, розгляд справи тривав.

7.3. Місцевий суд мотивував рішення тим, що у зв'язку з неврегулюванням замовником негативного місячного небалансу в січні 2017 року в обсязі 54, 391 тис. куб. м. у строк та в порядку, визначеними умовами договору та Кодексом газотранспортної сиситеми, ПАТ "Укртрансгаз" надано позивачу послуги балансування, про що складено односторонній акт про надання послуг балансування обсягів природного газу від 25.05.2017 №01-17-1512000718-БАЛАНС на загальну вартість таких послуг в розмірі 546 616, 50 грн., у зв'язку з чим в позивача виникло зобов'язання здійснити оплату ПАТ "Укртрансгаз" в якості компенсації вартості неврегульованого небалансу із застосуванням відповідної формули та коефіцієнту "2". При цьому, матеріалами справи підтверджується надання інформації Регулятору щодо діяльності, пов'язаної з наданням послуг з балансування, що підтверджується довідкою за період з 01.01.2017 по 20.06.2017. Крім того, місцевий суд дійшов висновку, що посилання відповідача на те, що всупереч розпорядженню Кабінету Міністрів України від 05.10.2016 №742-р "Деякі питання опалювального сезону 2016/17 років" ПАТ "НАК "Нафтогаз України" не видало відповідачу номінацію на січень 2017 року, спростовуються тим, що згідно із зазначеним розпорядженням для забезпечення безперебійного постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії для бюджетних установ, релігійних та інших організацій, надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню ПАТ "НАК "Нафтогаз України" та постачальникам природного газу до початку опалювального сезону 2016/17 року (далі - опалювальний сезон) видати номінації теплогенеруючим і теплопостачальним організаціям відповідно до договорів, які укладені з ними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2016 №357 "Про затвердження Примірного договору про постачання природного газу виробникам теплової енергії для виробництва теплової енергії".

Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції

8. Постановою від 13.09.2018 Київський апеляційний господарський суд апеляційну скаргу ОСББ "Престиж+" залишив без задоволення, рішення Господарського суду Черкаської області від 23.05.2018 залишив без змін.

8.1. Постанова суду апеляційної інстанції, з посиланням на пункт 4 глави 5 розділу VI Кодексу газорозподільних систем, мотивована тим, що санкціонованим відбором споживачем природного газу є його відбір у межах договірного обсягу та за наявності підтвердженої номінації, за відсутності якої такі дії кваліфікуються як несанкціонований відбір газу. Оскільки місцевим судом правильно встановлено, що 17.12.2015 між ПАТ "Укртрансгаз" (оператор ГТС) та ПАТ "По газопостачанню та газифікації "Черкасигаз" (замовник) укладено договір транспортування природного газу №1512000718, за умовами якого оператор ГТС надає замовнику послуги транспортування природного газу на умовах, визначених у цьому договорі, а замовник сплачує оператору встановлену в цьому договорі вартість таких послуг, а апеляційним судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що місячний небаланс, який виник у замовника послуг транспортування не був врегульований в строк до 12-го числа наступного місяця, а тому врегульовувався оператором газотранспортної системи за рахунок надання послуг балансування (пункт 7 глави 3 розділу ХІV Кодексу газотранспортної системи) і був віднесений Оператором газотранспортної системи на небаланс Оператора газорозподільної системи, то у зв'язку з неврегулюванням замовником негативного місячного небалансу в січні 2017 року в обсязі спожитих відповідачем 54,391 тис. куб. м. у строк та в порядку, визначеними умовами договору та Кодексом газотранспортної системи, ПАТ "Укртрансгаз" надано позивачу послуги балансування, про що складено односторонній акт про надання послуг балансування обсягів природного газу від 25.05.2017 №01-17-1512000718-БАЛАНС та визначено загальну вартість таких послуг на суму 911 027, 49 грн. із застосуванням відповідної формули та коефіцієнта "2", однак, після часткової сплати вартості газу за січень 2017 року залишок заборгованості складає 546 616, 50 грн., у зв'язку з чим у позивача виникло зобов'язання здійснити оплату ПАТ "Укртрансгаз" в якості компенсації вартості неврегульованого небалансу.

8.2. Апеляційний суд зазначив, що посилання скаржника на порушення його прав неналежним виконанням ПАТ "НАК "Нафтогаз України" умов договору поставки природного газу не позбавило його права звернутись до суду для захисту своїх прав. При цьому, відповідачем не подано належних та допустимих доказів на спростування зазначених висновків, як і не надано належних доказів на підтвердження відсутності боргу перед позивачем, у зв'язку з чим місцевий господарський суд дійшов правильного висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.

УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ В КАСАЦІЙНОМУ СУДІ

Доводи скаржника (відповідач у справі)

9. Скаржник, з посиланням на абзац 57 пункту 5 глави 1 розділу І Кодексу ГТС, пункти 1-3 глави 5 розділу VI Кодексу ГРС, доводив, що чинне законодавство передбачає як надання номінації саме постачальником, так і врегулювання негативного небалансу саме з постачальником природного газу, яким є ПАТ "НАК "Нафтогаз України" і не передбачає жодних обов'язкових для споживача дій безпосередньо з оператором ГРМ - позивачем. При цьому, за відсутності номінації, поданої замовником послуг транспортування, до кінця строку подання номінації, визначеного відповідно до положень цієї глави, оператор газотранспортної системи застосовує правило номінації за замовчуванням, погоджене з суміжним оператором газотранспортної системи. Скаржник, з посиланням на пункт 6 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГТС, аргументував, що правила номінації за замовчуванням, що застосовуються до точок входу/виходу на міждержавному з'єднанні, повинні бути повідомлені замовникам послуг транспортування оператором газотранспортної системи. Крім того, за відсутності по суб'єкту ринку природного газу підтвердженої номінації на відповідний розрахунковий період номінація для замовника послуг транспортування й обсяг природного газу для його контрагента є узгодженим на рівні 0 куб. м.

9.1. Скаржник зазначив, що постачальником (ПАТ "НАК "Нафтогаз Україна") в порушення умов договорів постачання природного газу та вимог чинного законодавства не було надано номінацій про погоджені обсяги постачання на січень 2017 року, що призвело до безпідставних висновків про несанкціонований відбір відповідачем природного газу в січні 2017 року в повному обсязі газоспоживання, що спростовується умовами укладених між відповідачем та третьою особою договорів про постачання природного газу.

Доводи інших учасників справи

10. У відзиві ПАТ "По газопостачанню та газифікації "Черкасигаз" на касаційну скаргу ОСББ "Престиж+" зазначено, що номінація за січень 2017 року надіслана ПАТ "Укртрансгаз" електронною поштою до ПАТ "Черкасигаз" та реєстратором фактично розподілених обсягів природного газу підприємствам комунальної теплоенергетики та котельням промислових підприємств мережами ПАТ "Черкасигаз" по договорах з ПАТ "НАК "Нафтогаз", згідно з якими підтверджувалися номінації та постачання газу на січень 2017 року. При цьому, оператор ГТС - ПАТ "Укртрансгаз" направив ПАТ "Черкасигаз" акт про надання послуг балансування обсягів природного газу щодо небалансу, який виник в січні 2017 року, у зв'язку із споживанням газу відповідачем №01-17-1512000718-БАЛАНС від 25.05.2017 на загальну вартість таких послуг на суму 546 616, 50 грн. Крім того, позивач зазначив, що відповідно до умов пункту 7.2. договору постачання природного газу від 11.11.2016 №2644/1617-ТЕ-36, споживач зобов'язаний припинити використання природного газу в разі відсутності або недостатності підтвердженого обсягу газу, виділеного споживачу, а твердження відповідача про необґрунтованість та безпідставність позиції судів про те, що питання належного/неналежного виконання ПАТ "НАК "Нафтогаз України" умов договору поставки природного газу, не є предметом дослідження даного спору.

10.1. У відзиві ПАТ "НАК "Нафтогаз України" на касаційну скаргу ОСББ "Престиж+", з посиланням на статтю 12 Закону України "Про ринок природного газу", пункт 1 розділу 2 Правил постачання природного газу, зазначено, що однією з обов'язкових передумов поставки природного газу споживачу є не тільки наявність укладеного з постачальником договору постачання природного газу, а й дотримання сторонами його умов. При цьому, факт укладення договору не свідчить про здійснення поставки природного газу. Разом з тим, скаржником в грудні 2016 року не виконано вимоги пункту 17 Положення про виконання спеціальних обов'язків окремими суб'єктами ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів в процесі функціонування ринку природного газу та, як наслідок, ПАТ "НАК "НАфтогаз України" не були підтверджені планові обсяги природного газу на січень 2017 року. Крім того, у зв'язку з наявною заборгованістю за спожитий у минулі періоди природний газ, низьким рівнем розрахунків, ПАТ "НАК "Нафтогаз України" не мало правових підстав підтверджувати споживачу планові обсяги природного газу за січень 2017 року та, відповідно, вважає, що воно не здійснювало постачання природного газу споживачу у січні 2017 року.

10.2. ПАТ "НАК "Нафтогаз України" зазначило, що матеріалами справи підтверджено, що негативний небаланс, який виник з вини відповідача, віднесено оператором ГТС на небаланс оператора ГРМ, а негативний небаланс позивача за січень 2017 року врегульований АТ "Укртрансгаз" з власного ресурсу шляхом надання послуг балансування обсягів природного газу позивачу.

10.3. ПАТ "НАК "Нафтогаз України" також звернуло увагу на те, що рішенням Господарського суду Черкаської області від 25.09.2018 у справі №925/358/18 частково задоволено позовні вимоги АТ "Укртрансгаз" до ПАТ "По газопостачанню та газифікації "Черкасигаз", а предметом розгляду у даній справі є стягнення вартості наданих АТ "Укртрансгаз" послуг балансування, в тому числі послуг, які були надані позивачу у січні 2017 року у зв'язку з незаконними діями відповідача.

11. У відзиві ПАТ "УКРТРАНСГАЗ" на касаційну скаргу ОСББ "Престиж+" зазначено, що відповідно до приписів Кодексу ГТС відповідач допустив несанкціонований відбір газу, тому саме відповідач несе відповідальність перед позивачем відповідно до положень пункту 5 глави 1 розділу І Кодексу ГТС. При цьому, у відповідача (споживача) був відсутній підтверджений даними оператора газотранспортної системи обсяг природного газу на січень 2017 року, тому відповідно до положень пункту 5 глави I Розділу І Кодексу ГТС та пункту 4 глави 5 Розділу VI Кодексу ГРС відповідач має компенсувати оператору ГРМ (позивачу) його вартість.

НОРМИ ПРАВА, ЩО ПІДЛЯГАЮТЬ ЗАСТОСУВАННЮ

12. Кодекс газотранспортної системи, затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 №2493

Абзац 45 пункту 5 глави 1 розділу I - інформаційна платформа - електронна платформа у вигляді веб-додатка в мережі Інтернет, функціонування та керування якою забезпечується оператором газотранспортної системи, яка використовується для забезпечення надання послуг транспортування природного газу відповідно до вимог цього Кодексу;

Абзац 54 пункту 5 глави 1 розділу I - небаланс - різниця між обсягами природного газу, поданими замовником послуг транспортування для транспортування на точці входу, та відібраними замовником послуг транспортування з газотранспортної системи на точці виходу, що визначається відповідно до алокації.

Абзац 55 пункту 5 глави 1 розділу I - несанкціонований відбір природного газу - відбір природного газу за відсутності споживача в Реєстрі споживачів постачальника будь-якого постачальника протягом розрахункового періоду; без укладення відповідного договору з постачальником; шляхом самовільного під'єднання та/або з навмисно пошкодженими приладами обліку природного газу або поза охопленням приладами обліку; шляхом самовільного відновлення споживання природного газу.

Абзац 57 пункту 5 глави 1 розділу I - номінація - попереднє повідомлення, надане замовником послуг транспортування оператору газотранспортної системи, стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу.

Пункт 7 глави 3 розділу I - оператор газотранспортної системи здійснює надання послуг транспортування природного газу з моменту отримання природного газу в точці входу та до моменту передачі природного газу в точці виходу.

Пункт 8 глави 3 розділу I - взаємодія оператора газотранспортної системи з оператором іншої газотранспортної системи регулюється угодою про взаємодію, яка укладається з урахуванням вимог цього Кодексу.

Пункт 9 глави 3 розділу I - замовник послуг транспортування користується потужністю газотранспортної системи на засадах, визначених Законом України "Про ринок природного газу", цим Кодексом, а також договором транспортування природного газу.

Пункт 10 глави 3 розділу I - прямий споживач забезпечує:

- доступ оператора газотранспортної системи до вузлів обліку природного газу, які перебувають у його власності;

- дотримання обмежень споживання природного газу, які полягають в обмеженні максимальної кількості споживання природного газу за годину та на добу згідно з повідомленнями оператора газотранспортної системи;

- можливість цілодобового зв'язку оператора газотранспортної системи з прямим споживачем у разі виникнення раптових подій, які мають вплив на виконання транспортних послуг;

- негайне виконання розпорядження диспетчерських служб оператора газотранспортної системи.

Прямий споживач, який є власником комерційного вузла обліку природного газу, зобов'язаний:

- утримувати об'єкти газової інфраструктури в належному технічному стані;

- виконувати періодичні перевірки та повірки вузла обліку в пункті одержання природного або передачі природного газу згідно з положеннями Кодексу та технічними нормами та стандартами;

- інформувати оператора газотранспортної системи про терміни виконуваних періодичних перевірок, повірок та надання його представникам доступу до комерційного вузла обліку під час здійснення цих робіт;

- забезпечувати доступ представників(а) оператора газотранспортної системи для перевірки належної роботи комерційного вузла обліку природного газу;

- забезпечувати виконання перевірки належної роботи системи комерційного вузла обліку природного газу за кожним запитом оператора газотранспортної системи, але не частіше одного разу на тиждень;

- надавати представникам оператора газотранспортної системи можливість пломбування комерційного вузла обліку газу;

- надавати оператору газотранспортної системи можливість дистанційного зчитування даних вимірювання у разі функціонування системи телеметрії та встановлювати системи телеметрії;

- надавати оператору газотранспортної системи можливість встановлення власної системи телеметрії.

13. Кодекс газорозподільних систем, затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг 30.09.2015 № 2494

Пункт 4 глави 1 Розділу 1- у цьому Кодексі терміни вживаються у таких значеннях:

- договір розподілу природного газу - правочин, укладений між оператором газорозподільної системи та споживачем (у тому числі побутовим споживачем) відповідно до вимог цього Кодексу, згідно з яким забезпечується фізична доставка природного газу, належного споживачу, та/або цілодобовий доступ об'єкта споживача до газорозподільної системи;

- доступ до газорозподільної системи - право користування потужністю складової (об'єкта) газорозподільної системи в обсязі та на умовах, встановлених у договорі (технічній угоді) про надання відповідних послуг з оператором газорозподільної системи;

- несанкціонований відбір природного газу - відбір (споживання) природного газу з газорозподільної системи з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема цього Кодексу;

- норми споживання - об'єм та вид споживання природного газу, установлені згідно із законодавством для побутових споживачів, що не забезпечені лічильником газу, за договорами розподілу природного газу;

- оператор газорозподільної системи (далі - Оператор ГРМ) - суб'єкт господарювання, що на підставі ліцензії здійснює діяльність з розподілу природного газу газорозподільною системою, яка знаходиться у його власності або користуванні відповідно до законодавства, та здійснює щодо неї функції оперативно-технологічного управління;

- оператор газотранспортної системи (далі - Оператор ГТС) - суб'єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників);

- плановий місячний об'єм споживання - визначений в установленому главою 4 розділу ІХ цього Кодексу порядку плановий об'єм (обсяг) споживання природного газу по об'єкту побутового споживача, який за договором розподілу природного газу розраховується за лічильником газу.

Пункт 1 глави 5 розділу VI - споживання (відбір) природного газу з газорозподільної системи за наявності укладеного договору розподілу природного газу між споживачем та Оператором ГРМ здійснюється за умови:

- включення споживача до Реєстру споживачів будь-якого постачальника на відповідний розрахунковий період;

- забезпечення споживачем своєчасних розрахунків з Оператором ГРМ відповідно до умов договору розподілу природного газу.

Абзац 4 пункту 1 глави 5 розділу VI - порядок включення споживача до Реєстру споживачів постачальника визначається відповідно до вимог Кодексу ГТС.

Пункт 2 глави 5 розділу VI - фактичний розподіл природного газу для потреб споживача здійснюється Оператором ГРМ у загальному потоці природного газу від точок його надходження в ГРМ до пунктів призначення споживача.

Пункт 3 глави 5 розділу VI - за відсутності у споживача діючого постачальника (якщо споживач не включений до Реєстру споживачів будь-якого постачальника) у відповідному розрахунковому періоді споживач не має права здійснювати відбір/споживання природного газу з газорозподільної системи та має подати до Оператора ГРМ письмову заяву про припинення розподілу природного газу на його об'єкт.

Пункт 4 глави 5 розділу VI - якщо за результатами споживання природного газу у період відсутності споживача в Реєстрі споживачів будь-якого постачальника (несанкціонований відбір природного газу) Оператор ГТС при забезпеченні заходів балансування за підсумками газового місяця за процедурою, визначеною Кодексом ГТС, віднесе такі обсяги (неврегульований небаланс) на Оператора ГРМ, тоді споживач має

................
Перейти до повного тексту