ПОСТАНОВА
Іменем України
06 березня 2019 року
Київ
справа №819/178/17
провадження №К/9901/5426/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Білоуса О. В., Стрелець Т. Г.,
розглянув у письмовому провадженні у касаційній інстанції адміністративну справу № 819/178/17
за позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України у Тернопільській області про визнання протиправним і скасування висновку, визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України у Тернопільській області на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2017 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Хобор Р. Б., суддів: Попка Я. С., Сапіги В. П.
І. Суть спору
1. У лютому 2017 року ОСОБА_1 звернувсь до суду з адміністративним позовом до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ України у Тернопільській області (далі - РСЦ МВС України у Тернопільській області), в якому просив:
1.1. визнати протиправним та скасувати висновок за результатами службової перевірки від 24 березня 2016 року РСЦ МВС України у Тернопільській області, у відповідності до якого скасовано реєстраційні операції з транспортним засобом марки "BMW X5", 2005 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_2, кузов НОМЕР_3, що належить на праві власності ОСОБА_1;
1.2. визнати протиправними дії РСЦ МВС України у Тернопільській області щодо скасування державної реєстрації та проведення технологічної операції зняття з обліку автомобіля марки "BMW X5", 2005 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_2, кузов НОМЕР_3;
1.3. зобов'язати РСЦ МВС України у Тернопільській області поновити державну реєстрацію автомобіля марки "BMW X5", 2005 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_2, кузов НОМЕР_3;
1.4. зобов'язати РСЦ МВС України у Тернопільській області поновити облік автомобіля марки "BMW X5", 2005 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_2, кузов НОМЕР_3.
2. В обґрунтування позову зазначає, що з метою перереєстрації на своє ім'я придбаного 23 лютого 2016 року у громадянина ОСОБА_3 автомобіля марки "BMW X5", 2005 року випуску, кузов НОМЕР_3, спеціалістом РСЦ МВС України у Тернопільській області було оглянуто транспортний засіб на предмет зміни номерних знаків кузова, за результатами чого встановлено, що номера вузлів та агрегатів виготовлено заводським способом. Таким чином відповідачем було перереєстровано вказаний автомобіль та видано позивачу свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_4 та реєстраційний номер НОМЕР_2.
2.1. Вказує, що 01 квітня 2016 року отримав лист від 28 березня 2016 року за № 31/19-1033, яким в.о. директора РСЦ МВС України у Тернопільській області повідомив про те, що реєстрацію належного позивачу на підставі свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_4автомобіля марки "BMW X5", 2005 року випуску, кузов НОМЕР_3 скасовано, оскільки попередня (первинна) реєстрація 06 листопада 2015 року на території України була здійснена за фіктивними документами.
2.2. Наголошує, що відсутність інформації щодо вантажно-митної декларації в базі даних "НАІС ДДАІ" та факт відсутності інформації про автомобіль в інших базах даних, зокрема "Митні документи", не може бути підставою для скасування реєстрації транспортного засобу. При цьому, на думку позивача, неможливо встановити факт підробки чи фіктивності документів, на підставі яких проводилась реєстрація транспортного засобу, оскільки такі втрачено з вини РСЦ МВС України у Волинській області.
2.3. Вважаючи, що у даному випадку підставою скасування реєстрації належного позивачу транспортного засобу є неналежне виконання своїх обов'язків працівниками РСЦ МВС України у Волинській області, ОСОБА_1 звернувся до суду з вимогою про визнання протиправним та скасування рішення про скасування реєстрації та знаття з обліку автомобіля марки "BMW X5", 2005 року випуску, кузов НОМЕР_3.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
3. Згідно з договором купівлі-продажу від 23 лютого 2016 року № 6141/2016/2036, укладеного між ОСОБА_3 та позивачем, останнім придбано транспортний засіб марки "BMW X5", 2005 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1, кузов НОМЕР_3, який в ТСЦ № 6141 РСЦ МВС України у Тернопільській області внаслідок огляду спеціалістом на предмет зміни номерних знаків кузова, перереєстровано на його ім'я та у зв'язку з чим службовими особами сервісного центру видано ОСОБА_1 свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_4 та номерні знаки НОМЕР_1.
4. Первинна ж реєстрація автомобіля була проведена в ТСЦ № 0741 РСЦ МВС України у Волинській області 06 листопада 2015 року на ім'я ОСОБА_4 та в подальшому вказаний транспортний засіб 16 грудня 2015 року в ТСЦ № 0741 РСЦ МВС у Волинській області було перереєстровано на ОСОБА_5, 20 лютого 2016 року - в ТСЦ № 6141 РСЦ МВС України в Тернопільській області на ОСОБА_3, а вже 23 лютого 2016 року в ТСЦ № 6141 РСЦ МВС України в Тернопільській області на ім'я позивача.
5. 12 січня 2016 року службовою телеграмою в. о. директора ГСЦ МВС ОСОБА_6 направлено для проведення перевірки та відповідного реагування лист Головного управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю Служби безпеки України від 04 січня 2016 року № 46, об'єктом перевірки якого був, в тому числі, спірний автотранспортний засіб.
6. За наслідками перевірки складено висновок РСЦ МВС України у Волинській області від 21 березня 2016 року за № 31/3-479, в якому сказано, що 06 листопада 2015 року під час реєстрації транспортного засобу марки "BMW X5", 2005 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1, кузов НОМЕР_3, у відповідності до бази даних "НАІС ДДАІ" було проведено операцію "Реєстрація ТЗ по акту прийому - передачі". В базі даних "НАІС ДДАІ" відсутня інформація щодо вантажно-митної декларації, а вказано тільки акт прийому-передачі серії ТОВ № 016635 від 05 листопада 2015 року ТОВ "ЄВРО-КАР". В ході перевірки транспортного засобу по розділу "митні документи" такий автомобіль за № кузова НОМЕР_3 відсутній. Матеріали, що слугували підставою для реєстрації транспортного засобу в архіві також відсутні. З огляду на це, вказаним висновком вирішено скасувати державну реєстрацію та накласти обмеження на проведення будь-яких операцій з транспортним засобом марки "BMW X5", 2005 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1, кузов НОМЕР_3.
7. На підставі висновку, за результатами службової перевірки фактів реєстрації п'яти транспортних засобів від 21 березня 2016 року № 31/3-479, начальником відділу реєстраційно-екзаменаційної роботи та взаємодії із суб'єктами господарювання РСЦ МВС України у Тернопільській області, проведено службову перевірку за фактом реєстрації та підставами скасування реєстрації автомобіля марки "BMW X5", 2005 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1, кузов НОМЕР_3, за наслідками якої складено висновок від 24 березня 2016 року. В ході перевірки транспортного засобу за підсистемою "Митні документи" "НАІС МВС" інформація про розмитнення автомобіля марки "BMW X5", 2005 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1, кузов НОМЕР_3 станом на 24 березня 2016 року відсутня. На підставі висновку службової перевірки від 21 березня 2016 року № 31/3-479 начальником відділу реєстраційно-екзаменаційної роботи та взаємодії із суб'єктами господарювання РСЦ МВС України у Тернопільській області реєстраційні операції з транспортним засобом марки "BMW X5", 2005 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1, кузов НОМЕР_3 та свідоцтво про реєстрацію ТЗ НОМЕР_4 та від 23 лютого 2016 року, виданого на ім'я ОСОБА_1 з видачею номерних знаків НОМЕР_1 та свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу скасовано.
8. Листом РСЦ МВС України у Тернопільській області № 31/19-1033 позивача повідомлено про те, що реєстрацію належного йому на підставі свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_4 автомобіля марки "BMW X5", 2005 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1, кузов НОМЕР_3 скасовано, оскільки первинна реєстрація транспортного засобу 06 листопада 2015 року була здійснена за фіктивними документами.
9. У відповідь на запит в.о. директора РСЦ МВС України у Тернопільській області ОСОБА_7, у листі від 10 березня 2017 року № 233/11/03-70-07 Волинською митницею ДФС повідомлено про відсутність інформації щодо пропуску через митний кордон України та митного оформлення в зоні діяльності Волинської митниці ДФС транспортного засобу марки "BMW X5", 2005 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1, кузов НОМЕР_3.
10. Крім того відповідно до викопіювання з бази "НАІС ДДАІ" відсутня будь-яка інформація стосовно підтвердження сплати митних платежів, що є обов'язковими при реєстрації транспортних засобів на території України.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
11. Постановою Тернопільського окружного адміністративного суду від 11травня 2017 року в позові відмовлено.
12. Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 21 листопада 2017 року постанову Тернопільського окружного адміністративного суду від 11травня 2017 року скасовано та прийнято нову, якою позовні вимоги задоволено.
12.1. Визнано протиправним та скасовано висновок РСЦ МВС України у Тернопільській області від 21 березня 2016 року № 31/3-479.
12.2. Визнано протиправними дії РСЦ МВС України у Тернопільській області щодо скасування державної реєстрації та проведення технологічної операції зняття з обліку автомобіля "BMW X5", 2005 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1, кузов НОМЕР_3.
12.3. Зобов'язано РСЦ МВС України у Тернопільській області поновити державну реєстрацію та облік транспортного засобу марки "BMW X5", 2005 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1, кузов НОМЕР_3, за ОСОБА_1
13. Відмовляючи в позові, суд першої інстанції виходив з відсутності підтвердження сплати митних платежів, які є обов'язковими для державної реєстрації транспортних засобів на території України.
14. Львівський апеляційний адміністративний суд, скасовуючи постанову суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про задоволення позову, прийшов до висновку про те, що відсутність документів, які підтверджують сплату ОСОБА_1 митних платежів, що є обов'язковими при реєстрації транспортних засобів на території України не є підставою для скасування реєстрації належного йому автомобіля, оскільки вказана підстава для скасування реєстрації транспортного засобу не передбачена чинним законодавством.
IV. Касаційне оскарження
15. У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
16. Свою касаційну скаргу мотивує неврахуванням судом апеляційної інстанції, що обов'язковою умовою реєстрації таких транспортних засобів в територіальних органах з надання сервісних послуг МВС є наявність документів про внесення сплати мита та інших податків (зборів), передбачених законодавством при імпорті автомобіля. Таким чином, у разі якщо факт відсутності відомостей про сплати наведених платежів відсутній, відповідно до абзацу третього пункту 40 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоцикл