ПОСТАНОВА
Іменем України
06 березня 2019 року
Київ
справа №826/3287/16
провадження №№ К/9901/21280/18, К/9901/21281/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Білоуса О. В., Стрелець Т. Г.,
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу № 826/3287/16
за позовами Товариства з обмеженою відповідальністю "Кийтранс-2005" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Клайт" до Київської обласної державної адміністрації, Конкурсного комітету з підготовки та проведення обласних конкурсів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, віднесених до компетенції Київської обласної державної адміністрації, та управління інфраструктури Київської обласної державної адміністрації, за участю третьої особи - Приватного підприємства "А.Т.Н.", про визнання протиправними та скасування рішень, зобов'язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Клайт" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 лютого 2017 року, прийняту у складі головуючого судді Келеберди В. І., та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 01 червня 2017 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого - Кузьменка В. В., суддів: Василенка Я. М., Степанюка А. Г.
та касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Кийтранс-2005" на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 01 червня 2017 року, прийняту у вищезазначеному складі суду
І. Суть спору
1. У лютому 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Кийтранс-2005" (далі - ТОВ "Кийтранс-2005") звернулось до суду з адміністративним позовом до Київської обласної державної адміністрації (далі - Київська ОДА), Конкурсного комітету з підготовки та проведення обласних конкурсів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, віднесених до компетенції Київської обласної державної адміністрації, та управління інфраструктури Київської обласної державної адміністрації (далі - конкурсний комітет), в якому просив:
1.1. визнати протиправним та скасувати рішення конкурсного комітету, оформленого протоколом від 03, 05 листопада 2015 року № 2015-3, в частині визнання Приватного підприємства "А.Т.Н." (далі - ПП "А.Т.Н.") переможцем конкурсу по об'єкту конкурсу № 14 (автобусний маршрут загального користування № 718 "Вишневе - Київ "АС "Південна");
1.2. визнати протиправним та скасувати наказ управління інфраструктури Київської ОДА про введення в дію рішення конкурсного комітету, оформленого протоколом від 03, 05 листопада 2015 року № 2015-3 в частині визнання ПП "А.Т.Н." переможцем конкурсу по об'єкту конкурсу № 14 (автобусний маршрут загального користування № 718 "Вишневе - Київ "АС "Південна");
1.3. зобов'язати конкурсного комітету визначити переможця конкурсу на право перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 718 "Вишневе - Київ "АС "Південна" на підставі бальної системи оцінки пропозицій, що була чинна станом на 03 листопада 2015 року, та документів, поданих перевізниками-претендентами до 03 листопада 2015 року включно.
2. Також у травні 2016 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Клайт" (далі - ТОВ "Клайт") звернулось до суду з адміністративним позовом до Київської Київська ОДА, конкурсного комітету, управління інфраструктури Київської ОДА, за участю третіх осіб - ПП "А.Т.Н.", ТОВ "Кийтранс-2005", в якому просив:
2.1. визнати протиправним та скасувати рішення конкурсного комітету, оформленого протоколом від 03, 05 листопада 2015 року № 2015-3 щодо визнання ПП "А.Т.Н." переможцем конкурсу, ТОВ "Кийтранс-2005" - перевізником-претендентом, який посів друге місце, на здійснення перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 718 "Вишневе - Київ "АС "Південна" (об'єкт конкурсу № 14);
2.2. визнати протиправним та скасувати наказ управління інфраструктури Київської ОДА про введення в дію рішення конкурсного комітету, оформленого протоколом від 03, 05 листопада 2015 року № 2015-3 в частині визнання ПП "А.Т.Н." переможцем конкурсу по об'єкту конкурсу № 14 (автобусний маршрут загального користування № 718 "Вишневе - Київ "АС "Південна");
2.3. зобов'язати конкурсний комітет визначити переможця конкурсу на право перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 718 "Вишневе - Київ "АС "Південна" на підставі бальної системи оцінки пропозицій, що була чинна станом на 03 листопада 2015 року, та документів, поданих перевізниками-претендентами до 03 листопада 2015 року включно.
3. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 липня 2016 року наведені позови об'єднані в одне провадження.
4. В обґрунтування позовів ТОВ "Кийтранс-2005" та ТОВ "Клайт" зазначають, що ПП "А.Т.Н." для участі у конкурсі з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, віднесених до компетенції Київської ОДА подано конкурсну пропозицію, що не відповідає обов'язковим та додатковим умовам конкурсу.
4.1. Позивачі вказують, що, оцінюючи конкурсні пропозиції перевізників-претендентів за бальною системою оцінки пропозицій, конкурсною комісією прийнято відповідне рішення, яке оформлено протоколом від 03, 05 листопада 2015 року № 2015-3, щодо визнання ПП "А.Т.Н." переможцем конкурсу, а ТОВ "Кийтранс-2005" - перевізником-претендентом, який посів друге місце, на здійснення перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 718 "Вишневе - Київ "АС "Південна".
4.2. Позовні вимоги ТОВ "Клайт" в частині, що стосується ТОВ "Кийтранс-2005", у свою чергу, обґрунтовані тим, що ТОВ "Кийтранс-2005" подано документи до участі у конкурсі не в повному обсязі, що повинно було мати наслідком недопущення ТОВ "Кийтранс-2005" до участі у конкурсі.
4.3. Вважаючи, що відповідачами допущено порушення, які призвели до прийняття конкурсною комісією незаконного рішення, у зв'язку з чим ТОВ "Кийтранс-2005" та ТОВ "Клайт" звернулись до суду з вимогою про його скасування.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
5. Розпорядженням Київської ОДА від 23 вересня 2015 року № 352 "Про деякі питання врегулювання діяльності щодо перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування" затверджено Положення про конкурсний комітет для проведення обласних конкурсів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, віднесених до компетенції Київської ОДА, на управління інфраструктури Київські ОДА покладено виконання функцій організатора, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081 "Про затвердження Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування"(далі - Порядок № 1081), крім затвердження складу конкурсного комітету.
6. З метою проведення обласного конкурсу на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, віднесених до компетенції Київської ОДА, управлінням інфраструктури Київської ОДА видано відповідний наказ від 30 вересня 2015 року № 31-од.
7. 02 жовтня 2015 року у газеті "Час Київщини" випуск № 37 (180), опубліковано відповідне оголошення про проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, віднесених до компетенції Київської ОДА та визначено дату проведення засідання конкурсного комітету - 03 листопада 2015 року.
8. Претендентами на одержання права здійснювати перевезення пасажирів у межах об'єкта конкурсу № 14 на конкурсі 03 листопада 2015 року, якими подано заяви на участь у конкурсі, були ПП "А.Т.Н.", ТОВ "Кийтранс-2005", ТОВ "Клайт", ПП "К-А-Н" та ПП "Надія-2000".
9. За результатами голосування, проведеного на засіданні конкурсного комітету, оформленого протоколом від 03, 05 листопада 2015 року № 2015-3, переможцем у конкурсі на здійснення перевезень пасажирів на автобусному маршруті № 718 "Вишневе - Київ "АС "Південна", об'єкт конкурсу №14, визнано ПП "А.Т.Н." (затверджена кількість набраних балів 37,7). Перевізником-претендентом, який посів друге місце, визнано ТОВ "Кийтранс-2005" (затверджена кількість набраних балів 37,6).
10. Наведене рішення конкурсного комітету введено в дію наказом управління інфраструктури Київської ОДА від 25 листопада 2015 року № 39-од.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
11. Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 лютого 2017 року позовні вимоги ТОВ "Кийтранс-2005" задоволено в повному обсязі, а позовні вимоги ТОВ "Клайт" задоволено частково.
11.1. Визнано протиправним та скасовано рішення конкурсного комітету з підготовки та проведення обласних конкурсів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, віднесених до компетенції Київської ОДА, оформленого протоколом від 03, 05 листопада 2015 року № 2015-3, в частині визнання ПП "А.Т.Н." переможцем конкурсу по об'єкту конкурсу № 14 (автобусний маршрут загального користування № 718 "Вишневе - Київ "АС "Південна").
11.2. Визнано протиправним та скасовано наказ управління інфраструктури Київської ОДА від 25 листопада 2015 року № 39-од "Про введення в дію рішення конкурсного комітету з підготовки та проведення обласних конкурсів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, віднесених до компетенції Київської обласної державної адміністрації, від 03 листопада 2015 року" в частині визнання ПП "А.Т.Н." переможцем конкурсу по об'єкту конкурсу № 14 (автобусний маршрут загального користування № 718 "Вишневе - Київ "АС "Південна").
11.3. Зобов'язано конкурсний комітет з підготовки та проведення обласних конкурсів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, віднесених до компетенції Київської ОДА, визначити переможця конкурсу на право перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 718 "Вишневе - Київ "АС "Південна" (об'єкт конкурсу №14) на підставі бальної системи оцінки пропозицій, що була чинна станом на 03 листопада 2015 року та документів, поданих перевізниками-претендентами до 03 листопада 2015 року включно.
11.4. В решті позову ТОВ "Клайт" - відмовлено.
12. Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 01 червня 2017 року постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 лютого 2017 року скасовано та прийнято нову, якою в позові ТОВ "Клайт" та в позові ТОВ "Кийтранс-2005" відмовлено.
13. Задовольняючи позов ТОВ "Кийтранс-2005" та частково задовольняючи позовні вимоги ТОВ "Клайт", суд першої інстанції виходив з того, що ПП "А.Т.Н." подано конкурсні пропозиції, в яких не дотримано конкурсні вимоги, а саме заявлено транспортний засіб із меншою кількістю пасажиромісць (15/14), аніж визначено конкурсними умовами - не менше 19. Таким чином суд першої інстанції дійшов висновку, що надані ПП "А.Т.Н." для участі у конкурсі документи не відповідають вимогам Порядку № 1081, а тому були відсутні підстави для допущення такого автомобільного перевізника до участі у конкурсі та в подальшому визнання його переможцем.
14. Київський апеляційний адміністративний суд, скасовуючи постанову суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про відмову в позовах, прийшов до висновку про відповідність поданих конкурсних пропозицій ПП "А.Т.Н." затвердженим організатором обов'язковим та додатковим умовам конкурсу, що підтверджується листом управління інфраструктури Київської ОДА від 28 січня 2016 року № 01-09-05/201, в якому вказано, що організатором не встановлювалась в умовах даного конкурсу, який відбувся 03 листопада 2015 року, вимога щодо мінімальної кількості місць для транспортних засобів, пристосованих для перевезення пасажирів з обмеженими можливостями.
IV. Касаційне оскарження
15. Представник ТОВ "Клайт" подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати їх рішення на прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги ТОВ "Клайт".
16. В обґрунтування касаційної скарги вказує на помилковість висновків судів попередніх інстанцій, оскільки ТОВ "Кийтранс-2005" для участі в конкурсі був поданий перелік з 14-ти транспортних засобів, що не відповідає умовам конкурсу, оскільки управлінням інфраструктури Одеської ОДА затверджена необхідна кількість одиниць рухомого складу для роботи на спірному маршруті, а саме 15, яка складається з 13-ти одиниць мінімальної кількості та 2-х одиниць резервних.
17. Водночас у касаційній скарзі представник ТОВ "Кийтранс-2005", посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати його рішення та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
18. Свою касаційну скаргу представник ТОВ "Кийтранс-2005" мотивує тим, що судом апеляційної інстанції безпідставно взято до уваги лист управління інфраструктури Київської ОДА від 28 січня 2016 року № 01-09-05/201, оскільки умовами конкурсу чітко встановлено мінімальну кількість місць для сидіння в автобусі, а саме 19. Дана умова розповсюджується на всі автобуси, які будуть працювати на спірному маршруті. Таким чином ПП "А.Т.Н." подано для участі у конкурсі конкурсну пропозицію (використання автобус БОГДАН А-092Н2), технічними характеристиками якого передбачено 14 місць для сидіння), яка не відповідає обов'язковим умовам конкурсу, а тому конкурсний комітет повинен був не допустити ПП "А.Т.Н." до участі у конкурсі.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
19. Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набув чинності 15 грудня 2017 року (далі - КАС України), обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.
20. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
21. Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
22. Приписами частини першої Перейти до повного тексту