1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

05 березня 2019 року

Київ

справа №802/77/16-а

адміністративне провадження №К/9901/28443/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної фіскальної служби України на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 19.02.2016 (суддя - Заблоцька Л.О. (головуючий), Бошкова Ю.М., Воробйова І.А.) та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 31.05.2016 (судді: Сапальова Т.В. (головуючий), Матохнюк Д.Б., Боровицький О.А.) у справі №802/77/16-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Вінкрон» до Вінницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області, Державної фіскальної служби України про визнання бездіяльності неправомірною та зобов'язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю «Вінкрон» (далі - позивач, ТОВ «Вінкрон») звернулось до суду з позовом до Вінницької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправною бездіяльності відповідачів та зобов'язання відповідачів збільшити у системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму, на яку позивач має право реєструвати податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних на величину від'ємного значення за квітень 2014 року у розмірі 742 853,00 грн, та відобразити відповідне збільшення у витягу системи електронного адміністрування ПДВ.

2. В обґрунтування позовних вимог зазначено, що на виконання судового рішення 21.09.2015 позивачем подано податкову декларацію з ПДВ з відображенням в рядку 22.1 суми від'ємного значення ПДВ в сумі 742 853,00 грн. Також, позивачем 02.10.2015 до відповідачів подано відповідні заяви щодо відновлення в податковому обліку та звітності незаконно зменшеного від'ємного значення суми ПДВ та включення суми 742 853,00 грн в розрахунок реєстраційної суми, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні в системі електронного адміністрування ПДВ. Однак, податковий орган припустився бездіяльності, що виявилась у незабезпеченні автоматичного збільшення суми, на яку позивач має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за результатом подання електронної декларації з податку на додану вартість.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 19.02.2016, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 31.05.2016 задоволено адміністративний позов частково.

Визнано протиправною бездіяльність Державної фіскальної служби України по незабезпеченню автоматичного збільшення суми, на яку товариство з обмеженою відповідальністю «Вінкрон» має право реєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних, на величину від'ємного значення за квітень 2014 року в розмірі 742 853,00 грн у системі електронного адміністрування податку на додану вартість; зобов'язано Державну фіскальну службу України збільшити у системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму, на яку товариство з обмеженою відповідальністю «Вінкрон» має право реєструвати податкові накладні у Єдиному реєстрі податкових накладних на величину від'ємного значення за квітень 2014 року в розмірі 742 853,00 грн та відобразити відповідне збільшення у витягу з системи електронного адміністрування ПДВ. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

4. Суди попередніх інтонацій задовольняючи позовні вимоги у вказані частині виходили з того, що контролюючий орган не забезпечив своєчасне відображення у системі електронного адміністрування ПДВ заявлених позивачем 21.09.2015 та 02.10.2015 відомостей щодо збільшення реєстраційної суми, на яку позивач має право зареєструвати податкові накладні в системі електронного адміністрування ПДВ, що ґрунтуються на рішенні Вищого адміністративного суду України від 11.08.2015 року в адміністративній справі №К/800/63206/14, а отже, Державна фіскальна служба України порушила вимоги чинного податкового законодавства та права позивача.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, контролюючий орган подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального права, просить скасувати постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 19.02.2016 та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 31.05.2016 та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні адміністративного позову повністю.

6. Касаційний розгляд справи проведено у попередньому судовому засіданні, відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що уповноваженими органами контролюючого органу 26.06.2014 прийнято податкове повідомлення - рішення №0016321501, яким позивачу зменшено розмір від'ємного значення суми податку на додану вартість у розмірі 742 853,00 грн.

Постановою Вищого адміністративного суду України від 11 серпня 2015 року в адміністративній справі №К/800/63206/14, скасовано ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 18 листопада 2014 року та постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 28 липня 2014 року та прийнято нове рішення, яким визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення №0016321501 від 26 червня 2014 року.

У зв'язку з набранням законної сили рішенням Вищого адміністративного суду України 21 вересня 2015 року позивач подав відповідну податкову декларацію з ПДВ з відображенням в рядку 22.1 суми від'ємного значення ПДВ в сумі 742 853,00 грн, відповідно до рішення Вищого адміністративного суду України від 11.08.2015 у справі №К/800/63206/14.

02.10.2015 позивач звернувся до контролюючого органу з заявами про включення суми 742 853,00 грн в розрахунок реєстраційної суми, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні в системі електронного адміністрування ПДВ.

Відповідно до листа Головного управління Державної фіскальної служби України №1419/10/02-32-10-00 від 28.10.2015 позивачу збільшено реєстраційну суму на розмір, задекларованого від'ємного значення в рядку 24 декларації за червень 2015 року в розмірі 2 077 869,00 грн та повідомлено позивача, що Законом України від 16.07.2015 №643-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість" внесено зміни до пункту 34 підрозділу 2 розділу XX ПК України в частині формування реєстраційної суми, відповідно до яких обнуління та збільшення реєстраційної суми станом на 01.07.2015 проведено ДФС України в автоматичному режимі.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. У доводах касаційної скарги відповідач цитує норми матеріального права та посилається на те, що у зв'язку з внесенням змін до податкового законодавства у частині запровадження нових правил функціонування системи електронного адміністрування ПДВ, у контролюючого органу відсутнє право на збільшення у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, зважаючи на роботу такої системи в автоматичному режимі без впливу людського фактору.

9. Позивачем відзиву (заперечень) на касаційну скаргу контролюючого органу до суду касаційної інстанції не надано.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

10. Податковий кодекс України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

10.1. Пункт 200-1.1 статті 200-1

Система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.

10.2 Пункт 200-1.2 статті 200-1

Платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. Для відкриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр платників, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника.

10.3 Пункт 200-1.5 статті 200-1

З рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника перераховуються кошти до державного бюджету або на спеціальний рахунок платника - сільськогосподарського підприємства, що обрав спеціальний режим відповідно до статті 209 цього Кодексу, в сумі податкових зобов'язань з податку на додану вартість, що підлягає сплаті за наслідками звітного податкового періоду, та на поточний рахунок платника податку за його заявою у розмірі суми коштів, що перевищує суму задекларованих до сплати до бюджету податкових зобов'язань.

10.4 Пункт 200-1.6 статті 200-1

За підсумками звітного податкового періоду, відповідно до задекларованих в податковій декларації результатів, платником проводиться розрахунок з бюджетом у порядку, визначеному статтею 200 цього Кодексу.

10.5 Пункт 33 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення»

За вибором платника податку, який він відображає у заяві, що подається у складі податкової декларації, непогашені залишки сум податку на додану вартість, що були заявлені платниками податку до бюджетного відшкодування за звітні (податкові) періоди до 1 лютого 2015 року, задекларовані до бюджетного відшкодування за звітні (податкові) періоди до 1 лютого 2015 року в рахунок зменшення податкових зобов'язань з податку на додану вартість наступних звітних (податкових) періодів, від'ємне значення суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 статті 200 цього Кодексу, та залишок від'ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів після бюджетного відшкодування, задекларовані платниками податку за звітні (податкові) періоди до 1 лютого 2015 року: а) або без проведення перевірок, передбачених статтею 200 цього Кодексу, збільшують розмір суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні / розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначену пунктом 200 1.3 статті 200 1 цього Кодексу, з одночасним збільшенням розміру суми податкового кредиту у податковій декларації за звітний (податковий) період, в якому було здійснено таке збільшення. Суми такого від'ємного значення та/або бюджетного відшкодування можуть бути перевірені контролюючим органом у загальновстановленому порядку; б) або підлягають поверненню платнику у порядку, визначеному статтею 200 Кодексу у редакції, що діяла станом на 31 січня 2014 року.

10.6 Пункт 34 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення»

1 липня 2015 року зареєстрованим платникам податку автоматично збільшується розмір суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні / розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначену пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, на суму середньомісячного розміру сум податку, задекларованих платником до сплати до бюджету та погашених за останні 12 звітних (податкових) місяців / 4 квартали. Така сума збільшення щокварталу підлягає автоматичному перерахунку з урахуванням показника середньомісячного розміру сум податку, задекларованих платником до сплати до бюджету та погашених за останні 12 звітних (податкових) місяців / 4 квартали, станом на дату такого перерахунку. Такий перерахунок здійснюється шляхом віднімання суми попереднього збільшення та додавання суми збільшення згідно з поточним перерахунком. Суми помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань з податку на додану вартість станом на 1 липня 2015 року автоматично збільшують суму податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні / розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначену пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу. На суму такого збільшення: зменшується сума, задекларована до сплати до бюджету звітного періоду або збільшується сума від'ємного значення, задекларована в звітному періоді; помилково та/або надміру сплачені грошові зобов'язання з податку на додану вартість вважаються погашеними.

10.7 Законом України від 16.07.2015 № 643-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість» (який набрав чинності з 29.07.2015) були внесені зміни до пункту 200-1.3 статті 200 Податкового кодексу України, відповідно до яких:

Платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (SНакл), обчислену за такою формулою: SНакл = SНаклОтр + SМитн + SПопРах - SНаклВид - SВідшкод - SПеревищ, де: SНаклОтр - загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, податковими накладними, складеними платником податку відповідно до пункту 208.2 статті 208 цього Кодексу та зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних; SМитн - загальна сума податку, сплаченого платником при ввезенні товарів на митну територію України; SПопРах - загальна сума поповнення з поточного рахунку платника рахунка в системі електронного адміністрування податку, в тому числі рахунка в системі електронного адміністрування податку платника - сільськогосподарського підприємства, що обрало спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, відкритого для перерахування коштів на його спеціальний рахунок, відкритий в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів; SНаклВид - загальна сума податку за виданими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних; SВідшкод - загальна сума податку, заявлена платником до бюджетного відшкодування з урахуванням сум коригувань, проведених за результатами перевірок; SПеревищ - загальна сума перевищення податкових зобов'язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою

................
Перейти до повного тексту