ПОСТАНОВА
Іменем України
04 березня 2019 року
Київ
справа №805/536/17-а
адміністративне провадження №К/9901/23011/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Шарапи В.М.,
суддів - Бевзенка В.М., Данилевич Н.А.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Донецького окружного адміністративного суду у складі судді Крилової М.М. від 10 квітня 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Чебанова О.О. (головуючий), суддів: Сіваченка І.В., Шишова О.О. від 23 травня 2017 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Донецькій області (далі - ГУ поліції в Донецькій області), третя особа - атестаційна комісія ГУ поліції в Донецькій області, про визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування рішення та наказу, поновлення на посаді та стягнення грошового забезпечення за час вимушеного прогулу,
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій
1. ОСОБА_1 звернувся до суду із зазначеним позовом, у якому з урахуванням уточнень позовних вимог просив:
1.1 визнати протиправними дії ГУ поліції в Донецькій області щодо проведення атестації поліцейського ОСОБА_1;
1.2 визнати протиправним та скасувати рішення (висновок) атестаційної комісії ГУ поліції в Донецькій області щодо невідповідності ОСОБА_1 займаній посаді та звільнення його зі служби в поліції через службову невідповідність, оформлене протоколом ОП №15 від 20 грудня 2016 року;
1.3 визнати протиправним та скасувати наказ ГУ поліції в Донецькій області від 6 січня 2017 року №13 о/с щодо звільнення ОСОБА_1 зі служби в поліції;
1.4 поновити ОСОБА_1 на службі в поліції на посаді старшого інспектора ГУ поліції в Донецькій області з 7 січня 2017 року;
1.5 стягнути з ГУ поліції в Донецькій області грошове забезпечення за весь час вимушеного прогулу.
2. Донецький окружний адміністративний суд постановою від 10 квітня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 23 травня 2017 року відмовив у задоволенні позову.
2.1 Приймаючи рішення, суди попередніх інстанцій виходили з наявності підстав, передбачених Законом України від 2 липня 2015 року № 580-VIII "Про Національну поліцію" (далі - Закон №580-VIII) для проведення атестування позивача і вказали, що при його проведенні враховувались усі необхідні показники його службової діяльності та набрані бали при тестуванні.
3. Судами попередніх інстанцій встановлено:
3.1 ОСОБА_1 з 12 лютого 1996 року по листопад 2015 року проходив службу в органах внутрішніх справ.
3.2. Наказом ГУ поліції в Донецькій області від 7 листопада 2015 №45 о/с "По особовому складу" відповідно до пунктів 9, 12 розділу ХІ Закону № 580-VIII позивача, як такого, що прибув з Міністерства внутрішніх справ, призначено з присвоєнням спеціального звання майор міліції в порядку переатестування старшим інспектором-черговим батальйону поліції особливого призначення ГУ поліції в Донецькій області,
3.3 26 листопада 2016 наказом ГУ поліції в Донецькій області №1945 "Про призначення атестування поліцейських Головного управління Національної поліції в Донецькій області" з метою оцінки ділових, професійних, особистих якостей поліцейських, їх освітнього та кваліфікаційного рівнів, на підставі глибокого і всебічного вивчення, визначення відповідності посадам, а також перспектив їхньої службової кар'єри при призначенні на вищу посаду, переміщення на нижчу, звільнення зі служби в поліції через службову невідповідність, керуючись статтею 57 Закону № 580-VIII та Інструкцією про порядок проведення атестування поліцейських, що затверджена Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17 листопада 2015 року №1465 (далі - Інструкція № 1465), вирішено провести атестування поліцейських ГУ поліції в Донецькій області та підпорядкованих підрозділів атестаційною комісією починаючи з 5 грудня 2016 року.
3.4 Наказом ГУ поліції в Донецькій області від 28 листопада 2016 року № 1949 "Про організацію атестування поліцейських ГУ поліції в Донецькій області" затверджено списки поліцейських структурних підрозділів, відділів (відділень) поліції ГУ поліції в Донецькій області, які підлягають атестуванню.
3.5 До наказу доданий список поліцейських батальйону поліції особливого призначення ГУ поліції в Донецькій області, які займаній посаді не відповідають, підлягають звільненню зі служби в поліції. До цього списку включений майор поліції ОСОБА_1, - старший інспектор-черговий (чергова частина) батальйону поліції особливого призначення ГУ поліції в Донецькій області.
3.5. Наказом ГУ поліції в Донецькій області від 8 грудня 2016 року № 1984 "Про створення атестаційних комісій ГУ поліції в Донецькій області та його територіальних органів" створено атестаційні комісії ГУ поліції в Донецькій області №№1 - 6.
3.6 30 листопада 2016 року командиром БПОП ГУ поліції в Донецькій області полковником поліції Голубан Ю.С. складено атестаційний лист на майора поліції ОСОБА_1 - старшого інспектора-чергового батальйону поліції особливого призначення ГУ поліції в Донецькій області, у якому зазначено, що за час роботи в Національній поліції і на займаній посаді майор поліції ОСОБА_1 зарекомендував себе з посередньої сторони, під час виконання службових обов'язків дотримується законності, ініціативу та старання в роботі не проявляє, нормативно-правові акти, що регламентують діяльність НП знає, здатний швидко приймати правильні рішення, під час несення служби проявляє пильність, не завжди сприймає критику керівництва, вступає в суперечки, на що неодноразово робились зауваження, в складних ситуаціях орієнтується правильно, здатний швидко приймати рішення тощо. Професійний рівень підготовки задовільний.
3.7 За результатами проведеної атестації щодо ОСОБА_1 атестаційною комісією ГУ поліції в Донецькій області складено протокол ОП від 20 грудня 2016 року №15, відповідно до якого, атестаційною комісією прийнято рішення про те, що ОСОБА_1 займаній посаді не відповідає, підлягає звільненню зі служби в поліції через службову невідповідність, виходячи з того, що рішення прийнято всіма членами комісії у зв'язку з низькими результатами тестування, незадовільним знанням законодавчої та нормативної бази, незадовільними результатами складення підсумкових заліків за 2016 рік та змістом атестаційного листа.
3.8 Наказом ГУ поліції в Донецькій області від 6 січня 2017 року № 13 о/с «По особовому складу» відповідно до розділу VII Закону № 580-VIII на підставі рішення атестаційної комісії від 20 грудня 2016 року звільнено зі служби в поліції за пунктом 5 частини першої статті 77 (через службову невідповідність) майора поліції ОСОБА_1 старшого інспектора-чергового батальйону поліції особливого призначення ГУ поліції в Донецькій області з 6 січня 2017 року.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
4. Не погоджуючись із такими рішеннями судів попередніх інстанцій, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати зазначені рішення суду та прийняти нове, яким задовольнити позов.
5. На обґрунтування касаційної скарги позивач зазначив, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми статті 57 Закону № 580-VIII. Скаржник наголошує, що наведена норма не наділяє керівника поліції повноваженнями приймати рішення з питань проведення атестування поліцейських за відсутності для цього визначених законодавством підстав. Крім того, наголошує, що атестування проводилось без всебічного розгляду зібраних матеріалів і, відтак, рішення про невідповідність позивача займаній посаді є необґрунтованим.
6. Відповідач - ГУ поліції в Донецькій області, подав заперечення на касаційну скаргу, в якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
7. На обґрунтування заперечень, відповідач зазначає, що оскаржувані судові рішення, прийняті на основі правильного застосування норм матеріального права та з дотриманням норм процесуального права і підстави для їх скасування, передбачені Кодексом адміністративного судочинства України, відсутні.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
8. Конституція України:
8.1 Стаття 19.
<…> Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України".
8.2 Стаття 43.
<…> Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення <…>"
9. Закон України від 2 липня 2015 року №580-VIII "Про Національну поліцію"
9.1 Стаття 57. Атестування поліцейських
1. Атестування поліцейських проводиться з метою оцінки їхніх ділових, професійних, особистих якостей, освітнього та кваліфікаційного рівнів, фізичної підготовки на підставі глибокого і всебічного вивчення, визначення відповідності посадам, а також перспектив їхньої службової кар'єри.
2. Атестування поліцейських проводиться:
1) при призначенні на вищу посаду, якщо заміщення цієї посади здійснюється без проведення конкурсу;
2) для вирішення питання про переміщення на нижчу посаду через службову невідповідність;
3) для вирішення питання про звільнення зі служби в поліції через службову невідповідність.
3. Атестування проводиться атестаційними комісіями органів (закладів, установ) поліції, що створюються їх керівниками.
4. Рішення про проведення атестування приймає керівник поліції, керівники органів (закладів, установ) поліції стосовно осіб, які згідно із законом та іншими нормативно-правовими актами призначаються на посади їхніми наказами.
5. Порядок проведення атестування поліцейських затверджується Міністром внутрішніх справ України".
9.2 Стаття 58. Безстроковість призначення на посаду поліцейського
1. Призначення на посаду поліцейського здійснюється безстроково (до виходу на пенсію або у відставку), за умови успішного виконання службових обов'язків.
2. Строкове призначення здійснюється в разі заміщення посади поліцейського на період відсутності особи, за якою відповідно до закону зберігається посада поліцейського, та посад, призначенню на які передує укладення контракту".
9.3 Стаття 59. Служба в поліції
1. Служба в поліції є державною службою особливого характеру, яка є професійною діяльністю поліцейських з виконання покладених на поліцію повноважень.
3. Рішення з питань проходження служби оформлюються письмовими наказами по особовому складу на підставі відповідних документів, перелік та форма яких установлюються Міністерством внутрішніх справ України.
4. Видавати накази по особовому складу можуть керівники органів, підрозділів, закладів та установ поліції відповідно до повноважень, визначених законом та іншими нормативно-правовими актами, та номенклатурою посад, затвердженою Міністерством внутрішніх справ України".
9.4 Стаття 77. Звільнення зі служби в поліції
"1. Поліцейський звільняється зі служби в поліції, а служба в поліції припиняється:
<…> 5) через службову невідповідність <…>".
9.5 Розділ XI Прикінцеві та перехідні положення
9. Працівники міліції, які виявили бажання проходити службу в поліції, за умови відповідності вимогам до поліцейських, визначеним цим Законом, упродовж трьох місяців з дня опублікування цього Закону можуть бути прийняті на службу до поліції шляхом видання наказів про призначення за їх згодою чи проходження конкурсу на посади, що заміщуються поліцейськими, у будь-якому органі (закладі, установі) поліції".
10. Інструкція про порядок проведення атестування поліцейських, затверджена затверджена Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17 листопада 2015 року №1465, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18 листопада 2015 року за №1445/27890 (далі - Інструкція №1465):
10.1 І. Загальні положення
"…3. Атестування поліцейс