1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

28 лютого 2019 року

м. Київ

справа №815/931/17

адміністративне провадження №К/9901/37018/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Гімона М.М. (суддя-доповідач),

суддів: Стародуба О.П., Мороз Л.Л.,

розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 15 травня 2017 року (суддя Андрухів В.В.) та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 вересня 2017 року (головуючий суддя Скрипченко В.О., судді: Золотніков О.С., Осіпов Ю.В.) у справі №815/931/17 за позовом ОСОБА_1 до департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Громадська організація інвалідів «Допомога та захист», Товариство з обмеженою відповідальністю «Алькарім-Буд», Державна архітектурно-будівельна інспекція України, про зобов'язання відмінити дозвіл на виконання будівельних робіт, -

ВСТАНОВИВ:

У лютому 2017 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач) звернувся до суду з позовом до департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області (далі по тексту - відповідач, ДДАБІ в Одеській області), в якому просив зобов'язати відповідача відмінити дозвіл на виконання будівельних робіт від 22 березня 2016 року № IV 115160822222, наданий замовнику - Громадській організації інвалідів "Допомога та захист", генеральному підряднику (підряднику) - Товариству з обмеженою відповідальністю "Алькарім-Буд" "Будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом за адресою: м.Одеса, Приморський район, АДРЕСА_1 (АДРЕСА_1).

Адміністративний позов обґрунтовано тим, що згідно листа ДДАБІ в Одеській області від 09 грудня 2016 року № 1015-01/11/18491 на зазначеному об'єкті будівництва виявлено порушення будівельних норм та правил. На думку позивача, будівництво комплексу 9-и, 25-и, 32 - поверхових будівель суперечить пунктам 3.13 та 3.9 ДБН 360-92 «Містобудування, планування та забудова міських та сільських поселень». Наголошено на тому, що при проведенні будівельних робіт будівель по АДРЕСА_1, ТОВ «Алькабір-Буд», ТОВ «Алькарим-Буд», ТОВ «Кадор-Каманін» здійснюються порушення чинного законодавства та будівельних норм і правил, оскільки при знесенні будівель в день і в ночі, в будні та вихідні відбувається підйом стовпу пилу, стоїть незносний шум, їздить велика кількість багато вантажних автомобілів, будівельне сміття не вивозиться, а його скидають у величезні купи під огорожею. Окрім викладеного, позивач зазначив, що відповідач для обговорення на громадських слуханнях надав мешканцям м. Одеси план, згідно якого будуть будуватися школи, дитячі садки, сквер та інше, а фактично покупцям запропонували комплекс висотних будівель типу «гостінка» висотою близько 100м, що також робить відсутніми засоби цивільного захисту населення майбутніх мешканців квартир.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 15 травня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 12 вересня 2017 року, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.

Вирішуючи спір між сторонами, суди встановили, що рішенням Одеської міської ради від 25 березня 2015 року № 6489-VI затверджено Генеральний план м.Одеси.

Рішенням Одеської міської ради від 10 вересня 2015 року № 6935-VІ затверджено детальний план території у межах: вул. Літературної, пров. Компасного, вул. Каманіна, пров. Морехідного, вул. Новоберегової у м. Одесі.

Згідно Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 06 квітня 2017 року земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 в м.Одесі площею 3,1803 га з цільовим призначенням: для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку на підставі рішення Одеської міської ради від 16 грудня 2015 року № 160-VII належить на праві постійного користування Громадській організації інвалідів «Допомога та захист». Вказане речове право зареєстроване 21 січня 2016 року.

22 березня 2016 року головним інспектором будівельного нагляду Відділу методології та нагляду за здійсненням декларативних процедур Департаменту дозвільних процедур ДАБІ України Погорєловою А.М. замовнику - Громадській організації інвалідів «Допомога та захист» видано дозвіл Державної архітектурно-будівельної інспекції України на виконання будівельних робіт від 22 березня 2016 року № ІV 115160822222.

На підставі наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України № 976 від 08 вересня 2015 року та звернення ОСОБА_1 від 18 лютого 2016 року № Н-322 заступником директора Департаменту ДАБІ в Одеській області виписано направлення на проведення позапланової перевірки від 25 лютого 2016 року № 337.

04 квітня 2016 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органів державного архітектурного контролю та ринкового нагляду Департаменту ДАБІ в Одеській області Осипенко Д.А. у присутності директора ТОВ «Алькарім-Буд» складено: акт про недопущення посадових осіб інспекції державного архітектурного контролю на об'єкти будівництва, підприємства будівельної галузі для виконання покладених функцій за адресою: АДРЕСА_1; протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, яким виявлено порушення, відповідальність за яке передбачена пункту 2 частини 6 статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» (недопуск посадових осіб на об'єкт будівництва); припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, який видано директору ТОВ «Алькарім-Буд», та яким вимагається у термін до 04 травня 2016 року надати проектно-правову документацію щодо адреси: АДРЕСА_1, надати можливість провести перевірку на даному об'єкті.

На підставі вищезазначених акту, протоколу та припису головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органів державного архітектурного контролю та ринкового нагляду Департаменту ДАБІ в Одеській області Осипенко Д.А. 18 квітня 2016 року винесено постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 98, якою ТОВ «Алькарім-Буд» визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого пункту 2 частини 6 статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» та накладено штраф у сумі 13780 грн.

08 червня 2016 року на підставі наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України № 976 від 08 вересня 2015 року та необхідності перевірки виконання вимог припису Департаменту від 04 квітня 2016 року заступником директора Департаменту ДАБІ в Одеській області видано направлення для проведення позапланової перевірки від 08 червня 2016 року № 1064.

08 червня 2016 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органів державного архітектурного контролю та ринкового нагляду Департаменту ДАБІ в Одеській області Осипенко Д.А. у присутності представника ТОВ «Алькарім-Буд» за довіреністю від 01 квітня 2016 року Балана В.І. складено:

- акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, згідно висновків якого встановлено, що ТОВ «Алькарім-Буд» не виконало вимог вищевказаного припису, чим порушило пункт 14 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю» № 553 від 23 травня 2011 року;

- протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, яким виявлено порушення, відповідальність за яке передбачена пунктом 1 частини 6 статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» (невиконання приписів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю, щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил);

- припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, яким вимагається у термін до 08 липня 2016 року надати проектно-правову документацію щодо вказаного об'єкту та допустити посадових осіб Департаменту для проведення перевірки на об'єкті за адресою: АДРЕСА_1.

На підставі вищезазначених акту, протоколу та припису від 08 червня 2016 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю органів державного архітектурного контролю та ринкового нагляду Департаменту ДАБІ в Одеській області Осипенко Д.А. 21 червня 2016 року винесено постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 161, якою ТОВ «Алькарім-Буд» визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого пункту 1 частини 6 статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» та накладено штраф у сумі 14500 грн.

У зв'язку з тим, що при неодноразових виїздах інспектора Департаменту ДАБІ в Одеській області не було допущено на об'єкт для проведення позапланової перевірки вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності за адресою: АДРЕСА_1, Департамент ДАБІ в Одеській області звертався з листами від 05 квітня 2016 року № 1015-05/1-5056 та від 09 червня 2016 року № 1015-05/9918 до Приморського ВП у м. Одесі ГУ НП в Одеській області та Приморської районної адміністрації Одеської міської ради з метою сприяння під час проведення сумісної перевірки у забезпеченні присутності забудовника при складанні відповідних матеріалів за підсумками проведеної перевірки.

10 жовтня 2016 року позивач звернувся з заявою до Управління Державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (вх. № 01-10/121-3Г від 10 жовтня 2016 року), в якій просив провести перевірку якості будівництва за адресою: АДРЕСА_1, та повідомити про результати.

На вказану заяву позивача листом Управління ДАБК Одеської міської ради від 10 листопада 2016 року № 01-10/121-3Г ОСОБА_1 надано відповідь з посиланням на пункт 8 частини 1 статті 7 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», що в Управління відсутні правові підстави для проведення перевірки вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності на зазначеному об'єкті будівництва, оскільки щодо всіх об'єктів V категорії складності в межах населених пунктів державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі.

На заяви ОСОБА_1 № Н-148 від 16 лютого 2017 року та № Н-193 від 28 лютого 2017 року Департаментом ДАБІ в Одеській області листом від 06 березня 2017 року за вих. № 1015-01/11-2218 надано відповідь, в якій зазначено, що Департамент тримає порушене у листі питання на контролі та після проведення повноцінної, об'єктивної та всебічної перевірки Департаментом буде вжито відповідних заходів реагування, а також буде надано повторну відповідь.

За результатом розгляду заяви ОСОБА_1 ДАБІ України листом від 07 квітня 2017 року № 40-704-(90-8)/3025 надала відповідь, у якій Держархбудінспекція роз'яснила положення частини 1 статті 4 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», пункту 7 частини 1 статті 7, частини 6 статті 37 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та пункту 15 Порядку ведення єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 24 червня 2011 року № 92, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 липня 2011 року за № 885/19623.

Вважаючи протиправним наданий Громадській організації інвалідів «Допомога та захист», генеральний підрядник - ТОВ «Алькарім-Буд», дозвіл на виконання будівельних робіт, позивач звернуся до суду із позовом про зобов'язання відповідача анулювати виданий дозвіл.

Відмовляючи в задоволенні вимог адміністративного позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, дійшов висновку, що оскільки перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил за зверненнями позивача ДДАБІ в Одеській області у встановленому законом порядку проведена не була, і відповідно не були встановлені відповідні порушення забудовником, приписи щодо усунення таких порушень не виносились, то у суду відсутні підстави для зобов'язання відповідача відмінити (анулювати) оскаржуваний дозвіл. Крім того, суди зазначили, що проведення перевірки та встановлення порушень є дискреційними повноваженнями відповідача, і суд не може перебирати на себе ці повноваження і підміняти собою орган контролю. Також суди зауважили, що дозвіл на виконання будівельних робіт V категорії складності може бути анульовано лише центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду. Наголошено на тому, що позивачем не оспорюється законність видачі спірного дозволу Громадській організації інвалідів «Допомога та захист». Крім того, суди зауважили, що відсутність засобів цивільного захисту майбутніх мешканців квартир будівлі висотою 100 м може вплинути лише на права та інтереси мешканців цих квартир, а не позивача. Доводи ОСОБА_1 що при знесенні будівель постійно відбувається підйо

................
Перейти до повного тексту