ПОСТАНОВА
Іменем України
28 лютого 2019 року
м. Київ
справа №551/239/16-а
адміністративне провадження №К/9901/7447/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді - Гімона М.М. (суддя-доповідач),
суддів: Стародуба О.П., Мороз Л.Л.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Яреськівської сільської ради Шишацького району Полтавської області на постанову Шишацького районного суду Полтавської області від 18 квітня 2016 року (головуючий суддя Рябченко В.В.) та ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 6 липня 2016 року (головуючий суддя Дюкарєва С.В., судді: Жигилій С.П., Перцова Т.С.) у справі №551/239/16-а за позовом Приватного підприємства "Комбінат комунальних підприємств с. Яреськи" до Яреськівської сільської ради Шишацького району Полтавської області про визнання незаконним та скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
У березні 2016 року Приватне підприємство "Комбінат комунальних підприємств с. Яреськи" звернулося до суду з позовом до Яреськівської сільської ради Шишацького району Полтавської області, в якому просило визнати незаконним рішення шостої позачергової сесії сьомого скликання Яреськівської сільської ради Шишацького району Полтавської області від 19 лютого 2016 року, про скасування пунктів першого та другого рішення восьмої сесії шостого скликання Яреськівської сільської ради від 28 лютого 2012 року «Про передачу основних засобів та майна на баланс ПП «Комбінат комунальних підприємств с. Яреськи» та скасувати його.
Постановою Шишацького районного суду Полтавської області від 18 квітня 2016 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 6 липня 2016 року, позов задоволено. Визнано незаконним та скасовано рішення шостої позачергової сесії сьомого скликання Яреськівської сільської ради Шишацького району Полтавської області від 19 лютого 2016 року, про скасування пунктів першого та другого рішення восьмої сесії шостого скликання Яреськівської сільської ради від 28 лютого 2012 року «Про передачу основних засобів та майна на баланс ПП «Комбінат комунальних підприємств с. Яреськи».
Вирішуючи спір між сторонами, суди встановили, що рішенням восьмої сесії шостого скликання Яреськівської сільської ради Шишацького району Полтавської області від 28 лютого 2012 року «Про передачу основних засобів та майна на баланс ПП «Комбінат комунальних підприємств с. Яреськи» на баланс вказаному підприємству терміном на 15 років було передано споруди, обладнання, інженерні мережі, товарно-матеріальні цінності, станом на 1 березня 2012 року, та надано право користування комунальним майном безоплатно і в повне господарське відання для надання послуг по водовідведенню, вивезенню побутового сміття, утримання будинків і споруд та прибудинкових території і інших послуг.
Дозволено ПП «Комбінат комунальних підприємств с. Яреськи» застосовувати ціни та тарифи на житлово-комунальні послуги згідно рішення тринадцятої сесії п'ятого скликання від 18 грудня 2007 року та рішення четвертої сесії шостого скликання від 4 квітня 2011. Затверджено діючі тарифи на житлово-комунальні послуги без врахування ПДВ (нижчі від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх собівартість) на водовідведення за 1 куб.м. стоків для населення 3,10 грн., для підприємств всіх форм власності 8,40. Крім того затверджено тарифи на вивезення сміття та утримання будинків та прибудинкових територій. Надано дозвіл приватному підприємству користуватись ліцензією Полтавської ОДА серії АВ № 345355 від 08.08.2007 на здійснення господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення.
Рішенням шостої позачергової сесії сьомого скликання Яреськівської сільської ради Шишацького району Полтавської області від 19 лютого 2016 року скасовано пункти перший повністю та другий частково рішення восьмої сесії шостого скликання від 28 лютого 2012 року «Про передачу основних засобів та майна на баланс ПП «Комбінат комунальних підприємств с. Яреськи», як такі, що невиконані, а саме:
Пункт 1 рішення повністю:
«Передати з балансу Яреськівськорї сільської ради на баланс ПП "Комбінат комунальних підприємств с. Яреськи" споруди, обладнання, інженерні мережі, товарно - матеріальні цінності станом на 01.03.2012 терміном на 15 ( п'ятнадцять років). Надати ПП "Комбінат комунальних підприємств с.Яреськи" право користування комунальним майном безоплатно і в повне господарське відання для надання послуг по водовідведенню, вивезенню побутового сміття, утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та інших послуг.»
Пункт 2 рішення у частині:
«Дозволити ПП "Комбінат комунальних підприємств с. Яреськи." застосовувати ціни та тарифи на житлово - комунальні послуги згідно рішення тринадцятої сесії п'ятого скликання від 18 грудня 2007 року та рішення четвертої сесії шостого скликання від 06 квітня 2011 року. Надати дозвіл ПП "Комбінат комунальних підприємств с. Яреськи." користуватися висновком № 336 від 02 квітня 2009 року виданий державною інспекцією з контролю за цінами в Полтавській області, що до розрахунку планових витрат на послуги з централізованого водовідведення. Затвердити діючі тарифи на житлово - комунальні послуги без врахування ПДВ (тарифи нижчі від розміру економічно обґрунтованих витрат на їх собівартість): водовідведення за 1 куб стоків:
для населення - 3,10 грн.;
для організацій та підприємств всіх форм власності - 8,40 грн.;
вивезення побутового сміття :
для населення з 1 чоловіка - 4,90 грн.;
для організацій та підприємств всіх форм власності за 1 кв. м. площі - 0,73 грн.
утримання будинків та прибудинкових територій за 1 м2 загальної площі - 0,54 грн.»
Не погодившись з цим рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом про його скасування.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що прийняте 28 лютого 2012 року восьмою сесією шостого скликання Яреськівської сільської ради Шишацького району Полтавської області рішення про передачу на баланс ПП «Комбінат комунальних підприємств с. Яреськи» з балансу Яреськівської сільської ради споруд, обладнання, інженерних мереж є належним документом, що підтверджує перехід речового права господарського відання до позивача. Відтак, оскаржене позивачем рішення підлягає скасуванню, оскільки ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Не погодившись з рішеннями судів попередніх інстанцій, Яреськівська сільська рада Шишацького району Полтавської області подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить постанову суду першої інстанції та ухвалу апеляційного суду скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в позові. Також просить постановити окремі ухвали: 1) про вжиття невідкладних заходів по усуненню причин, що призвели до відсутності у Єдиному державному реєстрі юридичних і фізичних осіб та громадських формувань відомостей про "Шишацький районний суд Полтавської області" та суддю Рябченко В.В., який мав би право діяти від імені цього суду, та постановити питання про наявність підстав для притягнення до відповідальності за бездіяльність голову "Шишацького районного суду Полтавської області" Рябченка В.В.; 2) щодо головуючого у суді апеляційної інстанції Дюкарєва С.В., суддів Жигилія С.П., Перцова Т.С. про підроблення факту переходу правовідносин за актом прийому-передачі відповідно до ч.5 ст.7 Закону України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності» до приватного підприємства «Комбінат комунальних підприємств с. Яреськи», яке не є ні самоврядною організацією, ні самоврядною установою і таким, що не отримував майно в оренду.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що постанова суду першої інстанції винесена неуповноваженим судом з огляду на відсутність в ЄДР такої юридичної особи як «Шишацький районний суд Полтавської області», а головуючий не пред'явив посвідчення судді, не повідомив номер мантії та у нього відсутній номер нагрудного знаку судді, у зв'язку з чим відсутні підстави вважати його суддею.
Скаржник зазначає, що рішення восьмої сесії шостого скликання Яреськівської сільської ради Шишацького району Полтавської області від 28 лютого 2012 року ніколи не виконувалось і не могло бути виконано без оформлення виникнення права власності власником майна і внесення цих відомостей до Державного реєстру прав на нерухоме майно. Про те, що вказане рішення не виконано і не могло бути виконано свідчить постанова Шишацького районного суду Полтавської області від 19 лютого 2016 року у справі №551/49/16-а, якою встановлено, що у Яреськівської сільської ради немає зареєстрованого права власності на цілісний майновий комплекс по централізованому водопостачанню і водовідведенню, і таким чином неможливе проведення державної реєстрації переходу майнових прав до позивача. В результаті виконання цього судового рішення стало відомо, що рішення від 28 лютого 2012 року є не нормативно-правовим актом, а актом одноразової дії, який не був виконаний ні в частині першій ні в частині другій до дати його скасування, оскільки ні виникнення права власності на майно ні перехід майнових прав не пройшов державної реєстрації. Сільська рада скасувала рішення, яке не несе жодних юридичних наслідків, тобто є недійсним одностороннім правочином, нікчемність якого може бути скасована як судом так і органом місцевого самоврядування. Таким чином, у відповідача були наявні як підстави так і право на скасування раніше прийнятого акту, яке суперечило нормам законодавства.
Заперечень на касаційну скаргу не надходило.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права і дотримання ними норм процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Пунктом 30 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97-ВР) передбачено, що до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад входить прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об'єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об'єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об'єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, про надання у концесію об'єктів права комунальної власності, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.
Відповідно до ст.60 Закону №280/97-ВР територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, ос