ПОСТАНОВА
Іменем України
28 лютого 2019 року
Київ
справа №822/1583/17
провадження №К/9901/20705/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Смоковича М. І.,
суддів: Білоуса О.В., Данилевич Н. А.,
розглянув в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, адміністративну справу № 822/1583/17
за позовом ОСОБА_1 до ліквідаційної комісії управління Міністерства Внутрішніх справ України в Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ліквідаційної комісії управління Міністерства Внутрішніх справ України в Хмельницькій області на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду, прийняту 27 червня 2017 року у складі головуючого судді - Шевчука О.П., та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду, постановлену 12 вересня 2017 року у складі колегії суддів: головуючого Залімського І.Г., суддів: Сушка О.О., Смілянця Е.С.,
І. Суть спору
1. У червні 2017 року позивач звернувся до суду з позовом в якому просив:
1.1. визнати протиправною бездіяльність ліквідаційної комісії УМВС України в Хмельницькій області щодо неподання до Міністерства внутрішніх справ України у 15-ти денний строк з дня реєстрації заяви (рапорту), висновку щодо виплати грошової допомоги разом з підтверджуючими документами, які додані до заяви;
1.2. зобов'язати ліквідаційну комісії УМВС України в Хмельницькій області надіслати до Міністерства внутрішніх справ України висновок щодо нарахування та виплати грошової допомоги у зв'язку із встановленням ІІ групи інвалідності відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію" від 20 грудня 1990 року №565-ХІІ, а також Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року №850.
2. В обґрунтування позову позивач зазначив, що після звільнення зі служби в поліції, йому було встановлено ІІ групу інвалідності, причиною якої є захворювання, пов'язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ України. В подальшому ним було подано заяву (рапорт) до ліквідаційної комісії УМВС України в Хмельницькій області про виплату грошової допомоги у зв'язку із встановленням інвалідності. Проте у такій виплаті йому відмовлено.
ІІ. Встановлені судами фактичні обставини справи
3. Позивач до 06.11.2015 року проходив службу органах внутрішніх справ.
4. У зв'язку з набранням чинності Законом України "Про національну поліцію" позивач звільнений зі служби в органах внутрішніх справ та 07.11.2015 року прийнятий на службу в Головне управління Національної поліції в Хмельницькій області.
5. Відповідно до наказу Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області №75 о/с від 11.05.2016 року позивач звільнений зі служби в поліції за пунктом сьомим частини першої статті 77 Закону України "Про національну поліцію".
6. Свідоцтвом про хворобу №86 від 29 квітня 2016 року військово-лікарської комісії ДУ «ТМО МВС України по Хмельницькій області», встановлений причинний зв'язок захворювань позивача з проходженням служби в органах внутрішніх справ.
7. 27.05.2016 року позивачу встановлена ІІ група інвалідності, у зв'язку із захворюванням, пов'язаним з проходженням служби в органах внутрішніх справ (довідки серії МСЕК: серії НОМЕР_1 від 27 травня 2016 року, серії НОМЕР_3 від 27 травня 2016 року, серії НОМЕР_2 від 20 липня 2016 року та серії НОМЕР_4 від 20 липня 2016 року).
8. У зв'язку із встановленням ІІ групи інвалідності, на підставі статті 23 Закону України "Про міліцію" від 20.12.1990 року № 565-ХІІ, в Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 року №850 19 травня 2017 року позивач звернувся до ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Хмельницькій області із заявою (рапортом), в якій просив виплатити одноразову грошову допомогу, у зв'язку із втратою працездатності, під час проходження служби в органах внутрішніх справ.
9. Ліквідаційна комісія Управління Міністерства внутрішніх справ України в Хмельницькій області листом №29/м-83 від 01 червня 2017 року повідомила представника позивача, що дія постанови Кабінету Міністрів України № 850 від 21.10.2016 року не поширюється на працівників поліції, а тому відсутні підстави для направлення до Міністерства внутрішніх справ України висновку щодо виплати позивачу грошової допомоги.
10. Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
11. Постановою Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 червня 2017 року, залишеною без змін ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 27 червня 2017 року позов задоволено.
11.1. Визнано протиправною бездіяльність ліквідаційної комісії управління Міністерства внутрішніх справ України в Хмельницькій області щодо неподання до Міністерства внутрішніх справ України у 15-ти денний строк з дня реєстрації заяви (рапорту) висновку щодо виплати ОСОБА_1 грошової допомоги разом з підтверджуючими документами, які додані до заяви.
11.2. Зобов'язано ліквідаційну комісію управління Міністерства внутрішніх справ України в Хмельницькій області надіслати до Міністерства внутрішніх справ України, висновок щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 грошової допомоги, у зв'язку із встановленням IІ групи інвалідності, відповідно до статті 23 Закону України "Про міліцію", а також Порядку та умов призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без установлення інвалідності працівника міліції, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року №850.
12. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що відмова Ліквідаційної комісії Управління Міністерства внутрішніх справ України в Хмельницькій області, викладена в листі №29/м-83 від 01 червня 2017 року, є протиправною.
13. Суди першої та апеляційної інстанцій зазначили, що за колишніми працівниками міліції, які після звільнення зі служби в міліції проходили службу в поліції, зберігається право на отримання одноразової грошової допомоги у зв'язку з встановленням групи інвалідності внаслідок захворювання, що пов'язане з проходженням служби в органах внутрішніх справ. При цьому, як Законом №580-VIII, так і Законом № 565-ХІІ визначено, що право вибору підстав для такої виплати належить заявнику.
14. У зв'язку з наведеним, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що той факт, що позивач після звільнення зі служби в органах внутрішніх справ був прийнятий на службу в органи поліції не позбавляє його права на отримання одноразової грошової допомоги відповідно до Закону № 565-ХІІ та Порядку № 850.
15. Разом з цим, з посиланням на п. 7- 9 Порядку № 850, суди дійшли висновку, що після надходження передбачених вказаним Порядком документів Міністерство внутрішніх справ України зобов'язане прийняти одне з двох рішень: про призначення або про відмову в призначенні вказаної грошової допомоги.
16. Суддею Вінницького апеляційного адміністративного суду Залімським І.Г. складена окрема думка.
17. У касаційній скарзі відповідач посилаючись на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів та ухвалити нову постанову, якою відмовити позивачу в позові.
17.1. Відповідач зазначає, що Порядком № 850 передбачено нарахування та виплата одноразової грошової допомоги виключно працівникам міліції. Оскільки позивач з 06 листопада 2015 року був звільнений з органів внутрішніх справ та з 07 листопада 2015 року проходив службу в органах Національної поліції у статусі поліцейського, застосування судами до спірних правовідносин постанови Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 року № 850 є безпідставним та необґрунтованим.
17.2. Посилаючись на пункт 3 розділу ІІІ Порядку та умови виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського № 4 зазначає, що заява (рапорт) про виплату одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського подається Голові Національної поліції (керівнику міжрегіонального, територіального органу поліції) за останнім місцем служби поліцейського.
17.3. У зв'язку з наведеним, відповідач вважає, що суди помилково задовольнили позов, оскільки ліквідаційна комісія УМВС України в Хмельницькій області не має повноважень надсилати висновок щодо виплати одноразової грошової допомоги поліцейським.
V. Релевантні джерела права й акти їх застосування
18. Статтею 327 Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03 жовтня 2017 року № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", що набув чинності 15 грудня 2017 року (далі - КАС України), обумовлено, що судом касаційної інстанції в адміністративних справах є Верховний Суд.
19. За правилами частини третьої статті 3 КАС України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
20. Відповідно до підпункту 4 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" КАС України касаційні скарги (подання) на судові рішення в адміністративних справах, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, передаються до Касаційного адміністративного суду та розглядаються спочатку за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
21. Приписами частини першої статті 341 КАС України визначено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
22. Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
23. За правилами частини шостої статті 23 Закону України "Про міліцію" від 20 грудня 1990 року № 565-XII, у разі поранення (контузії, травми або каліцтва), заподіяного працівнику міліції під час виконання ним службових обов'язків, яке призвело до встановлення йому інвалідності, а також інвалідності, що настала в період проходження служби в органах внутрішніх справ або не пізніше ніж через тр