1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

27 лютого 2019 року

Київ

справа №265/4542/16-а

адміністративне провадження №К/9901/17362/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого Гриціва М.І.,

суддів: Берназюка Я.О., Коваленко Н.В., -

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу управління соціального захисту населення Лівобережного району Маріупольської міської ради (далі - Управління) на постанову Орджонікідзевського районного суду міста Маріуполя Донецької області від 15 серпня 2017 року (суддя Костромітіна О.О.) та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 10 жовтня 2017 року (судді Компанієць І.Д., Блохін А.А., Васильєва І.А.) у справі за позовом ОСОБА_2 до Управління про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -

встановив:

У серпні 2016 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, у якому просив: визнати протиправними дії Управління щодо призупинення виплати та невиплати адресної допомоги за період з 01 липня по 16 вересня 2015 року, щодо відмови в призначенні, нарахуванні та виплаті щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг за період з 10 грудня 2015 року по 09 червня 2016 року; зобов'язати відповідача нарахувати та виплатити щомісячну адресну допомогу особі, яка переміщена з району проведення антитерористичної операції для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, що виникла у періоди з 01 лютого по 16 вересня 2015 року та з 10 грудня 2015 року по 09 червня 2016 року; стягнути з відповідача на користь позивача, як уповноваженого представника сім'ї, заборгованість із виплати щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам на покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, яка виникла у періоди: з 01 липня по 16 вересня 2015 року, з 10 грудня 2015 року по 09 червня 2016 року.

Вимоги обґрунтував тим, що він з 22 жовтня 2014 року перебуває на обліку у відповідача, як внутрішньо переміщена особа, та йому була призначена щомісячна адресна допомога у періоди з 17 березня по 16 травня 2015 року у розмірі 1391 грн, з 17 травня по 16 липня 2015 року у розмірі 1170 грн, з 17 липня по 16 вересня 2015 року у розмірі 949 грн. У період з 17 березня по 30 червня 2015 року він отримував таку допомогу, яка щомісячно перераховувалася на його банківський рахунок, відкритий в АТ «Ощадбанк». Поряд з тим 25 червня 2015 року відповідач прийняв рішення, відповідно до якого виплату адресної допомоги призупинив з 01 липня 2015 року до з'ясування. 10 грудня 2015 року він звернувся із заявою до відповідача щодо призначення йому, як уповноваженому представнику сім'ї адресної допомоги на наступні шість місяців. Однак 26 лютого 2016 року він отримав від відповідача листа, з якого дізнався, що рішенням від 21 грудня 2015 року відповідач відмовив йому у виплаті щомісячної адресної допомоги на підставі рішення Маріупольської міської ради від 05 червня 2015 року № 6/48-5402 про збільшення меж Орджонікідзевського району м. Маріуполя та с. Виноградне, за яким АДРЕСА_1 Виноградненської сільської ради тимчасово віднесено до Орджонікідзевського району.

Суди встановили, що ОСОБА_2 з 22 жовтня 2014 року перебуває на обліку в Управлінні, як внутрішньо переміщена особа. У період з 17 березня по 16 травня 2015 року позивач отримував допомогу у розмірі 1391 грн, з 17 травня по 16 липня 2015 року у розмірі 1170 грн, з 17 липня по 16 вересня 2015 року у розмірі 949 грн.

Управління рішенням від 25 червня 2015 року призупинило виплату ОСОБА_2 щомісячної адресної допомоги, як внутрішньо переміщеній особі.

Воно ж рішенням від 21 грудня 2015 року на звернення позивача від 10 грудня 2015 року відмовило в призначенні щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг. Відмову мотивувало тим, що рішенням Маріупольської міської ради від 05 червня 2015 року № 6/48-5402 «Про збільшення меж Орджонікідзевського району м. Маріуполя», яким АДРЕСА_1 Виноградненської сільської ради тимчасово віднесено до Орджонікідзевського району м. Маріуполя.

Підставою для цього рішення стала постанова Верховної Ради України від 20 травня 2015 року № 457-VIII «Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України від 11 грудня 2014 року № 32-VIII «Про зміни в адміністративно-територіальному устрої Донецької області, зміну і встановлення меж Волноваського, Новоазовського та Тельманівського районів Донецької області». На виконання цієї постанови Маріупольська міська рада рішенням від 05 червня 2015 року № 6/48-5402 тимчасово с. Виноградне, тобто місце реєстрації позивача та членів його сім'ї, віднесла до Орджонікідзевського (Лівобережного) району м. Маріуполя.

Вважаючи призупинення виплати щомісячної адресної допомоги та відмову у призначенні такої допомоги неправомірними позивач звернувся до суду.

Орджонікідзевський районний суд міста Маріуполя Донецької області постановою від 15 серпня 2017 року позов задовольнив частково. Визнав протиправними дії Управління щодо призупинення виплати та невиплати ОСОБА_2 щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, за період з 01 липня по 16 вересня 2015 року та щодо відмови в призначенні, нарахуванні та виплаті щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг за період з 10 грудня 2015 року по 09 червня 2016 року. Зобов'язав Управління нарахувати та виплатити ОСОБА_2 як уповноваженому представнику сім'ї заборгованість з щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, що виникла у періоди з 01 липня по 16 вересня 2015 року та з 10 грудня 2015 року по 09 червня 2016 року.

У задоволенні решти позовних вимог відмовив.

Донецький апеляційний адміністративний суд ухвалою від 10 жовтня 2017 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.

Суди виходили із того, що довідка про взяття на облік особи, переміщеної з тимчасово окупованої території України, яка видана позивачу Управлінням, станом на момент призупинення виплати ОСОБА_2 щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, була дійсною, не скасовувалася у встановленому порядку. Відповідач не довів наявність підстав для припинення виплати позивачу грошової допомоги, зазначених у пункті 12 Порядку надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 505 (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Порядок № 505), як наслідок, у відповідача не було причин для припинення виплат вказаної грошової допомоги.

Також суди зазначили, що не приймають доводи апелянта про отримання позивачем одночасно субсидії та щомісячної адресної допомоги за однією адресою реєстрації, оскільки зазначена обставина не є підставою, визначеною Порядком № 505, для відмови у виплаті адресної допомоги. Не виправдовують дій відповідача його посилання на відсутність підстав вважати позивача внутрішньо переміщеною особою після переходу с. Виноградне під відання Маріупольської міської ради, оскільки на час зупинення виплати позивачу щомісячної адресної допомоги та відмови в її призначені в спірний період позивач та його родина вважалися внутрішньо переміщеними особами на підставі діючих довідок про взяття на облік особи, переміщеної з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції та даних Єдиної інформаційної бази даних про взятих на облік внутрішньо переміщених осіб.

Управління не погодилося із цими рішеннями і звернулося із касаційною скаргою про їх скасування та прийняття нового рішення про відмову у задоволенні позову.

У касаційній скарзі мовиться про те, що Верховна Ради України постановою від 20 травня 2015 року № 457-VIII «Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України від 11 грудня 2014 року № 32-VIII «Про зміни в адміністративно-територіальному устрої Донецької області, зміну і встановлення меж Волноваського, Новоазовського та Тельманівського районів Донецької області» (далі - постанова № 457-VIII) встановила, що с. Виноградне адміністративно-територіально не належить до Волноваського району, а належить до міста Маріуполя, на території якого органи державної влади здійснюють свої повноваження у повному обсязі, тому Управління правомірно зупинило виплату щомісячної адресної допомоги позивачу. Крім того зазначає, що позивач з серпня 2015 року отримує субсидію на оплату житлово-комунальних послуг за місцем реєстрації в м. Маріуполі, АДРЕСА_1.

Верховний Суд переглянув судові рішення судів попередніх інстанцій у межах касаційної скарги, з'ясував повноту фактичних обставин, встановлених судами, правильність застосування норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку про таке.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

01 жовтня 2014 року Кабінет Міністрів України затвердив Порядок № 505.

Згідно з пунктом 2 цього Порядку, грошова допомога надається громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають на території України і переміщуються з тимчасово окупованої території України, районів проведення антитерористичної операції та населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, або змушені були покинути своє постійне місце проживання в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, і перемістилися в населені пункти, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі (далі - особа, яка переміщується), а також стоять на обліку в структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, структурних підрозділах з питань соціального захисту населення виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад, з дня звернення за її призначенням та виплачується по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж шість місяців.

За пунктом 3 Порядку № 505 грошова допомога особам, які переміщуються, призначається на сім'ю та виплачується одному з її членів за умови надання письмової згоди довільної форми про виплату грошової допомоги цій особі від інших членів сім'ї (уповноважений представник сім'ї) у таких розмірах: для непрацездатних осіб (пенсіонери, інваліди, діти) - 884 грн на одну особу (члена сім'ї); для працездатних осіб - 442 грн на одну особу (члена сім'ї). Загальна сума допомоги на сім'ю розраховується як сума розмірів допомоги на кожного члена сім'ї та не може перевищувати 2400 грн.

Порядок ведення обліку осіб, які переміщуються, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 № 509 (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Порядок № 509), згідно з яким взяття на облік таких осіб здійснюється шляхом видачі довідки, яка видається громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають на території Україн

................
Перейти до повного тексту