1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

26 лютого 2019 року

Київ

справа №442/8337/17

адміністративне провадження №К/9901/66433/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Берназюка Я.О., судді Гриціва М.І., судді Коваленко Н.В., розглянувши у письмовому провадженні у касаційному порядку адміністративну справу за позовом директора Дрогобицької гімназії імені Богдана Лепкого Дрогобицької міської ради Львівської області Лепкого Івана Івановича до Дрогобицької міської ради Львівської області, відділу освіти Дрогобицької міської ради Львівської області про визнання пункту статуту не затвердженим за касаційною скаргою Дрогобицької міської ради Львівської області на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Сеника Р.П., Обрізка І.М., Попка Я.С. від 25 вересня 2018 року,

В С Т А Н О В И В :

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У листопаді 2017 року директор Дрогобицької гімназії Лепкий І.І. звернувся до суду з позовом до Дрогобицької міської ради, в якому просить: визнати пункт 2.10 Статуту Дрогобицької гімназії ім. Богдана Лепкого, викладений у редакції «Під час вивчення української мови, інформатики, латинської мови, профільних предметів повні класи діляться на дві підгрупи, при поглибленому вивченні першої та другої групи іноземних мов - на три по 8-10 чол. у кожній групі (при дотриманні наповнюваності класів як передбачено у статті 2.09)», затвердженого 15 грудня 2016 року на ХVІ сесії сьомого скликання Дрогобицької міської ради не затвердженим.

В обґрунтування позову покликається на те, що 15 грудня 2016 року на ХVІ сесії сьомого скликання міської ради було прийнято рішення № 510 про затвердження рішення виконавчого комітету від 23 серпня 2016 року № 193 «Про затвердження статутів навчальних закладів мм. Дрогобича та Стебника у новій редакції». Зазначає, що на даному засіданні розглядалося лише питання щодо внесення змін до пункту 6.5 стосовно порядку ведення діловодства та бухгалтерії. Разом з тим, при ознайомлені з новою редакцією Статуту, позивачу стало відомо, що вона відрізняється від редакції Статуту, яка була затверджена відповідачем на пленарному засіданні, що відбулось 15 грудня 2016 року, а саме: з редакції діючого Статуту було вилучено пункту 2.10 у редакції «Під час вивчення рідної мови та літератури, математики, інформатики, латинської мови, профільних предметів повні класи діляться на дві підгрупи, при поглибленому вивченні першої та другої іноземних мов - на три по 8-10 чол. у кожній групі (при дотриманні наповнюваності класів як передбачено у ст. 2.09)» та викладено пункт 2.10 у наступній редакції: «Під час вивчення української мови, інформатики, латинської мови, профільних предметів повні класи діляться на дві підгрупи, при поглибленому вивченні першої та другої групи іноземних мов - на три по 8-10 чол. у кожній групі (при дотриманні наповнюваності класів як передбачено у ст. 2.09)».

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 23 березня 2018 року у задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позивних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що з досліджених редакцій Статуту Дрогобицької гімназії імені Богдана Лепкого Дрогобицької міської ради Львівської області, затвердженого рішенням виконавчого комітету Дрогобицької міської ради від 23 серпня 2016 року № 193 (нова редакція), та рішенням № 1372 сесії Дрогобицької міської ради шостого скликання від 28 травня 2014 року (попередня редакція) - пункт 2.10 має ідентичний зміст.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2018 року апеляційну скаргу Директора Дрогобицької гімназії імені Богдана Лепкого задоволено, рішення Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 23 березня 2018 року скасовано та прийнято нову постанову, якою адміністративний позов задоволено.

Задовольняючи апеляційну скаргу, суд апеляційної інстанції виходив з того, що зміст пункту 2.10 нової та попередньої редакцій Статуту відрізняється, хоча відповідні зміни не розглядалися на сесії міськради, не затверджувались та не приймалися у визначеному законом порядку.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

Не погоджуючись з постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2018 року, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Дрогобицька міська рада Львівської області звернулася з касаційною скаргою до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, у якій просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити у силі рішення Дрогобицького міськрайонного суду Львівської області від 23 березня 2018 року.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Касаційну скаргу подано 23 листопада 2018 року.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26 листопада 2018 року для розгляду цієї справи визначено склад колегії суддів, суддею-доповідачем визначено суддю Берназюка Я.О., суддів Гриціва М.І., Коваленко Н.В.

Ухвалою Верховного Суду від 10 грудня 2018 року відкрито касаційне провадження у справі № 442/8337/17, витребувано адміністративну справу та запропоновано сторонам надати відзив на касаційну скаргу.

Від учасників справи письмових клопотань не надходило.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Судами попередніх інстанцій на підставі наявних у матеріалах справи доказів встановлено, що відповідно до пункту 1 Статуту Дрогобицької гімназії імені Богдана Лепкого Дрогобицької міської ради Львівської області, затвердженого Рішенням Дрогобицької міської ради ХVІ сесії сьомого скликання від 15 грудня 2016 року № 510, гімназія знаходиться у комунальній власності Дрогобицької міської ради, яка є власником навчального закладу.

Рішенням Дрогобицької міської ради ХVІ сесії сьомого скликання від 15 грудня 2016 року № 510 затверджено рішення виконавчого комітету від 23 серпня 2016 року № 193 «Про затвердження статутів навчальних закладів мм. Дрогобича та Стебника у новій редакції», зокрема, з внесеними змінами та доповненнями пункт 6.5 статутів загальноосвітніх навчальних закладів м. Дрогобича та Стебника викладено у такій редакції: «Порядок діловодства і бухгалтерського обліку в навчальному закладі визначається законодавством та нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки України та інших центральних органів виконавчої влади, яким підпорядковані навчальні заклади. Бухгалтерський облік здійснюється самостійно або через централізовану бухгалтерію». Крім цього судами встановлено та не заперечується сторонами, що на вказаному скликанні Дрогобицької міської ради 15 грудня 2016 року не розглядалися та не вносилися будь-які інші зміни та доповнення до діючого Статуту, у тому числі до пункту 2.10.

Відповідно до витягу з протоколу ХVІ сесії Дрогобицької міської ради VІІ скликання на І пленарному засіданні 15 грудня 2016 року слухали питання: про затвердження рішення виконавчого комітету від 23 серпня 2016 року № 193 «Про затвердження статутів навчальних закладів мм. Дрогобича та Стебника у новій редакції». Проголосували 26 - за, проти - 0, утрималось - 0. Вирішили - рішення прийняти.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

У касаційній скарзі скаржник зазначає, що суд апеляційної інстанції дійшов до помилкового висновку про те, що зміст пункту 2.10 Статуту у новій та у попередній редакціях відрізняються, оскільки міська рада вносила зміни тільки до пункту 6.5 цього Статуту. Також зазначає, що позивач не обґрунтовує, які його права порушені оскаржуваним пунктом рішення.

Від Директора Дрогобицької гімназії імені Богдана Лепкого Дрогобицької міської ради Львівської області Лепкого І.І. надійшов відзив на касаційну скаргу Дрогобицької міської ради Львівської області, у якому вказується на законність рішення суду апеляційної інстанції, який дійшов до обґрунтованого висновку про те, що зміст оскаржуваного пункту нової редакції Статуту відрізняється від попередньої редакції.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з положенням частини четвертої статті 328 КАС України підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Зазначеним вимогам процесуального закону постанова Львівського апеляційного адміністративного суду від 25 вересня 2018 року відповідає, а вимоги касаційної скарги є неприйнятними з огляду на наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Повноваження Дрогобицької міської ради у спірних правовідносинах визначено, зокрема, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про загальну середню освіту».

Згідно з положеннями статті 2 Закону України «Про загальну середню освіту» основними завданнями законодавства України про загальну середню освіту є забезпечення права громадян на доступність і безоплатність здобуття повної загальної середньої освіти та забезпечення необхідних умов функціонування і розвитку загальної середньої освіти.

Частинами першою та третьою статті 10 цього Закону визначено, що загальноосвітній навчальний заклад є юридичною особою. За своїми організаційно-правовими формами загальноосвітні навчальні заклади можуть бути державної, комунальної та приватної форм власності. Статус комунального має загальноосвітній навчальний заклад, заснований на комунальній формі власності.

Державні та комунальні загальноосвітні навчальні заклади створюються відповідно центральними, місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування з урахуванням соціально-економічних, національних, культурно-освітніх і мовних потреб за наявності необхідної кількості учнів (вихованців) відповідно до встановлених нормативів наповнюваності класів, необхідної матеріально-технічної та науково-методичної бази, педагогічних кадрів у порядку встановленому Кабінетом Міністрів України (частина перша статті 11 Закону України «Про загальну середню освіту»).

Відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про загальну середню освіту» заклад загальної середньої освіти діє на підставі статуту, який затверджується засновником або уповноваженим ним органом.

Абзацом другим частини першої статті 11 Закону України «Про загальну середню освіту» передбачено, що засновником закладу загальної середньої освіти може бути орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа (зокрема релігійна організація, статут (положення) якої зареєстровано у встановленому законодавством порядку), рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад загальної середньої освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов'язків засновника.

Зі змісту наведених правових норм вбачається, що статут навчального закладу комунальної форми власності затверджується відповідною радою від імені територіальної громади (громад).

Відповідно до частини першої статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, повноваження щодо управління закладами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Частиною другою статті 52 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виконавчий комітет ради попередньо розглядає проекти рішень з питань, що вносяться на розгляд відповідної ради.

Відповідно до статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення місцевої ради приймаються на сесії місцевої ради у порядку, визначеному законом та регламентом відповідної ради.

Частиною другою цієї ж статті передбачено, що рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Судами попередніх інстанцій встановлено та матеріалами справи підтверджено, що 23 серпня 2016 року виконавчим комітетом Дрогобицької міської ради прийнято рішення № 193 «Про затвердження статутів навчальних закладів мм. Дрогобича та Стебника у новій редакції», яким, зокрема, пункт 6.5 викладено у новій редакції (визначено порядок організації діловодства та бухгалтерського обліку).

15 грудня 2016 року відбулось пленарне засідання Дрогобицької міської ради, на

................
Перейти до повного тексту