ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 лютого 2019 року
м. Київ
справа № 916/1736/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Булгакової І.В. (головуючий), Селіваненка В.П. і Сухового В.Г.,
за участю секретаря судового засідання - Хоменко І.М.,
учасники справи:
позивач - виконавчий комітет Одеської міської ради,
представник позивача - не з'явився,
відповідач - товариство з обмеженою відповідальністю "РУЗАНА-ПЛЮС",
представник відповідача - Дімоглов О.І., адвокат (довіреність від 16.04.2018 б/н, свідоцтво від 24.11.2017 № 3496),
третя особа - управління капітального будівництва Одеської міської ради,
представник третьої особи - не з'явився,
розглянув касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "РУЗАНА-ПЛЮС"
постанову Південно-Західного апеляційного господарського суду від 07.12.2018
(головуючий Лавриненко Л.В., судді: Аленін О.Ю. і Філінюк І.Г.)
у справі № 916/1736/17
за позовом виконавчого комітету Одеської міської ради (далі - Виконком),
до товариства з обмеженою відповідальністю "РУЗАНА-ПЛЮС" (далі - Товариство),
третя особа, яка не заявляє самостійних вимого щодо предмета спору, на стороні позивача - управління капітального будівництва Одеської міської ради (далі - Управління),
про стягнення 3 430 636,00 грн.
За результатами розгляду касаційної скарги Касаційний господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Виконком звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до Товариства про стягнення збитків у розмірі 3 430 636,00грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Товариство не сплатило у повному розмірі пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту, у зв'язку з чим Виконкомом понесені збитки.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 24.07.2017 залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Управління.
Справа господарськими судами розглядалась неодноразово.
Рішенням господарського суду Одеської області від 14.08.2018 відмовлено у задоволенні позовних вимог.
Рішення суду першої інстанції обґрунтоване тим, що:
- при здійсненні розрахунку додаткової пайової участі Товариства у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси, у зв'язку із зміною техніко-економічних показників при будівництві торгово-готельного комплексу з підземним паркінгом, Виконком безпідставно врахував показник опосередкованої вартості спорудження житла в Одеській області у сумі 8 300,00 грн., затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 28.07.2016 № 236, оскільки цей показник був чинним на час здійснення відповідного розрахунку, а не на час введення закінченого будівництвом об'єкта в експлуатацію;
- проаналізувавши дані про площі будівлі (з урахуванням їх функціонального призначення), які містяться в сертифікаті від 27.02.2014 № 164140580458, та в технічному паспорті, виданому 25.06.2013 КП "Бюро технічної інвентаризації" Одеської міської ради, суд встановив незначне збільшення будівлі торгово-готельного центру, яке у відсотковому співвідношенні склало 2,01 %, а відповідно до пункту 2.8 Методики визначення пайової участі замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси, затвердженої рішенням Виконкомом від 27.11.2014 № 339, яким встановлено обов'язок замовника звернутись до управління капітального будівництва для остаточного розрахунку пайової участі лише у випадку істотних змін (більш ніж 5 %) будь-яких характеристик об'єкта будівництва, реконструкції, перепрофілювання тощо.
Постановою Південно-Західного апеляційного господарського суду від 07.12.2018 оскаржуване рішення скасовано та прийнято нове рішення, яким позовні вимоги задоволено частково. Стягнуто з Товариства на користь Виконкому збитки у сумі 2 463 166,24 грн. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Постанова суду апеляційної інстанції мотивована тим, що:
- розрахунком пайової участі, який міститься у протоколі засідання комісії з визначення пайової участі замовника у розвиток інфраструктури м. Одеси від 30.09.2016 № 41, при визначенні розміру пайової участі Товариства у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеса Виконкомом з посиланням на лист Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 29.12.2011 № 01-15/3812 визначено різницю між площами приміщень торгово-готельного центру, зазначених у відкоригованому у 2011 році проекті цього об'єкта, та даними про площі відповідних приміщень, зазначеними у технічному паспорті та Сертифікаті відповідності закінченого будівництвом об'єкта, виданому 27.02.2014 № 164140580458;
- станом на 27.02.2014 опосередкована вартість спорудження житла в Одеському регіоні була визначена наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.08.2013 № 369, яким встановлено, що станом на 01.07.2013 вартість 1 кв. м загальної площі житла в Одеському регіоні складає 5 042,00 грн.;
- перевіривши розрахунок розміру пайової участі Товариства у розвиток інфраструктури м. Одеси, апеляційний суд дійшов висновку, що її розмір складає 2 463 166,24 грн.
Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, Товариство звернулось до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення апеляційним судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Південно-Західного апеляційного господарського суду від 07.12.2018, а рішення господарського суду Одеської області від 14.08.2018 залишити в силі.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що при прийнятті оскаржуваної постанови суд апеляційної інстанції: порушив вимоги частини першої статті 316 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), а саме не врахував вказівки, які викладені у постанові Верховного Суду від 03.05.2018; не виклав мотивів відхилення кожного аргументу, викладеного представником Товариства у відзиві на апеляційну скаргу; неправомірно здійснив перерахунок розміру пайової участі Товариства у розвиток інфраструктури м. Одеси.
Виконком подав відзив на касаційну скаргу, в якому, посилаючись на законність і обґрунтованість оскаржуваної постанови суду апеляційної інстанції, просить відмовити у задоволенні касаційної скарги.
Від Управління відзив на касаційну скаргу не надходив.
Перевіривши повноту встановлення попередніми судовими інстанціями обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального і процесуального права, заслухавши доповідь судді-доповідача та пояснення представника Товариства, Касаційний господарський суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з огляду на таке.
Місцевим та апеляційним господарськими судами у справі встановлено, що 01.11.2007 Виконкомом та Товариством (забудовник) укладено договір пайової участі від 01.11.2007 № 443/кс (далі - Договір).
Предметом Договору є надання забудовникові від імені Виконкому права забудови земельної ділянки, у межах відводу, за адресою: м. Одеса, вул. Катерининська, 27, строком до ІІІ-го кварталу 2010 року для здійснення будівництва торгово-офісного центру, а також здійснення комплексного благоустрою прилеглої території та внесення забудовником пайової участі на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси.
Право забудови земельної ділянки здійснюється відповідно до рішення Виконкому від 01.11.2007 № 1261 "Про надання дозволу товариству з обмеженою відповідальністю "РУЗАНА-ПЛЮС".
Згідно з розділом 3 Договору забудовник прийняв на себе зобов'язання, зокрема:
- здійснити самостійно або із залученням підрядника будівництво торгово-офісного центру, а також комплексний благоустрій прилеглої території на земельній ділянці відповідно до технічних умов і прийнятими забудовником зобов'язаннями у строк до ІІІ-го кварталу 2010 року;
- перерахувати протягом двох місяців після прийняття Одеською міською радою рішення про відведення земельної ділянки для будівництва торгово-офісного центру за адресою: м. Одеса, вул. Катерининська, 27, на рахунок Управління капітального будівництва Одеської міської ради пайову участь у розмірі 6 802 594,00грн.;
- погоджувати й затверджувати у встановленому порядку усі зміни та доповнення до проектної документації, внесені в процесі будівництва. У разі, якщо зміни й доповнення до проектної документації, виконані в ході будівництва, спричиняють зміни основних техніко-економічних показників (за Генеральним планом, загальної площі, потужності тощо), виступити із клопотанням перед Виконкомом про внесення відповідних змін до рішення Виконкому від 01.11.2007 № 1261;
- після закінчення будівництва об'єкта оформити в УКБ довідку про виконання зобов'язань за договором для подання до інспекції ДАБК;
- ввести зазначений об'єкт в експлуатацію відповідно до чинного законодавства.
У 2011 році Товариство відкоригувало проект торгово-офісного центру з підземним паркінгом, змінивши функціональне призначення об'єкту на торгово-готельний центр з підземним паркінгом та погодивши техніко-економічні показники з Управлінням, що підтверджується листом від 29.12.2011 № 01-15/3812.
Рішенням Виконкому "Про внесення змін до рішення Виконавчого комітету Одеської міської ради від 01.11.2007 № 1261 "Про надання дозволу Товариству на подальше проектування та будівництво торгово-офісного центру за адресою: м. Одеса, вул. Катерининська, 27" від 13.12.2012 № 534 внесено зміни до назви об'єкта: "торгово-офісний центр з підземним паркінгом" замінено на "торгово-готельний центр з підземним паркінгом", змінено термін завершення будівництва - 31.12.2014, затверджено додаткову угоду до Договору.
25.06.2013 за результатом технічної інвентаризації торгово-готельного центру, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Катерининська, 27, КП "Бюро технічної інвентаризації Одеської міської ради" оформлено технічний паспорт.
Судами встановлено, що наявним у матеріалах справи сертифікатом від 27.02.2014 № 164140580458 підтверджено відповідність закінченого будівництвом торгово-готельного центру з підземним паркінгом, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Катерининська, 27, проектній документації та підтверджено готовність цього об'єкту до експлуатації.
Рішенням комісії з визначення пайової участі замовника у розвитку інфраструктури міста Одеси, оформленим протоколом від 30.09.2016 № 41, Виконкому рекомендовано встановити Товариству додаткову пайову участь у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси, у зв'язку із зміною техніко-економічних показників об'єкту будівництва у бік збільшення.
Рішенням Виконкому від 27.10.2016 № 347 затверджено додатковий розмір пайової участі Товариства у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси в сумі 3 430 636,00 грн.
Супровідним листом від 02.11.2016 № 2018/07 Виконкомом на адресу Товариства направлено проект додаткової угоди щодо внесення змін до Договору.
Товариство жодної відповіді з приводу направленого йому листа та проекту договору Виконкому не надало.
Причиною виникнення спору в даній справі стало питання щодо наявності чи відсутності підстав для стягнення збитків.
Приймаючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що при здійсненні розрахунку додаткової пайової участі Товариства у створенні та розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси, у зв'язку із зміною техніко-економічних показників при будівництві торгово-готельного комплексу з підземним паркінгом, Виконком безпідставно врахував показник опосередкованої вартості спорудження житла в Одеській області у розмірі 8 300,00 грн., затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 28.07.2016 № 236, оскільки цей показник був чинним на час здійснення відповідного розрахунку, а не на час введення закінченого будівництвом об'єкта в експлуатацію.
Проаналізувавши дані про площі будівлі (з урахуванням їх функціонального призначення), які містяться в сертифікаті від 27.02.2014 № 164140580458 та в технічному паспорті, виданому 25.06.2013 КП "Бюро технічної інвентаризації" Одеської міської ради, суд першої інстанції встановив незначне збільшення будівлі торгово-готельного центру, яке у відсотковому співвідношенні склало 2,01 %, а відповідно до пункту 2.8 Методики визначення пайової участі замовників у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси, затвердженої рішенням Виконкомом від 27.11.2014 № 339, яким встановлено обов'язок замовника звернутись до управління капітального будівництва для остаточного розрахунку пайової участі лише у випадку істотних змін (більш ніж 5 %) будь-яких характеристик об'єкта будівництва, реконструкції, перепрофілювання тощо.
Однак суд апеляційної інстанції не погодився з так