1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

26 лютого 2019 року

Київ

справа №809/1627/15

адміністративне провадження №К/9901/11832/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді (судді-доповідача) - Данилевич Н.А.,

суддів: Бевзенка В. М.,

Шарапи В.М.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні

касаційну скаргу ОСОБА_3

на постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 07 вересня 2016 року (головуючий суддя - Костів М.В., судді: Бруновська Н.В., Матковська З.М.)

у справі № 809/1627/15

за позовом ОСОБА_3 до Міністра оборони України, Командира військової частини А 1162 про скасування наказу про звільнення з військової служби та наказу про виключення із списків особового складу військової частини,-

в с т а н о в и в :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ.

1. Короткий зміст позовних вимог.

ОСОБА_3 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Міністра оборони України (далі - відповідач 1), Командира військової частини А 1162 (далі - відповідач 2), в якому просив:

- скасувати наказ Міністра оборони України за №01589 від 08 липня 1994 року про звільнення позивача з військової служби за станом здоров'я з посади начальника управління озброєння 38 армійського корпусу;

- скасувати наказ командира військової частини А1162 про виключення позивача із списків особового складу військової частини.

2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій.

Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25.12.2015 року позов задоволено частково. Зобов'язано Міністра оборони України внести зміни до наказу за №01589 від 08 липня 1994 року в частині приведення у відповідність до штатного розпису 38 армійського корпусу Прикарпатського військового округу, чинного на момент звільнення із змінами згідно директив 115/1/1264 від 15.02.1994, введених 23.02.1994 та №115/1/3803 від 01.06.1994, введених 06.06.1994 найменування посади ОСОБА_3. У задоволені решти позовних вимог відмовлено.

Суд першої інстанції виходив з того, що позивача звільнено з посади, яка не відповідала чинному на той час штатному розпису 38 армійського корпусу Прикарпатського військового округу, а також з порушенням процедури такого звільнення.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 07 вересня 2016 року постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25.12.2015 року у справі №809/1627/15 в частині задоволення позовних вимог ОСОБА_3 до Міністра оборони України про зобов'язання внести зміни до наказу за №01589 від 08 липня 1994 року в частині приведення у відповідність до штатного розпису 38 армійського корпусу Прикарпатського військового округу, чинного на момент звільнення із змінами згідно директив 115/1/1264 від 15.02.1994, введених 23.02.1994 та №115/1/3803 від 01.06.1994, введених 06.06.1994 найменування посади ОСОБА_3 - скасовано та в цій частині в задоволенні позову відмовлено.В решті постанову суду залишено без змін.

Суд апеляційної інстанції мотивує своє рішення тим, що рішенням Львівського апеляційного адміністративного суду від 07 липня 2015 року, яке набрало законної сили, в справі № 876/4860/15 за позовом громадянина ОСОБА_3 до Міністерства оборони України встановлено факт проведення з позивачем співбесід, які передували його звільненню, в ході проведення яких останній не заперечував проти видання наказу про його звільнення з фактично займаної посади і підстав звільнення чи встановлення розміру грошового утримання не оспорював. Крім того, зазначеним вище рішенням встановлено, що позивач не ставив під сумнів відповідність займаної ним посади штатному розпису армійського корпусу та не домагався збільшення грошового забезпечення для призначення пенсії.

3. Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву (заперечень).

У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, вважає їх незаконними та необґрунтованими, а тому просить рішення суду апеляційної інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позов.

Зокрема, скаржник вказує, що відповідачами порушено процедуру звільнення, встановлену Інструкцією про порядок застосування в Збройних Силах України Тимчасового положення про проходження військової служби особами офіцерського складу, затверджену наказом Міністра оборони України за №141 від 30.06.1993. Внаслідок чого, позивача 08.07.1994 було звільнено з посади начальника управління озброєння - начальника озброєння 38 армійського корпусу Прикарпатського військового округу з порушенням його прав, оскільки відповідно до директиви начальника Генерального штабу Збройних Сил України за №115/1/1264 від 15.02.1994 та відповідно до змін до штату 38 армійського корпусу Прикарпатського військового округу, посада, з якої звільнено позивача, була відсутня та змінена на посаду заступника командира армійського корпусу по озброєнню - начальник озброєння. Скаржник звертає увагу суду на те, що допущене порушення прав позивача при звільненні 08.07.1994 в подальшому та на даний час створює негативні наслідки для розрахунку належного до виплати позивачу розміру пенсійного забезпечення.

Відповідачем заперечення на касаційну скаргу не надані, що не перешкоджає її розгляду по суті.

Заявлено клопотання про розгляд справи за участі скаржника.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджується доказами наявними в матеріалах справи, позивач проходив військову службу з 25.10.1962 року до 08.07.1994 року.

В період з 25.04.1992 до 06.07.1993 позивач обіймав посаду заступника командуючого армією із озброєння - начальника озброєння 38 загальновійськової армії Прикарпатського військового округу.

Указом Президента України за №642/92 від 31.12.1992 позивачу присвоєно військове звання генерал-майор.

З 06.07.1993 до часу звільнення позивач проходив військову службу на посаді начальника озброєння 38 армійського корпусу Прикарпатського військового округу.

Згідно з наказом Міністра оборони України за №01589 від 08.07.1994 року та відповідно до підпункту «В» пункту 65 Тимчасового положення про проходження військової служби особами офіцерського складу з правом носіння військової форми одягу та оголошенням подяки за бездоганну службу в Збройних Силах генерал-майора ОСОБА_3 - начальника управління озброєння - начальника озброєння 38 армійського корпусу Прикарпатського військового округу звільнено у запас (за станом здоров'я).

12.08.1994 наказом командира військової частини А-1162 за №156 з 12.08.1994 генерал-майора ОСОБА_3 виключено із списків особового складу, всіх видів забезпечення і направлено на облік в Івано-Франківський міський військовий комісаріат.

Позивач, не погоджуючись із своїм звільнення з посади, яка не відповідала штатному розпису, оскаржив наказ Міністра оборони України за №01589 від 08 липня 1994 року про звільнення та наказ командира військової частини А1162 про виключення із списків особового складу військової частини.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин)

4. Інструкція про порядок застосування в Збройних силах України Тимчасового положення про проходження військової служби особами офіцерського складу, введеного в дію наказом Міністра оборони України №141 від 30.06.1993 року (надалі по тексту - Інструкція №141).

За змістом пунктів 83, 84, 85, 86 Інструкції №141 особи офіцерського складу подаються до звільнення за станом здоров'я (підпункт «в» пункту 65 Тимчасового положення про проходження військової служби особами офіцерського складу) - по обмеженій здатності до військової служби на підставі висновку військово-лікарської комісії за особистим бажанням офіцерів або якщо вони не можуть за станом здоров'я виконувати обов'язки на своїх посадах і відсутня можливість їхнього переміщення на посаду у відповідному виді, роді військ, військовому окрузі. Перед поданням осіб офіцерського складу до звільнення з військової служби уточнюються дані про проходження ними служби, за необхідності документально підтверджуються періоди їхньої служби, які підлягають зарахуванню у вислугу років у календарному обчисленні й окремо на пільгових умовах, і згідно з діючим законодавством обліковується вислуга років на пенсію.

З особами офіцерського складу про наступне їхнє звільнення проводиться не менше двох бесід. Перша бесіда проводиться завчасно, перед звільненням, у ході якої роз'яснюються підстави й терміни подання про звільнення, пільги й переваги щодо трудового влаштування, матеріально-побутового забезпечення, даються необхідні пояснення з інших питань, з'ясовуються прохання військовослужбовця. Бесіди про наступне звільнення проводиться з генералами й адміралами у Центральному апараті міністерства оборони України - безпосереднім начальником, а також, як правило заступниками Міністра оборони України, командуючими видами Збройних сил або, в окремих випадках, за дорученням - їхніми заступниками.

Питання, які виникли в ході бесіди й не можуть бути вирішені на місці, направляються для вирішення старшому прямому начальнику з додатком матеріалів і довідок.

Друга бесіда проводиться безпосереднім начальником при направленні подання про звільнення, у ході якої даються відповіді на питання і прохання, що були висловлені військовослужбовцем у першій бесіді, з'ясовуються підстави звільнення з урахуванням висновків військово-лікарських комісій та інші питання.

Пункт 94 Інструкції №141 передбачає, що видання наказів по особовому складу про звільнення осіб офіцерського складу з військової служби, підстави звільнення (пункт 65 Положення) зміні не підлягають, якщо при звільненні не допущені порушення існуючого законодавства й не визначалися нові обставини, пов'язані із звільненням.

5. Тимчасове положення про проходження військової служби особами офіцерського складу, затвердженого Указом Президента України №174/93 від 13.05.1993 (надалі по тексту - Положення №174/93)

<
................
Перейти до повного тексту