ПОСТАНОВА
Іменем України
27 лютого 2019 року
м. Київ
справа №806/2016/16
адміністративне провадження №К/9901/20104/18, К/9901/20105/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стародуба О.П.,
суддів: Анцупової Т.О., Кравчука В.М.
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційні скарги Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області та Міністерства внутрішніх справ України на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 03.11.2016р. (судді - Шуляк Л.А., Токарєва М.С., Шимонович Р.М.) та ухвалу Житомирського апеляційного адміністративного суду від 12.01.2017р. (судді - Шидловський В.Б., Капустинський М.М.. Мацький Є.М.) у справі за позовом ОСОБА_3 до Міністерства внутрішніх справ України, третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області, про визнання бездіяльності протиправною,
в с т а н о в и в:
У жовтні 2016р. ОСОБА_3 звернулась до суду з позовом, в якому просила визнати протиправною (неправомірною) бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України щодо неповідомлення Пенсійного фонду України про підстави перерахунку пенсії з 01.01.2016р. відповідно до п.2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», що затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45, з врахуванням частини ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», яка вступила в дію згідно Закону України від 23.12.2015 №900-VIII.
В обґрунтування позовних вимог посилалась на те, що є пенсіонером органів внутрішніх справ, а законодавством їй гарантовано право на перерахунок пенсії, у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015р. №988 встановлено грошове забезпечення поліцейських, що надає їй право на перерахунок пенсії. В свою чергу, не направлення відповідачем до Пенсійного фонду України інформації про зміни у грошовому утриманні є протиправним та таким, що порушує її право на перерахунок пенсії.
Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 03.11.2016р., залишеною без змін ухвалою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 12.01.2017р., позов задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України щодо не надсилання інформації до Пенсійного фонду України про наявність підстав для перерахунку пенсії ОСОБА_3
З рішеннями судів попередніх інстанцій не погодились відповідач та третя особа, звернулись з касаційними скаргами, в яких посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просили їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.
В обґрунтування касаційних скарг посилаються на те, що постановою Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» від 11.11.2015р. №988 вперше встановлено грошове забезпечення для працівників Національної поліції України, жодних змін у грошовому забезпеченні поліцейських та прийняття відповідних нормативно-правових актів про такі зміни Кабінетом Міністрів України не приймалось, а тому правових підстав для перерахунку пенсії пенсіонерам органів внутрішніх справ із зазначених підстав немає.
Крім того, у своїй касаційній скарзі Міністерство внутрішніх справ, посилаючись на положення пункту 4 частини першої статті 18 КАС України вважає, що дана справа предметно підсудна місцевому загальному суду, як адміністративному суду. Крім того, посилається на те, що судами не залучено до участі у справі Пенсійний фонд України, незважаючи на те, що рішення судів впливають на його права та обов'язки.
Заперечуючи проти касаційних скарг, позивач просила залишити касаційні скарги без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційні скарги не підлягають задоволенню з наступних мотивів та передбачених законом підстав.
Так, відповідно до частини 3 статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992р. №2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за вказаним Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною 2 статті 51 цього Закону.
Відповідно до пункту 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №2262-XII, затв. постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008р. №45, перерахунок раніше призначених згідно із Законом №2262-XII пенсій проводиться в разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015р. №988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції», яка набрала законної сили 02.12.2015р., встановлено грошове забезпечення поліцейських.
Згідно абзацу 2 пункту 15 Розділу XI Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Національну поліцію» (згідно із Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей» від 23.12.2015р. №900-VIII) за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.
Відповідно до статті 102 Закону України «Про Національну поліцію» пенсійне забезпечення полі