1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

27 лютого 2019 року

м. Київ

справа №813/8783/13-а

адміністративне провадження №К/9901/12809/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Анцупова Т.О., Кравчук В.М.

розглянувши у порядку письмового провадження заяву Мостиського районного центру зайнятості про перегляд ухвали Вищого адміністративного суду України від 20.01.2016р. (судді - Олексієнко М.М., Ситников О.Ф., Штульман І.В.) у справі №813/8783/13-а за позовом Мостиського районного центру зайнятості до Львівської митниці Міністерства доходів і зборів України про стягнення коштів,

в с т а н о в и в:

У листопаді 2013 року Мостиський районний центр зайнятості звернувся до суду з позовом, у якому просив стягнути з Львівської митниці 30892,50 грн. вартості наданих соціальних послуг безробітному, якого поновлено на роботі за рішенням суду.

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 02.12.2013р. позовні вимоги задоволено: стягнуто з Львівської митниці Міндоходів (місцезнаходження: 79000, м. Львів, вул. Костюшка, 1, ідентифікаційний код 38700759) на користь Мостиського районного центру зайнятості (місцезнаходження: 81300, Львівська область, Мостиський район, м. Мостиська, вул. Міцкевича, 2а, ідентифікаційний код 22366173) 30 892 (тридцять тисяч вісімсот дев'яносто дві) грн. 50 коп.

Постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.05.2015р. постанову Львівського окружного адміністративного суду від 02.12.2013р. скасовано, та ухвалено нову, якою у задоволенні позову відмовлено.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 20.01.2016р. постанову Львівського окружного адміністративного суду від 02.12.2013р. та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 13.05.2015р. скасовано, провадження у справі закрито. Роз'яснено позивачу, що даний спір може бути вирішений за правилами цивільного (господарського) судочинства.

У березні 2016р. позивач звернувся до Верховного Суду України із заявою про перегляд ухвали Вищого адміністративного суду України від 20.01.2016р. з підстави, передбаченої п. 2 ч. 1 ст. 237 КАС України (в редакції до 15.12.2017р.).

У заяві позивач просив скасувати рішення суду касаційної інстанції та передати справу на новий розгляд до суду касаційної інстанції.

На обгрунтування заяви позивачем додано копії ухвал Вищого адміністративного суду України від 19.03.2015р. (К/800/56980/14) та від 04.06.2015р. (К/800/64600/14).

Ухвалою Верховного Суду від 04.04.2016р. відкрито провадження у справі №813/8783/13-а.

У зв'язку із початком роботи Верховного Суду, на виконання підпунктів 1, 7 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» КАС України, в редакції після 15.12.2017р., матеріали заяви передано до Верховного Суду.

Перевіривши наведені у заяві доводи, суд дійшов висновку про неоднакове застосування судом касаційної інстанції одних і тих же норм процесуального права.

В ході розгляду справи судами встановлено, що ОСОБА_1 14.03.2012р., відповідно до п.6 ч.1 ст. 30 Закону України «Про державну службу», був звільнений з роботи з посади старшого інспектора митного поста «Броди» Львівської митниці.

20.06.2012р. ОСОБА_1 звернувся до Мостиського районного центру зайнятості із заявою про надання статусу безробітного з виплатою допомоги по безробіттю. Такий стату йому було надано 20.06.2012р. та призначено виплату допомоги по безробіттю.

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 25.05.2012р. №2а-3163/12/1370, залишеною без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 05.12.2012р. №125310/12/9104, ОСОБА_1 поновлено на посаді старшого інспектора митного поста «Броди» Львівської митниці з 14.03.2012р.

Наказом Державної митної служби України від 06.06.2013р. №665-к «Про оголошення наказу Державної митної служби України» було оголошено наказ Державної митної служби України від 01.06.2013р. №850-к «По особовому складу митних органів» про скасування наказу Державної митної служби України від 14.03.2012р. №516-к «Про припинення перебування на державній службі» ОСОБА_1 та поновлення ОСОБА_1 на посаді старшого інспектора митного поста «Броди» Львівської митниці з 14.03.2012р.

Суди встановили, що ОСОБА_1 перебував на обліку як безробітний в Мостиському районному центрі зайнятості з 20.06.2012р. по 05.06.2013р., за цей період отримав 30 892,50 грн. допомоги по безробіттю.

Наведені вище обставини стали підставою для звернення Центру зайнятості до суду в порядку адміністративного судочинства з позовом про стягнення з працедавця витрат на виплату допомоги по безробіттю поновленому на роботі працівнику цієї установи.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з положень ч. 4 ст. 35 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000р. №1533-ІІ (далі - Закону №1533-ІІІ), відповідно до яких із роботодавця утримується сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг безробітному у разі поновлення його на роботі за рішенням суду.

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позовних вимог, апеляційний суд виходив з того, що відповідно до судових рішень, якими ОСОБА_1 поновлено на займаній посаді з виплатою йому середньомісячного заробітку за час вимушеного прогулу, в оплату за час вимушеного прогулу допомога по безробіттю врахована не була, а відтак, ця сума коштів для поновленого на роботі працівника є переплатою та не підлягає стягненню з роботодавця.

Скасовуючи рішення судів попередніх інстанцій і закриваючи провадження у справі, Вищий адміністративний суд України виходив з того, що Львівська митниця виступає у даній справі відповідачем не як суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції у спірних правовідносинах, а як роботодавець, з якого стягується вартість наданих соціальних послуг безробітному поновленому на роботі за рішенням суду, а тому спір, який виник між сторонами, не належить до юрисдикції адміністративних судів.

В свою чергу, в ухвалах Вищого адміністративного суду України, наданих як приклад неоднакового застосування судом касаційної інстанції норм процесуального права у подібних правовідносинах, суд касаційної інстанції дійшов висновку, що справи такої категорії належать до адміністративної юрисдикції.

Усуваючи розбіжності у застосуванні судом касаційної інстанції норм процесуального права, суд виходить із такого.

Завданням адміністративного судочинства є, зокрема, захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадови

................
Перейти до повного тексту