1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

Іменем України

20 лютого 2019 року

Київ

справа №813/1854/17

адміністративне провадження №К/9901/373/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Шарапи В.М.,

суддів Бевзенка В.М., Данилевич Н.А.,

за участю: секретаря судового засідання Корецького І.О.,

позивача: ОСОБА_1,

відповідача1: представників Месюк Л.А., Харченко С.В.,

відповідача2: представника Харченко С.В.,

третя особа на стороні відповідача: не прибула,

розглянувши у відкритому судовому касаційну скаргу Державної міграційної служби України на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 25.10.2017 у складі колегії суддів: Гавдик З.В. (головуючий), Грень Н.М., Гулик А.Г. та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.12.2017 у складі колегії суддів: Довгополова О.М. (головуючий), Гудима Л.Я., Святецького В.В. у справі №813/1854/17 за позовом ОСОБА_1 до Державної міграційної служби України, Головного управління Державної міграційної служби у Львівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_8, про визнання протиправними дій, скасування наказів, поновлення на посаді, зобов'язання вчинити певні дії, відшкодування заробітної плати за час вимушеного прогулу,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до суду з позовом до Державної міграційної служби України (далі - ДМС, відповідач 1), Головного управління Державної міграційної служби у Львівській області (далі - ГУ ДМС, відповідач 2), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_8 (далі - ОСОБА_8), в якому просив:

1.1. визнати протиправними дії ДМС щодо вручення ОСОБА_1 повідомлення про скорочення займаної ним посади;

1.2. скасувати наказ ДМС №226-к від 17.05.2017 про звільнення ОСОБА_1;

1.3. скасувати наказ ГУДМС №142-к/тр від 17.05.2017 про призначення ОСОБА_1;

1.4. поновити ОСОБА_1 на посаді заступника начальника Головного управління - начальника управління з питань громадянства, паспортизації та реєстрації ГУ ДМС;

1.5. зобов'язати ГУ ДМС здійснити перерахунок та виплату заробітної плати ОСОБА_1 за період з 01.05.2016 по 31.12.2016 з урахуванням вимоги Постанови Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 №292, якою встановлено розмір окладу для заступника керівника державного органу, компетенція якого поширюється в межах однієї області, в розмірі 8615 грн./міс.;

1.6. зобов'язати ГУ ДМС здійснити перерахунок та виплату заробітної плати ОСОБА_1 за період з 01.01.2017 по 17.05.2017 з урахуванням вимоги Постанови Кабінету Міністрів України від 18.01.2017 №15, якою встановлено розмір окладу для заступника керівника державного органу, компетенція якого поширюється в межах однієї області, в розмірі 8850 грн./міс.;

1.7. відшкодувати ОСОБА_1 заробітну плату за час вимушеного прогулу в розмірі середньої заробітної плати за останні місяці роботи на посаді заступника начальника ГУ ДМС, з урахуванням здійсненого перерахунку заробітної плати згідно вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 18.01.2017 №15;

2. Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 25.10.2017, яку залишено без змін ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.12.2017, позовні вимоги задоволено повністю.

2.1. визнано протиправними дії ДМС щодо вручення ОСОБА_1 повідомлення про скорочення займаної ОСОБА_1 посади.

2.2. визнано протиправним і скасовано наказ ДМС №226-к від 17.05.2017 про звільнення ОСОБА_1

2.3. визнано протиправним і скасовано наказ ГУ ДМС №142-к/тр від 17.05.2017 про призначення ОСОБА_1

2.4. поновлено ОСОБА_1 на посаді заступника начальника Головного управління - начальника управління з питань громадянства, паспортизації та реєстрації ГУ ДМС.

2.5. зобов'язано ГУ ДМС здійснити перерахунок та виплату заробітної плати ОСОБА_1 за період з 01.05.2016 по 31.12.2016 з урахуванням вимоги Постанови Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 №292.

2.6. зобов'язано ГУ ДМС здійснити перерахунок та виплату заробітної плати ОСОБА_1 за період з 01.01.2017 по 17.05.2017 з урахуванням вимоги Постанови Кабінету Міністрів України від 18.01.2017 №15.

2.7. зобов'язано ГУ ДМС нарахувати і виплатити заробітну плату ОСОБА_1 за час вимушеного прогулу на посаді заступника начальника ГУ ДМС у Львівській області з урахуванням вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 18.01.2017 №15.

3. Судами попередніх інстанцій встановлено, що:

3.1. Наказом ДМС від 08.06.2015 №435-к "Про призначення ОСОБА_1" позивача з 09.06.2015 призначено на посаду заступника начальника Головного управління начальника управління з питань громадянства, реєстрації та роботи з громадянами з тимчасово окупованої території України ГУ ДМС в порядку переведення як такого, що успішно пройшов стажування на цій посаді.

3.2. Наказом ДМС "Про затвердження структур територіальних органів ДМС України" від 14.03.2016 №38 затверджено структуру ГУ ДМС.

3.3. Наказом ДМС "Про введення в дію штатних розписів на 2016 рік територіальних органів ДМС" від 15.04.2016 №63 введено в дію штатні розписи територіальних органів ДМС на 2016 рік, серед яких ГУ ДМС.

3.4. Згідно з новими структурою і штатним розписом у ГУ ДМС, зокрема, замість Управління з питань громадянства, реєстрації та роботи з громадянами з тимчасово окупованої території України створено Управління з питань громадянства, паспортизації та реєстрації.

3.5. 02.11.2016 ОСОБА_1 письмово попереджено про наступне вивільнення із займаної посади у зв'язку із змінами в організації виробництва і праці на підставі пункту 6 частини 1 статті 83 Закону України "Про державну службу" і запропоновано посаду головного спеціаліста відділу організації запобігання нелегальній міграції, реадмісії та видворення Управління у справах іноземців та осіб без громадянства.

3.6. Ознайомившись із попередженням, позивач вказав на ньому письмово, що не дає свого дозволу на переведення на запропоновану посаду.

3.7. Наказом ДМС від 17.05.2017 №226-к "Про звільнення ОСОБА_1" ОСОБА_1 звільнено з посади заступника начальника Головного управління - начальника управління з питань громадянства, реєстрації та роботи з громадянами з тимчасово окупованої території України ГУ ДМС в порядку переведення для подальшої роботи в Головному управлінні відповідно до статті 32 Кодексу законів про працю України.

3.8. Наказом ДМС України від 17.05.2017 №142-к/тр "Про призначення ОСОБА_1" вирішено вважати ОСОБА_1 таким, що приступив до виконання обов'язків головного спеціаліста відділу організації запобігання нелегальній міграції, реадмісії та видворення управління у справах іноземців та осіб без громадянства ГУ ДМС з 18.05.2017.

4. Приймаючи оскаржувані судові рішення про задоволення позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що повідомлення про зміну істотних умов державної служби було вручене позивачу з порушенням строку, встановленого частиною 4 статті 43 Закону України "Про державну службу". Згідно норм даної статті, зміна назви структурного підрозділу державного органу або посади, не пов'язана зі зміною функцій державного органу та основних посадових обов'язків, не вважається зміною істотних умов державної служби. Суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що відповідачами не надано належних та допустимих доказів того, що внаслідок зміни структури та введення в дію нових штатних розписів відбулась саме зміна істотних умов державної служби. Суди попередніх інстанцій вказали, що у зв'язку з незаконним звільненням, позивача слід поновити на посаді, аналогічній тій, яку він займав перед звільненням - заступника начальника Головного управління -начальника управління з питань громадянства, паспортизації та реєстрації ГУ ДМС та виплатити йому середній заробіток за час вимушеного прогулу. Суди наголосили, що розмір посадового окладу, який нараховувався і виплачувався позивачу у період з 01.05.2016 по 17.05.2017, не відповідав встановленому Кабінетом Міністрів України.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Відповідачем 1 подано касаційну скаргу на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 25.10.2017 та ухвалу Львівського апеляційного адміністративного суду від 12.12.2017, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати і ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

5.1. Аргументи скаржника полягають у тому, що суди попередніх інстанцій при прийнятті оскаржуваних судових рішень неправильно застосували норми матеріального права і порушили норми процесуального права. Зокрема, скаржник зазначив, що відповідно до частини 1 статті 235 Кодексу законів про працю України позивач підлягав поновленню виключно на попередній роботі, тобто, на тій, з якої його було звільнено. Вважає, що внаслідок затвердження нової структури та штатного розпису в ГУ ДМС відбулась реорганізація та змінились посадові обов'язки начальників управлінь, що входять його структури. На переконання скаржника, законодавством не встановлено терміну, протягом якого необхідно вручити письмове повідомлення працівнику про зміну істотних умов праці і з огляду на норми частини 4 статті 43 Закону України "Про державну службу", позивач вважався таким, що погодився на запропоновану йому посаду головного спеціаліста. Що стосується задоволення позовних вимог про зобов'язання здійснити перерахунок та виплату заробітної плати позивача за період з 01.05.2016 по 17.05.2017, то скаржник наполягає, що суди попередніх інстанцій помилково віднесли посаду позивача до 3 групи оплати праці. В частині позовних вимог про відшкодування позивачу середнього заробітку за час вимушеного прогулу, скаржник посилається на те, що судами попередніх інстанцій не було визначено його розміру, а також вказує на відсутність існування факту вимушеного прогулу, оскільки позивач був переведений на іншу посаду. Скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій безпідставно не врахували довідку, складену Національним агентством з питань державної служби 05.05.2017 за наслідками позапланової виїзної перевірки ГУ ДМС.

6. Позивачем подано відзив на касаційну скаргу, в якому просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

6.1. На обґрунтування відзиву вказує, що оскаржувані судові рішення постановлені на основі правильного застосування норм матеріального та процесуального права і підстави для їх скасування та ухвалення нового рішення відсутні.

7. У судовому засіданні учасники справи підтримали своїх доводи та заперечення, викладені у касаційній скарзі та відзиві на неї.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

8. Конституція України:

"Стаття 19. <…> Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України".

"Стаття 43. <...> Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення".

9. Закон України "Про державну службу" від 10.12.2015 №889-VIII (в редакції, що була чинною на час виникнення спірних правовідносин, надалі - Закон №889-VIII):

Стаття 5. Правове регулювання державної служби

"…3. Дія норм законодавства про працю поширюється на державних службовців у частині відносин, не врегульованих цим Законом".

Стаття 41. Переведення державних службовців

"1. Державний службовець з урахуванням його професійної підготовки та професійної компетентності може бути переведений без обов'язкового проведення конкурсу:

1) на іншу рівнозначну або нижчу вакантну посаду в тому самому державному органі, у тому числі в іншій місцевості (в іншому населеному пункті), - за рішенням керівника державної служби; <…>

…2. Переведення здійснюється лише за згодою державного службовця".

Стаття 43. Зміна істотних умов державної служби

"1. Підставами для зміни істотних умов державної служби є:

1) ліквідація або реорганізація державного органу;

2) зменшення фонду оплати праці державного органу;

3) скорочення чисельності або штату працівників у зв'язку з оптимізацією системи державних органів чи структури окремого державного органу.

2. Не вважається зміною істотних умов державної служби зміна назви структурного підрозділу державного органу або посади, не пов'язана із зміною функцій державного органу та основних посадових обов'язків.

3. Зміною істотних умов державної служби вважається зміна:

1) належності посади державної служби до певної категорії посад;

2) основних посадових обов'язків;

3) умов (системи та розмірів) оплати праці або соціально-побутового забезпечення;

4) режиму служби, встановлення або скасування неповного робочого часу;

5) місця розташування державного органу (в разі його переміщення до іншого населеного пункту).

4. Про зміну істотних умов служби керівник державної служби письмово повідомляє державного службовця не пізніш як за 60 календарних днів до зміни істотних умов державної служби, крім випадків підвищення заробітної плати.

У разі незгоди державного службовця на продовження проходження державної служби у зв'язку із зміною істотних умов державної служби він подає керівнику державної служби заяву про звільнення на підставі пункту 6 частини першої статті 83 цього Закону або заяву про переведення на іншу запропоновану йому посаду не пізніш як за 60 календарних днів з дня ознайомлення з повідомленням про зміну істотних умов державної служби.

Якщо протягом 60 календарних днів з дня ознайомлення державного службовця з повідомленням про зміну істотних умов служби від нього не надійшли заяви, зазначені в абзаці другому цієї частини, державний службовець вважається таким, що погодився на продовження проходження державної служби".

Стаття 50. Оплата праці державних службовців

"1. Держава забезпечує достатній рівень оплати праці державних службовців для професійного виконання посадових обов'язків, заохочує їх до результативної, ефективної, доброчесної та ініціативної роботи.

2. Заробітна плата державного службовця складається з:

1) посадового окладу".

Стаття 51. Групи оплати праці та схема посадових окладів державних службовців

"1. Посади державної служби з метою встановлення розмірів посадових окладів поділяються на такі групи оплати праці:

...до групи 3 належать посади заступників керівників державних органів і прирівняні до них посади;

...до групи 5 належать посади заступників керівників самостійних структурних підрозділів державних органів і прирівняні до них посади;

...Прирівняння посад державної служби проводиться Кабінетом Міністрів України під час затвердження схеми посадових окладів на посадах державної служби за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері трудових відносин, погодженим із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби.

2. З метою встановлення розмірів посадових окладів державні органи поділяються за юрисдикцією, яка поширюється:

1) на всю територію України;

2) на територію однієї або кількох областей, міста Києва або Севастополя;

3) на територію одного або кількох районів, міст обласного значення.

У державних органах відповідної юрисдикції забезпечується наявність усіх груп оплати праці, передбачених частиною першою цієї статті.

3. Схема посадових окладів на посадах державної служби визначається щороку Кабінетом Міністрів України під час підготовки проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік з урахуванням юрисдикції державних органів, а також виходячи з того, що мінімальний розмір посадового окладу групи 1 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, становить не більше семи мінімальних розмірів посадового окладу групи 9 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення.

Мінімальний розмір посадового окладу групи 9 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення, не може бути менше двох прожиткових мінімумів для працездатних осіб, розмір якого встановлено на 1 січня календарного року".

10. Кодекс законів про працю України (надалі - КЗпП України):

Стаття 32. Переведення на іншу роботу. Зміна істотних умов праці

"Переведення на іншу роботу на тому ж підприємстві, в установі, організації, а також переведення на роботу на інше підприємство, в установу, організацію або в іншу місцевість, хоча б разом з підприємством, установою, організацією, допускається тільки за згодою працівника, за винятком випадків, передбачених у статті 33 цього Кодексу та в інших випадках, передбачених законодавством".

Стаття 235. Поновлення на роботі, зміна формулювання причин звільнення, оформлення трудових відносин з працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи

"У разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, у тому числі у зв'язку з повідомленням про порушення вимог Закону України "Про запобігання корупції" іншою особою, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір.

При винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року, не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу".

11. Положення про Державну міграційну службу України затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 №360:

"1. Державна міграційна служба України (ДМС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сферах міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів".

12. Постанова Кабінету Міністрів України "Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році" від 06.04.2016 №292 (що була чинною на час виникнення спірних правовідносин, надалі - Постанова №292):

Додаток 1 "Схеми посадових окладів на посадах державної служби за групами

оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів":

"…Примітки: 1. Посадові оклади працівників територіальних органів центральних органів виконавчої влади та структурних підрозділів, які є юридичними особами, юрисдикція яких поши

................
Перейти до повного тексту