ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 лютого 2019 року
м. Київ
Справа № 910/21590/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Чумака Ю. Я. - головуючого, Дроботової Т. Б., Пількова К. М.,
секретар судового засідання - Овчарик В. М.,
за участю представників:
позивача - Думи Ю. М. (адвокат),
відповідача - Пилипчук І. І. (представник за довіреністю від 11.02.2019 №225-КМР-487),
третьої особи - не з'явилися,
розглянув касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Євротрансбуд" на рішення Господарського суду міста Києва від 14.12.2017 (суддя Сівакова В. В.) і постанову Північного апеляційного господарського суду від 26.11.2018 (головуючий - Сулім В. В., судді: Коротун О. М., Чорногуз М. Г.) у справі
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Євротрансбуд"
до Київської міської ради,
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, - Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
про внесення змін до договору оренди №892 від 08.12.2015
Короткий зміст і підстави позовних вимог
1. У листопаді 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Євротрансбуд" (далі - ТОВ "Євротрансбуд", Товариство, Орендар) звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом до Київської міської ради (далі - Київрада, Орендодавець) про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 08.12.2005 (далі - договір від 08.12.2005), нотаріально посвідченого за реєстровим №892 та зареєстрованого Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 26.01.2006 за №91-6-00528, зі змінами, внесеними угодою від 19.04.2012 про поновлення та про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки (далі - договір від 08.12.2005 в редакції від 19.04.2012), а саме підпункт 4.2 пункту 4 цього договору викласти в наступній редакції: "Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 4 (чотирьох) відсотків від її нормативної грошової оцінки. У разі передачі в оренду будівлі, що розташована на земельній ділянці, розмір річної орендної плати встановлюється у розмірі 4,8 (чотири цілих і вісім десятих) відсотків від нормативної грошової оцінки. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством", посилаючись на статтю 144 Конституції України, статті 632, 651, 654 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статтю 188 Господарського кодексу України (далі - ГК України), статті 14, 288 Податкового кодексу України (далі - ПК України), статті 21, 23, 30 Закону України "Про оренду землі" та статті 59, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
2. Позовна заява обґрунтовується тим, що пунктом 23 рішення Київради №554/1558 від 12.12.2016 "Про бюджет міста Києва на 2017 рік" встановлено розміри орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади міста Києва (у відсотках від нормативної грошової оцінки) згідно з додатком 10 до цього рішення, зокрема, для діяльності, пов'язаної наданням в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна орендна ставка становить 4%, а не 11,25%, як це визначено у договорі від 08.12.2005 (в редакції від 19.04.2012), у зв'язку з чим орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності, яка є регульованою ціною, підлягає приведенню у відповідність до встановлених Орендодавцем ставок орендної плати.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Рішенням Господарського Суду м. Києва від 14.12.2017, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 26.11.2018, у задоволенні позовних вимог відмовлено в повному обсязі.
4. Рішення та постанова мотивовані положеннями статей 2, 627, 632, 651, 652 ЦК України, статті 288 ПК України, статей 9, 93, 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), статей 179, 188 ГК України, статей 15, 21, 30 Закону України "Про оренду землі", статей 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статей 33, 34, 43 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) в редакції, чинній до 15.12.2017, та статей 31, 73, 76-79, 86, 269 ГПК України в редакції, чинній з 15.12.2017, з урахуванням яких суди дійшли висновку про необґрунтованість позовних вимог з огляду на те, що додаток 10 до рішення Київської міської ради №554/1558 від 12.12.2016 "Про бюджет міста Києва на 2017 рік" не містить зобов'язання Орендодавця переглядати орендні ставки у договорах оренди землі, укладених до набрання чинності цим рішенням, а враховуючи відсутність прийняття Київрадою рішення про внесення змін до договору від 08.12.2005 (в редакції від 19.04.2012) у частині розміру річної орендної плати, достатніх підстав для внесення відповідних змін до цього договору немає. При цьому апеляційним судом зазначено, що на відповідача рішенням Київської міської ради №554/1558 від 12.12.2016 не покладено обов'язку щодо забезпечення оформлення внесення відповідних змін до договорів оренди земельної ділянки, а в договорі від 08.12.2005 сторони не передбачили можливість внесення змін до нього у разі прийняття відповідного рішення Київради.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись з рішенням місцевого суду та постановою апеляційної інстанції, Товариство звернулося з касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
6. В обґрунтування своєї правової позиції скаржник посилається на порушення судами попередніх інстанцій положень статті 144 Конституції України, статей 15, 651 ЦК України, статей 23, 188 ГК України, статті 30 Закону України "Про оренду землі", статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статей 35, 84 ГПК України в редакції, чинній до 15.12.2017, та статті 75 ГПК України в редакції, чинній з 15.12.2017, наголошуючи на тому, що: 1) встановлене раніше судами у справі №910/25371/15 правопорушення, що полягало у визначенні сторонами в договорі від 08.12.2005 орендної відсоткової ставки, яка не відповідала рішенню Київради від 29.12.2011 №1100/7336 "Про бюджет міста Києва на 2012 рік", і на даний час не відповідає рішенню Київради №554/1558 від 12.12.2016 "Про бюджет міста Києва на 2017 рік", має триваючу дію та наразі продовжує порушувати права Орендаря у зв'язку з неправомірним встановленням у договорі оренди земельної ділянки завищеного (незаконного) розміру орендної плати, так як Орендодавець відмовляється привести розмір орендної ставки у відповідність до норм чинного законодавства; 2) в порушення норм процесуального закону мотивувальна частина оскаржуваного рішення суду першої інстанції не містить інформації щодо поданих позивачем судових рішень, якими встановлено незаконність ставки орендної плати за земельну ділянку, та не зазначено мотиви відхилення таких доказів.
Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
7. Відповідачем та третьою особою відзиви на касаційну скаргу не подавалися.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
8. 08.12.2005 між Київрадою (Орендодавець) та ТОВ "Євротрансбуд" (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами пунктів 1.1, 2.1 якого Орендодавець на підставі рішення Київської міської ради №159/2735 від 17.03.2005 за актом приймання-передачі передає, а Орендар приймає в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку (об'єкт оренди або земельна ділянка), визначену цим договором. Об'єктом оренди відповідно до цього договору є земельна ділянка з наступними характеристиками: місце розташування - просп. Перемоги, 5-а у Шевченківському районі м. Києва; розмір - 707кв.м.; цільове призначення - для експлуатації та обслуговування адміністративного будинку; кадастровий номер - 8000000000:88:168:0001.
9. Зазначений договір посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Щербаковим В. З. 08.12.2005 та зареєстровано в реєстрі за №892. Також договір зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 26.01.2006 за №91-6-00528 у книзі записів державної реєстрації договорів.
10. Згідно з актом приймання-передачі земельної ділянки від 26.01.2006 Орендодавець передав, а Орендар прийняв в оренду земельну ділянку площею 707кв.м. за адресою: м. Київ, просп. Перемоги, 5-а, кадастровий номер 8000000000:88:168:0001.
11. Рішенням Київської міської ради №811/7047 від 01.12.2011 "Про поновлення Товариству з обмеженою відповідальністю "Євротрансбуд" договорів оренди земельних ділянок на просп. Перемоги, 5-а у Шевченківському районі м. Києва від 26.01.2006 № 91-6-00528 та від 15.05.2008 № 91-6-00778" поновлено Товариству договір оренди земельної ділянки площею 0,0707га для експлуатації та обслуговування адміністративного будинку №91-6-00528 від 26.01.2006, укладений на підставі рішення Київської міської ради від 17.03.2005 №159/2735 "Про передачу Товариству з обмеженою відповідальністю «Євротрансбуд» земельної ділянки для експлуатації та обслуговування адміністративного будинку на просп. Перемоги, 5-а у Шевченківському районі м. Києва" - на 15 років. Встановлено, що розмір річної орендної плати, визначеної в договорі оренди земельної ділянки №91-6-00528 від 26.01.2006, підлягає приведенню у відповідність до норм законодавства.
12. 19.04.2011 між Київрадою (Орендодавець) та ТОВ "Євротрансбуд" (Орендар) було укладено угоду про поновлення та про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки (далі - угода), відповідно до якої пункт 4.2 договору від 08.12.2005 викладено в редакції: "Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 11,25 відсотків від її нормативної грошової оцінки. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством."
13. Пунктом 23 рішення Київської міської ради від 12.12.2016 №554/1558 "Про бюджет міста Києва на 2017 рік" визначено установити розміри орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади міста Києва згідно з додатком 10 до цього рішення. Установити, що річна орендна плата за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади міста Києва, на яких здійснюються різні види економічної діяльності, у тому числі передача будівель, споруд чи приміщень в оренду, встановлюється пропорційно до видів діяльності та розмірів орендної плати.
14. Згідно з додатком 10 до рішення Київської міської ради №554/1558 від 12.12.2016 розмір орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади міста Києва (у відсотках від нормативної грошової оцінки) для діяльності, пов'язаної наданням в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна встановлено в розмірі 4%.
15. 10.11.2017 позивач направив відповідачу лист №09-11/2 від 09.11.2017 з пропозицією внести зміни до договору від 08.12.2005 в частині розміру орендної плати, надавши два примірника відповідної угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
16. Листом №05707-22761 від 14.12.2017 Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повідомив позивача, що згідно з пунктом 4.3. договору від 08.12.2005 розмір орендної плати може змінюватися за згодою сторін шляхом прийняття відповідного рішення Київської міської ради, внесення змін до цього договору.
17. Рішенням Господарського суду міста Києва від 20.10.2016 у справі №910/25371/15 (за участю тих же сторін), залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 31.01.2017 та постановою Вищого господарського суду України від 05.04.2017, відмовлено у задоволенні позовних вимог про визнання недійсним пункту 4 угоди від 19.04.2012 про поновлення та про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 08.12.2005 та зобов'язання Київради привести річну орендну плату у відповідність до рішень Київської міської ради від 01.12.2011 №811/7047 та від 22.12.2015 №61/61 "Про бюджет міста Києва на 2016 рік" з мотивів спливу позовної давності, про застосування якої було заявлено відповідачем. При цьому судами встановлено, що визначена в угоді від 19.04.2012 про поновлення та про внесення змін до договору річна орендна плата за земельну ділянку у розмірі 11,25% від її нормативної грошової оцінки є такою, що перевищує встановлену пунктом 28.1 додатку 12 до рішення Київської міської ради від 29.12.2011 №1100/7336 "Про бюджет міста Києва на 2012 рік" ставку орендної плати для операцій з нерухомим майном - 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Позиція Верховного Суду
18. Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення з таких підстав.
19. Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та пунктом 2 статті 22 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією пленарних засідань сільських, селищних, міських рад. Київська міська рада має право визначати особливості землекористування.
20. Частиною 1 статті 632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
21. Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").
22. Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
23. Таким чином, з урахуванням положень статті 632 ЦК України, статті 288 ПК України і статей 15, 21